30 کار نظافتی جالب با بخارشوی

1

برای تمیز کردن خانه و فضای کار نیازمند انواع شوینده‌ها و ضدعفونی کننده‌های موجود در بازار هستیم. اما همان طور که آگاه هستید، شوینده‌ها در درازمدت می‌توانند برای بدن از جمله ریه‌ها مضر باشند. اهمیت وجود بخارشوی در خانه وقتی مشخص می‌شود که با کمترین مواد شوینده بتوانید تمام خانه را نظافت و ضدعفونی کنید. این دستگاه که ابعاد آن از جاروبرقی کوچکتر است، با فشار بالای بخار آب می‌تواند بسیار از سطوح را پاکسازی و ضدعفونی کند. در این مطلب استادکار قصد داریم داریم سی کار نظافتی جالب و کاربردی به وسیله دستگاه بخارشوی را به شما آموزش دهیم.

30 کاربرد جالب بخارشوی در نظافت منزل

بسیاری از امور نظافتی خانه از جمله تمیز کردن دیوار، سرویس‌ بهداشتی، مبلمان، فرش و… را می‌توانید به وسیله بخارشوی انجام دهید که در ادامه مقاله به 30 مورد آن اشاره می‌کنیم.

1- تمیز کردن دوغاب درز کاشی‌ها

درز بین کاشی‌ها و سرامیک‌ها با ماده‌ی سفید رنگی به نام دوغاب پر می‌شود. اما با گذشت زمان، دوغاب زیبایی و سفید خود را از دست می‌دهد و درز بین کاشی‌ها و سرامیک، به خصوص در سرویس‌ بهداشتی، تیره و کدر می‌شود. شست‌و‌شو و تمیز کردن درز سرامیک و کاشی به وسیله شوینده‌ها و بازگرداندن رنگ دوغاب به حالت اولیه اغلب بسیار سخت یا غیر ممکن است. اما شما به وسیله بخارشوی می‌توانید درز بین کاشی‌ها را مثل روز اول سفید و ضدعفونی کنید.

2- پاک کردن پنکه سقفی

اگر دستگاه بخارشوی دارای دسته بلند باشد، مشکل تمیز کردن پنکه سقفی و هرآنچه که نیاز به نردبان دارد برای همیشه حل خواهد شد.

3- تمیز کردن کلید روشنایی و دستگیره‌ها

چه درب ورود و خروج و چه درب کابینت‌ها به کمک دستگیره‌ها باز و بسته می‌شوند. بنابراین دستگیره‌ها می‌بایست به طور منظم ‌شست‌و‌شو و ضدعفونی شوند. از طرفی مواد شوینده باعث تیره شدن و از بین رفتن زیبایی آن‌ها می‌شوند. کلیدهای روشنایی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در نتیجه بخارشوی می‌تواند یک گزینه مناسب برای تمیزکاری و درخشندگی دستگیره‌ها و کلیدهای روشنایی باشد؛ به خصوص زمانی که نیاز به ضدعفونی دارند.

  • دقت کنید زمانی که قصد تمیز کردن کلید روشنایی را به وسیله بخارشوی دارید، حتما کلید در حالت خاموش باشد.
روش پاک کردن و میکروب‌زدایی کلید و پریز
کلید روشنایی را قبل از شستن با بخارشوی حتما خاموش کنید.

4- تمیز کردن توری گریل

تمیز کردن توری گریل باربیکیو همیشه کار سختی بوده و باید با دقت فراوان انجام شود. این کار را هم به راحتی می‌توانید با بخارشوی انجام دهید.

5- تمیز کردن مبلمان پاسیو یا مبلمان باغ

اگر در فصل‌های گرم تمایل داشتید مبلمان پاسیو خود را در فضای آزاد بچینید و غذا را آنجا میل کنید، احتمالا بارها با کثیفی مبلمان پاسیو توسط پرندگان در فضای آزاد مواجه شده‌اید. بخارشوی می‌تواند در مدت زمان کوتاهی مبلمان شما را مثل روز اول تمیز کند.

6- تمیز کردن قفس‌ حیوان خانگی

اگر سرپرست حیوانات خانگی هستید، حتما با چالش تمیز کردن قفس آن‌ها به خصوص پرندگان مواجه بود‌ه‌اید؛ زیرا پاکسازی آن به زمان و دقت زیادی احتیاج دارد. بخارشوی این کار را در مدت زمان کمتری انجام داده و تمام فضای قفس را تمیز و ضدعفونی می‌کند.

