روش تمیز کردن آبسردکن

0

بسیاری از افراد در منزل یا محیط کار خود، برای تهیه آب سرد و گرم مورد نیاز، از آبسردکن استفاده می‌کنند و بعد از مدتی استفاده متوجه جرم و طعم نامطبوع آب می‌شوند. این موضوع نشان می‌دهد که شما به موقع اقدام به جرم گیری آبسردکن خود نکرده‌اید و نیاز به رسوب‌زدایی آن دارید و باید هر چه سریع‌تر داخل مخزن آن را با دقت تمیز کنید که البته تمیز کردن آن هم با انجام چند راهکار ساده و اندکی حوصله و توجه به‌ آسانی قابل انجام است و می‌توانید تمیز کردن آبسردکن را خودتان به تنهایی در خانه انجام دهید.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که شستشوی مخزن آب سردکن باید حداقل هر ۶ هفته یک بار به‌خوبی انجام شود و اگر مصرف آب مصرفی شما زیاد است، بهتر است با هر بار تعویض بطری آب، آن را به‌خوبی تمیز کنید و به این ترتیب هم طول عمر دستگاه بیشتر شود و هم آب تمیز و زلالی را در خود نگاه دارد. در ادامه این مقاله با استادکار همراه باشید تا با هم یاد بگیریم که چگونه آبسردکن را تمیز کنیم.

اهمیت تمیز کردن آبسرد کن

عدم تمیز کردن به‌ موقع دستگاه آبسردکن موجب ایجاد رسوب و آلودگی در آن می‌شود که خود می‌تواند بر ایجاد انواع بیماری‌های مختلف عفونی و گوارشی تأثیر بگذارد. به‌ علاوه عدم انجام این کار میزان نیترات آب افزایش پیدا می‌‌کند و این نیترات به بدن منتقل می‌شود و کم خونی و عوارض و بیماری‌های دیگر همچون سرطان را برای افراد به دنبال خواهد داشت. از طرف دیگر عدم شستشوی آب سرد کن موجب بدبو شدن آب خواهد شد و طعم آب را نیز بسیار بد و نامطبوع خواهد کرد.

 رطوبت موجود در دستگاه زمینه رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها را در آن فراهم کرده و با رشد سریع این عوامل بیماری‌زا، آلودگی‌ها وارد آب آشامیدنی افراد می‌شود و این موضوع باعث عوض شدن طعم و بوی آب نیز خواهد شد. زمانی که مدت زیادی از تمیز کردن مخزن بگذرد و به آن توجه نکنید، پس از مدتی می‌توانید لایه‌های آلودگی، جلبک و کپک را نیز در اطراف مخزن مشاهده کنید و بیشتر این آلودگی‌ها با خوردن آب سرد به بدن افراد منتقل می‌شود؛ بنابراین اگر شما هم از جمله مصرف‌کنندگان این دستگاه‌ها هستید، بهتر است با راهکارهای ساده آن برای تمیز کردن مخزن آبسردکن آشنا باشید.

رطوبت موجود در دستگاه زمینه رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها را در آن فراهم کرده و در صورت عدم شستشو این عوامل بیماری‌زا وارد آب آشامیدنی افراد می‌شود
رطوبت موجود در دستگاه زمینه رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها را در آن فراهم کرده و در صورت عدم شستشو این عوامل بیماری‌زا وارد آب آشامیدنی افراد می‌شود

با دستگاه آبسردکن بیشتر آشنا شوید

آب‌سردکن، یک دستگاه با دو مجرای مجزا برای خروج آب گرم و آب سرد است که معمولاً در قسمت بالای خود درپوشی دارد که محفظه بالای دستگاه در آن قابل مشاهده است. داخل آن دو مخزن وجود دارد که یکی از آن‌ها متعلق به مخزن سرد کننده و دیگری مربوط به مخزن دارای هیتر برای تولید آب گرم است. در قسمت سرد کننده، آب با ورود به آن سرد شده و از شیر مربوط به آب سرد خارج می‌شود و در قسمت گرم کننده نیز آب به‌ وسیله المنت‌های برقی موجود در دستگاه حرارت دیده و سپس از لوله خروجی به شیر آب گرم منتقل می‌شود.

بیشتر بدانید اصلی ترین دلایل یکسره کار کردن یخچال

یک دستگاه با دو مجرای مجزا برای خروج آب گرم و آب سرد که معمولاً در قسمت بالای خود درپوشی دارد که محفظه بالای دستگاه در آن قابل مشاهده است.
یک دستگاه با دو مجرای مجزا برای خروج آب گرم و آب سرد که معمولاً در قسمت بالای خود درپوشی دارد که محفظه بالای دستگاه در آن قابل مشاهده است.

