روش‌های شیمیایی و طبیعی تمیز کردن طلا و جواهر

0

زیورالات طلا و جواهر، علاوه بر ارزش مادی‌شان، در اکثر مواقع حاوی ارزش معنوی بسیاری برای صاحبان خود بوده و همچنین یاداور خاطرات بسیاری هستند. اما این گنجینه‌ها در اثر گذشت زمان و یا نگهداری نادرست،گاهی کثیف و تیره شده و زیبایی خود را از دست می‌دهند. در این مقاله به روش‌های تمیز کردن طلا و جواهر، جلا دادن طلا و براق کردن طلا پرداخته‌ایم. در روش‌های ذکر شده در ادامه مقاله هم از مواد شیمیایی استفاده می‌شود و هم از مواد طبیعی. همچنین در انتها، نکاتی کلی برای نگهداری و مراقبت بهتر از طلا و جواهر و پیشگیری از کثیفی آن‌ها ذکر شده است.

روش‌های تمیز کردن طلا و جواهر

برای تمیز کردن طلا و جواهر نیازی نیست که حتما از محلول‌های پاک کننده گران قیمت مخصوص طلا و جواهر استفاده کنید. چند راهکار آسان با استفاده از چند ماده که در منزل تمامی‌ افراد پیدا می‌شود، می‌تواند مشکل شما را به آسانی حل کند. در ادامه روش‌های طبیعی و شیمیایی تمیز کردن طلای زرد، تمیز کردن طلا سفید، تمیز کردن سنگ‌های قیمتی و سایر انواع طلا و جواهر را بیان کرده‌ایم.

چند راهکار آسان با استفاده از چند ماده که در منزل تمامی‌ افراد پیدا می‌شود، می‌تواند مشکل کثیفی طلا و جواهر شما را به آسانی حل کند.
چند راهکار آسان با استفاده از چند ماده که در منزل تمامی‌ افراد پیدا می‌شود، می‌تواند مشکل کثیفی طلا و جواهر شما را به آسانی حل کند.

روش‌های شیمیایی تمیز کردن طلا و جواهر

تمیز کردن طلا با آب گرم و مایع ظرفشویی

رایج‌ترین راهکار تمیز کردن طلا و جواهر، با استفاده از آب گرم و مایع ظرفشویی است. چند قطره مایع ظرفشویی را در ظرفی از آب گرم (نه آب جوش) بریزید. با وجود اینکه می‌توانید از آب شیر ظرفشویی هم استفاده کنید، در صورت امکان اگر از آب بدون سدیم استفاده کنید، بهترین نتیجه را خواهید گرفت، زیرا کمک بیشتری به جداشدن کثیفی انباشته شده از سطح طلا و جواهر خواهد کرد. طلاهای خود را درون آب گرم قرار دهید و اجازه دهید ۱۵-۳۰ دقیقه درون آب خیس بخورند. با یک مسواک نرم روی طلاها و تیرگی آن‌ها بکشید. از برس کشیدن طلاها با مسواک زبر خودداری کنید زیرا باعث آسیب رساندن به طلا می‌شود. سپس طلاها را با آب گرم شسته، کاملا خشک کنید و با یک تکه پارچه نرم آن‌ها را جلا دهید.

رایج ترین راهکار تمیز کردن طلا و جواهر، با استفاده از آب گرم و مایع ظرفشویی است.
رایج ترین راهکار تمیز کردن طلا و جواهر، با استفاده از آب گرم و مایع ظرفشویی است.

تمیز کردن طلا و جواهر با آمونیاک

آمونیاک یک ماده شیمیایی است که برای پاکسازی طلا و جواهر به صورت عمیق مناسب است و بهتر است دائما از آن استفاده نشود (از این روش برای تمیز کردن مروارید و پلاتین استفاده نکنید).

۱ پیمانه آمونیاک را با ۶ پیمانه آب کاملا مخلوط کنید. زیورالات خود را به مدت حدودا ۳۰ ثانیه در این محلول رها کنید. سپس آن‌ها را از محلول بیرون آورده و با آب گرم، کاملا شسته و در نهایت خشک کنید. از رها کردن زیورآلاتتان در آمونیاک به مدت طولانی خودداری کنید. زیرا می‌تواند باعث خورده شدن طلا شود.

آمونیاک یک ماده شیمیایی است که برای پاکسازی طلا و جواهر به صورت عمیق مناسب است.
آمونیاک یک ماده شیمیایی است که برای پاکسازی طلا و جواهر به صورت عمیق مناسب است.

تمیز کردن طلا با خمیر دندان

شما می‌توانید با استفاده از کمی‌ خمیر دندان طلای خود را تمیز نمایید به این صورت که مقداری خمیردندان را بر روی یک مسواک نرم بریزید و با آن جواهر را برس کشیده و تمیز نمایید. سپس طلا و جواهر خود را با آب گرم کاملا شسته و خشک نمایید.

تمیز کردن طلا و جواهر با الکل

شما می‌توانید طلا‌های خود را در الکل ۹۰ درجه به مدت چند ساعت رها کنید. از یک گوش پاک کن برای پاکسازی کثیفی‌ها استفاده کنید. در انتها آن‌ها را بشویید و سپس با پارچه پشمی‌ خشک و براق نمایید.

روش‌های طبیعی تمیز کردن طلا و جواهر

شستن طلا با جوش شیرین

برای شستن طلا و جواهر، می‌توانید با مخلوط کردن مقدار کمی جوش شیرین در یک کاسه آب گرم، طلاهای خود را درون آن خیس کنید. سپس آن‌ها را با یک مسواک نرم، برس بزنید. در نهایت آن‌ها را با آب گرم شسته و خشک کنید.

