آشنایی با انواع برنامه شستشوی ماشین لباسشویی

0

ماشین‌های لباسشویی جدید، و حتی برخی از قدیمی‌ها، از برنامه‌های مختلفی برای شستشو برخوردار هستند. هر یک از این برنامه‌ها تنظیمات دما، سرعت چرخش و… را تغییر می‌دهند و مناسب‌ترین گزینه برای هر دسته از لباس‌ها را انتخاب می‌کنند. اگر با همه‌ی این برنامه‌ها آشنا نیستید با این نوشتار از مجله استادکار همراه باشید. در ادامه به معرفی انواع برنامه شستشوی ماشین لباسشویی می‌پردازیم.

انواع برنامه شستشوی ماشین لباسشویی

۱- WOOL

پیش از آن که به معرفی اولین برنامه ماشین لباسشویی بپردازیم قابل ذکر است که ماشین‌های لباسشویی همه از یک تعداد مشخص برنامه برخوردار نیستند، بلکه برخی ممکن است ۸ تا داشته باشند و برخی ۱۰ تا و … .

یکی از برنامه‌های ماشین لباسشویی که در اکثر مدل‌ها وجود دارد برنامه شستشوی WOOL است. این برنامه مخصوص لباس‌های نخی و پشمی است. ویژگی اصلی این برنامه این است که به موجب آن، دستگاه لباس‌ها را در دمای پایین می‌شوید و همچنین به‌هنگام شستشوی البسه چرخش موتور در کم‌ترین حالت است تا مبادا آسیبی به لباس‌ها وارد آید.

۲- Cotton

این برنامه مخصوص لباس‌های پنبه‌ای و کتان است. در واقع اکثر لباس‌های نخی سبک را می‌توان با استفاده از این برنامه شستشوی ماشین لباسشویی شست. این برنامه موجب می‌شود که لباس‌ها در دمایی نسبتاً بالا شسته شوند.

۳- Cotton Eco

این برنامه در همه‌ی ماشین‌های لباسشویی وجود ندارد. Cotton Eco در واقع مانند برنامه‌ی فوق است، با این تفاوت که البسه را در دمایی پایین‌تر و با مصرف انرژی کم‌تری شستشو می‌دهد.

۴- Quick Wash

کوییک واش یا برنامه شستشوی سریع از برنامه‌هایی است که به‌کرات مورد استفاده قرار می‌گیرد. همان‌طور که از نام آن برمی‌آید، برنامه شستشوی سریع اجازه می‌دهد که در زمانی اندک لباس‌های‌تان را بشویید. این برنامه نه تنها موجب صرفه‌جویی در وقت شده بلکه صرفه‌جویی در انرژی را نیز در پی دارد. در برخی ماشین‌های لباسشویی، برنامه شستشوی سریع ۳۰ دقیقه است و در برخی دیگر ۱۵ دقیقه‌ای. نکته‌ای دیگر که در ارتباط با آن وجود دارد این است که این برنامه صرفاً برای لباس‌هایی که خیلی کثیف نیستند مناسب است. لباس‌های خیلی کثیف و البته حجیم را باید با استفاده از برنامه‌های شستشوی دیگر شست.

آشنایی با انواع برنامه شستشوی ماشین لباسشویی
برنامه‌های ماشین لباسشویی

۵- Synthetics

این برنامه شستشوی ماشین لباسشویی برای لباس‌های دارای الیاف مصنوعی است. شباهت زیادی میان این برنامه با برنامه شستشوی پنبه‌ای وجود دارد، اما تفاوت اصلی‌شان در دمای شستشو است. دمای شستشو در این برنامه پایین‌تر از برنامه‌ی مخصوص لباس‌های پنبه‌ای است. این امر به سبب آن است که از آسیب‌رسیدن به الیاف مصنوعی جلوگیری شود.

۶- Delicate

این برنامه برای شستشوی لباس‌های ظریف طراحی شده است. انواع لباس زیر، ملحفه‌های نازک و در کل هر پارچه‌ای که حساس است و ممکن است خیلی زود دچار آسیب شود را باید با این برنامه مورد شستشو قرار داد.

۶- Hand Wash

با تنظیم برنامه شستشو Hand Wash، دستگاه البسه را مانند شستشوی دستی می‌شوید. این برنامه بهتر است برای لباس‌های ظریفی که خیلی نیازی به شستشوی عمیق ندارند استفاده شود.

۷- Baby Care

این برنامه مخصوص شستشوی لباس‌های بچه است. دمای شستشو را بالا می‌برد و موجب می‌شود پودر یا مایع لباسشویی روی لباس‌ها نماند و اثرات شیمیایی آن موجب آسیب به پوست حساس بچه نشود.

آشنایی با انواع برنامه شستشوی ماشین لباسشویی
می‌بینید که تعداد برنامه‌های این ماشین لباسشویی بیش‌تر از مورد قبلی است.

۸- Eco

البسه‌ای که خیلی آلوده و کثیف نیستند را می‌توانید با این برنامه بشویید. این برنامه به‌واسطه‌ی شستشوی البسه در دمای کم موجب صرفه‌جویی در انرژی می‌شود.

