چگونه وایتکس درست کنیم؟

0

وایتکس ماده‌ای بو‌زدا، گند‌زدا و رنگ‌زدا است که این روزها محلول رقیق آن به عنوان ماده ضدعفونی کننده برای ضدعفونی سطوح علیه ویروس کرونا به وفور استفاده می‌شود. فرض کنید که شما به خریدن وایتکس دسترسی ندارید و یا اینکه درست کردن وایتکس را به‌صرفه‌تر از خرید آن می‌دانید. آیا می‌شود وایتکس را دستی تولید کرد؟ فرمول وایتکس چیست؟ ‌شاید این‌ها سوالاتی باشند که برای شما پیش بیایند. در این مقاله کاربردی قصد داریم پاسخ این سوال که چگونه وایتکس درست کنیم را داده و به شما بگوییم که فرمول و ترکیبات وایتکس چیست. با ما در استادکار همراه باشید.

تاریخچه و روش‌های اولیه درست کردن وایتکس

انسان‌ها از زمان‌های بسیار قدیم، اقدام به سفید کردن پارچه‌های تولیدی خود می‌کردند. به عبارتی اگر وایتکس را همان ماده‌ی سفیدکننده در نظر بگیریم این سوال که چگونه وایتکس درست کنیم از مدت‌ها پیش به ذهن انسان خطور کرده بود. مصریان باستان و یونانی‌ها جلبک دریایی را می‌سوزاندند و از آن به عنوان سفید‌کننده استفاده می‌کردند. بعد‌ها  هلندی‌ها از روشی دیگر استفاده کردند. آن‌ها پارچه‌ها را به ماده‌ای خاص آغشته می‌کردند و آن‌ها را به مدت چند روز در زمین‌های وسیع پهن می‌کردند تا در مقابل تابش حداکثری نور خورشید قرار بگیرند. این‌ کار رواج و رونق بسیاری در هلند کسب کرد تا به این حد که از راه‌های دور با کشتی پارچه‌هایی از اسکاتلند برای انجام این روش به هلند ارسال می‌شدند. این روش در سال ۱۳۲۲ نیز به بریتانیا رسید.

مدتی پس از ابداع این روش شرکتی در اسکاتلند در سال ۱۷۲۸ به این سوال که چگونه وایتکس درست کنیم در حد اقتضای زمان و دوران خود پاسخ داد. این شرکت اقدام به آغشته کردن پارچه‌ها به نوعی ترکیب قلیایی می‌کرد و سپس آن‌ها را به مدت یک هفته در مقابل تابش نور خوشید قرار می‌داد و سپس آن‌ها را کاملا می‌شست تا سفید می‌شدند. این رویه چهار تا پنج بار تکرار می‌شد. این روش بسیار خسته‌کننده و طاقت‌فرسا بود و باعث به انحصار در آمدن زمین‌های کشاورزی می‌شد. بعد‌ها  نیز اقداماتی در سال‌های ۱۷۷۴ و ۱۷۸۵ برای سفید کردن پارچه‌ها انجام شد. از جمله این اقدامات تحریک گاز هالوژن کلر بود. ولی رویه سفید کردن پارچه‌ها با استفاده از گاز کلر رویه بسیار سنگینی بود. برای همین خیلی زود این روش  محبوبیت خود را از دست داد.

ساخت آب ژاول

سرانجام مدتی بعد در شهری در نزدیکی پاریس محلولی ساخته شد که بعد‌ها آب ژاول نام گرفت. این اولین گام جدی و علمی شیمی‌دان‌ها در راه پاسخ به سوال چگونه وایتکس درست کنیم بود. این محلول از ترکیب آب‌ گازداری که با خاکستر ترکیب شده بود و سپس گاز کلر را به خود جذب کرده بود ساخته شد. مرحله نهایی ساخت وایتکس در سال‌های ابتدایی جنگ جهانی اول بود که شیمی‌دان‌ها با ترکیب کردن گاز کلر و محلول سدیم هیپوکلریت به ترکیبی رسیدند که امروزه ما آن را به نام وایتکس می‌شناسیم. وایتکس در صنعت به عنوان سفید‌کننده پارچه و لباس استفاده می‌شود. پ هاش وایتکس 12.25 است و به عنوان باز بسیار قوی در نظر گرفته می‌شود. وایتکس مصارف خانگی نیز دارد که از آن به عنوان ضد‌عفونی‌کننده و یا سفید‌کننده لباس استفاده می‌شود.

در بخش بعد پاسخ این سوال که چگونه وایتکس درست کنیم را به شما خواهیم داد.

