نحوه تمیز کردن و برق انداختن اجاق گاز استیل با سرکه و جوش شیرین

1

اجاق گازهای رومیزی و صفحه‌ای امروزه به دلیل کم‌جا بودن طرفداران زیادی دارند. اجاق گازها در دو نوع استیل و شیشه‌ای در برندهای مختلف موجودند که در این میان اجاق گاز استیل به دلیل مزایای فراوان خود بیشتر از دیگری دارای محبوبیت است. راحت بودن نحوه تمیزکاری گاز رومیزی یکی از ملاک‌های کیفیت این نوع از گازها است. البته معمولا رد دستمال مرطوب روی گازهای شیشه ای باقی می‌ماند. از این رو گاز رومیزی با صفحه استیل طرفدار بیشتری دارد. اگر شما اجاق گاز استیل خریده‌اید اما نحوه پاک کردن اجاق گاز استیل را نمی‌دانید، در این مقاله در مورد تمیز کردن اجاق گاز استیل مطالبی کاربردی را خواهید خواند و علاوه بر روش تمیز کردن اجاق گاز استیل، در مورد برق انداختن اجاق گاز استیل نیز نکات جالبی خواهید آموخت. پس با استادکار همراه باشید.

اجاق گاز استیل دارای محبوبیت بیشتری نسبت به اجاق های شیشه ای است
اجاق گاز استیل دارای محبوبیت بیشتری نسبت به اجاق های شیشه ای است

اجاق گاز استیل، ویژگی‌ها و مزایای آن

اجاق گاز استیل که جنس بدنه آن از نوع استیل است، از نظر ظاهر شیک‌تر از انواع دیگر گاز بوده و به هر سبک و دکوراسیونی در آشپزخانه می‌آید. بسیاری معتقد هستند که اجاق گازهای شیشه‌ای در مقابل حرارت بالا و پخت‌وپز زیاد استحکام لازم را ندارند و برخی از انواع آنها شکننده‌اند. اما اجاق گازهای استیل برای پخت‌وپز در حرارت بالا طراحی شده‌اند و با مصرف انرژی کم، به آشپزخانه شما امنیت می‌بخشند.

علاوه بر کیفیت و امنیت، یکی دیگر از مواردی که موجب محبوبیت اجاق گاز استیل شده است، نحوه تمیز کردن آسان آن خصوصا در هنگام زرد شدن گاز استیل است. اجاق گازهای استیل نیاز به تمیز کردن هر روزه ندارند و لک آب و گرد و غبار را مانند اجاق گاز شیشه ای نشان نمی‌دهند. روش تمیز کردن اجاق گاز استیل ساده است؛ به نحوی که می‌توانید هر شب تنها با یک دستمال نمدار آن را تمیز کرده و فردا صبح برای چای دم کردن، با اجاقی برق افتاده مواجه شوید.

بیشتر بدانید آموزش تمیز کردن چدن اجاق گاز با جوش شیرین و سرکه

اجاق گازهای استیل نیاز به تمیز کردن هر روزه ندارند و لک آب و گرد و غبار را مانند اجاق گاز شیشه ای نشان نمی‌دهند
اجاق گازهای استیل نیاز به تمیز کردن هر روزه ندارند و لک آب و گرد و غبار را مانند اجاق گاز شیشه ای نشان نمی‌دهند

روش تمیز کردن اجاق گاز استیل

اما اگر اجاق استیل شما حاوی لکه‌های چربی و … است آن را چگونه تمیز می‌کنید؟ در ادامه به روش‌های تمیز کردن و برق انداختن اجاق گاز استیل می‌پردازیم.

برق انداختن اجاق گاز استیل با سرکه و جوش شیرین

برای پاک کردن اجاق گاز استیل می‌توانید از جوش شیرین، یار دیرین آشپزخانه خود استفاده کنید. برای این کار پس از اینکه اجاق را خاموش کرده و سرد شد، ابتدا سرشعله‌ها و چدن‌های گاز را درآورید و در تشتی حاوی آب و جوش شیرین بگذارید تا خیس بخورد. سپس با یک اسکاچ آنها را تمیز کنید. برای تمیز کردن صفحه گاز نیز می‌توانید از ترکیب جوش شیرین و سرکه استفاده کنید. میزانی از آنها را ترکیب کرده و روی صفحه گاز اسپری کنید تا شاهد برق افتادن اجاق گاز استیل خود باشید. سرکه روی تمام ظروف استیل و حتی شیرآلات معجزه می‌کند و می‌تواند تمام چربی‌ها را در آنی پاک کند.

برای تمیز کردن صفحه گاز نیز می‌توانید از ترکیب جوش شیرین و سرکه استفاده کنید.
برای تمیز کردن صفحه گاز نیز می‌توانید از ترکیب جوش شیرین و سرکه استفاده کنید.

پاک کردن اجاق گاز استیل با مایع ظرفشویی

یکی دیگر از شوینده‌هایی که می‌تواند به خوبی چربی‌ها و لکه‌های حاصل از آشپزی را از روی گاز شما پاک کند بی شک مایع ظرفشویی است. حتی می‌توانید یک جرم گیر خانگی از ترکیب مایع ظرفشویی و سرکه درست کنید و روی اجاق گاز استیل خود بپاشید و با دستمالی نمدار آن را پاک کنید.

برای اینکه رد لکه‌های آب نماند، می‌توانید با دستمالی خشک یا دستمال‌های نانو و میکروفایبر نیز روی آن بکشید تا حسابی برق بیافتد. از این ترفند برای برطرف کردن لکه‌های ناشی از زرد شدن گاز استیل نیز می‌توانید استفاده کنید. ضمن اینکه پاک‌کننده‌های دیگری مانند شوینده‌های چندمنظوره و سیف کرمی نیز برای این منظور بسیار راه‌گشا هستند.

