انواع شوینده های ماشین ظرفشویی چه خوبی و بدی دارند؟

0

در عصر حاضر، یکی از لوازم مدرنی که به منظور بهبود کیفیت زندگی وارد خانه‎های ما شده، ماشین ظرفشویی است. ولی انتخاب و خرید یک ماشین ظرفشویی باکیفیت اهمیت بالایی دارد. اما این موضوع به تنهایی، تمیز کردن ظروف شما را تضمین نمی‌کند. علاوه بر تهیه ماشین ظرفشویی مناسب، باید در تهیه انواع شوینده ماشین ظرفشویی نیز دقت لازم را به خرج دهید. چراکه تهیه یک ماده شوینده مناسب، علاوه بر این‌که نتیجه رضایتمندانه‌ای را به همراه خواهد داشت، از نظر اقتصادی نیز برای شما به‌صرفه خواهد بود. به همین دلیل لازم است با انواع شوینده های ماشین ظرفشویی آشنا شوید و قیمت مواد شوینده ماشین ظرفشویی را هم بدانید.

انواع شوینده ماشین ظرفشویی، از یک فرمول مشابه تشکیل نشده‌اند و مواد شیمیایی تشکیل‌دهنده‌شان با هم تفاوت دارند. بنابراین دانستن اینکه بهترین شوینده ماشین ظرفشویی کدام است، اندکی چالش‌برانگیز خواهد بود. انواع شوینده های ماشین ظرفشویی عبارتند از قرص ماشین ظرفشویی، ژل، پودر ظرفشویی، مایع جلادهنده و نمک مخصوص.

ما در این مقاله قصد داریم شوینده های ماشین ظرفشویی را معرفی نماییم و مزایا و معایب ژل ماشین ظرفشویی را بازگو کنیم. همچنین طرز چیدن قابلمه در ماشین ظرفشویی را آموزش خواهیم داد. نحوه استفاده از قرص ماشین ظرفشویی و روش انتخاب بهترین قرص ماشین ظرفشویی را هم به شما خواهیم گفت. پس در ادامه این مطلب از استادکار، با ما همراه باشید.

ظروف تمیز و شسته شده داخل ماشین ظرفشویی با درب نیمه‌باز
بهره‌گیری درست از انواع شوینده ماشین ظرفشویی، باعث می‌شود که ظروف کثیف شما پس از شستشو کاملا درخشان و تمیز شوند.

اگر تمایل دارید ماشین ظرفشویی شما توسط کارشناسان حرفه‌ای نصب یا سرویس شود، استادکار را فراموش نکنید:

نصب و سرویس ماشین ظرفشویی

نصب و سرویس ماشین ظرفشویی

  • تعمیر انواع ماشین ظرفشویی
  • تعمیر ماشین ظرفشویی رومیزی و ایستاده
  • راه اندازی و نصب ماشین ظرفشویی های مختلف
  • تعمیر موتور ظرفشویی و تعمیر مخزن رزین
دریافت این خدمت از استادکار

انواع شوینده ماشین ظرفشویی

قبل از اینکه بحث انتخاب انواع شوینده ماشین ظرفشویی را مطرح کنیم، بهتر است انواع شوینده‌ها را از لحاظ نحوه عملکرد بشناسیم. در حال حاضر، سه گزینه در بازار وجود دارد: قرص ماشین ظرفشویی، ژل ظرفشویی و شوینده‌های پودری. در این بخش، علاوه بر بررسی تک‌تک این موارد، مزایا و معایب ژل ماشین ظرفشویی هم گفته خواهد شد.

این مقاله هم اطلاعات جامعی به شما خواهد داد: تفاوت شوینده های ماشین ظرفشویی و مزایا و معایب هریک

  • قرص ماشین ظرفشویی

قرص ماشین ظرفشویی به انگلیسی Dishwasher Tablet نامیده می‌شود. انواع قرص ماشین ظرفشویی، از معمول‌ترین انواع شوینده ماشین ظرفشویی هستند. هر بار باید یک قرص را در ماشین ظرفشویی قرار دهید تا پس از اتمام پروسه شستشو، ظرف‌های تمیز و براق تحویل بگیرید. در واقع ساده بودن نحوه استفاده از قرص ماشین ظرفشویی، آن را بین مصرف‌کنندگان محبوب کرده است. اما دلایل بیشتری هم برای استفاده از این قرص‌ها وجود دارد که می‌توان به میزان پاک‌کنندگی آنها اشاره کرد.

