با تمام عوارض وایتکس آشنا شوید

0

چندین سال است که عوارض وایتکس، جزو مباحث و پرسش و پاسخ‌های داغ در میان افراد خانه‌دار و مصرف‌کنندگان سفیدکننده است. همه ما تا حد زیادی با وایتکس آشنا هستیم. وایتکس ماده‌ای بو‌زدا و گند‌زدا با طعم و بویی تند است که رنگ مایل به زرد دارد و معمولا رنگ پارچه و کاغذ را نیز از بین می‌برد. خاصیت ضد عفونی کردن و سفید‌کنندگی وایتکس باعث شده است تا استفاده نکردن از آن، تقریبا غیر ممکن باشد. اما اگر شما هم جزو افرادی هستید که در هربار استفاده از وایتکس دو دل شده و احساس خوبی به آن ندارید، حتما ادامه این مطلب را بخوانید تا با حقایقی درباره اینکه “وایتکس چه ضرری دارد؟” آشنا شوید.

حتما برای شما نیز پیش آمده که پس از استنشاق بوی وایتکس احساس بدی داشته باشید و حس کنید ریه‌هایتان تحریک شده است و یا هنگامی که دستتان مدت زیادی در تماس با وایتکس باشد، حس کنید پوست‌تان قرمز و یا ملتهب شده است. در ادامه درباره این موارد، دلیل‌شان و به طور کلی پاسخ این سوال که “وایتکس چه عوارضی دارد؟” می‌خوانیم. پس برای آشنایی با عوارض وایتکس در بارداری، عوارض وایتکس برای ریه و عوارض وایتکس بر پوست با استاد‌کار همراه باشید.

آشنایی مختصری با وایتکس

به احتمال قوی همه افرادی که این مطلب را می‌خوانند با وایتکس آشنا هستند، اما تنها برای تاکید یادآوری می‌کنیم که وایتکس در واقع همان مایع سفیدکننده است که برای شست و شو و ضدعفونی لباس‌ها و سطوح استفاده شده و حاوی مقادیری از کلر است. البته برخی از انواع وایتکس هم حاوی کلر نیستند، مثل وایتکسی که برای لباس‌های رنگی قابل استفاده است.

وایتکس چه عوارضی دارد؟

تخقیقات و مطالعات فراوانی درباره اینکه وایتکس چه ضرری دارد، انجام شده است و نتیجه‌های مختلفی در پی داشته است، اما آنچه میان همه آن‌ها مشترک بوده است، “فراوان بودنِ عوارض وایتکس” است. در ادامه به برخی از مهم‌ترین عوارض وایتکس اشاره می‌کنیم.

وایتکس و حاملگی

بر خلاف تصور عموم، عوارض وایتکس در بارداری برای شستشو و تمیز‌کاری زیاد جای نگرانی ندارد و حتی می‌توان گفت استفاده از وایتکس در حاملگی امن است، البته به شرط این که چند نکته ایمنی رعایت شوند. برای دوری از عوارض وایتکس در بارداری حتما نکات زیر را بخوانید:

  1. برای جلوگیری از گازگرفتگی وایتکس، سعی کنید مکانی که شستسشو و تمیز‌کاری در آن انجام می‌دهید حتما دارای تهویه باشد.
  2. جهت دوری از ضرر وایتکس برای زن باردار، حتما از دستکش‌های بلند و لباس پوشاننده استفاده کنید تا وایتکس تماس مستقیمی با پوست‌ شما نداشته باشد.
  3. برای استفاده از وایتکس در حاملگی، از مخلوط کردن وایتکس با سایر مواد پاک کننده حاوی آمونیاک به خصوص جرم گیر، اکیدا خودداری کنید. این ترکیب گازی به شدت سمی تولید می‌کند که تنفس آن هم برای شما و هم برای کودکتان بسیار خطرناک خواهد بود و حتما گازگرفتگی وایتکس را به همراه خواهد داشت.
  4. در حین استفاده از وایتکس در حاملگی موارد ایمنی و دستورالعمل‌هایی که بر روی محصول نوشته شده است را به دقت مطالعه و موارد آن را رعایت کنید.
  5. در صورت بو کردن وایتکس، این ماده باعث بروز علائم مسمویت با وایتکس در شما خواهد شد. پس از این کار خودداری کنید.
  6. تا جایی که ممکن است سعی کنید امور نظافت و به خصوص نظافت با وایتکس در حاملگی را به شخص دیگری واگذار کنید.
وایتکس چه ضرری دارد؟ ضرر وایتکس برای زن باردار | وایتکس چه عوارضی دارد؟ وایتکس در حاملگی | وایتکس و حاملگی | عوارض وایتکس در بارداری
ضرر وایتکس برای زن باردار تقریبا با سایر افراد فرقی ندارد و بانوان باردار هنگام استفاده از وایتکس باید حتما تهویه، پوشیدن لباس ایمنی و پرهیز از ترکیب وایتکس با دیگر مواد را رعایت کنند.

