تمیز کردن و از بین بردن لکه زنگ زدگی از سطوح مختلف

1

زنگ زدگی اصطلاح آشنایی برا ماست. مسئله ای که می تواند از یخچال فریزر تا دوچرخه و حتی لباس های ما را نیز درگیر کند. زنگ زدگی که در انگلیسی rust نامیده می شود، راه های مختلفی برای تمیز کردن دارد. امروز به شما نشان خواهیم داد که چگونه از شر زنگ زدگی خلاص شوید.  این روش ها کاملا خانگی هستند، به این معنی که می توانید کار تمیز کردن زنگ زدگی وسایلتان را هر چه زودتر شروع کنید.

چرا در اطرافمان زنگ زدگی می بینیم؟

زنگ هنگامی تشکیل می شود که اکسیژن و آب و آهن با هم ترکیب شوند. به همین دلیل که گاهی میبینید رادیاتور شما زنگ زده است. اما در اینجا آب مقصر نیست، بلکه رطوبت هوا در ترکیب با آهن و اکسیژن موجب ظاهر شدن زنگ زدگی می شود. این معضل در لوازم دیگری چون ماشین لباسشویی، گاز، لباس و دیگر ابزارالات فلزی دیده می شود. در حالی که امروز روش های صنعتی زیادی برای خلاصی از زنگ زدگی وجود دارد، اما روش های خانگی اغلب بهتر عمل می‌کنند بدون اینکه تاثیر منفی نیز روی محیط زیست داشته باشند. در زیر راه های تمیز کردن زنگ زدگی روی سطوح مختلف را شرح خواهیم داد.

تمیز کردن و از بین بردن لکه زنگ زدگی از سطوح مختلف
تمیز کردن و از بین بردن لکه زنگ زدگی از سطوح مختلف

تمیز کردن لکه زنگ زدگی از روی گاز و مایکروفر

برای از بین بردن لکه زنگ زدگی مکان هایی مانند گاز و مایکروفر که از نوع فلز است می توان از نوشابه و یا سرکه و جوش شیرین استفاده کرد. برای این منظور لازم است که ابتدا سطح زنگ زده را با اسکاچ نیمه زبر پاک کنید. سپس اندکی سرکه را با جوش شیرین و مایع ظرفشویی ترکیب کرده و با اسکاچ روی محل زنگ زدگی بکشید تا کمرنگ شود.

در صورت نداشتن این ابزارها از نوشابه استفاده کنید که به دلیل خاصیت اسیدی خود می تواند زنگ زدگی گاز و داخل مایکروفر را به راحتی از بین ببرد. برای محکم کاری یک سمباده زبر روی سطح بکشید تا تمام زنگ ها از بین برود چون در غیر این صورت باز هم زنگ خواهد زد. اکنون نوبت به رنگ کاری می‌رسد. می توانید از اسپری‌های رنگ یا رنگ فلز که در بازار موجود است استفاده کنید و آن را روی صفحه گاز یا مایکروفر خود اسپری کنید. درب آن را به مدت ۲ روز باز گذاشته تا کاملا خشک و مانند روز اولش شود.

تمیز کردن و از بین بردن لکه زنگ زدگی از سطوح مختلف
تمیز کردن و از بین بردن لکه زنگ زدگی از گاز

تمیز کردن لکه زنگ زدگی از فلزات کوچک

کاربردهای استفاده از لیمو و آبلیمو فراوان است. این میوه یکی از روش های پاک کردن زنگ زدگی های جواهرات و ابزارآلات است. برای فلزات کوچک می‌توانید آب چند لیمو را در ظرف بگیرید و فلزات را در این محلول غوطه ور کنید و اجازه دهید که آنها به مدت ۲ ساعت خیس بخورند. هر ۳۰ دقیقه آن را پشت و رو کنید. سپس یک برس سیمی برداشته و زنگ‌ها را با آن تمیز و براق کنید.

