برای تمیز کردن ساعت از این روش ها استفاده کنید

5

تمیز کردن ساعت و برق انداختن آن در کنار سایر تمیزکاری‌هایی که مربوط به زیبایی ظاهر ما می‌شود، معمولا از قلم میفتد و با وجود اینکه ساعت مچی این روزها بیشتر به عنوان جزئی از مد و سبک پوشش استفاده می‌شود، افراد معمولا اهمیت زیادی به نظافت ساعت نمی‌دهند. در این مطلب درباره روش‌های تمیز کردن ساعت مچی، از جمله نحوه تمیز کردن بند ساعت پلاستیکی و تمیز کردن بند ساعت چرمی‌ صحبت می‌کنیم. همچنین اگر نگران تغییر رنگ بند ساعت خود هستید، روش‌هایی برای جلوگیری از این اتفاق و اصلاح آن را مطرح می‌کنیم. با استادکار همراه باشید.

راهکارهای تمیز کردن ساعت مچی

مراقبت‌های اولیه: تمیز کردن ساعت به صورت شبانه

همانطور که صورت خود را قبل از خواب می‌شویید، بهتر است به تمیز کردن ساعت مچی‌ تان هم به صورت شبانه اهمیت بدهید. اگر مطمئن نیستید که ساعت‌تان به پاکسازی نیاز دارد، فقط یک روز معمولی تابستانی را تصور کنید که ساعت مچی شما در معرض عرق، ضد آفتاب و حتی قطرات نوشیدنی قرار گرفته است و قطعا به تمیزکاری احتیاج دارد.

جولی استوارت، سرپرست تعمیرات محصولات ویکتورینوکس که یک برند بسیار قدیمی‌ سوئیسی است و ساعت مچی‌های مشهوری تولید می‌کند، می‌گوید: ” ما توصیه می‌کنیم در پایان روز و  قبل از استراحت شبانه، چند دقیقه از وقتتان را به تمیز کردن ساعت مچی خود اختصاص دهید و با یک پارچه نرم و تمیز، قسمت داخلی بند ساعت و اطراف آن را به آرامی‌ پاک کنید. این کار باعث می‌شود، رطوبت اضافی و هر نوع لوسیون و کرمی‌ که در طول روز داخل بند ساعت یا اطراف آن جمع شده از بین برود.”

حتی اگر در طول روز هیچ فعالیتی که منجر به کثیفی می‌شود، انجام نداده‌اید، روی ساعت، دستبند یا حلقه شما قطعا مقداری آلودگی جمع می‌شود. این آلودگی ناشی از عرق و رطوبت طبیعی بدن است، که درون بند فلزی، چرمی‌ یا پارچه‌ای ساعت جمع می‌شود. اسیدهای چرب موجود در تعریق می‌توانند حتی باعث زنگ زدن بند ساعت فلزی شوند. به همین دلیل باید مرتبا بیشتر از آنچه فکر می‌کنید، مراقب ساعت‌تان باشید.

بیشتر بدانید روش های پاک کردن لکه شمع از لباس و فرش

گاهی اوقات قطرات نوشیدنی، گرد و خاک و تعریق بدن، منجر به کثیف شدن و تغییر رنگ بند ساعت می‌شود.
گاهی اوقات قطرات نوشیدنی، گرد و خاک و تعریق بدن، منجر به کثیف شدن و تغییر رنگ بند ساعت می‌شود.

روش تمیز کردن بند ساعت پلاستیکی

اگر در اینترنت نحوه تمیز کردن ساعت و جواهر را جست و جو کنید، احتمالا با راهنماهای متفاوتی روبه رو می‌شوید که باعث گیج شدن شما می‌شوند. برای مثال نحوه تمیز کردن ساعت طلا ممکن است با نحوه تمیز کردن ساعت نقره متفاوت باشد. بنابراین ما تصمیم گرفته‌ایم یک راه حل کلی را به شما معرفی کنیم: مایع ظرفشویی. مایع ظرفشویی در اصل برای از بین بردن چربی ساخته شده و الکل کمی‌ دارد، پس می‌تواند برای تمیز کردن بند ساعت پلاستیکی مانند جنس فلورولاستومر یا همان بند معروف ساعت اپل، استفاده شود. البته پلاستیک برای بند خیلی از ساعت‌های مچی استفاده می‌شود، چون هم مقرون به صرفه است و هم با دوام.

برای تمیز کردن بند ساعت پلاستیکی با مایع ظرفشویی مراحل زیر را دنبال کنید:

  • یک کاسه آب گرم تمیز و یک کاسه آب و صابون گرم را همراه با چند قطره مایع ضد باکتری آماده کنید.
  • به آرامی، تنها قسمت بند ساعت را به مدت ۱۵ الی ۲۰ ثانیه در آب و صابون فرو کنید. سپس آن را بیرون آورده و تمام شیارهای آن را به آرامی‌ با یک مسواک نرم تمیز کنید.
  • ساعت را درون کاسه آب گرمِ تمیز آبکشی کنید.
  • در آخر با یک دستمال و یا با استفاده از باد خنک سشوار، بند ساعت خود را خشک کنید.