چون قرص‌های ماشین ظرفشویی همه‌کاره حاوی مواد ترکیبی هستند. پس هنگام به‌کارگیری آنها، نیازی به افزودن جلادهنده و نمک ماشین ظرفشویی نخواهد بود. این قرص‌ها برای ظرفیت کامل ماشین ظرفشویی طراحی شده‌اند. پس بهتر است تنها برای ماشین ظرفشویی با ظرفیت تکمیل از آنها بهره برد.

این قرص‌ها در سه گروه معمولی، قرص کوانتوم و قرص همه‌کاره به بازار عرضه می‌شوند. معمولا قرص کوانتوم به دلیل ساختار ژلاتینی خود گزینه بهتری است. قرص ماشین ظرفشویی همه‌کاره سطح شستشوی مطلوبی را نسبت به دو گزینه دیگر ارائه می‌دهد. اما میزان انحلال آن در آب در مقایسه با قرص کوانتوم کمتر است. بسیاری از کاربران تصور می‌کنند با به‌کار بردن قرص ماشین ظرفشویی کوانتومی، دیگر نیازی به نمک و مایع جلادهنده نیست. اما باید بدانید این تصور کاملا اشتباه است.

بیشتر بدانید: دلیل حل نشدن قرص ماشین ظرفشویی اینجاست!

یک قرص ماشین ظرفشویی در دست یک فرد برای شستشوی ظروف
بهترین شوینده ماشین ظرفشویی برای ظروف چرب، قرص است. بهترین قرص ماشین ظرفشویی در بازار هم قرص ماشین ظرفشویی پریل و قرص ماشین ظرفشویی هوم پلاس است.
  • شوینده ژلی برای ماشین ظرفشویی

یکی‌دیگر از انواع شوینده ماشین ظرفشویی، شوینده‌های مایع یا ژل ماشین ظرفشویی هستند. ژل‌های ماشین ظرفشویی تفاوت بسیاری با مایع ظرفشویی دارند. شاید در نگاه اول این دو محصول شبیه به هم به نظر برسد. اما باید بگوییم تفاوت مایع ظرفشویی با مایع ماشین ظرفشویی این است که مایع یا ژل ماشین ظرفشویی مخصوص استفاده در این دستگاه ساخته شده‌ است. اما مایع ظرفشویی را نباید در ماشین ظرفشویی بریزید. چراکه به دستگاه شما آسیب جدی و گاهی دائمی می‌رساند. در این بخش، برای آشنایی شما با مزایا و معایب ژل ماشین ظرفشویی، به فرمولاسیون و نحوه عملکرد آن اشاره خواهیم نمود.

به طور کلی دو ترکیب فعال در شوینده‌های ماشین ظرفشویی وجود دارد که شامل سفیدکننده و آنزیم‌ها می‌شود. سفیدکننده‌ها لکه‌های قهوه و چای را پاک می‌کنند. آنزیم‌ها نیز پروتئین و مواد روغنی روی ظروف را از بین می‌برند. آنزیم‌ها و سفیدکننده در محصولات ژلی یا مایع نمی‌توانند در کنار هم قرار بگیرند. چراکه سفیدکننده‌ها در حالت مایع آنزیم‌ها را از بین می‌برند. همین موضوع موجب می‌شود شوینده‌های ژلی قدرت پاک‌کنندگی کمتری نسبت به قرص ماشین ظرفشویی داشته باشند.

نکته‌ دیگر درباره این نوع شوینده‌ها مایع بودن آن است. این مایع با نرمی و لطافت بیشتری روی ظروف پاشیده می‌شود و هنگام شستشو روی ظروف سایش ایجاد نمی‌کند. همچنین محلول بودن این محصول در آب، نیاز به حل شدن مجدد در ماشین ظرفشویی را از بین می‌برد. به همین دلیل، شوینده‌های ژلی می‌توانند انتخاب خوبی برای شستشوی لیوان‌ها و ظروف شیشه‌ای باشند. چون معمولا چربی کمتری رویشان قرار دارد.

دیگر تفاوت مایع ظرفشویی با مایع ماشین ظرفشویی، میزان آنزیم موجود در فرمولاسیون هر کدام از آنهاست. آنزیم موجود در ژل ماشین ظرفشویی کم است. به همین دلیل در مقایسه با قرص ماشین ظرفشویی، قدرت چربی‌زدایی کمتری دارد.

