۱۰ کاربرد جالب فویل آلومینیوم در خانه

0

حتما تا همین الان هم استفاده‌های متعددی از فویل آلومینیوم در خانه داشته‌اید و می‌دانید که این وسیله یکی از بایدهای موجود در آشپزخانه است. فویل آلومینیومی غذای شما را گرم نگه می‌دارد و موجب می‌شود بوی غذا در فضا پخش نشود، همچنین حتما بارها با استفاده از فویل آلومینیوم روی گاز آشپزخانه را پوشانده‌اید تا چربی مواد غذایی، گاز را زود به زود آلوده نکند. اما چه کاربردهای دیگری به نظرتان می‌رسد که فویل آلومینیوم می‌تواند در خانه داشته باشد؟ با استادکار همراه باشید تا با ۱۵ کاربرد جالب فویل آلومینیوم در خانه آشنا شوید.

چطور از فویل آلومینیوم در خانه استفاده کنیم؟

  1. قیف خامه کیک

اگر اهل شیرینی پزی باشید می‌دانید هیچ چیز به اندازه تزیینات روی کیک و شیرینی، آن‌ها را جذاب نمی‌کنند. برای این کار اغلب مواقع به ماسوره و قیف نیاز دارید. اما اگر چنین چیزی در خانه نداشتید نگران نباشید چرا که به راحتی می‌توانید چیزی شبیه به آن را با فویل آلومینیوم بسازید.

10 کاربرد جالب فویل آلومینیوم در خانه
با استفاده از قیف آلومینیومی شیرینیجات خود را تزئین کنید.
  1. براق کردن نقره‌جات

این کار معمولا برای تمیزکردن ظروف نقره در خانه بسیار کارساز است. اگر می‌بینید ظروف نقره شما جلای خود را از دست داده‌اند و کمی کدر شده‌اند با این ترفند آن‌ها را براق کنید. کف یک ظرف کیک یا ظرفی که برای لازانیا استفاده می‌کنید، یک ورق فویل آلومینیومی قرار دهید. داخل آن ۲ قاشق چایخوری نمک و دو قاشق چایخوری جوش شیرین بریزید. نقره‌جات خود را روی آن قرار دهید و مقداری آب جوش رویشان بریزید تا حدی که ظروف نقره شما کاملا زیر آب قرار بگیرند. بگذارید ۵ دقیقه بماند و آن‌ها را از استخری که برایشان درست کرده‌اید بیرون بکشید و بشویید. حالا ظروف نقره شما همانند روز اول براق و چشمگیر شده است.

10 کاربرد جالب فویل آلومینیوم در خانه
فویل به براق شدن نقره کمک می‌کند.
  1. تمیزکردن ظروف چدنی

فویل آلومینیوم را مچاله کنید و همانند اسکاچ به کف ظرف چدنی بکشید تا مواد غذایی که ته ظرف چسبیده‌اند پاک شوند.

10 کاربرد جالب فویل آلومینیوم در خانه
فویل می‌تواند نقش اسکاچ را برای ظروف چدنی بازی کند.
  1. تیز کردن قیچی

اگر قیچی دارید که تیزی خود را از دست داده و دیگر به خوبی هیچ چیز را نمی‌بُرد، می‌توانید از فویل آلومینیومی برای تیز کردن آن کمک بگیرید. یک تکه فویل آلومینیوم را بردارید و سه بار تا بزنید. حالا با استفاده از قیچی آن را برش بدهید. به همین سادگی به تیز شدن قیچی کمک کرده‌اید.

10 کاربرد جالب فویل آلومینیوم در خانه
قیچی‌هایی که تیزی خود را از دست داده‌اند به راحتی با برش فویل تیز می‌شوند.
  1. فویل قیفی

معمولا قیف از جمله وسایلی است که اغلب افراد تصور می‌کنند در خانه نیازی به آن ندارند. تا زمانی که می‌خواهید مایعات را در یک شیشه سرباریک بریزید و با چالش روبرو می‌شوید. در این صورت به راحتی می‌توانید از فویل آلومینیوم یک قیف بسازید و به کمک آن مایعات مورد نظرتان را در شیشه بریزید.