تمیز کردن و از بین بردن لکه زنگ زدگی از سطوح مختلف
تمیز کردن و از بین بردن لکه زنگ زدگی از فلزات

سرکه نیز با دارای بودن خاصیت اسیدی مشابه لیمو عمل کرده و می‌تواند بر زنگ زدگی فلزات کوچک و ابزار آلات مورد استفاده قرار گیرد تا فلز شما را مثل روز اول درخشان کند. در این روش نیز می توانید فلزات زنگ زده را داخل سرکه غوطه ور کنید. این روش می‌تواند برای اقلام کمی بزرگتر مانند قاب عکس زنگ زده و … مناسب تر باشد. سعی کنید حداقل به مدت ۱۲ ساعت این فلزات را در سرکه سفید غوطه ور کنید. پس از آن زنگ زدگی کم کم کمرنگ و پاک می‌شود. اما برای زنگ های کهنه و قدیمی بهتر است زمان بیشتری صرف کنید. سپس یک قطعه فویل آلومینیومی روی زنگ ها بکشید تا به آرامی پاک شوند.

احتیاط: سرکه و لیمو به علت اسیدیته می توانند به برخی پرداخت کاری سطوح فلزی آسیب برسانند و آن را از بین ببرند. بنابراین قبل از انجام این روش آن را در بخشی تست کنید و از اجرای آن روی سطوحی آلومینیومی و اشیای ظریف خودداری کنید.

تمیز کردن لکه زنگ زدگی از سینک و روشویی

برای لکه زنگ روی سینک می توانید جوش شیرین را به صورت خمیری درآورید و روی ناحیه زنگ زده سینک که در اثر رطوبت و آب به وجود آمده قرار دهید. سپس با استفاده از مسواک سیمی؛ اسکاچ سیمی و یا دیگر ابزارهای ساینده زنگ زدگی را بسابید و سینک را بشویید. همچنین نوشابه هم یکی دیگر از اقلامی است که می تواند در این مورد موثر باشد. بهتر است درب چاه سینک را گذاشته و نوشابه را درونش غوطه ور کنید و به مدت چند ساعت بگذارید بماند. سپس زنگ زدگی نرم شده را بسابید و آن مکان را بشویید.

تمیز کردن و از بین بردن لکه زنگ زدگی از سطوح مختلف
تمیز کردن و از بین بردن لکه زنگ زدگی از سینک و روشویی

تمیز کردن لکه زنگ زدگی از لباس

زنگ زدگی روی لباس یکی از لکه هایی است که به سختی پاک می شود و باید برایش صبر داشته باشید. برای پاک کردن این لکه از روی لباس مراحل زیر را انجام دهید. لباس را روی کانتر یا سینک آشپزخانه قرار دهید و روی لکه زنگ زدکی اش سرکه یا آب لیمو بریزید. مطمئن شوید که آن ناحیه کاملا خیس شود. سپس با یک حوله نازک آن را پاک کرده و آن را در معرض نور خورشید قرار دهید تا لکه محو شود. سپس لباس را بشویید. استفاده از محلول آب و آمونیاک و غوطه ور کردن لباس نیز در این حالت مفید است.

تمیز کردن و از بین بردن لکه زنگ زدگی از سطوح مختلف
تمیز کردن و از بین بردن لکه زنگ زدگی از لباس با لیمو

تمیز کردن لکه زنگ زدگی از کاشی

به علت محیط مرطوب حمام، زنگ زدگی می تواند در کاشی های حمام و آشپزخانه یافت می‌شود. این لکه ها اغلب به دلیل اشیای فلزی مانند کابینت و تیغه‌های فلزی که روی کاشی ها قرار دارند ایجاد می‌شود. سرامیک ها و کاشی ها بافت ظریفی دارند و بهتر است برای پاک کردن لکه زنگ زدگی آنها از لیمو و نمک استفاده کرد. آب لیمو را روی لکه های زنگ زده بریزید و سپس رویش نمک بمالید. ۳-۴ ساعت اجازه دهید بماند، سپس با یک دستمال میکروفایبر آن را پاک کنید. برای کاشی های حمام و دستشویی پس از این کار کاشی را بشویید.
شما چه روش هایی را به روش های بالا پیشنهاد می کنید؟

منبع: experthometips

خدمات نظافت منزل توسط آقا در استادکار

نظافت منزل

  • شستن دیوار‌ها و پنجره‌ها
  • شستن و تی کشیدن کف
  • نظافت پذیرایی‌و نظافت اتاق‌ها
  • شستن سرویس بهداشتی و حمام
دریافت این خدمت از استادکار
1 نظر
  1. افشین می گوید

    سلام کاسه توالت فرنگی براترفنرزدن چاه توالت زنگی وخراشیده شده جای زنگ مونده اسیددستشویی ریختم اثرنکرد.چه راهکاری دارید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 4 =