بهترین روش تمیز و درخشنده کردن اجاق گاز شیشه ای را بدانید

0

برای تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای خود، باید ابتدا تمامی لکه‌ها و غذاهای چسبیده را به نحوی جدا سازید. سپس نوبت تمیز کردن سطح اجاق گاز با دقت و مهارت از راه می‌رسد و در نهایت نیز لازم است که سطح شیشه‌ای آن را به خوبی برق بیندازید.

از آنجا که آلوده شدن سریع اجاق گاز به تناسب نحوه کار آن، قابل توجیه است؛ لذا با انجام چند روش می‌توانیم این آلودگی‌ها را پاک کنیم و ظاهر گاز را به شکل اولیه آن برگردانیم.

آمادگی‌های ابتدایی برای تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای

نکته بسیار مهم در تمیز کردن گازهای شیشه‌ای آن است که باید بعد از ایجاد لکه‌های چربی و کثیفی روی گاز، بلافاصله آن‌ها را تمیز کرده و اجازه ندهیم که این گونه آلودگی‌ها روی صفحه گاز به مدت زمان زیاد ماندگار شوند؛ چرا که در این صورت، پاکیزه سازی و تمیز کردن آن‌ها به مراتب سخت‌تر خواهد شد.  باید دقت کنیم که به هنگام تمیز کردن اجاق گاز، گاز خنک باشد؛ بنابراین باید گاز را خاموش کنیم و بعد به انجام روند پاکسازی بپردازیم.

تمیز کردن چدن روی گاز با جوش شیرین
برای تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای، باید خیلی زود عمل کرده و به لکه های چربی و … اجازه ندهید که روی سطح شیشه آن خشک و سفت شوند؛ زیرا این انجام تمیزکاری را به مراتب سخت تر خواهد کرد.

قبل از تمیز کردن کف و سطح شیشه‌ای گاز می‌توانیم میله‌های گاز را که روی شعله قرار می‌گیرند و همچنین سر شعله‌ها و حتی دستگیره‌های گاز را که چرب و کثیف شده‌اند برای مدتی داخل محلول آب داغ و صابون قرار دهیم و بعد از آن که امکان کنده شدن و جدا شدن چربی و آلودگی از آن‌ها فراهم شد، به وسیله اسفنج، ابر یا اسکاج آن‌ها را بشوییم و تمیز کنیم.

اگر ذرات غذا به سطح گاز چسبیده و به مرور زمان سفت و سخت شده است، باید در حد امکان به واسطه ابزاری که نوک تیر و سخت باشد این ذرات را از گار جدا کنیم. (مراقب باشیم که این وسایل سخت و تیز سطح گاز را دچار آسیب و خراشیدگی نکند.
تصویر تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای: در صورتی که قطعات چربی و غذا روی سطح شیشه ای اجاق گاز سفت شده اند، از یک کاردک برای کندن آن ها استفاده کنید. دقت داشته باشید که در حین انجام این کار سطح شیشه را خراش ندهید.

تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای

برای تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای، دو مرحله تمیز کردن و برق انداختن را پیش رو خواهید داشت:

  • تمیز کردن
  • برق انداختن

روش تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای

  • جوش شیرین و نمک

مقداری نمک و مقداری جوش شیرین را در آب گرم حل کرده و آن را به سطح گاز و روی کثیفی‌ها و چربی‌های موجود اضافه کنید، سپس با دستمالی نرم آن را به روی کثیفی‌ها بکشید و این کار را آنقدر ادامه دهید تا لکه‌های چسبیده به طور کامل از بین بروند.
بعد به واسطه آب گرم و دستمالی تمیز، ذرات چربی و آلودگی‌های جدا شده را به طور کامل پاک کنید و سطح شیشه‌ای گاز را به حالت اولیه خود برگردانید.

طرز تمیز کردن چدن روی گاز پاک کردن چربی هود شیشه ای
به کمک محلول های جوش شیرین و نمک یا جوش شیرین و سرکه، می توانید لکه های سفت و سخت روی اجاق گازهای شیشه ای را تمیز کرده و آن ها را به خوبی برطرف نمایید.
  • جوش شیرین و سرکه

ترکیب سرکه و جوش شیرین که هردو خاصیت اسیدی دارند، سبب تولید گازی می‌شود که در از بین بردن چربی‌ها بسیار موثر است. بنابراین مقدارمناسبی از هر یک از این دو ماده را با هم ترکیب کرده و آن را روی سطح گاز و چربی‌های موجود بریزید.
سپس دستمالی را که با آب گرم مرطوب شده است، روی این چربی‌های آغشته به سرکه و جوش شیرین بکشید و کثیفی‌ها را از گاز جدا نمایید.

  • جوش شیرین و لیمو

استفاده از لیمو که به طور طبیعی خاصیت گندزدایی و اسیدی دارد، به همراه جوش شیرین که قابلیت سم کشی و پاکسازی آن ثابت شده است، می‌تواند در نابودسازی لکه‌های مختلف و چربی‌ها اثرگذار باشد و البته محیط را نیز ضدعفونی کند.

برای استفاده از این دو ماده، مقداری از جوش شیرین را بر روی سطح گاز و روی چربی ها بریزید و سپس لیموی طبیعی یا آب آن را به تناسب مقدار جوش شیرین، به آن ها اضافه نمایید و پس از اطمینان حاصل کردن از میزان و شدت اثر گذاری آن، این ماده ترکیبی را با دستمالی نرم و مرطوب از سطح گاز پاک کنید. توجه داشته باشید برای انجام هر یک از این عملیات‌های ذکر شده و اضافه کردن هر یک از محلول‌ها باید زمان کافی را در اختیار این مواد قرار دهید تا برای تمیز کردن آلودگی‌ها به طور موثر عمل کنند.

