بهترین روش‌ها برای از بین بردن لکه چربی و روغن از روی لباس، پارچه و فرش

0

برای همه ما اتفاق افتاده است که خیلی تصادفی یک تکه غذای روغنی و چرب روی پیراهن محبوب‌مان می‌ریزد و بعد از این اتفاق، تمام مهمانی را در حالی که در گوشه‌ای جدا از جمع نشسته‌ایم، مشغول تایپ کردن سوال «چگونه لکه روغن را از لباسمان پاک کنیم» در گوگل می‌شویم. برایتان خبر خوبی داریم. با وجود اینکه پاک کردن لکه چربی بسیار سخت است، این کار غیر ممکن نیست. در واقع بهتر است این حرف قدیمی ‌که “لکه‌های چربی اصلا پاک نمی‌شوند” را از ذهن‌تان بیرون کنید.

یادگیری نحوه پاک کردن لکه چربی کار بسیار مهمی‌ است و اگر در هنگام چنین اتفاقی آرامش‌تان را حفظ کنید، می‌توانید لکه چربی را هم پاک کنید. حتی از بین بردن لکه چربی کهنه روی لباس هم کار غیرممکنی نیست. در این مطلب روش‌های پاک کردن لکه چربی از انواع لباس و پارچه، پاک کردن لکه کهنه روغن از لباس و پاک کردن لکه روغن از روی فرش را مرور می‌کنیم. با استادکار همراه باشید.

 روش‌های پاک کردن لکه چربی از روی لباس

ایجاد لکه‌های روغن و چربی روی لباس‌ها به هر حال غیر ممکن نیست و شاید برای هر کسی و در هر جایی اتفاق بیفتد، چه در حال خوردن سالاد باشید و چه در حال سرخ کردن سیب زمینی. در ادامه با روش‌های پاک کردن لکه چربی از لباس‌ها با پارچه‌های مختلف بیشتر آشنا می‌شویم.

روش‌های پاک کردن لکه چربی از روی لباس با پارچه معمولی

به طور کلی برای از بین بردن لکه چربی لباس به این وسایل احتیاج دارید:

  • دستمال کاغذی
  • جوش شیرین (معمولا از بین بردن لکه چربی با جوش شیرین بسیار رایج و موثر است)
  • مسواک قدیمی
  • ظرفشویی
  1. روغن اضافی لکه را با یک دستمال کاغذی از لباس بگیرید. سعی کنید از یک دستمال کاغذی ساده و سفید استفاده کنید، در غیر این صورت ممکن است رنگ دستمال به لباس منتقل شود.
  2. لکه را با لایه ضخیمی ‌از جوش شیرین بپوشانید. اگر جوش شیرین ندارید، به جای آن از آرد ذرت استفاده کنید.
  3. بگذارید جوش شیرین به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه روی لکه بماند، سپس آن را با یک مسواک قدیمی ‌اما تمیز پاک کنید. ممکن است در حین پاک کردن جوش شیرین با مسواک، ببینید که جوش شیرین جمع و گلوله می‌شود. دلیل این اتفاق این است که جوش شیرین روغن لکه را جذب کرده است (جوش شیرین حتی ممکن است رنگ روغن را هم به خود جذب کند).
  4. اگر هنوز مقداری جوش شیرین روی لباس باقی مانده است، نگران نباشید؛ باقیمانده آن در شست‌وشو پاک می‌شود.
  5. ممکن است لازم باشد مرحله جوش شیرین را برای لکه‌های سخت تکرار کنید. به سادگی دوباره جوش شیرین را روی لکه بمالید، ۳۰ تا ۶۰ دقیقه دیگر صبر کنید، سپس آن را پاک کنید.
  6. مقداری مایع ظرفشویی را روی جوش شیرین بریزید. آن را با انگشتان خود به آرامی ‌روی جوش شیرین پخش کنید تا لایه‌ای نازک از مایع ظرفشویی روی پارچه ایجاد شود. اگر مایع ظرفشویی سریع جذب پارچه می‌شود، باز هم مقداری از آن را اضافه کنید.
  7. لباس را در ماشین لباسشویی بشویید. دستورالعمل‌های برچسب مراقبت لباس را حتما بخوانید. آب گرم به از بین بردن لکه‌های روغن کمک می‌کند، اما هر لباسی را نمی‌توان در آب داغ شست.
  8. می‌توانید نصف یا ۱ فنجان (۱۱۸ تا ۲۳۷ میلی‌لیتر) سرکه سفید به برنامه شستشو اضافه کنید. این کار باعث می‌شود مواد شوینده تاثیر بیشتری در پاک کردن لکه چربی داشته باشند.
  9. قبل از استفاده از خشک‌کن مطمئن شوید که لکه کاملاً از بین رفته است. اگر زمانی که لکه هنوز از بین نرفته لباس را به همین شکل در خشک‌کن بیندازید، ممکن است لکه ثابت شود. قبل از خشک کردن لباس در خشک‌کن سعی کنید دوباره لکه را از بین ببرید. اگر نمی‌توانید، اجازه دهید لباس در معرض هوا خشک شود و سپس آن را به یک خشکشویی حرفه‌ای ببرید.