10 کاربرد جالب فویل آلومینیوم در خانه
اگر برای ریختن مایعات در شیشه‌های باریک دچار مشکل هستید از فویل بعنوان قیف استفاده کنید.
  1. گرم نگه داشتن غذا

به این نکته در مقدمه اشاره کردیم اما لازم است باز هم به این کاربرد مهم فویل آلومینیوم که از سایر کاربردهای آن محبوبیت بیشتری دارد بپردازیم. فویل آلومینیوم نه تنها می‌تواند در پخت غذا کمک کند و غذا را نرم می‌کند بلکه تا زمانی که فویل را از روی ظرف برنداشته‌اید، غذا را گرم نگه می‌دارد.

10 کاربرد جالب فویل آلومینیوم در خانه
یک ورقه فویل روی ظرف غذا بکشید تا به گرم نگه داشتن آن کمک کنید.
  1. جلوگیری از کثیف شدن فر

حتما برایتان پیش آمده که غذایی در فر درست کردید که پف کرده و سرریز شده است. حالا در کنار یک کیک خوشمزه که از فر خارج می‌کنید یک فر دارید که پر از تکه‌های کیک شده است. هرچند راهکارهایی برای تمیزکردن فر وجود دارد و نیازی نیست خیلی دردسر بکشید اما می‌توانید از بروز چنین اتفاقی جلوگیری کنید. فقط کافیست زیر ظرفی که در فر می‌گذارید فویل قرار دهید. حالا اگر چیزی که درست می‌کنید سرریز شود دیگر فر را آلوده نمی‌کند و فقط کافیست فویل آلومینیومی را خارج کنید و دور بریزید اما در عوض یک فر تمیز و عاری از هر موادغذایی دارید.

10 کاربرد جالب فویل آلومینیوم در خانه
زیر ظرفی که داخل فر قرار می‌دهید فویل بگذارید تا اگر سررفت فر را کثیف نکند. اما دقت داشته باشید فویل حرارت را منعکس می‌کند بنابراین به مدت زمانی که غذا در فر می‌ماند دقت داشته باشید تا در اثر حرارت زیاد نسوزد.
  1. پخش کردن نور

اگر به پرورش گل در خانه علاقه‌مند هستید اما همیشه با نور طبیعی که باید به گل و گیاهتان برسد مشکل دارید، می‌توانید گلدان خود را داخل یک جعبه کفش که کف آن را با فویل آلومینیوم پوشانده‌اید قرار دهید. آن را در نزدیکی پنجره و جایی که نور طبیعی به داخل می‌تابد قرار دهید. فویل نور خورشید را منعکس می‌کند و علاوه بر این‌ها گرما را در خود نگه می‌دارد. بنابراین اگر گلدان شما نیاز به گرما و نور خورشید داشته باشد با این کار بهتر رشد خواهد کرد.

10 کاربرد جالب فویل آلومینیوم در خانه
اگر دانه‌ای کاشته‌اید که برای رشد به نور و حرارت نیاز دارد می‌توانید به کمک فویل این بستر را برای رشد بهتر آن ایجاد کنید.
  1. رنگ آمیزی خانه

شاید به این فکر کنید که چطور ممکن است فویل آلومینیوم به رنگ آمیزی خانه کمک کند؟ حتما هنگام رنگ کردن درب و پنجره به نقاطی نظیر دستگیره در برخورد کرده‌اید که نباید رنگ شوند و رنگ کردن اطراف آن برایتان مشکل می‌شود. بخصوص اگر از اسپری برای رنگ کردن استفاده می‌کنید و کنترل پخش شدن رنگ در دستان شما نیست. در این صورت فویل آلومینیومی به کمک شما می‌آید و می‌توانید هر جایی که نمی‌خواهید رنگ شود را با فویل به راحتی بپوشانید و به رنگ زدن خود ادامه دهید.

10 کاربرد جالب فویل آلومینیوم در خانه
هنگام رنگ آمیزی خانه، جاهایی که نمی‌خواهید رنگ شود را با فویل بپوشانید.
  1. اتوکشیدن سریع‌تر لباس‌ها

فویل آلومینیومی حرارت را منعکس می‌کند. از این ویژگی آن می‌توانید برای بهتر اتو شدن لباس‌ها استفاده کنید. یک ورق فویل آلومینیوم را روی میز اتو بکشید، سپس لباس را روی آن قرار دهید و به اتو کردن بپردازید. حرارت اتو موجب می‌شود فویل داغ شده و از سوی دیگر بدون آسیب رساندن به لباس شما، چروک‌های آن را از بین ببرد.

