تمیز کردن کابینت های گلاس با یک روش ساده

0

کابینت های گلاس برای آشپزخانه‌های پر جنب و جوش، بسیار کاربردی و در عین حال زیبا است. اما به هر حال چرب شدن و ریختن غذا روی کابینت های گلاس ناگریز است. اگر دوست دارید از روش تمیز کردن کابینت های گلاس مطلع شوید و برق اولیه کابینت خود را حفظ کنید، حتما این مطلب را بخوانید.

خبر خوب این است که نگهداری از کابینت های گلاس کار نسبتا راحتی است و می‌توان از چند ماده ساده و در دسترس، برای پاک کردن کابینت های گلاس و برق انداختن کابینت های گلاس استفاده کرد. با استادکار همراه باشید.

کابینت های گلاس را چگونه تمیز کنیم؟

کابینت‌های های گلاس بر خلاف آنچه ممکن است از اسمشان به نظر بیاید، از شیشه ساخته نشده‌اند. بلکه در واقع همان کابینت‌های ام دی افی هستند که روی سطحشان برای زیبایی بیشتر یک لایه پلکسی براق کشیده شده و ظاهری شفاف به کابینت داده است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کابینت های گلاس، می‌توانید به مطلب “کابینت هایگلاس چیست” مراجعه کنید.

عبارت های گلاس از عبارت انگلیسی High-Gloss گرفته شده و به معنای "درخشش بالا" است.
عبارت های گلاس از عبارت انگلیسی High-Gloss گرفته شده و به معنای “درخشش بالا” است.

برای تمیز کردن کابینت های گلاس باید از پاک‌کننده‌ای مناسب استفاده کنید. منظور از پاک کننده مناسب، ماده‌ای است که هم به اندازه کافی ملایم باشد که به سطح کابینت آسیب نرساند یا برق آن را از بین نبرد، و هم به اندازه‌ای قوی باشد که به راحتی رگه‌های چربی و کثیفی روی کابینت های گلاس را از بین ببرد.

  • بهترین مخلوط برای پاک کردن کابینت های گلاس، ترکیب یک گالن آب گرم و یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی ملایم است. این ترکیب علاوه بر از بین بردن کثیفی ها، به برق انداختن کابینت های گلاس هم کمک می‌‌کند. برای تمیز کردن کابینت های گلاس سفید و از بین بردن چربی‌های قدیمی‌ و انباشته شده یا لکه‌های غذا و سس قدیمی‌، می‌‌توانید  یک فنجان سرکه هم به محلول آب و صابون اضافه کنید.

بیشتر بدانید با انواع رنگهای کابینت های گلاس برای آشپزخانه آشنا شوید

بهترین ترکیب برای پاک کردن کابینت های گلاس، آب و چند قطره مایع ظرفشویی است.
بهترین ترکیب برای پاک کردن کابینت های گلاس، آب و چند قطره مایع ظرفشویی است.
  • برای تمیز کردن کابینت های گلاس، سطح آن را به صورت چشمی‌ بخش بندی کنید، سپس با یک اسفنج یا ابر نرم، ماده شوینده را به صورت منظم روی کابینت بکشید. یک بخش از  کابینت را از چپ به راست و سپس از بالا به پایین تمیز کنید و به سراغ بخش بعدی بروید.
سطح کابینت های گلاس را با حرکاتی منظم و بخش بندی شده تمیز کنید.
سطح کابینت های گلاس را با حرکاتی منظم و بخش بندی شده تمیز کنید.
  • پس از این که کل کابینت را با محلول شوینده کشیدید، روی آن را  یک دستمال تمیز و مرطوب بکشید تا پاک کننده کاملا از سطح کابینت پاک شود.
 مطمئن شوید که ماده شوینده پس از پاک کردن کابینت های گلاس، کاملا از سطح آن پاک شده است.
مطمئن شوید که ماده شوینده پس از پاک کردن کابینت های گلاس، کاملا از سطح آن پاک شده است.
  • از یک حوله مایکروفایبر تمیز و خشک برای خشک کردن و برق انداختن کابینت های گلاس استفاده کنید. توجه کنید که رطوبت اضافی سطح کابینت کاملا خشک شود تا کابینت آسیبی نبیند.
می‌توانید از حوله مایکروفایبر برای برق انداختن کابینت های گلاس استفاده کنید.
می‌توانید از حوله مایکروفایبر برای برق انداختن کابینت های گلاس استفاده کنید.

روش برق انداختن کابینت های گلاس

پس از تمیز کردن کابینت های گلاس و برگرداندن دوباره درخشش به نمای کابینت، نوبت به حفظ کردن آن درخشش و برق می‌‎‌رسد.

  • برای برق انداختن کابینت های گلاس، از محلول سرکه و آب استفاده کنید. این محلول را روی سطح کابینت اسپری کنید و سپس با یک پارچه نرم، آن را تمیز کنید.
  • در آخر با کشیدن یک پارچه کاملا تمیز، سطح کابینت را دوباره برق بیندازید.

