آموزش جامع شستن پتو با ماشین لباسشویی

0

از آنجایی که پتوها معمولا زیاد استفاده می‌شوند و در ارتباط مستقیم با بدن افراد هستند، شستن پتو با لباسشویی هم درست مانند شستن لباس‌ها، لحاف، روبالشتی و … برای پاکسازی کامل آن امری ضروری است. در این مطلب راهنمای کامل شستن پتو با ماشین لباسشویی را با هم می‌خوانیم.

پس از گذراندن روزهای خنک و بارانی بهار، بیشتر افراد تصمیم می‌گیرند پتوها و روکش‌های گرم خود را برای مدتی جمع کنند. بنابراین بهتر است قبل از جمع کردن و کنار گذاشتن پتو، حتما شستن پتو با لباسشویی هم انجام شود، تا هم کمد و فضایی که قرار است در آن نگهداری شود تمیز بماند و دچار بوی نامطبوع نشود و هم پس از بیرون آوردن مجدد پتوها، بتوان به سرعت از آن‌ها استفاده کرد.

برای کسب اطلاعات کامل درباره شستن پتو با لباسشویی و برنامههای مناسب برای شستن پتو با ماشین لباسشویی ال جی و شستن پتو در لباسشویی سامسونگ با استادکار همراه باشید.

این موارد را حتما قبل از شستن پتو با لباسشویی بررسی کنید

  • حتما قبل از شستن پتو با لباسشویی، برچسب دستورالعمل شست و شو و نگهداری آن را بررسی کنید. در اهمیت این مرحله هر قدر تاکید کنیم، باز هم کافی نیست. بعضی از پتوها فقط باید با دست شسته شوند و برخی دیگر شرایط بسیار خاصی از نظر دمای آب و مواد شوینده نیاز دارند. بنابراین قبل از هرکاری، اول برچسب یا لیبل مراقبت پتو را بخوانید.
قبل از شستن پتو با لباسشویی، حتما برچسب مراقبت آن را بخوانید و مطمئن شوید که قابل شستن در لباسشویی است.
قبل از شستن پتو با لباسشویی، حتما برچسب مراقبت آن را بخوانید و مطمئن شوید که قابل شستن در لباسشویی است.
  • قبل از شستن پتو با ماشین لباسشویی، مطمئن شوید که پتوی مورد نظرتان در ماشین لباسشویی جا می‌شود. بسته به سایز پتو، ممکن است موقع وارد کردن آن در ماشین لباسشویی، با مشکل مواجه شوید. اگر پتوی شما به هیچ عنوان در ماشین لباس شویی‌تان جا نمی‌شود و یا بیش از حد ظریف است، بهتر است که روش‌های دیگری را برای شستن آن در نظر بگیرید.
اگر پتو زیادی از ظرفیت ماشین لباسشویی سنگین‌تر باشد، شستن آن به خوبی انجام نمی‌شود.
اگر پتو زیادی از ظرفیت ماشین لباسشویی سنگین‌تر باشد، شستن آن به خوبی انجام نمی‌شود.
  • قبل از شستن پتو با لباسشویی، آن را در فضایی مثل بالکن یا حیاط خانه، تکان دهید تا گرد و غبار، مو و یا هر کثیفی درشت دیگری از آن تکانده شود. پیشنهاد می‌کنیم این مرحله را به هیچ عنوان جا نیندازید، هر کدام این موارد می‌توانند در لباسشویی شما جمع شوند، داخل لوله تخلیه گیر کنند و کار ماشین لباسشویی را با مشکل مواجه کنند.

