۳ روش برای برق انداختن و شستن پرده توری

0

شستن پرده توری، در حفظ زیبایی آن اهمیت ویژه‌ای دارد. زیرا بیشتر زیبایی این نوع پرده، به پارچه ظریف، شفاف و روشن آن است. پرده‌های توری هر جا آویخته شوند، چه به تنهایی و چه در کنار پرده‌های دیگر، ظاهری بسیار زیبا به اتاق می‌دهند و به همین دلیل بهتر است حتما نظافت آن‌ها را در اولویت قرار دهید.

پرده توری معمولا بیشتر از انواع پرده در معرض کثیف شدن قرار دارد، زیرا به سادگی گرد و خاک را به خود جلب می‌کند. اگر از روش‌های شستن پرده توری مطمئن نیستید، جای نگرانی نیست. در ادامه هر آنچه که باید درباره نظافت پرده توری بدانید را برایتان گفته‌ایم، از شستن پرده توری در لباسشویی گرفته تا روش از بین بردن چرک مردگی پرده توری. با استادکار همراه باشید تا برای سال جدید، پرده‌هایی به زیبایی و پاکی روز اول داشته باشید.

نحوه شستن پرده توری با دست

مراقبت از پرده‌های توری معمولا نیاز به دقت بیشتری نسبت به پرده‌های معمولی دارد. اگر پرده‌های توری شما به مرور زمان تیره و اصطلاحا چرک مرده شده‌اند، این به آن معناست که عمر زیادی کرده‌اند و البته این طبیعی است. در هر صورت شما می‌توانید پرده‌های توری منزل‌تان را تمیز کرده و دوباره آن‌ها را سفید کنید، کافی‌ست کمی ‌برای این کار وقت بگذارید و از محصولات شوینده مناسب استفاده کنید. در ادامه مراحل شستن پرده توری با دست را مرور می‌کنیم:

  • پرده توری را از چوب‌پرده بیرون بیاورید و روی یک سطح صاف و تمیز قرار دهید.
  • برای شستن پرده توری، یک وان یا سطل بزرگ در نظر بگیرید. مطمئن شوید وان یا سطل انتخابی، به اندازه کافی برای شستن پرده‌های شما جا دارد.
  • مقداری ماده شوینده ملایم و یک یا دو قاشق غذاخوری آمونیاک را به آب گرم اضافه کنید. برای اینکه پرده‌هایتان بوی خوبی بگیرند می‌توانید از مواد شوینده معطر استفاده کنید. اما دقت کنید که در هر صورت پاک‌کننده‌ای که انتخاب می‌کنید، حتما ملایم باشد.
  • دستکش به دست کنید و ماده پاک‌کننده را درون آب به خوبی حل کنید تا مقداری کف در آب ایجاد شود.
  • پرده توری را به آرامی ‌درون آب گذارید و مطمئن شوید که همه قسمت‌هایش در آب فرو رفته و خیس شده است. سپس پارچه را به آرامی‌ در آب ماساژ دهید تا ماده شوینده روی همه قسمت‌های آن تاثیر بگذارد. مراقب باشید که پرده را چنگ نزنید، زیرا ممکن است باعث پاره شدن پارچه ظریف توری شود.
  • بگذارید پرده توری چند دقیقه در مخلوط آب و شوینده باقی بماند. سپس دوباره آن را به آرامی ‌ماساژ دهید و مجدد بگذارید حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه درون آب بماند. پس از خنک شدن آب، پرده توری را از آن بیرون بیاورید و ببینید که آیا تغییری در رنگ آن ایجاد شده و تمیز شده است یا خیر. اگر به نظرتان پرده به اندازه کافی تمیز شده است، آب را تخلیه کنید و پرده‌ها را روی یک سطح صاف و تمیز قرار دهید.
  • سطل یا وان را دوباره با مقداری آب گرم پر کنید و پرده توری را برای شستشو داخل آن قرار دهید. تمام مواد شوینده را به آرامی ‌و با ماساژ دادن مجدد از پرده بشویید. دوباره آب را خالی کنید و این مرحله را آنقدر تکرار کنید تا تمام مواد شوینده کاملا از پرده شسته شوند. می‌توانید برای این کار، پرده توری را زیر شیر آب هم نگه دارید تا مواد شوینده و آمونیاک به خوبی از آن شسته شوند.
  • در انتها پرده را کمی ‌آویزان نگه دارید تا آب اضافی آن چکه کند. سپس آن را میان دو حوله تمیز بگذارید و با فشردن حوله روی سطح پارچه، رطوبت اضافی پرده توری را بگیرید. فشردن شدید پرده توری برای گرفتن آب اضافی به  هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.
  • پس از شستن پرده توری، آن را روی یک بند رخت یا رخت‌پهن‌کن و زیر آفتاب آویزان کنید تا در طول روز به خوبی خشک شود.