اما به یاد داشته باشید که اصولا بهترین روش برق انداختن کابینت های گلاس، پیشگیری از محو شدن برق آن در وهله اول است. در صورت امکان به صورت ماهانه پاک کردن کابینت های گلاس را انجام دهید. قسمت زیرین و و همچنین دیوار پشتی آن را هم پاک کنید تا از تجمع کثیفی و چربی جلوگیری کنید. هرقدر بتوانید کابینت خود را دائما تمیز نگه دارید، برق انداختن آن هم راحت‌تر خواهد بود.

برای برق انداختن کابینت های گلاس سفید، کمی سرکه به محلول شوینده اصلی استفاده کنید.
برای برق انداختن کابینت های گلاس سفید، کمی سرکه به محلول شوینده اصلی استفاده کنید.

نکات مهم برای تمیز کردن کابینت های گلاس

برای نگه داشتن برق و درخشش کابینت‌های جدید های گلاس، بهتر است از چند وسیله و ماده شوینده هنگام تمیز کردن کابینت های گلاس، دوری کنید و در عوض نکاتی را دائما به خاطر داشته باشید:

  • برای تمیز کردن کابینت های گلاس، از مواد شوینده قوی و شیمیایی استفاده نکنید. برخی از این مواد می‌‌توانند به درخشش کابینت های گلاس آسیب برسانند و برخی دیگر حتی ممکن است از خود ردی روی کابینت به جا بگذارند. بهترین کار استفاده از آب و کمی‌ مایع ظرفشویی است. اما حتی این محلول را نیز ابتدا روی قسمتی از کابینت که کمتر دیده می‌‎شود، امتحان کنید.
  • از تماس برس‌ها، سیم‌های ظرفشویی و سایر ابزارهای ساینده، با سطح و در کابینت های گلاس، جلوگیری کنید.
  • از رها کردن حوله‌های مرطوب و خیس روی سطح کابینت های گلاس برای زمان طولانی خودداری کنید. رطوبت بیش از حد، می‌تواند باعث تغییر رنگ یا تغییر شکل کابینت های گلاس شود.
  • حوله‌های نرم و ضد خش مایکروفایبر بهترین روش برای پاک کردن و برق انداختن کابینت های گلاس هستند. الیاف سنتتیک و ظریف این حوله‌ها، گرد و خاک و هر ذره دیگری را به راحتی از سطح کابینت پاک می‌‌کند و برق اصلی آن را برمی‌‌گرداند. حوله مایکروفایبر همچنین اگر تمیز باشد، به هیچ عنوان رد، خط و خشی روی کابینت های گلاس به جا نمی‌‌گذارد. مزیت حوله مایکروفایبر به این است که می‌‌توانید مدت‌ها از آن استفاده کنید. کافی‌ست بعد از هربار نظافت، آن را به خوبی بشویید.
  • هنگام پاک کردن کابینت های گلاس، به هیچ عنوان فشار زیادی به سطح کابینت وارد نکنید. تنها روی لکه‌های سرسخت را با فشار کمی‌ بیشتری بکشید.
  • ترجیحا حتی برای تمیز کردن کابینت های گلاس سفید، از وایتکس استفاده نکنید. زیرا وایتکس یا هر نوع سفیدکننده دیگری، ممکن است باعث تغییر رنگ کابینت شود. اگر اصرار دارید برای پاک کردن کابینت های گلاس، از سفید کننده استفاده کنید، اول با سازنده کابینت‌ها تماس بگیرید تا مطمئن شوید مواد فعال موجود در سفیدکننده به درخشش و سطح کابینت آسیب نمی‌رسانند.
برای پاک کردن کابینت های گلاس، به هیچ عنوان از مواد شیمیایی قوی مثل سفیدکننده استفاده نکنید، حتی برای تمیز کردن کابینت های گلاس سفید.
برای پاک کردن کابینت های گلاس، به هیچ عنوان از مواد شیمیایی قوی مثل سفیدکننده استفاده نکنید، حتی برای تمیز کردن کابینت های گلاس سفید.

جمع‌بندی

در این مطلب درباره روش پاک کردن کابینت های گلاس خواندیم. علاوه بر نکات بالا به یاد داشته باشید که یک اشتباه رایج در پاک کردن کابینت های گلاس، این است که افراد معمولا فقط جلوی کابینت را پاک می‌ کنند. زیرا این قسمت بیشتر در دید است. این درحالیست که داخل کابینت هم باید به طور مرتب تمیز شود تا بو و مواد دیگر درون آن جمع نشوند. همچنین اگر از داخل کابینت های گلاس شما، بوی نامطبوع به مشام می‌‌رسد، از بوگیرهای طبیعی مانند یک جعبه جوش شیرین یا یک کاسه سرکه که با پلاستیک و سوراخ‌های کوچک پوشانده شده است، استفاده کنید. پهن کردن روزنامه در کابینت هم می‌‌تواند بوها را به طور طبیعی جذب کند و اجازه کثیف شدن کف کابینت را ندهد، ولی روزنامه‌ها باید ماهانه عوض شوند.

ضمنا دقت کنید که اولین مرحله برق انداختن کابینت های گلاس، پیشگیری از کدر شدن کابینت و کثیف ماندن آن برای مدتی طولانی است.

پیشنهاد می‌کنیم حتما هنگام خرید یا نصب کابینت های گلاس، از فروشنده برای دستورات پاکسازی کارخانه یا کارگاه سازنده کابینت های گلاس خود مطلع شوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده + 11 =