بیشتر بدانید چگونه با شامپو فرش مبلمان را تمیز کنیم؟

از بین بردن لکه چربی با جوش شیرین روش بسیار رایجی برای اکثر لباس‌ها با پارچه عادی است.
از بین بردن لکه چربی با جوش شیرین روش بسیار رایجی برای اکثر لباس‌ها با پارچه عادی است.

پاک کردن لکه چربی لباس و ژاکت پشمی‌

آب گرم برای از بین بردن لکه روغن پارچه بسیار مناسب است، اما ممکن است به ژاکت‌ و لباس پشمی‌تان آسیب بزند. به همین دلیل نیاز به برخی اقدامات اضافی برای از بین بردن لکه روغن از ژاکت‌ها و لباس‌های پشمی دارید. برای این کار به وسایل زیر احتیاج دارید:

  • آرد ذرت
  • مایع ظرفشویی
  • آب سرد
  • سینک یا وان
  • یک ورق کاغذ بزرگ‌تر از ژاکت
  • مداد یا قلم
  • حوله بزرگ
  1. با پوشاندن لکه با آرد ذرت و پاک کردن آن با مسواک بعد از ۳۰ دقیقه شروع کنید. این کار را دو یا سه بار دیگر تکرار کنید. بعضی اوقات این تنها کاری است که برای از بین بردن لکه روغن نیاز دارید. اگر لکه همچنان پاک نشده است، مراحل زیر را دنبال کنید.
  2. ژاکت را به صورت صاف روی کاغذ گذاشته و با مداد یا قلم دور آن را روی کاغذ بکشید. خیس کردن ژاکت پشمی ‌در آب باعث می‌شود شکل آن تغییر کند. به همین علت بعد از اتمام شست‌وشو باید آن را بکشید تا به شکل اولیه‌اش برگردد. برای این کار می‌توانید از طرح کشیده شده روی این کاغذ استفاده کنید.
  3. سینک ظرفشویی را با آب سرد پر کنید. لازم است ژاکت کاملا در آب غوطه‌ور شود، بنابراین مطمئن شوید که آب به اندازه کافی عمیق است.
  4. چند قطره مایع ظرفشویی را به آب اضافه کنید. چند بار دست خود را درون آب تکان دهید تا مایع با آب مخلوط شود. البته این کار را در حدی انجام ندهید که آب پر از کف شود. مایع ظرفشویی به شکسته شدن و از بین بردن لکه روغن کمک می‌کند.
  5. ژاکت را درون آب بگذارید و به آرامی ‌آن را بچرخانید. ژاکت را فشار ندهید یا چنگ نزنید، با این کار ممکن است شکل و الیاف آن را خراب کنید.
  6. بگذارید ژاکت دو یا سه دقیقه داخل آب بماند. سپس آن را بیرون بیاورید، ولی اصلا سعی نکنید با فشردن، آب آن را بگیرید. به سادگی اجازه دهید آب اضافی با چکه کردن از ژاکت خارج شود.
  7. آب کثیف را تخلیه کرده و سینک ظرفشویی را با آب تازه پر نمایید تا بتوانید ژاکت را آبکشی کنید. تا زمانی که تمام مایع ظرفشویی از ژاکت خالی شود، آب قدیمی ‌را تخلیه کرده و ژاکت را درون آب تازه خیس نمایید. شاید لازم باشد این کار را حدود ۱۰ تا ۱۲ بار انجام دهید.
  8. وقتی آب پاک شد و مایع ظرفشویی کاملا از ژاکت خارج شد، ژاکت را از سینک بیرون بیاورید و بگذارید آب اضافی از آن چکه کند. سپس ژاکت را روی انتهای یک حوله بزرگ قرار دهید. حوله و ژاکت را با هم به سمت انتهای دیگر لوله کنید، مثل یک رولت! حوله به گرفتن آب اضافی کمک می‌کند. در آخر حوله را باز نموده و ژاکت را از آن جدا کنید.
  9. ژاکت را دوباره روی صفحه کاغذ و میان خطوط طرح خودش گذاشته و آن را تا زمانی که به شکل اصلی خود برگردد، بکشید. آستین‌ها و پهلوها را به آرامی ‌بکشید تا همه چیز با طرح قبلی که ترسیم کرده‌اید، مطابقت داشته باشد.