بیشتر بدانید چگونه لکه وایتکس روی لباس را پاک کنم؟

تاریخچه و روش‌های اولیه درست کردن وایتکس | فرمول وایتکس چیست | ترکیبات وایتکس چیست
وایتکس‌ها و یا به طور کلی سفید‌کننده‌ها سیر بسیار جالبی را تا رسیدن به ترکیب امروزی طی کرده‌اند؛ از استفاده از محلول آب و خاکستر و مواد قلیایی دیگر گرفته تا ترکیب شدن آب و سدیم هیپوکلریت همه تلاش‌هایی برای سفید کردن پارچه و تولید وایتکس بوده است.

پاسخ به سوال « چگونه وایتکس درست کنیم »

اگر به دنبال جواب سوال چگونه وایتکس درست کنیم هستید، در این بخش روش درست کردن این ماده کاربردی را به شما آموزش خواهیم داد. با ما همراه باشید.

مراحل ساخت وایتکس

  1. ابتدا سدیم هیپوکلریت تهیه کنید. پیش‌تربه شما گفتیم که فرمول وایتکس چیست. شما به دو ماده سدیم هیپوکلریت و آب احتیاج خواهید داشت. ترجیحا اگر قصد درست کردن وایتکس کلر‌دار را ندارید سعی کنید از هیدروژن پروکسید استفاده کنید. هیدروژن پروکسید را می‌توانید از دارو‌خانه‌ها تهیه بفرمایید.
  2. حتما از دستکش استفاده کنید. از یک ماژیک و یا لیبل نیز جهت علامت‌گذاری استفاده کنید.
  3. مکانی که در آن دو ماده را با هم ترکیب می‌کنید باید مکان مناسبی باشد و نکاتی را در آن رعایت کنید. نکته اول این است که در یک محیط بدون سقف این کار را انجام بدهید و نکته بسیار مهمتر این که توجه کنید در اطراف و یا کف زمینی که قصد دارید سدیم هیپوکلریت و آب را با یکدیگر ترکیب کنید هیچ نوع موادی دیگری به خصوص ترکیب‌هایی مانند اسید‌ها و آمونیوم وجود نداشته باشند.
  4. اگر تصمیم به استفاده از سدیم هیپوکلریت گرفته‌اید، در این مرحله مهم باید ۵٫۲۵ درصد سدیم هیپوکلریت را با ۹۴٫۷۵درصد آب ترکیب کنید. اگر قصد استفاده از هیدروژن پروکسید را دارید باید به نسبت مساوی آن را با آب مخلوط کنید
  5. حتما بطری یا ظرفی که وایتکس را در آن درست کرده‌اید، با استفاده‌ از نشانه‌ای که خودتان و افراد دیگر متوجه شوند علامت‌گذاری کنید. زیرا که این ماده بسیار سمی است و در صورت خوردن آن خطرات جانبی بسیاری شما را تهدید خواهد کرد. برای مطالعه بیشتر در این زمینه به مقاله مرتبط عوارض وایتکس مراجعه کنید. این مرحله آخرین گام پاسخ به سوال چگونه وایتکس درست کنیم است.

بیشتر بدانید انواع جایگزین وایتکس برای ظروف کدامند؟

چگونه وایتکس درست کنیم | چگونه وایتکس درست کنیم؟ فرمول وایتکس چیست؟ ترکیبات وایتکس چیست؟ پ هاش وایتکس
سدیم هیپوکلریت و آب ممکن است پس از ترکیب شدن بخاری سمی تولید کنند. پس در ترکیب کردن این دو ماده با یکدیگر دقت کنید.

جمع‌بندی

حال وایتکس آماده است که از آن استفاده کنید. توجه داشته باشید در صورتی که به هر دلیل از جمله به صرفه بودن اقدام به درست کردن وایتکس کردید حتما نکات ایمنی را رعایت کنید. از ترکیب کردن هر نوع اسید با وایتکس به شدت خودداری کنید. ترجیحا وایتکس را در محیط‌های روباز درست کنید.حتما وایتکس را نشانه‌گذاری کنید تا همه بدانند که درون ظرف مورد نظر وایتکس وجود دارد. یکی از خدمات ما در استاد‌کار نظافت منازل است. در صورتی که به هر دلیلی قصد داشتید نظافت منزل خود را به شخص دیگری واگذار کنید می‌توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

در انتها پیشنهاد می کنیم مقاله تشخیص بارداری با وایتکس صحت دارد؟ را نیز مطالعه کنید.

خدمات نظافت منزل توسط آقا در استادکار

نظافت منزل

  • شستن دیوار‌ها و پنجره‌ها
  • شستن و تی کشیدن کف
  • نظافت پذیرایی‌و نظافت اتاق‌ها
  • شستن سرویس بهداشتی و حمام
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ده − 8 =