اقدامات لازم قبل از جرم گیری آبسردکن

ابتدا برای شستشوی آب سردکن باید مواد شوینده مناسبی برای تمیز کردن دستگاه تهیه کنید که این موارد به سه روش آماده می‌شوند:

  1. استفاده از مایع سفیدکننده: برای تهیه این مواد شوینده باید ۲ قاشق سوپ‌خوری سفیدکننده مایع را در یک چهارم حجم مخزن با سایز متوسط آب بریزید و به‌خوبی تکان دهید تا حل شوند.
  2. استفاده از سرکه سفید: برای تهیه این محلول یک لیتر سرکه سفید را در ۵ لیتر آب حل نمایید.
  3. استفاده از سفید کننده کلر: برای تهیه این ماده شوینده باید یک قاشق مرباخوری کلر را در یک چهارم حجم آبسردکن با سایز متوسط آب بریزید و به‌خوبی حل کنید.

سپس قبل از هر کاری دستگاه را از برق خارج کنید و اجازه دهید تا برای مدت حداقل یک ساعت به‌ خوبی خنک شود تا قطعات گرم و المنت‌های دستگاه سرد شوند. حال داخل دستگاه را بررسی کنید و مخزن‌های آب سرد و گرم آن را به‌خوبی تخلیه نمایید و همه آب موجود در آن را خارج کنید. در برخی از دستگاه‌ها امکان جدا کردن مخزن وجود دارد، در این صورت دستگاه را جدا کرده و به‌ راحتی اقدام به تمیز کردن آن کنید.

تمیز کردن آبسردکن طول عمر دستگاه را افزایش می‌دهد.
تمیز کردن آبسردکن طول عمر دستگاه را افزایش می‌دهد.

چگونه آبسردکن را تمیز کنیم

برای جرم‌گیری آبسردکن با هر کدام از شوینده‌هایی که پیش‌تر ذکر شد، مواد را داخل مخزن بریزید و همه جای آن پخش کنید و حدود ۵ دقیقه صبر کنید. سپس یک دستکش به دست کنید و با اسفنجی نرم همه قسمت‌های مخزن را با دقت تمیز کنید. محلول را از طریق شیر خروجی آب خارج کنید تا داخل شیرها هم به‌خوبی تمیز شوند. بعد از تمیز کردن همه مواد شوینده را از مخزن خارج کرده و با آب فراوان چندین بار با دقت بشویید. چندین بار مخزن را از آب تمیز پر کنید و از شیر خارج کنید تا خروجی آب نیز به‌ طور کامل از مواد شوینده و رسوب پاک شود.

قسمت سینی زیر شیر آب‌ها را خارج کنید و با دقت شستشو دهید و قبل از جاسازی کردن در سر جایش به‌ خوبی پاک کنید تا هیچ آبی لای درزهای آن باقی نماند. سپس مخزن آب را با ابری خشک کاملاً پاک کنید و تمام رطوبت آن را از بین ببرید و آن را با دقت در سر جای خودش قرار دهید.

برای تمیز کردن آبسردکن آن را با مواد شوینده و اسفنجی نرم پاک کنید.
برای تمیز کردن آبسردکن آن را با مواد شوینده و اسفنجی نرم پاک کنید.

توجه داشته باشید که در زمان شستشو بر روی قسمت‌های الکترونیکی دستگاه آب نپاشید و موجب اتصالی آن نشوید. فراموش نکنید که در آخر آبی را که از شیر آب سرد و گرم خارج می‌شود امتحان و ببرسی کنید تا مزه و رنگ نامطبوعی نداشته باشد. در مورد دستگاه‌هایی که برای مدت طولانی استفاده نشده است، هیچ‌گاه اجازه ندهید که آب در مدت طولانی در آن بماند و سعی کنید آب موجود در آن را تخلیه کنید.

کلام آخر

استفاده از هر دستگاه زمانی مفید و مؤثر خواهد بود که با روش‌های استفاده صحیح و نگهداری از آن نیز به‌ خوبی آشنا باشید. پس بهتر است که قبل از هر اقدامی یاد بگیریم که چگونه آبسردکن را تمیز کنیم و از همان ابتدای مصرف با تمیز کردن به‌ موقع و رسوب‌زدایی دستگاه هم آب آشامیدنی زلال و گوارایی مصرف کنیم و هم طول عمر دستگاه را نیز افزایش دهیم و مدت زمان بیشتری از آن بهره‌مند شویم.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × سه =