7- پاکسازی آشپزخانه

لکه‌های روغن روی دیوارهای آشپزخانه به وفور دیده می‌شود و تمیز کردن آن‌ها با دست کاری سخت و دشوار است. می‌توانید به وسیله بخارشوی کل آشپزخانه از جمله کاشی‌ها و هود را مانند روز اول تمیز کنید.

8- تمیز کردن رینگ‌های موتور خودرو و لاستیک

بخارشوی یک گزینه بسیار مناسب برای شست‌وشوی رینگ و لاستیک خودروی شماست.

نحوه شستشوی رینگ و لاستیک ماشین با بخار
رینگ و لاستیک خودرو را می‌توانید با بخارشوی تمیز و نو کنید.

9- تمیز کردن قرنیز

قرنیز‌های دورتادور خانه شیارهای تزیینی دارند که خیلی زود پر از غبار و آلودگی می‌شوند. به وسیله بخارشوی می‌توانید قرنیز‌ها را غبارروبی و تمیز کنید.

10- شست‌وشوی مبلمان

بخارشوی می‌تواند تمام لکه‌ها، تیرگی‌ها و چرک روی مبلمان را از بین ببرد، بدون آنکه باعث خیس شدن و فرسودگی مبلمان شود. در صورتی که لکه‌های مبلمان شما عمیق شده و با بخارشوی از بین نمی‌رود، بهتر است از سرویس آنلاین مبل شویی استادکار بهره ببرید.

11- تمیز کردن سرویس بهداشتی

اطراف توالت سرویس بهداشتی را که پر از آلودگی است، با بخارشوی تمیز و ضدعفونی کنید. این کار را در روتین هفتگی نظافت خانه جای دهید تا از شر بوی بد سرویس بهداشتی و جرم توالت برای همیشه خلاص شوید.

12- از بین بردن رسوبات آهکی شیرآلات

با گذشت زمان شیرآلات سرویس‌بهداشتی و آشپزخانه دچار رسوب می‌شوند و ظاهر درخشان خود را از دست می‌دهند. بخارشوی به راحتی می‌تواند رسوبات آهکی و تیرگی‌های اطراف شیرآلات را از بین ببرد و آن‌ها را مثل روز اول براق کند. برای این کار سری مخصوص شستن شیرآلات و یا کوچکترین سری را به دسته متصل کنید و با فشار بخارشوی، آن‌ها را بشویید.

  • بعد از عملیات بخارشویی، حتما شیرآلات را خشک کرده و با کمی روغن زیتون سطح آن را چرب کنید تا از رسوب آب جلوگیری شود.
تمیز کردن جرم و رسوب شیرآلات با بخارشوی در خانه
بعد از رسوب‌گیری شیرآلات با بخارشوی، آن‌ها را با دستمال خشک کنید تا لکه ناشی از بخار باقی نماند.

13- اتو کردن لباس

اتو کردن برخی لباس‌ها کار دشواری است، بنابراین بهترین راه کمک گرفتن از بخارشوی است. ابتدا لباس را به چوب لباسی آویز کنید و سپس آن را در معرض بخار بخارشوی قرار دهید. مشاهده می‌کنید که با چند بخار، لباس به حالت طبیعی بازگشته و تمام چروک‌های آن باز می‌شود.

  • قبل از اتوی بخار، برچسب روی لباس خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که بخار گرم پارچه را خراب نمی‌کند.

14- شستن تشک خوشخواب

به طور متوسط روزانه هشت ساعت از بیست‌و‌چهار ساعت روز را در رختخواب خود سپری می‌کنیم. به همین دلیل تشک خوشخواب می‌تواند محل تجمع باکتری‌ها و میکروب‌ها باشد. این باکتری‌ها در طول زمان موجب ابتلا به بیمار‌های آلرژیک می‌شوند. بنابراین ضروری است که هر چند وقت یک بار تشک خوشخواب خود را بشویید و یا به وسیله بخارشوی شست‌وشو و صد‌عفونی کنید. مقاله راهنمای کامل شستن تشک تخت را مطالعه کنید تا اطلاعات بیشتری در مورد مراحل شستن تشک خوشخواب بدست آورید.