تمیز کردن اجاق گاز لعابی  تمیز کردن چدن گاز با سرکه
ترکیب جوش شیرین و لیمو نیز در تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. این ترکیب به سرعت لکه ها و غذاهای چسبیده را پاک کرده و سطح گاز را صیقلی می سازد.
  • نوشابه و نشاسته

برای تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای خود، می‌توانید نشاسته را با مقدار خیلی کمی از آب داغ ترکیب کرده و آن را به آلودگی‌ها بمالید.  سپس دستمالی را به نوشابه آغشته کرده و روی کثیفی‌ها و محلول نشاسته بکشید و این کار را تا زمان اطمینان از پاکسازی کامل، ادامه دهید.

  • آب گرم و صابون

صابون با خاصیت قلیایی خود در از بین بردن چربی‌ها و لکه‌ها خیلی خوب عمل می‌کند و آب گرم هم با ایجاد انبساط، به جدا شدن و حل شدن چربی‌ها و تمیز شدن راحت‌تر آن‌ها کمک می‌نماید. لذا لازم است ظرفی را از آب گرم پر نموده و بعد صابون را به آن اضافه کرده و مقداری کف ایجاد کنید. سپس از دستمال یا حوله‌ای نرم استفاده کنید تا این محلول آب و صابون را به روی چربی‌ها بکشید.

درخشنده کردن گاز شیشه ای با آب و صابون
استفاده از آب گرم و صابون برای تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای، از ساده ترین روش ها برای انجام این کار و رفع لکه ها است. به کمک آب گرم و صابون لکه ها را نرم کرده و سپس با استفاده از دستمال مایکروفایبر آن ها را برطرف سازید.
  • مواد شوینده شیمیایی

برای پاک کردن سطوح متفاوت از مواد شوینده مختلف استفاده می‌شود؛ مواد شوینده‌ای وجود دارند که به منظور پاک کردن چربی‌ها از سطح گاز و دیگر سطوح مشابه تولید شده‌اند. این مواد شوینده به شکل‌های مختلف و تحت برندهای گوناگون به بازار عرضه می‌شوند و ما می‌توانیم از آن‌ها به نسبت میزان کیفیت و کارایی و قیمتشان برای تمیز کردن سطح گاز استفاده کنیم.
البته باید توجه کنیم که به هنگام استفاده از این مواد صنعتی، رعایت اقدامات احتیاطی ضروری است.

به عنوان مثال اگر بخواهیم برای اثرگذاری فراتر و پاکسازی بهتر کثیفی‌ها، چند ماده شوینده را با هم ترکیب کنیم، ممکن است ترکیب و مخلوط کردن آن‌ها سبب تولید گازهای سمی شود و با استشمام آن‌ها دچار مشکلات تنفسی شویم.
همچنین هنگام استفاده از مواد شوینده بهتر است از دستکش استفاده کنیم تا تماس این مواد با پوست ما، به پوست آسیب وارد نکند.

روش برق انداختن و جلا دادن اجاق گاز شیشه ای

  • مواد شوینده چند منظوره

این مواد در ترکیب شیمیایی خود دارای عناصری هستند که به پاکسازی محیط قدرت و شدت بیشتری می‌بخشند. اگر قصد دارید پس پاکسازی و نظافت سطح گاز شیشه‌ای به یکی از روش‌های فوق، سطح گاز را براق و صیقلی کنید، می‌توانید این مواد شوینده چند منظوره را روی گازی که از کثیفی‌ها تمیز ؛ اما براق نیست و لکه دارد، اسپری نمایید. پس از اسپری کردن یا اضافه کردن این مواد چند منظوره به سطح گاز، باید با دستمالی تمیز و بدون لکه آن‌ها را روی گاز بکشید. این کار را آنقدر ادامه دهید تا از میزان براق بودن شیشه، رضایت حاصل نمایید.

روش برق انداختن و جلا دادن اجاق گاز شیشه ای
با استفاده از مواد شوینده چند منظوره، صفحه شیشه ای اجاق گاز را برق انداخته و از جلوه فوق العاده آن لذت ببرید.
  • الکل

همان طور که می‌دانید الکل ضدعفونی کننده‌ای قوی و بی‌نقص است. اگر قصد داشته باشید پس از تمیز شدن گاز، شیشه آن را براق کنید؛ الکل می‌تواند نقش بسیار مثبتی در این روند ایفا کند.

کلام آخر

برای پیشبرد هر یک از این مراحل استفاده از دستمال، اجتناب ناپذیر است. لذا توصیه می‌شود برای اخذ نتیجه مطلوب‌تر و پاکسازی بهتر از دستمال‌های نانو یا دستمال های مایکرو فایبر که به بیان عامیانه به عنوان دستمال‌های جادویی شناخته می‌شوند، استفاده کنید. قدرت جذب این گونه دستمال‌ها بیشتر است و استفاده از آن‌ها پاکسازی را بهتر صورت می‌دهد. به یاد داشته باشید که اجاق گاز تمیز و براق، نشانه کدبانویی شماست و می‌تواند به فضای آشپزخانه وجهه جذاب‌تری ببخشد.

منابع: kavyab | fanikara

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده − 7 =