بیشتر بدانید یاتاقان در ماشین لباسشویی چه نقشی دارد؟

قبل از شستن پتو با لباسشویی، آن را به خوبی بتکانید.
قبل از شستن پتو با لباسشویی، آن را به خوبی بتکانید.
  • قبل از شستن پتو با لباسشویی، از رنگ ندادن آن مطمئن شوید. اگر جنس پتوی شما طوری باشد که در هنگام شست و شو رنگ می‌دهد، به احتمال بسیار قوی روی برچسب مراقبت آن، گفته شده است که آن را به تنهایی و یا با لباس‌های هم رنگ بشویید. اما به هر حال بد نیست که خودتان هم از این موضوع مطمئن شوید، به خصوص اگر بار اولی است که می‌خواهید پتو را بشویید. برای این کار کافی‌ است قسمت کوچکی از بخش رنگی پتو را در آب سرد برای چند دقیقه خیس کنید و سپس با یک تکه پارچه یا دستمال سفید روی آن بکشید تا ببینید که رنگ آن به دستمال سفید پس داده می‌شود یا خیر. اگر رنگ پتو به پارچه سفید منتقل شد، بهتر است از شستن پتو با لباسشویی صرف نظر کنید و آن را با دست بشویید.
اگر پتوی شما برچسب مراقبت ندارد، می‌توانید خودتان امکان رنگ دادن آن را بررسی کنید.
اگر پتوی شما برچسب مراقبت ندارد، می‌توانید خودتان امکان رنگ دادن آن را بررسی کنید.

پس از این که تمامی‌ این مراحل را انجام دادید، می‌توانید به سراغ مرحله اصلی، یعنی شستن پتو با لباسشویی بروید.

چطور بهترین برنامه شستن پتو با ماشین لباسشویی را انتخاب کنیم؟

وقتی نوبت به شستن پتو با ماشین لباسشویی می‌رسد، معمولا دو سوال مهم و اصلی در ذهن همگی ما شکل می‌گیرد. اینکه “با لباسشویی چند کیلویی می‌توانیم پتویمان را بشوییم” و این سوال که “اصولا بهترین برنامه برای شستن پتو با ماشین لباسشویی” کدام است.

هرگز فراموش نکنید که اصولا ماشین لباسشویی برای شست و شوی هرگونه وسیله‌ای، روش نسبتا غیرملایمی‌ است و در واقع به همین علت است که بیشتر وسایل و لباس‌ها در لباسشویی به خوبی تمیز می‌شوند. اما دقیقا به همین دلیل هم برای شستن پتو با لباسشویی بهتر است برنامه‌ای ملایم همراه با آب سرد انتخاب کنید. برنامه‌های فشرده معمولا به خاطر سرعت زیاد خشک کن، می‌توانند باعث از فرم خارج شدن پتو شوند و آب داغ هم می‌تواند باعث تغییر رنگ و آب رفتن پتو شود.

بیشتر بدانید رنگ پس دادن لباس به لباس دیگر، روشهای جلوگیری و از بین بردن

برای شستن پتو با ماشین لباسشویی، ترجبحا برنامه‌های شست و شوی ملایم همراه با آب سرد را انتخاب کنید.
برای شستن پتو با ماشین لباسشویی، ترجبحا برنامه‌های شست و شوی ملایم همراه با آب سرد را انتخاب کنید.

شستن پتو با ماشین لباسشویی ال جی

مدل‌های مختلف ماشین لباسشویی ال جی، دارای برنامه‌ها و تنظیمات مختلفی برای شست و شو هستند. بنابراین بهترین کار قبل از شستن پتو با ماشین لباسشویی ال جی این است که به سراغ دفترچه راهنمای دستگاه‌تان بروید و در قسمت برنامه‌ها، برنامه مناسب برای شستن پتو با ماشین لباسشویی ال جی را پبدا کنید.

اما به صورت کلی در بیشتر مدل‌ها، برای شستن پتو در ماشین لباسشویی ال جی، برنامه مخصوص پتو و لحاف با اسامی‌ Duvet، Blanket و یا Bulky/Large مشخص شده‌اند. همچنین در نظر داشته باشید که بسته به نوع مدل، هر کدام این برنامه‌های ممکن است زمان شست و شو و یا تنظیمات متفاوتی را داشته باشند. اما به صورت کلی این برنامه‌ها علاوه بر شستن پتو با ماشین لباس شویی ال جی، برای شستن وسایل پنبه‌ای مخصوص تخت، بالش و حتی کاور مبلمان هم مناسب هستند.