اگر دامن پشمی، کت و شلوار، یا شلوار پشمی‌تان با روغن و چربی لک شده است، از یک محلول تشکیل شده از ۱ پیمانه مایع ظرفشویی، ۱ پیمانه سرکه سفید و ۶ پیمانه آب برای از بین بردن لکه روغن استفاده کنید. لکه را با محلول بپوشانید و با یک مسواک قدیمی‌ به آرامی ‌روی آن ضربه بزنید. چند دقیقه صبر کنید، سپس همه چیز را با یک حوله تمیز خشک کنید. با ضربه زدن روی لکه با یک حوله مرطوب، هرگونه باقیمانده را پاک کنید. در آخر، با یک حوله خشک، همه رطوبت اضافی را بگیرید. این محلول را به مدت طولانی روی پارچه پشمی ‌رها نکنید، زیرا ممکن است باعث تغییر رنگ پارچه شود.

همچنین قبل از هر اقدامی برای از بین بردن لکه روغن لباس پشمی ابتدا دستورالعمل شستشو روی برچسب مراقبت لباس را بخوانید. ممکن است نیاز باشد ژاکت را به خشکشویی بدهید، آن را با دست بشویید یا در ماشین لباسشویی قرار دهید.

برای پاک کردن لکه چربی لباس و ژاکت پشمی‌ باید از روش متفاوتی استفاده کرد، زیرا لباس پشمی به راحتی تغییر شکل می‌دهد.
برای پاک کردن لکه چربی لباس و ژاکت پشمی‌ باید از روش متفاوتی استفاده کرد، زیرا لباس پشمی به راحتی تغییر شکل می‌دهد.

پاک کردن لکه کهنه روغن از لباس

گاهی اوقات ممکن است تا بعد از زمانی که لباس را شسته و خشک کرده‎‌اید، متوجه لکه روغن روی لباس نشوید. متأسفانه در این صورت گرمای خشک‌کن لکه را نسبتا ثابت می‌کند. اما خوشبختانه هنوز هم می‌توان آن را از بین برد. برای پاک کردن لکه کهنه روغن از لباس به وسایل زیر نیاز دارید:

  • مقوا
  • جوش شیرین
  • مایع ظرفشویی
  • مسواک قدیمی
  • کاسه کوچک
  • گوش‌پاک‌کن
  • ماشین لباسشویی
  1. برای پاک کردن لکه چربی قدیمی از روی لباس ابتدا باید یک تکه مقوا را داخل لباس و پشت لکه قرار دهید. سعی کنید مقوا را چندین برابر بزرگتر از لکه برش دهید (در صورت پخش شدن لکه). مقوا مانع از لکه‌دار شدن قسمت پشتی لباس شما می‌شود.
  2. مقداری جوش شیرین را روی لکه بریزید. با استفاده از مسواک آن را کاملا روی پارچه پخش کنید. در حین شستشو متوجه می‌شوید که جوش شیرین گلوله می‌شود. دلیل این موضوع این است که جوش شیرین روغن لکه را جذب می‌کند.
  3. جوش شیرین قبلی را پاک کنید و دوباره مقداری جوش شیرین جدید روی لباس بپاشید. مرحله استفاده از جوش شیرین را تا زمانی ادامه دهید که جوش شیرین دیگر گلوله نشود.
  4. مقداری مایع ظرفشویی را روی جوش شیرین بریزید. مایع را به آرامی ‌با انگشتانتان جذب پارچه کنید.
  5. مطابق برچسب مراقبت لباس، آن را در ماشین لباسشویی بشویید. نیازی به آبکشی مایع ظرفشویی نیست، زیرا در ماشین لباسشویی شسته می‌شود.
  6. قبل از استفاده از خشک‌کن مطمئن شوید که لکه از بین رفته است. اگر لکه هنوز وجود دارد، بگذارید لباس در معرض هوا خشک شود و دوباره این روش را امتحان کنید. همچنین می‌توانید آن را به یک خشکشویی حرفه‌ای ببرید. فقط وقتی لکه از بین رفت، آن را داخل خشک‌کن قرار دهید. زیرا گرمای خشک‌کن می‌تواند لکه را ماندگار کند.
پاک کردن لکه کهنه روغن از لباس کاری سخت اما ممکن است.
پاک کردن لکه کهنه روغن از لباس کاری سخت اما ممکن است.

از بین بردن لکه چربی روی پارچه حریر و سایر پارچه‌های ظریف

بعضی از پارچه‌ها مانند حریر، ابریشم و شیفون در برابر شستشوی شدید و آب گرم آسیب‌پذیرند.

  1. برای از بین بردن لکه چربی روی پارچه حریر، به جای شست و شو، لکه را با پودر کودک، آرد ذرت یا پودر تالک بپوشانید.
  2. لباس را چند ساعت در محلی خشک و گرم بگذارید (در صورت لزوم به مدت یک شبانه روز)، سپس پودر را از آن پاک کنید.
  3. این کار را آنقدر تکرار کنید تا پودر دیگر جمع و گلوله نشود و لکه از بین برود. این کار ممکن است برای پاک کردن لکه کافی باشد. اما اگر لکه از بین نرفت، آن را به خشکشویی بسپارید.

پارچه‌هایی که روی لیبل نگهداری آن‌ها عبارت «فقط خشکشویی» نوشته شده است، نباید خیس شوند. این بدان معنی است که شما نمی‌توانید از چیزهایی مانند مایع ظرفشویی و آب برای از بین بردن لکه چربی روی حریر استفاده کنید.

برای از بین بردن لکه چربی روی پارچه حریر نباید از مایع ظرفشویی و آب استفاده کنید.
برای از بین بردن لکه چربی روی پارچه حریر نباید از مایع ظرفشویی و آب استفاده کنید.