10 کاربرد جالب فویل آلومینیوم در خانه
یک ورق آلومینیوم روی میز اتو بکشید تا لباس‌هایتان بهتر و سریع‌تر اتو شوند.

شاید این سئوالات درباره استفاده از فویل آلومینیومی برای شما نیز پیش آمده باشد

  • هنگام غذا پختن، کدام سمت فویل آلومینیوم باید با غذا برخورد کند؟

برخی تصور می‌کنند دلیل کدر و براق بودن دو سوی فویل آلومینیومی این است که یک سمت رو و سمت دیگر زیر قرار بگیرد. یا یک سمت مجاز است با غذا برخورد کند. این در حالیست که فقط پروسه تولید این محصول طوریست که دو سوی آن به دو شکل کدر و براق شکل می‌گیرد و هیچ ربطی به اینکه یک سمت باید رو باشد یا غذا باید روی کدام طرف فویل قرار بگیرد ندارد. بنابراین هنگام پخت غذا، چه سمت براق آن بالا باشد چه سمت کدر آن، در نتیجه نهایی تغییری ایجاد نخواهد کرد.

10 کاربرد جالب فویل آلومینیوم در خانه
سمت کدر و براق فویل هیچ فرقی با هم ندارند.
  • آیا استفاده از فویل آلومینیوم برای سلامتی مضر است؟

تحقیقات نشان داده است، پختن غذا همراه با فویل آلومینیومی می‌تواند مقداری آلومینیوم به غذا وارد کند. هرچند این مقدار به قدری کم است که برای سلامتی ضرری نداشته باشد و حتی به فاکتورهایی همانند درجه حرارت و موادغذایی که در برخورد با آلومینیوم قرار می‌گیرند نیز دارد. بنابراین نمی‌توان به طور قطع استفاده از فویل آلومینیومی را برای سلامتی مضر دانست هرچند در نهایت محققان پیشنهاد می‌کنند برای کمتر شدن میزان آلومینیوم غذا، تا حد ممکن کمتر از فویل برای پختن غذا استفاده کنید. بخصوص اگر مواد غذایی اسیدی همانند لیمو و گوجه فرنگی در برخورد با آن قرار می‌گیرند. هرچند این به معنای هرگز استفاده نکردن از فویل آلومینیومی نیست اما باید میزان استفاده آن را تحت کنترل بگیرید تا هیچ شک و شبهه‌ای برایتان باقی نماند.

10 کاربرد جالب فویل آلومینیوم در خانه
استفاده از فویل آلومینیومی برای پخت و پز ضرری برای سلامتی ندارد.
  • آیا قرار گرفتن فویل آلومینیومی در فر خطرناک است؟

فویل آلومینیوم به طور مکرر در پخت و پز و بخصوص در فر اجاق گاز استفاده می‌شود و هیچگونه مشکلی برای قرار گرفتن در معرض حرارت فر ندارد. اما اغلب پیشنهاد می‌شود فویل آلومینیومی در مایکروویو قرار نگیرد چرا که نحوه حرارت ایجاد کردن مایکروویو با فر اجاق گاز متفاوت است و از امواج الکترومغناطیسی استفاده می‌شود که از شیشه، کاغذ و سرامیک می‌گذرد. بنابراین نمی‌تواند ایده خوبی باشد که بخواهید با استفاده از فویل، غذایی را در مایکروفر بپزید چرا که حتی اگر به نظر برسد غذا داغ شده است اما فویل به اندازه‌ای گرم نمی‌شود که بتواند به پخت سریع‌تر غذا کمک کند. در نهایت ممکن است انعکاس نور فویل در مایکروفر، موجب آسیب رسیدن به آن شود.

سخن پایانی

فویل آلومینیومی بسیار پرکاربرد است. همانطور که دیدید علاوه بر پخت و پز، در بسیاری از کارهای خانه می‌توانید از فویل استفاده کنید. هرچند پختن غذا با فویل ممکن است مقداری آلومینیوم جذب غذا کند اما این میزان به قدری نیست که نگران کننده باشد. در هر حال فویل یکی از همراهان محبوب شما در آشپزخانه است که حتی اگر نخواهید با آن غذا هم بپزید، طور دیگر به شما کمک می‌کند.

منابع: onegoodthingbyjillee

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هشت − چهار =