15- شستن اسباب‌بازی‌ها

اسباب‌بازی‌ها وسیله‌هایی هستند که ارتباط زیادی با فرزند دلبند شما دارند. اغلب اسباب‌بازی‌ها در جای جای خانه پخش هستند که این امر باعث آلودگی آن‌ها می‌شود. بنابراین بهتر هر چند وقت یک بار کل اسباب‌بازی‌ها را بدون مواد شیمیایی شوینده به وسیله بخارشوی تمیز و ضدعفونی کنید.

16- از بین بردن چین و چروک پرده

اگر پرده شما غبارآلود شده یا متوجه چروک‌های روی پرده شده اید، نیازی به باز کردن آن از چوب پرده و پایین آوردن آن نیست. با کمک بخارشوی می‌توانید غبار را از روی پرده بردارید و آن را خوش‌حالت و تمیز کنید.

نظافت و رفع چین و چروک پرده با دستگاه بخارشوی
بخارشوی را از بالا به پایین روی پرده بکشید تا کامل تمیز شود. این کار را دو بار تکرار کنید.

17- تمیز کردن صندلی‌ چرم

بخارشوی یک بار برای همیشه می‌تواند مشکلات شما را با تمیز کردن صندلی‌های چرم حل کند. دیگر نیازی به کاور کردن صندلی و یا مراقبت‌های شدید صندلی چرمی در خانه یا اتومبیل را ندارید.

18- تمیز کردن لوازم داخل ماشین

اگر دست به‌كار شده‌اید که خودتان اتومبیلتان را تمیز کنید، با کمک بخارشوی می‌توانید تمام قسمت‌های اتومبیل از جمله شیارها را تمیز و ضدعفونی کنید. بهتر است قبل از هر اقدامی مقاله بخارشویی ماشین چه روش هایی دارد و چگونه است؟ را مطالعه کنید تا اطلاعات کافی را در این زمینه بدست آورید.

19- لکه‌زدایی فرش

اگر روی موکت یا فرش خانه لکه ایجاد شده، آن را با بخارشوی از بین ببرید. در صورتی که کثیفی و لکه‌های فرش عمیق است، می‌توانید از سرویس قالیشویی استادکار کمک بگیرید.

20- تمیز کردن سطل زباله

هیچ‌گاه از تمیز کردن و ضدعفونی سطل زباله غافل نشوید، حتی اگر از کیسه‌های زباله ضخیم استفاده می‌کنید. فضای گرم و مرطوب، تاریکی و شیره خارج شده ناشی از زباله باعث رشد میکروب‌ها و باکتری‌ها در آشپزخانه می‌شود. طبق یک برنامه منظم با بخارشوی سطل زباله را ضدعفونی کنید.

21- از بین بردن اثر کاغذ دیواری

اگر تمایل به تغییر و کندن کاغذ دیواری یا قصد تمیز کردن آن را دارید، با بخارشوی به راحتی می‌توانید کاغذ دیواری را مثل روز اول پاکسازی کنید و یا آن را از دیوار جدا کنید.

بهترین روش کندن و تمیز کردن کاغذ دیواری با بخارشو
دمای بخارشوی را هنگام تمیزکردن کاغذ دیواری روی پایین‌ترین درجه قرار دهید.

22- تمیز کردن کنج سقف

بیشتر اوقات آلودگی و غبار در کنج دیوار تجمع می‌کنند. اگر ساکن شهرهای غبارآلود هستید، حتما تیرگی کنج دیوار شما را خسته و کلافه کرده است. شما می‌توانید با کمک بخارشوی گوشه اتاق، کنج سقف، اطراف پنجره و هر قسمت از خانه را که صعب‌العبور است، تمیز کنید.

23- براق کردن شیشه و آینه

از بین بردن لکه‎‌های آینه و شیشه کار سختی است و در فواصل زمانی کوتاه می‌بایست انجام شود. بهترین راه حل برای تمیز کردن شیشه پنجره یا آینه بخارشوی است. در این روش هیچ ردی از اثر لکه یا پارچه روی سطح باقی نمی‌ماند و سطح کاملا براق و درخشنده می‌شود.

