راهنمای کامل شستن تشک تخت

0

به دلیل استفاده مداوم ما از تشک تختخواب و تماس مستقیمش با بدن‌مان، شستن تشک تختخواب تاثیر مستقیمی روی سلامتی‌مان دارد. تشک تخت در معرض آلوگی‌های زیادی قرار دارد. عرق بدن، چربی پوست و مو، شوره سر و پوست‌های مرده بدن ما و  آلودگی‌های محیطی شرایط را برای رشد انواع کپک و باکتری روی تشک فراهم می‌کنند. اگر حیوان خانگی هم داشته باشیم، نسبت این آلودگی‌ها بیشتر خواهد شد. معمولا خرید تشک هزینه‌بردار است و با وجود اینکه می‌دانیم کیفیت و تمیزی آن چقدر روی سلامت جسم و روح ما موثر است، توجهی به تمیزی آن نمی‌کنیم؛ در حالی‌که مرتب روتختی و ملحفه‌ها را می‌شوییم.

بیشتر افراد فکر می‌کنند شستن تشک خوشخواب کاری دشوار و زمان‌بر است، به همین دلیل از انجام آن خودداری می‌کنند. اما ما در این مطلب با مرور روش‌هایی ساده و کاربردی به شما آموزش می‌دهیم که با موادی ساده، تشک تخت‌تان را به بهترین شکل ممکن تمیز کنید. با استادکار همراه باشید.

ساده‌ترین روش شستشوی تشک تختخواب در منزل
تمیز نگه داشتن تشک و ملحفه‌ها تاثیر مستقیمی بر سلامت جسم و روح ما دارد.

موارد لازم برای شستن تشک تخت

برای شستن تشک تخت نیاز به ابزار پیچیده یا مواد شوینده خاصی نیست. شما می‌توانید با کمترین امکانات و وسایلی که در منزل دارید، تشک‌تان را تمیز کنید. در ادامه مواد و وسایل مورد نیاز را معرفی کرده‌ایم:

  • جاروبرقی
  • سشوار
  • لگن یا یک تشت
  • جوش شیرین
  • عصاره اسطوخودوس
  • چند قطره مایع ظرفشویی
  • آب اکسیژنه یا هیدروژن پراکسید
  • نمک
  • سرکه سفید
  • آب سرد
  • دستمال و پارچه برای تمیزکاری

مراحل شستن تشک تخت

اگر می‌خواهید تشک تخت‌تان را از شر هرگونه باکتری و قارچی در امان نگه دارید، لازم است هر چند وقت یکبار آن را تمیز کنید. برای اینکه به نتیجه دلخواه‌تان برسید، مراحل زیر را با دقت انجام دهید:

شستن روتختی و ملحفه‌ها

روتختی، ملحفه‌ها و همچنین رو‌بالشتی‌ها را در ماشین لباسشویی بیندازید. برای اینکه میکروب‌های موجود در آن‌ها کاملا از بین بروند، تنظیمات ماشین لباسشویی را روی دور تند و آب گرم قرار دهید. (با توجه به نوع جنس بالش‌تان می‌توانید آن را هم بشویید.)

اگر ماشین لباسشویی‌تان قدرت کافی برای تمیز کردن و شستن ملحفه‌ها و روتختی را ندارد، می‌توانید از خدمات سرویس خشکشویی استادکار استفاده کنید و در لینک زیر به صورت رایگان ثبت سفارش کنید.

خدمات خشکشویی لباس و اتوشویی

خشکشویی لباس و اتوشویی

  • خشکشویی لباس مجلسی، عروس، نامزدی و لباس شب
  • خشکشویی مانتو، چادر، شال و روسری
  • خشکشویی و اتوکشی کت و شلوار، پالتو، کاپشن و لباس های زمستانی و...
دریافت این خدمت از استادکار
بهترین روش شستن ملحفه و روتختی با ماشین لباسشویی
شستن هفتگی روتختی و ملحفه‌ها باعث از بین رفتن خیلی از میکروب‌ها می‌شود.

