چطور لکه بنزین یا گازوئیل را از روی لباس پاک کنیم؟

0

لکه گازوئیل و بنزین از بدترین لکه‌هایی است که می تواند روی لباس هر فردی ایجاد شود. نیاز نیست حتما شغل‌تان مکانیک باشد تا این لکه روی لباس‌تان بیفتد! کافی است هنگامی که در پمپ بنزین، به خودرویتان بنزین می‌زنید، اضافه اش روی لباستان بریزد. اگر چنین اتفاقی بیافتد چگونه این لکه را پاک می‌کنید؟ با مطلب زیر همراه ما باشید.

نکاتی در خصوص لکه بنزین روی لباس

بنزین خود یکی از پاک کننده‌های لکه هایی مانند آدامس و … محسوب می‌شود، اما در مواردی نیز خود لکه بنزین تبدیل به معضل می‌شود و رهایی از آن باید چاره اندیشید. علاوه بر لکه، باید با بوی آن نیز کنار بیاید. همچنین لکه‌هایی که بنزین یا گازوئیل روی آنها ریخته است خطر اشتعال دارند. حتی زمانی که فکر می‌کنید این لکه ها به طور کامل از بین رفته اند نیز بوی آنها به شما می‌فهماند که لباس هنوز تمیز نشده و باید با دقت آن را پاک کرد. همچنین توجه داشته باشید که لباس‌هایی که آغشته به بنزین هستند را نباید همراه با لباس‌های دیگر شست. این لباس‌ها را معمولا در خشک کن هایی که با دور تند می‌چرخند نیز قرار نمی‌دهند، چرا که ممکن است خطر آتش سوزی داشته باشند.

چگونگی پاک کردن لکه بنزین یا لکه گازوئیل از روی لباس

در زیر به مراحل و چگونگی پاک کردن لکه بنزین روی لباس خواهیم پرداخت.

جذب لکه و خشک کردن آن با روش‌های مختلف

  • ابتدا لازم است که با یک حوله نازک یا کاغذ روغنی بنزین اضافی روی پارچه یا لباس را بگیرید و آن حوله را دور بیاندازید. همچنین می‌توانید روی آن جوش شیرین بپاشید تا بنزین موجود روی لباس را به خود جذب کند. جوش شیرین این خاصیت را دارد که هر مایعی را جذب خود کند و سطح پارچه را خشک کند.

پاک کننده‌های لکه و آب داغ

  • مواد پاک کننده حلال در آب مانند اسپری‌های پاک کننده برای از بین برده محصولات نفتی مفید اند. اجازه دهید تا پاک کننده لکه حداقل ۱۵ دقیقه روی لباس خیس بخورد. سپس این لباس را در داغ‌ترین درجه حرارت ممکن بشویید. آب داغ برای از بین بردن کامل لکه بنزین یا گازوئیل ضروری است.
لکه بنزین روی لباس
استفاده از آب داغ برای از بین بردن کامل لکه بنزین یا گازوئیل ضروری است.

مایع ظرفشویی

  • مایع ظرفشویی یکی از شوینده‌هایی است که برای پاک کردن لکه های روغنی و چربی روی ظرف ها به کار می‌رود و می تواند روی لکه‌های بنزین روی لباس نیز مفید باشد. از مایع ظرفشویی دارای آنزیم‌های پاک کننده که غلظت بیشتری دارند استفاده کنید. مایع را روی لکه ریخته و با یک برس نرم روی آن بکشید. سپس اجازه دهید تا لباس به مدت ۵-۳۰ دقیقه در آب گرم بماند. در این مرحله نیز با توجه به نوع پارچه‌تان بهتر است برای شست و شو از آب گرم استفاده کنید. پس از شست و شو، لکه را از نظر میزان ماندگاری و بوی لکه مجددا بررسی کنید. اگر باز هم بو می‌داد رویش جوش شیرین بریزید.

استفاده از جوش شیرین

  • جوش شیرین یکی از موادی است که در پاک کردن لکه بنزین روی لباس کاربرد دارد. شما می‌توانید ۲ قاشق پودر جوش شیرین و نصف مقدار آن آب را مستقیما روی لکه لباس ریخته و اجازه دهید در معرض هوای آزاد خشک شود. سپس با یک بِراش باقی مانده پودر را از لباس بتکانید. این مرحله می‌تواند تا زمانی که بنزین به طور کامل از روی لباس پاک شود انجام گیرد و بیشتر مناسب لباس‌های غیرقابل شست و شو و مجلسی است که نمی خواهید کل لباس را بشویید. اما اگر لباس شما قابل شست و شواست بهتر است جوش شیرین و آب را داخل لگن ریخته و لباستان را یک شب تا صبح در آن بخیسانید.
پاک کردن لکه بنزین روی لباس
بهتر است جوش شیرین و آب را داخل لگن ریخته و لباستان را یک شب تا صبح در آن بخیسانید

سرکه و آمونیاک برای رفع بوی بد بنزین

  • اگر مراحل بالا را طی کردید و هنوز بو و لک بنزین را روی لباس خود دیدید، بهتر است از سرکه هم استفاده کنید. به این ترتیب که لباس را به مدت ۳۰ دقیقه داخل آب و سرکه قرار دهید و سپس آبکشی کنید. همچنین پاک کننده‌هایی با عطر پرتقال نیز می توانند در این زمینه مفید باشند و با تجزیه پیوندهای بنزین شما را از شر بوی آن خلاص کنند. یکی دیگر از راه های خلاصی از بوی بنزین این است که لباس را در لگنی حاوی آب گرم و یک فنجان آمونیاک خانگی غیرقابل اشتعال خیس کنید و بگذارید چندین ساعت بماند. سپس آن را به شیوه معمولی آبکشی و در آفتاب پهن کنید. لازم به یادآوری است که در این حالت از هیچ سفیدکننده کلردار استفاده نکنید. چرا که ترکیب پاک کننده های حاوی کلر با آمونیاک منجر به ایجاد ترکیبی خطرناک می‌شود.

خشک کردن لباس در هوای آزاد

  • تا حد امکان سعی کنید که لباس‌هایی که لکه‌زدایی کردید را در هوای آزاد خشک کنید. از خشک کن لباس با دور تند در ماشین لباسشویی اجتناب کرده و سعی کنید که لباس را زیر نور آفتاب پهن کنید، نور خورشید خود موجب خشک کردن بهتر و از بین بردن بوی لکه بنزین روی لباس می‌شود. در این حالت می‌بینید که بوی نامطبوع گریس، روغن یا گازوئیل به طور کامل از روی لباس شما رفته است.
لکه بنزین روی لباس
نور خورشید و و هوای آزاد موجب خشک شدن بهتر لکه و از بین بردن بوی آن می شود

جمع بندی

اکنون که با روش‌های پاک کردن لکه‌های روغنی حاصل از بنزین یا گازوئیل آشنا شدید، به ما بگویید که آیا تا کنون با چنین لکه‌هایی دست و پنجه نرم کرده اید؟ شما چه روش‌هایی را برای پاک کردن به کار گرفته اید؟

منبع:  thespruce

خدمات خشکشویی لباس و اتوشویی

خشکشویی لباس و اتوشویی

  • خشکشویی لباس مجلسی، عروس، نامزدی و لباس شب
  • خشکشویی مانتو، چادر، شال و روسری
  • خشکشویی و اتوکشی کت و شلوار، پالتو، کاپشن و لباس های زمستانی و...
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده − 4 =