این مقاله هم در همین ارتباط است: طرز استفاده از ژل ماشین ظرفشویی

ریختن ژل ماشین ظرفشویی داخل مخزن شوینده
به دلیل تفاوت مایع ظرفشویی با مایع ماشین ظرفشویی، از ریختن مایع ظرفشویی داخل ماشین خودداری نمایید. زیرا این مایع می‌تواند زیان‌هایی را به بار آورد که برای شما هزینه بالایی خواهد داشت.

چنانچه لازم است برای نصب ماشین ظرفشویی، در سیستم لوله‌کشی آب و فاضلاب منزل خود تغییراتی ایجاد کنید، استادکاران باتجربه ما در خدمت شما خواهند بود:

خدمات لوله کشی آب و فاضلاب

لوله‌کشی آب و فاضلاب

  • لوله کشی آب سرد و گرم
  • لوله کشی فاضلاب و سرویس بهداشتی
  • نشت یابی لوله فاضلاب و رفع ترکیدگی فاضلاب
  • لوله کشی فاضلاب آشپزخانه، سرویس بهداشتی و توالت
دریافت این خدمت از استادکار
  • پودر ماشین ظرفشویی

حال که مزایا و معایب ژل ماشین ظرفشویی و ویژگی‌های قرص ماشین ظرفشویی را شناختید، لازم است با پودر شوینده ظروف هم آشنا شوید. پودرها نیز یکی دیگر از انواع شوینده ماشین ظرفشویی هستند که قدرت پاک‌کنندگی بالایی دارند. به همین دلیل به راحتی می‌توانند لکه‌های چربی روی ظروف را از بین ببرند. همچنین حالت پودری آنها موجب می‌شود حل شدنشان در آب آسان‌تر باشد. اما از آنجایی‌که پودرها کمی ساینده هستند، انتخاب خوبی برای ظروف حساس و ظریف نیستند.

همان‌گونه که در بخش مزایا و معایب ژل ماشین ظرفشویی گفتیم، ژل‌ها بافت نرم و لطیفی دارند. به همین علت نسبت به انواع شوینده های ماشین ظرفشویی مانند قرص و پودر، گزینه بهتری برای لیوان‌ها و ظروف شیشه‌ای و چینی خواهند بود. در عوض انواع شوینده ماشین ظرفشویی پودری، می‌توانند انتخاب خوبی برای شستن قابلمه‌ها و تابه‌های چرب باشند. به خاطر داشته باشید که پودرها نسبت به قرص ماشین ظرفشویی، کمتر تخصصی هستند. بنابراین استفاده از آنها مستلزم استفاده از جرم‌گیر و همچنین جلادهنده است.

فردی در حال ریختن پودر ماشین ظرفشویی داخل مخزن شوینده
پودر ماشین ظرفشویی از سنتی‌ترین انواع شوینده ماشین ظرفشویی به شمار می‌رود. قیمت مواد شوینده ماشین ظرفشویی به صورت پودری هم در مقایسه با قرص و ژل اقتصادی‌تر است.

اگر هنوز خدمات استادکار را نمی‌شناسید و نمی‌دانید استادکاران ما در چه زمینه‌هایی می‌توانند به شما کمک کنند، توصیه می‌کنیم اپلیکیشن استادکار را دانلود نمایید:

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

سایر شوینده‌های جانبی

جلادهنده و نمک ماشین ظرفشویی هم همراه با انواع شوینده ماشین ظرفشویی، برای بهبود کیفیت شستشو به کار می‌روند. این مواد، شوینده مستقل نیستند و نمی‌توان برای ششستن ظروف، از آنها به تنهایی بهره گرفت:

  • جلادهنده ماشین ظرفشویی

جلادهنده ماشین ظرفشویی دارای یک ترکیب شیمیایی خاص است. مصرف جلادهنده به همراه انواع شوینده های ماشین ظرفشویی از این جهت اهمیت دارد که کشش سطحی آب را کمتر کرده و از تشکیل قطره روی سطح ظروف جلوگیری می‌کند. در دستگاه‌های ظرفشویی که مجهز به خشک‌کن هستند، این ماده کمک می‌کند که آب خیلی سریعتر از روی سطح ظروف تبخیر شود. همین موضوع از ایجاد لکه روی ظروف جلوگیری می‌نماید. البته وجود جلادهنده برای بخش داخلی ماشین ظرفشویی هم مفید است و از قطعات داخلی آن رسوب‌زدایی می‌کند.