روش پاک کردن لکه روغن از روی فرش

  1. برای پاک کردن لکه روغن از روی فرش، ابتدا با استفاده از یک دستمال کاغذی، چربی اضافه لکه را بگیرید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که دیگر اثری از روغن روی دستمال نماند.
  2. با استفاده از یک تکه پارچه تمیز، مقدار کمی ‌الکل را مستقیما روی لکه روغن بمالید. این کار را حتما با ضربات آرام روی لکه انجام دهید، زیرا کشیدن پارچه روی لکه می‌تواند چربی را به مناطق دیگر فرش پخش کند.
  3. یک چهارم پیمانه آب را با یک چهارم قاشق چای‌خوری مایع ظرفشویی مخلوط کنید. مخلوط آب و مایع ظرفشویی را با یک اسفنج به طور مستقیم روی لکه بمالید. این محلول را با ضربات آرام روی ناحیه آسیب‌دیده فرش بزنید تا زمانی که اثری از چربی نماند.

قبل از پاک کرن لکه روغن از روی فرش مطمئن شوید که مایع ظرفشویی‌تان حاوی لانولین یا سفیدکننده نیست.

برای پاک کردن لکه روغن از روی فرش از الکل و مایع ظرفشویی استفاده کنید.
برای پاک کردن لکه روغن از روی فرش از الکل و مایع ظرفشویی استفاده کنید.

روش پاک کردن روغن ماشین از روی لباس

  1. برای پاک کردن روغن موتور از روی لباس، ابتدا روغن یا گریس اضافی را بدون پخش کردن آن و با یک دستمال خشک و تمیز از روی لباس پاک کنید.
  2. سپس مقداری پودربچه یا آرد ذرت روی لکه بریزید و آن را با دقت، فقط روی لکه پخش کنید. اجازه دهید پودر مدتی روی لکه بماند.
  3. پودر را با یک حوله یا مسواک قدیمی ‌و تمیز پاک کنید.
  4. مقداری مایع ظرفشویی روی لکه بریزید و آن را با انگشتتان و حرکات دایره‌ای مالش دهید تا کمی ‌کف کند. این کار را برای دو طرف لکه یعنی داخل و بیرون لباس انجام دهید.
  5. لباس را مطابق دستورالعمل‌های برچسب مراقبت در ماشین لباسشویی و جدا از سایر لباس‌ها بشویید.
برای پاک کردن روغن موتور از روی لباس از آرد ذرت یا پودر بچه استفاده کنید.
برای پاک کردن روغن موتور از روی لباس از آرد ذرت یا پودر بچه استفاده کنید.

از بین بردن لکه چربی با سایر مواد و روش‌ها

از بین بردن لکه چربی با آرد ذرت و مایع ظرفشویی

مقداری آرد ذرت را روی لکه بپاشید و بگذارید ۳۰ تا ۶۰ دقیقه به همان شکل بماند. سپس مقداری مایع ظرفشویی را روی آرد ذرت بریزید و آن را مالش دهید. در انتها لباس را طبق راهنمایی برچسب مراقبت آن در ماشین لباسشویی بشویید.

همچنین می‌توانید به تنهایی و بدون مایع ظرفشویی، از آرد ذرت استفاده کنید. این پودر به جذب روغن کمک خواهد کرد.

می‌توانید برای از بین بردن لکه چربی از آرد ذرت و مایع ظرفشویی هم استفاده کنید.
می‌توانید برای از بین بردن لکه چربی از آرد ذرت و مایع ظرفشویی هم استفاده کنید.

از بین بردن لکه چربی با اسپری مو یا تافت

لکه را با مقداری اسپری مو بپوشانید. سپس مطابق دستورالعمل مراقبت لباس، آن را بشویید و خشک کنید. اسپری موی سر حاوی الکل است که به سست شدن بافت لکه چربی و از بین بردن لکه چربی کمک می‌کند.

الکل اسپری موی سر به از بین بردن لکه چربی کمک می‌کند.
الکل اسپری موی سر به از بین بردن لکه چربی کمک می‌کند.

