شستن سبزیجات ؛ راه‌کارهای خانگی مفید برای شستن میوه و سبزیجات

0

مصرف میوه و سبزی برای پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها مفید و البته ضروری است. هر پزشکی اگر بخواهد برای سلامتی انسان‌ها توصیه‌هایی ارائه دهد حتماً یکی از آن توصیه‌ها مصرف میوه و سبزی خواهد بود. اما نکته‌ای که در این بین وجود دارد این است که سبزی‌جات و میوه‌ها – حتی اگر ارگانیک باشند نیز – دارای آفت‌کش‌هایی هستند. این آفت‌کش‌ها باید از طریق شستشوی صحیح از بین بروند وگرنه موجب بیماری‌هایی می‌شوند. در کشور خودمان نیز، بر طبق اعلام وزارت بهداشت، احتمال وجود تخم انگل در سبزیجات زیاد است و این امر نیز ضرورتِ دقتِ زیاد در شستن سبزیجات را افزایش می‌دهد. در این نوشتار سعی می‌کنیم بهترین راه‌کارهای خانگی که می‌توانند به شما در شستن سبزیجات و البته شستن میوه کمک کنند را ارائه دهیم. تا انتهای این مطلب با ما در مجله استادکار همراه باشید.

شستن سبزیجات با سرکه، نمک و جوش شیرین

اگر  جزو آن دسته از کسانی هستید که عادت دارند سبزیجات و میوه‌ها را با آب جاری و سرد شستشو دهند، به شما تبریک می‌گوییم چرا که تحقیقات نشان از آن دارند که شستن سبزی و میوه با آب سرد و جاری می‌تواند تأثیر زیادی در ازبین‌رفتن آفت‌کش‌ها داشته باشد. اما آیا شستن سبزیجات یا شستن میوه با آب خالی می‌تواند کاملاً مفید باشد؟ پاسخ این است که اگر قرار به استفاده از محصولات کارخانه‌ای «تمیزکننده سبزی و میوه» باشد، این محصولات خیلی کمکی به شستشو نمی‌کنند و در واقع در صورت استفاده از آن‌ها انگار که اصلاً از آب خالی استفاده می‌کنید.

شستن سبزیجات
استفاده از محصولات کارخانه‌ای برای شستشوی سبزیجات و میوه‌ها مفید نیست.

اما یک سری تمیز کننده هستند که می‌توانند در این راه مفید باشند از جمله نمک، سرکه و جوش شیرین. یک آزمایش در این راستا انجام شد. در این آزمایش، سبزیجات را با آب و نمک، آب و سرکه و آب خالی شستشو دادند تا ببینند که کدام‌یک از این مواد می‌توانند برای ازبین‌بردن آفت‌کش‌هایی مانند chlorpyrifos، DDT، cypermethrin و chlorothalonil مفید باشند. نتیجه این شد که آب و نمک بهتر از آب خالی برای ازبین‌بردن آفت‌کش‌ها عمل کرد. البته سرکه نیز همین عملکرد را داشت، ولی ترجیح بر این است که از نمک استفاده شود چراکه سرکه قیمتی بیش‌تر از نمک دارد و همچنین ممکن است عطر و طعم میوه و سبزی را عوض کند. (منبع)

در آزمایشی دیگر نیز دریافته شد که حتی درصد بسیار کمی از جوش شیرین می‌تواند در ازبین‌بردن آفت‌کش‌ها مؤثر باشد و کاملاً آن‌ها را از بین ببرد. (منبع)

شستن سبزیجات
البته برای استفاده از جوش‌شیرین در راستای شستشوی سبزیجات و میوه‌ها، نباید از بیش از یک قاشق چای‌خوری استفاده کنید.

پس می‌توان گفت استفاده از نمک، سرکه و جوش شیرین هر سه می‌توانند برای شستن سبزی و شستن میوه مؤثر باشند، هرچند که عمدتاً توصیه می‌شود از میان این سه مورد از نمک استفاده شود.

نحوه‌ی شستن سبزیجات و میوه‌ها

حال که دیدیم چه موادی می‌توانند برای شستن سبزیجات و شستن میوه مفید باشند، نوبت به آن رسیده که نحوه‌ی شستن سبزیجات و میوه‌ها را معرفی کنیم.

۱- نحوه‌ی شستن سبزیجات

شستن سبزیجات
شستشوی سبزیجات
  • ابتدا سبزیجات را در یک ظرف بریزید و آن را با آب پر کنید.
  • سپس یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین، سرکه یا نمک در ظرف بریزید.
  • اگر از جوش شیرین استفاده کردید، اجازه دهید جوش شیرین یک دقیقه در ظرف بماند و سپس سبزیجات و میوه‌ها را با آب جاری و سرد با دقت بشویید و خشک کنید. در صورت استفاده از نمک یا سرکه به بیش از یک دقیقه زمان برای ماندن نمک و سرکه نیاز است، مثلاً ۵ یا ۱۰ دقیقه.

دقت کنید که برای سبزیجاتی غیر از سبزیجات برگ‌دار بهتر است به هنگام شستشو با آب از برس استفاده کنید.

۲- نحوه‌ی شستن میوه

شستن سبزیجات
شستن میوه‌ها

برای شستن میوه‌های پوست‌دار نیز می‌توانید همان روشی که برای شستن سبزیجات معرفی شد را به کار گیرید. اما برای شستن میوه‌ها مانند توت فرنگی و سایر بری‌ها نیازی به استفاده از این روش نیست. توت فرنگی و سایر میوه‌های این‌چنینی را در یک صافی ریخته و به خوبی با آب سرد بشویید. اما نکته‌ای که باید مدنظر داشته باشید این است که توت فرنگی و میوه‌های این‌چنینی را نباید پس از خرید بشویید، بلکه باید آن‌ها را نَشُسته نگه دارید و هر زمان که قصد خوردن‌شان را داشتید بشویید.

شستن این میوه‌ها و نگهداری آن‌ها موجب افزایش رطوبت‌شان شده و این امر زودتر خراب‌شدن‌شان را در پی دارد. پس به طور خلاصه میوه‌های پوست‌دار را در هر زمانی می‌توانید با روش شستن سبزی که در بالا ذکر شد بشویید، اما میوه‌های غیرپوست‌دار ناصاف مانند توت فرنگی را درست قبل از خوردن و با استفاده از صافی و آب سرد بشویید.

شستن سبزیجات
این نکته نیز قابل ذکر است که شستن میوه‌هایی که پوست‌شان خورده نمی‎شود، از جمله پرتقال و انار و هندوانه، لازم است چراکه نشستن این میوه‌ها باقی‌ماندن میکروب‌های آن‌ها را در پی دارد و اگر روی بشقاب مصرف شوند ممکن است بروز بیماری را در پی داشته باشند.

پیشنهاد شما چیست؟

آیا پیشنهادی در ذهن دارید که بتواند برای شستن سبزیجات و یا شستن میوه مفید باشد؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است لطف کرده و پیشنهادتان را در قسمت نظرات با ما و کاربران در میان بگذارید.

منابع: unlockfood | foodrevolution

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × 2 =