بیشتر بدانید چطور خط و خش روی سینک و اجاق گاز را از بین ببریم؟

مایع ظرفشویی می‌تواند چربی‌های گاز  را به خوبی پاک کند.
مایع ظرفشویی می‌تواند چربی‌های گاز  را به خوبی پاک کند.

روش تمیز کردن اجاق گاز استیل در قسمت چدن و سرشعله‌ها

بسیاری از صفحات خانه‌داری تمیز کردن چدن را با کمک محلول لوله‌بازکن و رعایت نکات ایمنی و انجام این کار در فضای آزاد توصیه کرده اند. اما ما برای تمیز کردن این قسمت‌ها برای شما پیشنهاد ویژه‌ای داریم. می‌توانید از پودر صابون و اسکاچ برای این کار استفاده کنید. همچنین قسمت چدنی را داخل آب داغ و اندکی سرکه قرار دهید تا چربی‌های آن گرفته شود.

اگر لکه‌ای مانند لکه‌ شیر روی صفحه استیل اجاق گاز شما باقی مانده است، می‌توانید با مقداری رب گوجه‌فرنگی نیز آن را برق بیاندازید. روش کار به این صورت است که رب گوجه را روی لکه مالیده و بگذارید تا صبح بماند، سپس با کمک یک پارچه نرم یا اسفنج آن را پاک کنید. از طرف زبر یک اسفنج برای سطوح غیر صاف استفاده کنید و برای سطوح براق از یک پارچه نرم بهره بگیرید. قبل از جایگزین کردن آنها روی گاز اجازه دهید به طور کامل خشک شوند.

قسمت چدنی را داخل آب داغ و اندکی سرکه قرار دهید تا چربی‌های آن گرفته شود.
قسمت چدنی را داخل آب داغ و اندکی سرکه قرار دهید تا چربی‌های آن گرفته شود.

پاک کردن اجاق گاز استیل با لیمو

لیمو با خاصیت اسیدی که دارد یکی دیگر از پاک‌کننده‌های اجاق گاز استیل محسوب می‌شود و به آن هیچ آسیبی نخواهد رساند. لیمو را از وسط دو نصف کرده و به آرامی روی سطح استیل اجاق گاز خود بکشید. اگر ذرات و موادی به سطح گاز چسبیده که تنها با لیموی خالی کنده نمی‌شود، می‌توانید اندکی جوش شیرین روی سطح بریزید. جوش شیرین نیز خاصیت ضدباکتری دارد و ذرات آن می‌تواند مواد چسبیده را جدا کند. لیمو را روی جوش شیرین بکشید و در نهایت با یک پارچه نرم مرطوب آن را پاک کنید تا ذرات لیمو و جوش شیرین روی گاز نماند.

لیمو با خاصیت اسیدی که دارد یکی دیگر از پاک کننده‌های اجاق گاز استیل محسوب می شود
لیمو با خاصیت اسیدی که دارد یکی دیگر از پاک کننده‌های اجاق گاز استیل محسوب می شود

از چه موادی برای تمیز کردن اجاق استیل استفاده نکنیم؟

برای تمیز کردن اجاق گاز استیل بهتر است از مواد سفیدکننده مانند وایتکس و جوهر نمک و مواد شیمیایی دیگر استفاده نکنید و اگر مجبور شدید، لکه‌برهای مخصوص خود اجاق گاز را امتحان کنید. همچنین مواد شوینده شیمیایی حاوی کلریدها و ید در کنار مواد شوینده الکلی، آمونیاک و تینر هم می‌توانند به صفحه اجاق گاز استیل آسیب زده و موجب خوردگی آن شوند. پس دقت کنید که به هیچ وجه از این مواد در تمیز کردن اجاق گاز استیل خود استفاده نکنید.

این شوینده‌ها قوی بوده و می‌توانند به صفحه استیل اجاق گاز شما نیز آسیب جدی وارد کنند. همچنین بهتر است از اسکاچ خیلی زبر و خشن استفاده نکنید تا رنگ گاز آسیب نبیند و خط و خشی به آن نرسد و تنها با پارچه ای نرم و بدون پرز سطح استیل اجاق گاز را پاک کنید.

برای تمیز کردن اجاق گاز استیل بهتر است از مواد سفیدکننده مانند وایتکس و جوهر نمک و مواد شیمیایی دیگر استفاده نکنید
برای تمیز کردن اجاق گاز استیل بهتر است از مواد سفیدکننده مانند وایتکس و جوهر نمک و مواد شیمیایی دیگر استفاده نکنید

جمع‌بندی

در این مطلب، با روش‌های مختلف تمیز کردن گاز استیل آشنا شدید. اگر شما نیز از این نوع اجاق گاز استفاده می‌کنید، تاکنون چگونه گاز استیل خود را تمیز کرده‌اید؟ تجربیات خود را با خوانندگان استادکار در میان بگذارید.

خدمات نظافت منزل توسط آقا در استادکار

نظافت منزل

  • شستن دیوار‌ها و پنجره‌ها
  • شستن و تی کشیدن کف
  • نظافت پذیرایی‌و نظافت اتاق‌ها
  • شستن سرویس بهداشتی و حمام
دریافت این خدمت از استادکار

1 نظر
  1. شیوا می گوید

    من برای از بین بردن لکه های تقریبا سخت اجاق گاز استیلم معمولا از خمیردندان وبرس مسواک استفاده میکنم عالی میشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده − 2 =