بیشتر بدانید طریقه نصب لولا چگونه است؟

ترکیب مایع ظرفشویی و آب بهترین روش برای تمیز کردن بند پلاستیکی ساعت است.
ترکیب مایع ظرفشویی و آب بهترین روش برای تمیز کردن بند پلاستیکی ساعت است.

روش تمیز کردن بند ساعت چرمی

روشی که در بالا برای تمیز کردن ساعت گفته شد، تقریباً برای هر نوع ساعتی قابل استفاده است. اما تمیز کردن بند ساعت چرمی ‌باید با دقت بیشتری انجام شود. زیرا اگر در تمیز کردن بند ساعت چرمی، از آب استفاده شود، رطوبت ممکن است منجر به آسیب خوردن، ترک خوردن و یا حتی تغییر رنگ بند ساعت شود.

در واقع نکته مهم در تمیز کردن بند چرمی ‌ساعت این است که مطمئن شوید چرم به طور کلی و در طی زمان تمیز و سالم باقی می‌ماند، تا دائما نیازی به نظافت آن نداشته باشید. برای این کار می‌توانید از محصولات مخصوص مراقبت از چرم استفاده کنید. البته قبل از تمیز کردن بند چرمی ‌ساعت با لوسیون‌های مخصوص چرم، اطمینان حاصل کنید که آن‌ها از نظر حساسیت پوستی بررسی  شده‌اند و همچنین موجب تغییر رنگ بند ساعت نمی‌شوند. به عبارت دیگر تمیز کردن ساعت تان نباید باعث ایجاد حساسیت پوستی روی مچ دست شما یا باعث تغییر رنگ بند ساعت از قهوه‌ای به مشکی شود.

همچنین اگر بند چرمی ‌ساعت مچی شما از چرم پرداخت نشده ساخته شده، به دستورالعمل‌های محصولات مخصوص چرم توجه بیشتری کنید، زیرا همه محصولات برای چرم پرداخت نشده مناسب نیستند.

ضمنا اگر در طول زمان بتوانید ساعت‌تان را از تماس با عطریات و نور آفتاب دور نگه دارید، می‌توانید از بیشتر کثیف شدن و تغییر رنگ ساعت جلوگیری کنید.

بیشتر بدانید ساده ترین روش های پاک کردن لاک از روی فرش

بهتر است برای تمیز کردن بند چرمی ساعت، از محصولات مخصوص چرم استفاده کنید.
بهتر است برای تمیز کردن بند چرمی ساعت، از محصولات مخصوص چرم استفاده کنید.

روش تمیز کردن بند ساعت استیل

  • برای تمیز کردن بند ساعت استیل ابتدا باید لایه‌های رویی گرد و غبار و آلودگی را از روی ساعت پاک کنید.برای این کار می‌توانید از دستمال کاغذی هم استفاده کنید، اما یک حوله میکروفایبر بیشتر توصیه می‌شود.
  • ساعت را درون مقداری آب گرم فرو کنید. اما توجه داشته باشید که آب باید ولرم باشد نه جوش. زیرا نوسانات دما می‌تواند باعث انبساط و انقباض واشرهایی که آب را از درون ساعت دور نگه می‌دارند، شود و در نتیجه آب به داخل ساعت نفوذ می‌کند و به اجزای ظریف داخل آن آسیب می‌رساند. حتی مقاوم‌ترین و ضد آب‌ترین ساعت‌های مخصوص غواصی هم ممکن است بعد از گذراندن یک بعد از ظهر  در وان آب داغ یا سونای بخار آسیب ببیند. به همین دلیل بیشتر سازندگان ساعت مچی توصیه می‌کنند که ساعت شما در معرض آب با دمای بالای ۱۰۰ درجه فارنهایت قرار نگیرد.
  • اگر آب گرم نتوانست آنطور که باید در تمیز کردن ساعت موثر باشد، چند قطره مایع ظرفشویی یا مایع ضد باکتری به آب اضافه کنید.
  • با یک مسواک نرم، مرطوب و تمیز، بند ساعت و شیارهای آن را تمیز کنید. به مسواک فشار زیادی وارد نکنید تا خراشی روی بند استیل ساعت ایجاد نشود.
  • با آب گرم تمیز بند ساعت را کاملا بشویید تا باقیمانده مایع ظرفشویی از آن خارج شود.
  • با یک حوله تمیز یا با استفاده از باد خنک سشوار، بند ساعت و شیارهای آن را خشک کنید.
برای تمیز کردن ساعت استیل از آب ولرم و نه آب جوش استفاده کنید.
برای تمیز کردن ساعت استیل از آب ولرم و نه آب جوش استفاده کنید.