۹- Intensive60

این برنامه در همه‌ی ماشین‌های لباسشویی وجود ندارد و عمدتاً در ماشین‌های لباسشویی ال‌جی دیده می‌شود. این برنامه شستشوی ماشین لباسشویی برای لباس‌های معمولی نخی مناسب بوده و در زمانی ۶۰ دقیقه‌ای شستشویی بهینه را به همراه خواهد داشت.

۱۰- Sports Wear

این برنامه برای شستشوی لباس‌های ورزشی است. طراحی این برنامه به‌گونه‌ای است که هم بو و هم رد عرق روی البسه را به‌طور کامل از میان ببرد.

۱۱- Spin

این برنامه مخصوص خشک‌کنِ خالی است. لباس‌هایی که خیس هستند و قصد خشک‌کردن‌شان را دارید، در درون دیگ قرار دهید و برنامه را روی spin بگذارید. سپس دکمه‌ی spin را روی هر رقمی که تنظیم کنید لباس‌ها با همان سرعت خشک می‌شوند: مثلاً ۱۲۰۰ دور در دقیقه، ۱۴۰۰ دور در دقیقه و … . اگر از یکی از برنامه‌های شستشو استفاده کردید، نیازی به تنظیم spin نیست چراکه برنامه شستشوی ماشین لباسشویی این گزینه را نیز تنظیم می‌کند.

۱۲- MIX

این برنامه برای شستشوی لباس‌های ترکیبی است.

آشنایی با انواع برنامه شستشوی ماشین لباسشویی
دکمه‌ها و برنامه‌های ماشین لباسشویی. این دکمه‌ها احتمالاً با دکمه‌های ماشین لباسشویی شما تطابق ندارند، اما در کل اکثر ماشین‌های لباسشویی دارای این دکمه‌ها، البته با ترتیب‌های مختلف، هستند.

دکمه‌های موجود روی ماشین لباسشویی

عمدتاً از برنامه‌های شستشوی بالا برای شستشوی البسه استفاده می‌شود، اما جز این برنامه‌ها یک سری دکمه‌های دیگر نیز روی پنل ماشین لباسشویی وجود دارند که هر یک، برای یکی از امکانات ماشین لباسشویی به کار گرفته می‌شوند. مهم‌ترین و رایج‌ترینِ آن‌ها موارد زیر هستند:

  • Pre- Wash: این دکمه برای سیستم پیش‌شستشو است. لباس‌هایی که خیلی کثیف هستند را پیش از شستشوی اصلی، با استفاده از این سیستم خیس کنید.
  • Easy Iron یا Easy Care: این دکمه مخصوص شستشوی ضد چروک است. از آن به عنوان «اتوکشی آسان» نیز یاد می‌شود. با انتخاب آن لباس‌ها کم‌تر چروک می‌شوند و کار ساده‌ای برای اتو کردن آن‌ها در پیش خواهید داشت.
  • Temp: اگر از برنامه‌های شستشو استفاده کنید، به طور اتوماتیک دمای شستشو نیز تنظیم می‌شود. اما اگر قصد دارید خودتان دما را تنظیم کنید باید از دکمه‌ی Temp استفاده کنید.
  • Time Delay یا Delay End: این دکمه مخصوص در برخی از ماشین‌های لباسشویی وجود دارد. با فشردن آن سیستم شستشوی تأخیری فعال می‌شود، یعنی آن که می‌توانید تنظیم کنید که ماشین لباسشویی چند ساعت بعد شروع به فعالیت کند.

برای مطالعه‌ی مطلب آموزش تعمیر ماشین لباسشویی در منزل کلیک کنید.

چند نکته

  • بهتر است پیش از شستشو، لباس‌ها را بر حسب جنس و رنگ دسته‌بندی کرده و هر دسته را با برنامه‌ی مخصوص شستشو دهید.
  • به هیچ عنوان هنگام شستشوی لباس‌ها، اقدام به تعویض برنامه شستشوی ماشین لباسشویی نکنید.
  • حین شستشوی لباس‌ها، دما و سرعت را تغییر ندهید.
  • چنان‌چه قصد استفاده از Pre-Wash یا Time Delay را داشتید، از مایع لباسشویی استفاده نکنید چراکه ممکن است مایع لباسشویی سفت شود.
  • برای شستن لباس‌های پشمی و استفاده از برنامه شستشوی لباس‌های پشمی، بهتر است از مایع مخصوص لباس‌های پشمی استفاده کنید.

منابع:  cnet | which | repairaid

نصب و تعمیر لباسشویی

نصب و تعمیر لباسشویی

  • تعمیر انواع لباسشویی ایرانی و خارجی
  • سرویس ماشین لباسشویی دوقلو، سطلی و در از جلو
  • راه اندازی و نصب انواع ماشین لباسشویی
  • تعمیر انواع برندهای لباسشویی بوش، سامسونگ، ال جی، پاکشوما، ایندزیت، آبسال، اسنوا و...
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × 5 =