24- از بین بردن رسوبات دهانه آب‌سردکن یخچال

حتما تا به حال با صحنه جمع شدن رسوبات آب در دهانه آب‌سرد‌کن مواجه شده‌اید. این رسوبات بعد از مدتی دهانه ورودی آب را مسدود می‌کنند و موجب خرابی آب‌سردکن می‌شوند. بنابراین بهتر است رسوبات را به کمک بخارشوی در فواصل کوتاه از بین ببرید.

25- ذوب کردن برفک یخچال

مطمئن‌ترین و آسان‌ترین راه از بین بردن برفک یخچال و فریزر این است که بگذارید یخ خودش آب شود. اما در صورتی که عجله دارید و یخچال نیاز به ضدعفونی و تمیز کردن عمیق دارد، می‌توانید به وسیله بخارشوی برفک یخچال و فریزر را از بین ببرید.

  • می‌توانید بعد از ذوب برفک، فضای داخلی یخچال را به وسیله بخارشوی، تمیز و ضدعفونی کنید.

26- تمیز کردن فر اجاق گاز

محفظه داخلی فر می‌تواند بسیار چرب شود؛ البته تمیز کردن آن به وسیله بخارشوی بهترین گزینه است، زیرا بخارشوی یک چربی‌زدای بسیار قوی است که بدون مواد شیمیایی شوینده، فر را تمیز و می‌کند.

27- تمیز کردن گل مصنوعی

گل مصنوعی در طول زمان غبار زیادی به خود جذب می‌کند و زیبایی و حالت خود را از دست می‌دهد. شست‌وشوی مستقیم با آب سبب از بین رفتن حالت گل مصنوعی می‌شود. بهترین گزینه برای شست‌وشوی گل‌های مصنوعی بخارشوی است که ضمن حفظ حالت گل، غبار را از بین می‌برد.

28- تمیز کردن ابزار باغبانی

اگر به باغبانی علاقمندید و به خاطر کثیف شدن ابزار و نگهداری آن‌ها از آن فاصله می‌گیرید، بهتر است بخارشوی را برای تمیز کردن ابزار باغبانی خود امتحان کنید. بخارشوی با دما و فشار بالا ابزار شما را مانند روز اول تمیز و درخشان می‌کند.

29- تمیز کردن جای حیوان خانگی

بسیاری از تشک‌های حیوانات خانگی بیش از اندازه بزرگ هستند و در ماشین لباسشویی خانگی جای نمی‌گیرند. بخارشوی یک وسیله عالی برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن آن‌هاست. مزیت بخارشوی این است که نیاز به حمل تشک به داخل لباسشویی نیست.

30- تمیز کردن لوازم خانگی مانند داخل یخچال، ماشین ظرفشویی و ماشین لباسشویی

فضای داخلی لوازم خانگی هرازچندگاهی نیازمند نظافت است. این کار هم از رشد میکروب‌ها و باکتری‌ها جلوگیری می‌کند و هم طول عمر مفید لوازم خانگی را افزایش می‌دهد. طبق یک برنامه منظم لوازم خانگی را با بخارشوی تمیز کنید.

کاربردهای بخارشوی در منزل برای شستشو و تمیز کردن لوازم خانگی
بعد از شست‌وشوی لوازم خانگی با بخارشوی حتما درب آن‌ها را برای چند ساعت باز بگذارید تا رطوبت محفظه از بین برود.

سخن آخر

شاید در گذشته بخارشوی از لوازم ضروری خانه محسوب نمی‌شد اما امروزه به یک نیاز ضروری تبدیل شده است. زیرا همان طور که مطالعه کردید، بخارشوی می‌تواند در نظافت پرده‌ها گرفته تا کفپوش و سرویس بهداشتی به شما کمک کند. همچنین علاوه بر شست‌وشو، یک ضدعفونی‌کننده قوی و مطمئن برای نظافت خانه است. اگر به تنهایی حتی با بخارشوی از پس امور نظافتی خانه برنمی‌آیید، به لینک زیر مراجعه کنید و از سرویس خدمات نظافت استادکار کمک بگیرید.

خدمات نظافت منزل توسط آقا در استادکار

نظافت منزل

  • شستن دیوار‌ها و پنجره‌ها
  • شستن و تی کشیدن کف
  • نظافت پذیرایی‌و نظافت اتاق‌ها
  • شستن سرویس بهداشتی و حمام
دریافت این خدمت از استادکار

1 نظر
  1. فاطمه مرادی می گوید

    بسیار مقاله مفیدی بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 − 13 =