روش تمیز کردن صفحه شیشه‌ای ساعت

  • برای تمیز کردن صفحه شیشه‌ای ساعت؛ می توانید از مایع شیشه شوی استفاده کنید. برای این کار دستمالی تمیز را با مقداری مایع شیشه شوی مرطوب و شیشه ساعت را تمیز کنید.
  • همچنین می‌توانید با یک گوش پاک‌کن مرطوب، شیارهای دور صفحه شیشه‌ای ساعت را تمیز کنید.
برای تمیز کردن صفحه شیشه‌ای ساعت از مایع شیشه شوی استفاده کنید.
برای تمیز کردن صفحه شیشه‌ای ساعت از مایع شیشه شوی استفاده کنید.

تمیز کردن ساعت توسط سرویس‌های حرفه‌ای

اگر ساعت شما به سرویس‌های دیگری مانند تنظیم داخلی، تعویض باتری یا ترمیم خراش نیاز دارد، بهتر است از خدمات تخصصی استفاده کنید. فروشگاه‌های ساعت از فناوری‌های مخصوص پاکسازی با تکنولوژی بالا استفاده می‌کنند. اگر تمیز کردن ساعت تان را به یک فروشگاه یا فرد حرفه‌ای بسپارید، هم ساعتی براق و تمیز تحویل خواهید گرفت و هم نیازی به تحمل استرس فرایند تمیز کردن ساعت نخواهید داشت.

اگر از نحوه تمیز کردن ساعت خود مطمئن نیستید یا وقتش را ندارید، آن را به فروشگاه‌های ساعت بسپارید.
اگر از نحوه تمیز کردن ساعت خود مطمئن نیستید یا وقتش را ندارید، آن را به فروشگاه‌های ساعت بسپارید.

جمع بندی

در این مطلب با نحوه تمیز کردن ساعت، روش تمیز کردن بند چرمی ساعت، تمیز کردن بند پلاستیکی ساعت و پاکسازی بند استیل ساعت آشنا شدیم. نکات زیر خلاصه‌ای از موارد مهم هستند که باید همیشه برای تمیز کردن ساعت تان به خاطر داشته باشید:

  • بیشتر ساعت‌ها با محلول آب و صابون به خوبی پاک می‌شوند.
  • برای تمیز کردن بند چرمی ساعت، اصلا از رطوبت استفاده نکنید، زیرا موجب تغییر رنگ ساعت می‌شود.
  • قبل از تمیز کردن بند ساعت پارچه‌ای، از جنس پارچه و عدم تغییر رنگ بند ساعت مطمئن شوید.
  • اگر متریال سازنده ساعت و بند ساعت شما متفاوت و خاص است، قبل از تمیز کردن آن حتما به دفترچه راهنمای محصول مراجعه کنید.
  • پس از هر بار ورزش و یا فعالیت بدنی و تعریق، با یک دستمال خشک، رطوبت بند ساعت را بگیرید.
  • هر از چند گاهی ساعت‌تان را به یک فرد حرفه‌ای برای سرویس و تمیزکاری اساسی بسپارید.
  • با دور نگه داشتن ساعت‌تان از مواد و شوینده‌های شیمیایی و خشن، از تغییر رنگ بند ساعت جلوگیری کنید.
5 نظرات
  1. محدثه می گوید

    ساعت من از داخل عرق کرده چی کار کنم

    1. سارا چگینی می گوید

      محدثه جان سلام، برای خشک کردن عرق داخل ساعت، معمولا یک راهکار ساده اینه که ساعت رو لبه پنجره یا جایی مستقیم در معرض تابش نور خورشید قرار بدی (البته فقط به مدت چند ساعت). یک راهکار دیگه هم که کمی عجیب به نظر میرسه اما توصیه شده هست، اینه که ساعتت رو چند ساعت داخل ظرف برنج خام بذاری! برنج خام رطوبت داخل ساعت رو جذب میکنه.

  2. محدثه می گوید

    وای آره آره???

  3. محدثه می گوید

    سلام
    ممنون بابت نظرتون
    بله روش اول رو امتحان کردم جواب داد پشت ساعتم رو باز کردم و تو تراس خونمون گزاشتم خشک شد اون روش دومی و کیسه ی برنج رو هم دوستم پیشنهاد کرده بود ولی نتیجه نگرفتم

  4. آریان می گوید

    قرار دادن ساعت در معرض مستقیم نور خورشید حتما باعث صدمه به صفحه و موتور ساعت میشود و همینطور باز کردن درب پشت ساعت توسط افراد غیر متخصص همچنین.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × 5 =