بیشتر بدانید تمیز کردن مبل پارچه ای با جوش شیرین

اولین روش شستن پرده توری، شست و شوی دستی با آب گرم، ماده شوینده‌‌ای ملایم و آمونیاک است.
اولین روش شستن پرده توری، شست و شوی دستی با آب گرم، ماده شوینده‌‌ای ملایم و آمونیاک است.

نحوه شستن پرده توری در لباسشویی

اگر ماشین لباسشویی شما دارای برنامه‌ شست و شوی دستی است، شانس آورده‌اید. زیرا می‌توانید پرده‌های توری خود را به سادگی در ماشین لباسشویی بیندازید و بگذارید بقیه کار را ماشین انجام دهد. (اگر برای انتخاب برنامه شست و شوی دستی، از برنامه‌ها و معنی کلمات روی ماشین لباسشویی خود مطمئن نیستید، می‌توانید مطلب “راهنمای کلمات روی ماشین لباسشویی” را بخوانید.)

  • برای شستن پرده توری در لباسشویی، درجه حرارت آب لباسشویی را روی درجه‌ای ملایم، ترجیحا سرد و یا حداکثر ولرم تنظیم کنید.
  • از ماده شوینده‌ای ملایم برای شستن پرده توری در لباسشویی استفاده کنید.
  • دقت کنید که دور خشک‌کنِ بالا، برای شستن پرده توری در لباسشویی را انتخاب نکنید. در عوض پس از اتمام کار ماشین، با ضربات آرام حوله، رطوبت اضافی پرده را بگیرید و سپس آن را زیر نور آفتاب و ترجیحا در محیط باز پهن کنید.
دومین روش برای تمیز کردن پرده توری، شستن پرده توری در لباسشویی با برنامه‌ای کوتاه و ملایم است.
دومین روش برای تمیز کردن پرده توری، شستن پرده توری در لباسشویی با برنامه‌ای کوتاه و ملایم است.

بهترین روش برای از بین بردن چرک مردگی پرده توری

چک مردگی پرده توری، امری ناگزیر است که به مرور زمان برای انواع پرده توری پیش می‌آید. با به کارگیری نکات زیر می‌توانید چک مردگی پرده توری منزل‌تان را به خوبی از بین ببرید:

  • سعی کنید پرده‌های توری خود را مرتبا، (مثلا سالی دوبار) بشویید، زیرا از بین بردن چرک مردگی پرده توری با گذشت زمان سخت‌تر می‌شود. به خصوص اگر پنجره‌های خانه شما دو جداره نیستند یا زیر پنجره، شوفاژ قرار دارد، حتما زود به زود برای شستن پرده توری اقدام کنید تا از چرک مردگی آن جلوگیری کنید.
  • برای از بین بردن چرک مردگی پرده توری می‌توانید از ترکیب هیدروژن پراکسید و آب گرم استفاده کنید. این ترکیب به سفید شدن پرده کمک می‌کند.
  • پرده توری را درون این محلول بگذارید تا کمی خیس بخورد. می‌توانید برای تاثیر بیشتر، به آرامی پرده را درون آب ماساژ دهید. (اگر پرده توری منزل شما، زیادی چرک مرده شده است، می‌توانید قبل از اضافه کردن ماده شوینده، چند بار آن را با آب خالی بشویید.)
  • سپس آن را آبکشی کرده و زیر نور آفتاب پهن کنید تا خشک شود.
  • اگر تمایل به استفاده از مواد شیمیایی برای از بین بردن چرک مردگی پرده توری ندارید، می‌توانید به جای هیدروژن پراکسید، از کمی سرکه سفید استفاده کنید.
بهترین روش برای از بین بردن چرک مردگی پرده توری، استفاده از محلول آب گرم و هیدروژن پراکسید یا سرکه است.
بهترین روش برای از بین بردن چرک مردگی پرده توری، استفاده از محلول آب گرم و هیدروژن پراکسید یا سرکه است.

جمع‌بندی

شستن پرده توری و از بین بردن چرک مردگی پرده، به صورت کلی کار نسبتا آسانی است و اگر نکات زیر را رعایت کنید، می‌توانید پرده‌های توری خود را تا مدت‌ها استفاده کنید:

  • برای شستن پرده توری در لباسشویی همیشه از برنامه‌های کوتاه و ملایم استفاده کنید.
  • از هیچ پاک کننده قوی برای شستن پرده توری استفاده نکنید.
  • در صورتیکه روش شستن پرده توری در لباسشویی را انتخاب کردید، از آنجاییکه ماشین تا حدی آب اضافی پرده را می‌گیرد، می‌توانید آن را به صورت مرطوب (در صورتیکه آب چکان نباشد) به چوب پرده آویزان کنید تا به تدریج در جای خود خشک شود. این کار از چروک شدن پرده توری هم جلوگیری می‌کند.
  • پرده های توری را اتو نکنید. اگر پرده توری شما زیادی چروک شده است، آن را به یک خشکشویی بسپارید.
  • برای از بین بردن لکه‌های ایجاد شده روی پرده توری، می‌توانید در حین شست‌و شو، از کمی سرکه یا جوش شیرین استفاده کنید.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 − 5 =