در صورتی که برنامه Duvet برای شستن پتو با ماشین لباسشویی ال جی را انتخاب کنید، ماشین به طور خودکار، تنظیماتش را روی آب با درجه حرارت ۴۰ درجه و دور خشک کن ۸۰۰ تنظیم می‌کند. اگر پتوی شما ظریف است، می‌توانید دور خشک کن را خودتان به صورت دستی، روی ۴۰۰ تنظیم کنید تا شستن پتو با ماشین لباسشویی ال جی، ملایم‌تر انجام شود. اما توجه داشته باشید که در این صورت، احتمالا در زمان پهن کردن و خشک کردن پتو روی بند رخت یا رخت پهن کن، ممکن است از پتو مقداری آب روی زمین بچکد.

در صورت انتخاب برنامه Blanket در برخی مدل‌ها برای شستن پتو با ماشین لباسشویی ال جی، درجه حرارت آب معمولا روی ۶۰ درجه تنظیم می‌شود. همچنین در برنامه Bulky/Large برای شستن پتو در ماشین لباسشویی ال جی، درجه حرارت آب معمولا روی آب ولرم و درجه چرخش متوسط تنظیم می‌شود.

بیشتر بدانید راهنمای خرید شوینده ماشین لباسشویی

برای شستن پتو با ماشین لباسشویی ال جی، معمولا باید از برنامه Duvet یا Bulky استفاده کنید.
برای شستن پتو با ماشین لباسشویی ال جی، معمولا باید از برنامه Duvet یا Bulky استفاده کنید.

شستن پتو در لباسشویی سامسونگ

برای شستن پتو در لباسشویی سامسونگ نیز در مدل‌های مختلف، برنامه‌هایی با اسامی‌ مختلف وجود دارند. رایج‌ترین این برنامه‌ها برای شستن پتو در لباسشویی سامسونگ، برنامه Bedding یا Blanket Course است. در صورتی که پتوی شما قابل شستن با لباسشویی است، می‌توانید از یکی از این برنامه‌ها برای شستن پتو در لباسشویی سامسونگ استفاده کنید. البته از انجایی که نامگذاری برنامه‌ها در مدل‌های مختلف از هر برندی متفاوت است، در صورتی که برنامه‌هایی با اسامی فوق را پیدا نکردید، به سراغ دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی سامسونگ‌تان بروید و برنامه مناسب را پیدا کنید. بیشتر مدل‌ها دارای برنامه‌ای مخصوص برای شستن پتو در لباسشویی سامسونگ هستند.

برنامه‌های شستن پتو در لباسشویی سامسونگ، معمولا با نام Bedding یا Blanket مشخص شده‌اند.
برنامه‌های شستن پتو در لباسشویی سامسونگ، معمولا با نام Bedding یا Blanket مشخص شده‌اند.

با لباسشویی چند کیلویی می‌توانیم پتو را بشوییم؟

هر ماشین لباسشویی ظرفیت مشخصی برای شستن لباس‌ها دارد، مثلا ۵ کیلوگرم یا ۷ کیلوگرم لباس خشک ( با احتساب سنگین شدن این مقدار لباس پس از خیس شدن). معمولا اگر حجم و وزن لباس‌ها از ظرفیت ماشین لباسشویی بیشتر باشد، شست و شو به خوبی انجام نمی‌شود.