عوارض وایتکس بر پوست

اگر تا به حال در حین نظافت دستان‌تان بدون دستکش با وایتکس تماس طولانی داشته، حتما التهاب پوست بعد از کار را حس کرده‌اید. یکی از عوارض وایتکس که بسیار شایع است، عوارض وایتکس بر پوست است.

وایتکس در صورتی که در تماس زیاد با پوست باشد ممکن است باعث احساس سوزش شود. در صورتی که این تماس به شکل مستمر باشد، این سوزش احتمالا شدید‌تر شده و حتی امکان آسیب دیدگی‌های بیشتر نیز وجود دارد. در صورتی که نقطه‌ای از بدنتان با وایتکس تماس داشته است، با استفاده از دستکش و صابون آن نقطه را به خوبی شستشو دهید. پس از آن دستکش را در آورده و دستانتان را با صابون به خوبی بشویید.

عوارض وایتکس بر پوست | بعد از تماس با وایتکس، عوارض وایتکس بر پوست به صورت التهاب و یا خارش خود را نشان می‌دهند.
با وجود اینکه کلر وایتکس جذب پوست نمی‌‍شود، در بیشتر افراد بعد از تماس با وایتکس، عوارض وایتکس بر پوست به صورت التهاب و یا خارش خود را نشان می‌دهد.

عوارض وایتکس بر چشم

عوارض وایتکس درصورتی که با چشمانتان تماس برقرار کند، شدید خواهد بود و می‌تواند باعث سوختگی و تحریک شدیدی شود. به همین دلیل هم روی بسته بندی تمام سفیدکننده‌ها تاکید زیادی بر دوری وایتکس از چشم شده است. در صورتی که این اتفاق برای شما افتاد پس از شستشوی چشمانتان سریعا نزد پزشک مراحعه کنید.

وایتکس چه ضرری دارد؟ وایتکس چه عوارضی دارد؟ عوارض وایتکس بر چشم و بینایی |
عوارض وایتکس بر چشمان و بینایی بسیار زیاد و مضر است، در صورت امکان در حین کار با وایتکس از عینک‌های مخصوص کار برای حفاظت از چشم‌تان استفاده کنید.

عوارض تنفس وایتکس

به طور کلی وایتکس دارای بوی مطبوعی نیست. بو کردن این ماده می‌تواند باعث حالت تهوع شود. پس دلیلی ندارد وایتکس را بو کنید و یا خود را در معرض بوی آن قرار دهید. به خصوص اگر مبتلا به آسم و یا به بیماری‌های تنفسی دیگر هستید، حتما از قرار گرفتن در معرض بوی وایتکس خودداری کنید.

بهترین راه استفاده از دستورالعمل‌هایی است که بر روی برچسب محصولات سفیدکننده نوشته شده است. همچنین حتما به یاد داشته باشید که در صورتی که وایتکس با اسید و یا مواد شوینده دیگری مثل جرم گیر ترکیب شود، عوارض و خطرات بسیار تهدید‌کننده‌ای خواهد داشت. پس سعی کنید به هیچ وجه وایتکس را با ماده دیگری مخلوط نکنید. اما در صورتی که این اتفاق افتاد،سریعا هوای تازه استنشاق کنید و در صورت بروز علائم مسمومیت با وایتکس به پزشک مراجعه کنید.

عوارض تنفس وایتکس | گازگرفتگی وایتکس | جلوگیری از مسمومیت با وایتکس | علائم مسمویت با وایتکس
برای جلوگیری از گازگرفتگی وایتکس، سعی کنید در هنگام استفاده از وایتکس حتما راهی برای تهویه محیط پیدا کنید، مثلا پنجره را باز بگذارید و یا در صورتی که محیط پنجره ندارد (مثل دستشویی یا حمام) در را باز بگذارید.