همین طور بخوانید: مهم‌ترین نکاتی که باید در مورد شستشوی روتختی‌تان بدانید

جاروبرقی کشیدن تشک تخت

جاروبرقی را روی درجه تمیزی مبلمان تنظیم کرده و تمام قسمت‌های تشک، اعم از درز و شکاف‌ها تا قسمت‌های اصلی آن را جارو کنید تا هیچ آلودگی و گرد و غباری به جا نماند. سپس تشک را زیر و رو کرده و پشت آن را هم به دقت جاروبرقی بکشید.

مراحل تمیز کردن و شستن تشک خوشخواب طبی
جاروبرقی کشیدن تشک تخت، گرد و خاک موجود در تشک را تمیز می‌کند.

پیدا کردن و تشخیص لکه‌های تشک تخت

حالا نوبت تشخیص و از بین بردن لکه‌های تشک تخت است. برای این کار لازم است حدود یک فنجان جوش شیرین را با چند قطره روغن اسطوخودوس ترکیب کنید و از صافی بگذرانید. سپس به طور یکدست روی سطح تشک بریزید و اجازه دهید این ترکیب چند ساعت روی تشک بماند. بعد آن را با جاروبرقی تمیز کنید.

*استفاده از روغن اسطوخودوس برای خوشبو شدن تشک است. اگر رایحه دیگری را دوست دارید، می‌توانید از آن به جای اسطوخودوس استفاده کرده و اتاق خوابتان را معطر کنید.

نکات از بین بردن لکه و بو از روی تشک با جوش شیرین
از کاربردهای جوش شیرین علاوه بر خاصیت تمیزکنندگی و لکه‌بری، می‎توان به از بین بردن بوی بد تشک نیز اشاره کرد.

از بین بردن لکه‌‌ها

بعد از اینکه مراحل قبل را انجام دادید، نوبت تمیز کردن لکه‌های روی تشک است. برای این کار خمیری از جوش شیرین، آب و نمک درست کنید و روی لکه‌ها بمالید؛ بعد از سی دقیقه آن را با دستمالی تمیز و نمدار پاک کنید. در صورت پاک نشدن لکه، این کار را چند مرتبه انجام دهید تا تشک تمیز شده و لکه از بین برود.

*هرگز تشک را خیس نکنید و به طور مستقیم روی آن آب یا محلول تمیز‎کننده نریزید. به عنوان مثال تشکی که در آن فوم به کار برده شده نباید به هیچ عنوان خیس شود، بنابراین در تمیز کردن تشک باید با احتیاط پیش بروید.

ضدعفونی و شستشوی تشک تخت خواب با جوش شیرین
ترکیب جوش شیرین، آب و نمک در از بین بردن لکه‌ها تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد.

همین‌طور بخوانید: بوی بد فرش و تشک را چطور از بین ببریم؟

خشک کردن تشک

اگر حس می‌کنید تشک نمدار شده اما عجله‌ای برای خشک شدنش ندارید، همچنین در فصل سرد سال نیستید، می‌توانید در و پنجره‌ها را باز کنید و اجازه دهید تشک با جریان هوای آزاد خشک شود. در غیر اینصورت می‌توانید با استفاده از باد سرد سشوار آن را خشک کنید. لازم است برای اینکه تشک کاملا تمیز شود، این مراحل را روی دو طرف آن انجام دهید.

اگر بتوانید تشکتان را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار دهید، روند از بین بردن انواع کپک و باکتری‌ها را سریع‌تر خواهید کرد. اما چنانچه شرایط قرار دادن تشک در معرض نور خورشید را نداشتید، می‌توانید یک لایه جوش شیرین روی تشک بپاشید و اجازه دهید چند ساعتی روی آن باقی بماند، سپس آن را جارو کنید. جوش شیرین در از بین بردن باکتری‌ها و قارچ‌ها معجزه می‌کند.

اصول نگهداری و نظافت تخت خواب
بعد از تمیز کردن تشک، از خشک بودن آن مطمئن شوید و برای مدتی پنجره‌های اتاق خوابتان را باز بگذارید تا تشک در معرض هوای آزاد قرار گیرد.