شستن پتو در ماشین لباسشویی بسته به همین ظرفیت ماشین لباسشویی و تناسب آن با وزن پتو دارد. برای مثال یک پتوی دو نفره حدودا ۴ کیلویی را می‌توانید با ماشین لباسشویی ۷ کیوگرمی‌ شسته و حتی در کنار آن چند تکه لباس دیگر را هم بشویید. اما یک پتوی سنگین حدودا ۶ کیلویی را نمی‌توانید با ماشین لباسشویی ۵ کیلوگرمی‌ بشویید. زیرا وزن پتو در حالت عادی ۱ کیلو بیشتر از ظرفیت ماشین است و طبیعتا پس از خیس شدن، بیشتر هم می‌شود. این کار علاوه بر اینکه باعث می‌شود شستن پتو با ماشین لباسشویی به خوبی انجام نشود، ممکن است به موتور لباسشویی هم آسیب برساند.

بهترین کار این است که قبل از شستن پتو با لباسشویی، آن را در یک سبد لباس گذاشته و با ترازو وزن کنید تا از امکان شستن آن با ماشین‌تان مطمئن شوید.

سعی کنید موقع خریدن پتو و یا زمانی که پتو در جعبه و بسته‌بندی است، وزن آن را اندازه بگیرید تا از امکان شستن پتو در ماشین لباسشویی‌تان مطمئن شوید.
سعی کنید موقع خریدن پتو و یا زمانی که پتو در جعبه و بسته‌بندی است، وزن آن را اندازه بگیرید تا از امکان شستن پتو در ماشین لباسشویی‌تان مطمئن شوید.

مراحل شستن پتو با ماشین لباسشویی

  • پس از انتخاب برنامه مخصوص شست و شوی پتو با ماشین لباسشویی بر اساس برند و مدل دستگاه، نوبت به اضافه کردن مواد شوینده به محفظه مخصوص می‌رسد. برای شستن پتو در ماشین لباسشویی، شوینده‌ای ملایم و مناسب لباس‌های ظریف انتخاب کنید و مقدار کمی‌ از آن را در محفظه مخصوص بریزید. اگر پتوی شما خیلی کثیف است و نیاز به پاکسازی اساسی دارد، می‌توانید مقداری شوینده نیز به محفظه Pre-Wash (خیس خوردن و شست و شوی اولیه) اضافه کنید.
برای شستن پتو با لباسشویی به هیچ عنوان از سفیدکننده و سایر شوینده‌های قوی استفاده نکنید.
برای شستن پتو با لباسشویی به هیچ عنوان از سفیدکننده و سایر شوینده‌های قوی استفاده نکنید.
  • پتو را طوری در ماشین لباشویی وارد کنید که وزن آن به طور مساوی پخش شود. یعنی مطمئن شوید که قسمت بزرگی از پتو در یک سمت دیگ ماشین لباسشویی مچاله نشده است. در غیر این صورت، ممکن است تمام سطح پتو به طور یکسان شسته و پاک نشود.
برای شستن پتو با لباسشویی، آن را در ماشین لباسشویی به طور مساوی پخش کنید.
برای شستن پتو با لباسشویی، آن را در ماشین لباسشویی به طور مساوی پخش کنید.
  • سپس برنامه مورد نظرتان را تنظیم کرده و دکمه شروع را بزنید. اگر پتوی شما سنگین و یا از جنس الیاف سینتتیک است، اجازه دهید یک چرخه کامل شست و شو را بگذراند. با این حال برای پتوهای ظریف و الیاف طبیعی مثل پشم، می‌توانید پتو را پس از مرحله شست و شو بیرون آورده و آب ماشین را تخلیه کنید. زیرا قسمت خشک کن و چرخش آن، ممکن است به پتوهای خیلی ظریف آسیب برساند. معمولا پتوهایی از جنس کتان یا پنبه و الیاف سینتتیک مثل پلی استر و نایلون برای شستن پتو در ماشین لباسشویی بدون آب رفتن مناسب هستند.
برنامه مخصوص شستن پتو با لباسشویی را با توجه به برند و مدل ماشین انتخاب کنید.
برنامه مخصوص شستن پتو با لباسشویی را با توجه به برند و مدل ماشین انتخاب کنید.
  • پس از اتمام شستن پتو در ماشین لباسشویی، آن را از ماشین بیرون آورده و در محلی مناسب برای خشک شدن پهن کنید. ترجیحا پتو را در هوای آزاد مثل حیاط یا بالکن خانه پهن کنید. پس از پهن کردن پتو، آن را با دست‌تان صاف کنید، هر قدر پتو صاف‌تر پهن و خشک شود، چروک آن نیز کم‌تر خواهد بود. سعی کنید هر از چندگاهی پتو را برگردانید و روی سمت مخالف پهن کنید تا تمامی‌ قسمت‌های آن به خوبی هوا خورده و کاملا خشک شوند. دقت کنید که بهتر است پتوهایی از جنس پنبه مستقیما و برای مدت طولانی زیر نور آفتاب پهن نشوند، زیرا ممکن است کوچک شوند. اما مثلا پتویی از جنس فلانل را می‌توانید زیر آفتاب پهن کنید.
پس از شستن پتو با لباسشویی می‌توانید آن را روی بند رخت یا رخت پهن کن و یا با دستگاه مخصوص و حرارت ملایم، خشک کنید.
پس از شستن پتو با لباسشویی می‌توانید آن را روی بند رخت یا رخت پهن کن و یا با دستگاه مخصوص و حرارت ملایم، خشک کنید.