شستن طلا با سرکه

برای شستن طلا با سرکه، کافی ست، طلاهای خود را درون کاسه‌ای سرکه بیاندازید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه درون آن بمانند. سپس آن‌ها را با یک مسواک نرم برس بزنید تا کثیفی‌ها از طلا جدا شوند. در آخر زیورالات خود را با آب ولرم و صابون شسته و خشک نمایید.

روش تمیز کردن سنگ‌های قیمتی (الماس٬ زمرد٬ یاقوت و یاقوت کبود)

انگشتر نامزدی و حلقه‌های عروسی با سنگ‌های قیمتی را در محلولی شامل ۱ فنجان آب گرم و ۴/۱ فنجان آمونیاک به مدت ۳۰ ثانیه خیس کنید، سپس آن‌ها را داخل کاسه آب گرم و مایع ظرفشویی قرار دهید و به مایع آغشته کنید. اطراف سنگ را با یک مسواک نرم تمیز کنید، و بعد از آن حلقه‌ها را با آب گرم تمیز شسته و در آخر خشک کنید. در صورت لزوم این مراحل را تکرار کنید.

(از این روش برای تمیز کردن مروارید و پلاتین استفاده نکنید.)

سنگ‌های قیمتی را می‌توانید با محلول آب و آمونیاک پاکسازی کنید.
سنگ‌های قیمتی را می‌توانید با محلول آب و آمونیاک پاکسازی کنید.

روش تمیز کردن سنگ‌های نیمه قیمتی

سنگ‌های نیمه قیمتی زیورالات خود را در یک ۱ فنجان آب گرم به مدت ۳۰ دقیقه خیس کنید، سپس آن‌ها را به مایع ظرفشویی آغشته کنید. اطراف سنگ را با یک مسواک نرم تمیز کنید، بعد آن را با آب گرم شسته و در آخر خشک کنید. در صورت لزوم این مراحل را تکرار کنید.

یاقوت‌های ارغوانی٬ سنگ‌های لاجوردی و فیروزه دارای بافتی بسیار نرم و متخلخل هستند و هنگام تمیز کردن آن‌ها باید با احتیاط این کار را انجام دهید.

چگونه طلا را براق کنیم؟

برای‌ براق‌ کردن‌ طلا و جواهر دو روش‌ پیشنهاد می‌‌شود:

  • برای جلا دادن به طلا می‌توان با مالش‌ دادن‌ قطعه‌ ای‌ چرم‌ یا پارچه‌ مخصوص جواهرسازان‌ بر سطح‌ طلا، برق‌ و جلای‌ خاصی‌ روی زیورآلات به وجود آورد.
  • برخی از طلافروشان برای برق انداختن طلا، زیورالات را داخل مقداری‌ خاک ‌اره‌ نرم‌ یا خاکستر فرو می‌برند. سپس‌ به ‌وسیله‌ خاک ‌اره‌ یا خاکستر چوب، سطح‌ آن‌ها را مالش‌ می‌دهند. پس‌ از پاک ‌کردن‌ طلا و جواهر از خرده‌های‌ چوب‌ یا خاکستر، زیورالات براق می‌شوند.
برای جلا دادن به طلا می‌توان با پارچه‌ مخصوص جواهرسازان‌ بر سطح‌ طلا، برق‌ و جلای‌ خاصی‌ روی زیورآلات به وجود آورد.
برای جلا دادن به طلا می‌توان با پارچه‌ مخصوص جواهرسازان‌ بر سطح‌ طلا، برق‌ و جلای‌ خاصی‌ روی زیورآلات به وجود آورد.

نکاتی برای نگهداری بهتر طلا و جواهر

  • زیورآلات به راحتی گرد و خاک را به خود جذب می‌کنند، بنابراین در صورتیکه دائما از زیورالات خود استفاده نمی‌کنید، حتما آن‌ها را در یک جعبه در بسته نگهداری کنید تا خاک نگیرند.
  • زیور آلات خود را در تماس با هم قرار ندهید، زیرا گاهی تماس آن‌ها با یکدیگر باعث افتادن خط و خش روی سطوح شان می‌شود.
  • از آنجاییکه جواهر صابون و مایع شوینده را به خود جذب می‌کند و همچنین در مجاورت با آب داغ خیلی زود رنگ خود را از دست می‌دهد، حتما هنگام استحمام و یا شست و شو، آن‌ها را دربیاورید.
  • گـرمای شدید و روغن موجب صدمه زدن به نگین جواهر می‌شود، بنابراین هنگام آشپزی جواهر خود را در جایی دور از حرارت قرار دهید.
  • پس از آرایش و یا عطر زدن، زیورالات خود را به تن کنید.
  • جواهر خود را از ضربه، مواد شیمیایی، نور خورشید و گرمای شدید محافظت کنید.
  • کلر باعث تغییر رنگ و یا شل شدن نگین‌ها می‌شود. بنابراین در استخر زیورالات طلا و جواهر خود را حتما در بیاوریـد.

جمع‌بندی

شما می‌توانید از انواع روش‌های شیمیایی و طبیعی ذکر شده در این مقاله برای تمیز کردن و براق کردن طلا و جواهر خود استفاده کنید. البته پیشنهاد ما این است که با توجه به نکات کلی مراقبت و نگهداری از طلا و جواهر، تا حد امکان از کثیفی و تیرگی شدید طلا و جواهر خود پیشگیری کنید تا کمتر نیاز به پاکسازی داشته باشند. همچنین در صورتیکه شما نیز راهکاری خانگی برای تمیز کردن زیورالات طلا و جواهر خود سراغ دارید، حتما آن را با ما در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × پنج =