عوارض وایتکس برای ریه

یکی از مهم‌ترین خطرات وایتکس، عوارض وایتکس برای ریه است. به طور کلی بو و گاز ناشی از وایتکس و بیشتر مواد ضدعفونی کننده، برای ریه‌ها بسیار مضر است. این ضرر دقیقا به خاصیت ضدعفونی این مواد برمی‌گردد. دقیقا به همین علت که این مواد بسیار قوی هستند و ماموریت اصلی‌شان کشتن میکروب‌هاست، می‌توانند بافت ریه و سیستم نفسی شما را نیز بکشند و یا حداقل به آن آسیب برسانند. خیلی از افرادی که ناگهان با مقدار زیادی بو و گاز وایتکس تماس پیدا کرده‌اند، علائمی مثل سرفه، سوزش گلو و درد در حین نفس کشیدن را گزارش کرده‌اند که همه از عوارض تنفس وایتکس هستند.

البته اینکه هر چند ماه یک بار در معرض این بو قرار بگیرید، کشنده نیست، اما بهتر است هر چه زودتر برای اینکه در بلندمدت تماس‌تان با وایتکس زیاد نشود، چاره‌ای بیندیشید. مثلا بهتر است در حین استفاده از وایتکس ماسک بزنید، درب یا پنجره اتاق را باز بگذارید و اصلا آن را با چیزی غیر از آب مخلوط نکنید.

عوارض وایتکس برای ریه | عوارض تنفس وایتکس | گازگرفتگی وایتکس
می‌توانید برای دوری از عوارض تنفس وایتکس، از مقدار زیادی وایتکس برای شست و شو استفاده نکنید و همیشه قبل از استفاده، آن را با آب رقیق کنید.

عوارض و علائم مسمومیت پس از خوردن وایتکس

این سوال ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که “خوردن وایتکس باعث چه می شود؟” باید به شما بگوییم که جواب این سوال اصلا خوشایند نیست. عوارض وایتکس در صورت خورده شدن آن توسط انسان می‌تواند بسیار شدید باشد. ممکن است از خود بپرسید که اصلا چرا کسی باید وایتکس بخورد؟! این اتفاق می‌تواند دلایل بسیار و بعضا عجیبی داشته باشد. مثلا یک باور غلط میان مردم این است که خوردن وایتکس، باعث منفی شدن تست اعتیاد می‌شود! در صورتی که این قضیه به هیچ وجه صحت علمی ندارد.

خوردن وایتکس می‌تواند عوارض بسیار شدیدی برای معده و اعضای داخلی بدن شما داشته باشد. در صورتی که به اشتباه وایتکس خوردید و یا کودکتان این کار را کرد، سریعا کمی شیر بنوشید و سپس به پزشک مراجعه کنید. معده درد، حالت تهوع شدید و سرگیجه از علائم مسمویت با وایتکس هستند. همچنین سعی کنید از استفراغ کردن عمدی برای خارج کردن وایتکس خورده شده، خودداری کنید. بسته به میزانی که وایتکس خورده‌اید، این ماده می‌تواند باعث به کما رفتن و یا مرگ شود. اما نگرانی هیچ فایده‌ای ندارد. در صورتی که اقدامات اولیه پس از خوردن وایتکس را به درستی انجام دهید و خونسردی خود را حفظ کنید، شانس شما برای پشت سر گذاشتن علائم مسمویت با وایتکس با کم‌ترین آسیب‌دیدگی بسیار است.

برای جلوگیری از مسمومیت با وایتکس حتما وایتکس را در بسته بندی جداگانه و دور از خوراکی‌ها نگه داری کنید. همچنین در صورتی که در منزل فرزند خردسال دارید، برای جلوگیری از مسمومیت با وایتکس وی، حتما سفیدکننده و سایر مواد شوینده را از دسترس وی دور نگه دارید.

بیشتر بخوانید: انواع جایگزین وایتکس برای ظروف کدامند؟

اگر وایتکس بخوریم چی میشه؟ عوارض و علائم مسمومیت پس از خوردن وایتکس | جلوگیری از مسمومیت با وایتکس | علائم مسمویت با وایتکس | خوردن وایتکس باعث چه می شود؟ |
شیر می‌تواند عوارض ناشی از خوردن وایتکس را تا حدودی کاهش داده و از سرعت تخریب شدن اعضای داخلی بدن بکاهد. البته شیر قطعا درمان علائم مسمویت با وایتکس و یا روش قطعی جلوگیری از مسمومیت با وایتکس محسوب نمی‌شود و در صورتی که فردی از اطرافیانتان با وایتکس مسموم شده بود، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