جمع‌بندی

در این مطلب درباره مهم‌ترین نکاتی که باید قبل از شستن پتو با لباسشویی رعایت کنید و مراحل شستن پتو در ماشین لباسشویی صحبت کردیم. همچنین از آنجایی که ماشین لباسشویی دو برند ال جی و سامسونگ در ایران محبوب و رایج هستند، برنامه‌های مخصوص شستن پتو در لباسشویی سامسونگ و شستن پتو با ماشین لباسشویی ال جی را هم با یکدیگر مرور کردیم. پیشنهاد می‌کنیم نکات زیر را نیز برای جمع‌بندی نهایی درباره شستن پتو با لباسشویی به خاطر داشته باشید:

  • حتما برچسب مراقبت پتو را قبل از شستن پتو با لباسشویی بررسی کنید.
  • هنگام شستن پتو در ماشین لباسشویی، از شستن پتوهای جدید و یا رنگ روشن همراه لباس‌های دیگر خودداری کنید.
  • سعی کنید تا حد امکان از برنامه‌های ملایم برای شستن پتو با لباسشویی استفاده کنید.
  • برخی اوقات شستن پتو با ماشین لباسشویی توصیه نمی‌شود و بهتر است پتوهای ظریف را با دست بشویید و یا آن‌ها را به خشک شویی بسپارید. (برای راهنمای شستن پتو با دست، این مطلب را بخوانید.)
  • در صورت تمایل می‌توانید برای شستن پتو با لباسشویی، بسته به نوع و مدل ماشین، گزینه‌های دیگری مانند ضد چروک، شست و شوی بهداشتی و … را برای پاکسازی بهتر فعال کنید.
  • پیشنهاد می‌کنیم شستن پتو با لباسشویی را فصلی یکبار انجام دهید.
  • اگر پوست حساسی دارید و یا به بوی مواد شوینده حساسیت شدید دارید، حتما گزینه آبکشی اضافی را هم هنگام شستن پتو با لباسشویی فعال کنید تا مواد شوینده به خوبی از پتو شسته شوند.
  • هیچگاه برای شستن پتو در ماشین لباسشویی، از شوینده‌هایی مثل سفید کننده استفاده نکنید.
  • در صورت امکان پس از شستن پتو در ماشین لباسشویی، آن را تا ۲ روز در هوای آزاد پهن کنید تا مطمئن شوید کاملا خشک شده است.
  • سعی کنید به ویژه برای شستن پتوی کتان در ماشین لباسشویی، از آب سرد استفاده کنید.
  • پس از شستن پتو در ماشین لباسشویی، آن را سریعا از ماشین بیرون آورده و پهن کنید تا زیادی چروک نشود.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار + 4 =