از بین بردن لکه چربی با پراکسید هیدروژن، جوش شیرین و مایع ظرفشویی

لکه را با مقداری پراکسید هیدروژن خیس کنید، سپس روی آن یک لایه ضخیم جوش شیرین بزنید. جوش شیرین را با مقداری مایع ظرفشویی بپوشانید و روی آن دوباره یک لایه سبک‌تر جوش شیرین بپاشید. کل ناحیه را با مسواک بکشید، سپس بگذارید ۳۰ تا ۶۰ دقیقه بماند. لباس را آبکشی نکنید و در عوض آن را طبق معمول و بر اساس دستورالعمل برچسب لباس در ماشین لباسشویی بشویید.

پراکسید هیدروژن معمولا پارچه‌های تیره را لکه‌دار نمی‌کند، اما این امر محتمل هم هست. بنابراین سعی کنید قبل از استفاده از پراکسید هیدروژن برای از بین بردن لکه چربی، ابتدا مقداری از آن را روی قسمتی از لباس که دیده نمی‌شود، مثل داخل آستین یا یقه، امتحان کنید.

قبل از استفاده پراکسید هیدروژن برای از بین بردن لکه چربی، ابتدا مقداری از آن را روی لباس امتحان کنید.
قبل از استفاده از پراکسید هیدروژن برای از بین بردن لکه چربی، ابتدا مقداری از آن را روی لباس امتحان کنید.

از بین بردن لکه چربی با آلوئه ورا، مایع ظرفشویی یا شامپو

روغن اضافی لکه را با استفاده از یک پارچه تمیز یا حوله کاغذی بگیرید. سپس مقداری آلوئه‌ورا و مایع ظرفشویی یا شامپو  روی لکه بریزید. از یک مسواک قدیمی ‌یا یک برس مانیکور استفاده کنید تا محلول را کامل روی لکه پخش کنید. بگذارید لباس چند دقیقه‌ای به همان حالت بماند. سپس لباس را طبق دستورالعمل موجود در برچسب در ماشین لباسشویی بشویید.

از آلوئه‌ورا هم می‌توان برای از بین بردن لکه روغن استفاده کرد.
از آلوئه‌ورا هم می‌توان برای از بین بردن لکه روغن استفاده کرد.

از بین بردن لکه چربی با لکه‌بر

ابتدا چربی اضافی لکه را با یک دستمال خشک و تمیز بگیرید. سپس لکه را با اسپری لکه‌بر بپوشانید. بعد از ۳۰ دقیقه لباس را مطابق برچسب بشویید.

در بازار لکه‌برها مختلفی برای از بین بردن لکه روغن و پاک کردن لکه چربی وجود دارند.
در بازار، لکه‌برهای مختلفی برای از بین بردن لکه روغن و پاک کردن لکه چربی وجود دارند.

از بین بردن لکه چربی با پودر گچ

پودر گچ مشابه آرد ذرت یا جوش شیرین عمل نموده و چربی را جذب می‌کند. بنابراین می‌توانید از آن برای پاک کردن لکه چربی هم استفاده کنید. برای این کار پودر گچ سفید را روی لکه چربی لباس بمالید و بگذارید به مدت ۲۰ دقیقه باقی بماند. سپس لباس را در ماشین لباسشویی و طبق دستورالعمل برچسب بشویید.

می‌توانید از پودر گچ هم برای پاک کردن لکه چربی هم استفاده کنید.
می‌توانید از پودر گچ هم برای پاک کردن لکه چربی هم استفاده کنید.

سخن آخر

در این مطلب درباره روش‌های از بین بردن لکه چربی و روغن از روی انواع لباس و پارچه و فرش، نحوه پاک کردن لکه روغن ماشین از روی لباس و همچنین روش از بین بردن لکه چربی کهنه از لباس خواندیم. در بیشتر این روش‌ها از مواد خانگی و بی‌خطر استفاده می‌شود. اصولا ایجاد شدن لکه چربی روی لباس یا فرش اجتناب ناپذیر بوده و ممکن است برای هرکسی پیش بیاید، اما به یاد داشته باشید که در صورت وقوع این اتفاق حتما به سرعت برای از بین بردن لکه اقدام کنید و اجازه ندهید لکه قدیمی و ماندگار شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 − 16 =