عوارض وایتکس برای محیط زیست

هر چه در بالا خواندیم، جوابی بود به این سوال که “وایتکس چه ضرری دارد؟” اما خوب است بدانید که عوارض وایتکس فقط مستقیما محدود به ما نمی‌شوند. یکی از مهم‌ترین عوارض وایتکس به تاثیر آن بر محیط زیست برمی‌گردد. تحقیقات نشان داده است که بسیاری از تولیدکنندگان، پسماندها و زباله‌های حاوی سفیدکننده یا وایتکس را در آب‌ها و محیط زیست رها می‌کنند و سپس در اثر واکنش وایتکس با سایر مواد موجود در آب واکنش نشان داده و موجب تولید مواد سمی می‌شود که سالیان سال در آب می‌مانند. همچنین حضور وایتکس در طبیعت باعث از بین رفتن بسیاری از گونه‌های گیاهی و حیوانی شده است.

عوارض وایتکس برای محیط زیست | وایتکس چه ضرری دارد؟ | خوردن وایتکس باعث چه می شود؟
“وایتکس چه عوارضی دارد؟” علاوه بر موارد بالا و خطرات بیشمار آن برای انسان، یکی از مهم‌ترین عوارض وایتکس، برای محیط زیست است که علاوه بر تخریب زمین و طبیعت، در نهایت به ضرر انسان‌ها نیز خواهد بود.

آیا استفاده از وایتکس با توجه به عوارض فراوان آن، امن است؟

ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که با این همه عوارض وایتکس چه باید کرد؟ آیا با توجه به خطرات بیشمار وایتکس، باز هم استفاده از آن کار درستی است؟ باید گفت که بیشتر مطالعات نشان می‌دهند که جمع شدن و تماس بلندمدت با وایتکس و یا استفاده‌های شدید، معمولا باعث بروز علائم مسمویت با وایتکس و عوارض تنفس وایتکس می‌شوند. بنابراین متخصصان پیشنهاد می‌کنند که از وایتکس برای تمیزکاری‌های عمیق و با فواصل زیاد (مثلا ماهی یا فصلی یک بار) و البته با رعایت نکات ایمنی استفاده شود و تا حد امکان برای نظافت‌های روتین و دائمی از جایگزین‌های امن، طبیعی و یا کم‌خطرتر وایتکس مثل سرکه و یا محلول هیدروژن پراکسید استفاده شود.

آیا استفاده از وایتکس با توجه به عوارض فراوان آن، امن است؟ عوارض وایتکس چیست؟ وایتکس چه ضرری دارد؟
بهتر است از وایتکس برای نظافت عمیق با فواصل زیاد استفاده شود و در نظافت روزمره به جای آن از موادی مثل سرکه، جوش شیرین، آب لیمو و یا محلول هیدروژن پراکسید استفاده شود.

جمع‌بندی

به طور کلی استفاده از وایتکس مانند یک تیغه دولبه است. هم می‌توان از آن بدون هیچ خطری استفاده کرد و هم در صورتی که موارد ایمنی در استفاده از وایتکس رعایت نشود، عوارض وایتکس می‌توانند بسیار شدید و در مواردی حتی مرگ آور باشند. گاهی پیش می‌آید که افراد به راحتی می‌پرسند ” اگر وایتکس بخوریم چی میشه؟” واقعیت این است که حتی پرسیدن چنین سوالی ترسناک بوده و حتی فکر نوشیدن وایتکس نباید به ذهن افراد خطور کند. به طور کلی مهم‌ترین نکات جلوگیری از مسمومیت با وایتکس، پیشگیری از گازگرفتگی وایتکس و حفاظت از سایر عوارض وایتکس، موارد زیر هستند:

  • از ترکیب کردن وایتکس با هر نوع اسید و یا آمونیاک به طور جدی خودداری کنید. این کار هیچ تاثیری خاصیت ضد عفونی کنندگی وایتکس ندارد و این ماده به خودی خود، کاملا قوی و موثر است.
  • به هیچ عنوان وایتکس را بو نکنید و تهویه در حین کار را رعایت کنید.
  • در حین کار با وایتکس، حتما از لباس کار و دستکش استفاده کنید.

یکی از خدماتی که ما در استادکار ارائه می‌دهیم، نظافت منازل با رعایت تمام نکات ایمنی است. در صورتی که نیاز به کمک برای نظافت منزلتان داشتید، می‌توانید با ما تماس بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × سه =