خواندن این مقاله هم به شما توصیه می‌شود: نحوه استفاده از مایع جلادهنده ماشین ظرفشویی

  • نمک ماشین ظرفشویی

استفاده از نمک ماشین ظرفشویی در کنار انواع شوینده ماشین ظرفشویی از این جهت اهمیت دارد که سختی آب را حذف می‌نماید. به همین خاطر مانع رسوب کردن و ته‌نشین شدن املاح آب در بخش‌های مختلف دستگاه به‌ویژه فیلترها و المنت‌ها می‌گردد. در ضمن بهره گرفتن از نمک، مانع از باقی ماندن املاح آب روی ظروف هم می‌شود و کیفیت شستشو را بالاتر می‌برد.

در همین رابطه، این مقاله هم بسیار مفید است: تمیز کردن ماشین ظرفشویی با چند روش خانگی و راحت

طرز چیدن قابلمه در ماشین ظرفشویی

ظروف مخصوص پخت‌وپز نظیر انواع تابه و قابلمه را باید به گونه‌ای داخل ماشین ظرفشویی قرار داد که مانع از حرکت آزادانه بازوهای آب‌پاش نشوند. همچنین باید مراقب بود دسته‌های این ظروف به گوشه بازوهای آب‌پاش در حال چرخش، گیر نکنند. قرار دادن نادرست قابلمه و تابه در داخل دستگاه می‌تواند باعث آسیب رسیدن به بازوهای آب‌پاش شود. همچنین چیدمان نامناسب می‌تواند باعث خش افتادن یا آسیب دیدن ظروف شما شود.

بیشتر بدانید: نحوه چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی با حداکثر بهره‌گیری از فضای آن

یک قابلمه استیل شسته شده با انواع شوینده ماشین ظرفشویی
طرز چیدن قابلمه و ماهیتابه در ماشین ظرفشویی، به گونه‌ای صحیح است که دهانه این ظروف رو به پایین باشد. اگر هم ارتفاع زیاد باعث برخورد بازوهای آب‌پاش با قابلمه‌ها یا تابه‌ها نمی‌شود، چیدن آنها روی سایر ظروف مانعی ندارد.

در نهایت کدام یک از شوینده های ماشین ظرفشویی بهتر است؟

در این مقاله اطلاعاتی در خصوص انواع شوینده ماشین ظرفشویی، نحوه استفاده از قرص ماشین ظرفشویی، مزایا و معایب ژل ماشین ظرفشویی و طرز چیدن قابلمه در ماشین ظرفشویی کسب کردید. همچنین بهترین قرص ماشین ظرفشویی را شناختید. حال می‌خواهیم نگاهی اجمالی به تفاوت قیمت مواد شوینده ماشین ظرفشویی هم داشته باشیم.

قیمت قرص‌ها نسبت به سایر انواع شوینده های ماشین ظرفشویی بالاتر است. اما پودر ماشین ظرفشویی قیمت ارزان‌تری نسبت به سایر شوینده های ماشین ظرفشویی دارد. یعنی می‌تواند یک گزینه اقتصادی برای شستن ظروف در ماشین باشد. این درحالی است که ژل‌ها از نظر قیمتی در میانه لیست قرار می‌گیرند.

لازم است این نکته را خاطرنشان کنیم که اگر شما از انواع شوینده ماشین ظرفشویی با بالاترین کیفیت یا از بهترین قرص ماشین ظرفشویی هم بهره بگیرید، پس از مدتی، دستگاه شما نیاز به بازبینی و سرویس خواهد داشت. استادکاران ما با انواع برندهای ایرانی و خارجی ماشین ظرفشویی آشنایی دارند و برای این منظور به شما کمک خواهند کرد:

نصب و سرویس ماشین ظرفشویی

نصب و سرویس ماشین ظرفشویی

  • تعمیر انواع ماشین ظرفشویی
  • تعمیر ماشین ظرفشویی رومیزی و ایستاده
  • راه اندازی و نصب ماشین ظرفشویی های مختلف
  • تعمیر موتور ظرفشویی و تعمیر مخزن رزین
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × 3 =