نکات تکمیلی شست‌وشوی تشک تخت

اگر بخواهید به صورت حرفه‌ای شست‌و‌شوی تشک تخت را انجام دهید؛ باید برای هر نوع لکه،‌ محلول تمیزکننده مخصوص به خودش را استفاده کنید تا کاملا پاک شود. در ادامه به توضیح روش پاک کردن چند لکه پر تکرار پرداخته‌ایم:

از بین بردن لکه‌های ادرار و عرق از تشک

در خانه‌ای که بچه هست، دیدن لکه ادرار به خاطر شب‌ادراری امری طبیعی است. همچنین لکه‌های عرق هم، معمولا در افرادی که تعریق بالایی دارند، بیشتر اتفاق می‌افتد. رنگ تشک این افراد معمولا مایل به زرد است. لکه عرق و ادرار هر دو تشک را بدرنگ و بدبو می‌کنند؛ در نتیجه باید برای تمیز کردن‌شان خیلی سریع اقدام کرد.

راه حل تمیز کردن این لکه‌ها

  1. سه قاشق غذاخوری جوش شیرین را با چند قطره مایع ظرفشویی و سه فنجان آب اکسیژنه ترکیب کرده و کاملا هم بزنید تا زمانی که جوش شیرین حل شود.
  2. مخلوطی را که درست کرده‌اید، در یک بطری اسپری‌دار بریزید و روی قسمتی که لکه شده اسپری کنید.
  3. سپس با یک دستمال تمیز، قسمت نم‌دار شده را پاک کنید. در صورتیکه لکه پاک نشده بود، چندین مرتبه این کار را تکرار کنید تا از بین برود.
  4. بعد از اتمام کار تشک را خشک کنید.

شستن لکه خون از تشک

اگر تشک‌تان بنا به هر دلیلی به خون آغشته شد، نگران نباشید. فقط کافیست هر چه زودتر برای پاک کردنش اقدام کنید تا ردی از آن به جا نماند.

راه‌حل تمیز کردن لکه خون از تشک

  1. بطری اسپری‎دار را با آب اکسیژنه پر کنید و روی قسمتی که لکه خون وجود دارد، اسپری کنید. پ
  2. بعد از اسپری کردن آب اکسیژنه، با یک دستمال آن را تمیز کنید. آنقدر این کار را ادامه دهید تا لکه کاملا از بین برود.
  3. در آخر تشک را خشک کنید.

از بین بردن لکه استفراغ

متاسفانه گاهی اوقات به دلیل بیماری و یا پرخوری کودکان و حتی بزرگسالان، با لکه استفراغ روی تشک تخت مواجه می‌شویم. لکه استفراغ باعث می‌شود دیگر حس مثبتی به تشک نداشته باشیم، اما جای نگرانی نیست. برای اینکه تشک بدبو نشود و جای لکه روی آن باقی نماند، باید خیلی سریع آن را پاک کنید.

راه‌حل از بین بردن لکه استفراغ

  1. محلولی که برای از بین بردن لکه استفراغ لازم است، یک محلول با ترکیب مساوی آب و سرکه سفید است. ابتدا محلول را روی قسمت آلوده اسپری کرده و با حوله تمیز کنید. آنقدر این کار را ادامه دهید تا لکه از بین برود.
  2. سپس مقداری جوش شیرین روی محل بریزید و بعد از جارو کردنش اجازه دهید تشک خشک شود.
  • اکنون که میدانید شستن تشک چگونه است و آن را تمیز کردید لازم است از آن محافظت کنید. پس از خشک شدن کامل تشک، آن را با محافظ تشک بپوشانید تا در آینده تمیز کردنش راحت‌تر باشد.

شستن تشک طبی

تشک طبی هم، مانند سایر تشک‌های تختخواب نیاز به شست‌و‌شو و تمیز کردن دارد. البته برای شستن تشک طبی روش خاصی وجود ندارد. روش‌هایی که در بالا به آن اشاره کردیم، برای این نوع تشک هم جوابگو است و به آن آسیبی نمی‌رساند.

سخن آخر

کیفیت و تمیزی تشک تخت، برای حفظ سلامت روحی و جسمی ما خیلی مهم است و هرگونه سهل‌انگاری در ارتباط با آن منجر به آسیب‌های زیادی به سلامتی ما می‌شود. شستن تشک تخت و تمیز نگه‌داشتن مداوم آن با استفاده از روش‌های ساده و کاربردی که به آن‌ها اشاره کردیم؛ به افزایش عمر مفید تشک کمک می‌کند و از هزینه‌های سنگینی که به دنبال خرابی تشک به بار می‌آید، جلوگیری می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − 19 =