حواستان به این 10 قسمت کثیف در محل کار باشد

0

آیا می‌دانستید روی میز کارتان که هر روز پشت آن کار می‌کنید و صبحانه و ناهار می‌خورید، 400 برابر بیشتر از یک توالت فرنگی میکروب وجود دارد؟ شاید شما نیز از شنیدن این واقعیت شوکه شده باشید اما حقیقت این است که محل کار و به خصوص میز کار، میزبان بیش از 10 میلیون باکتری است که نشان دهنده آلوده بودن این محیط است. پس بهتر است به تمیزی و نظافت محل کار که بیش از 40 ساعت از هفته را در آن می‌گذرانیم، اهمیت دهیم.

در ادامه در مورد کثیف‌ترین وسایل در شرکت و راهکار نظافت وسایل شرکت خواهیم گفت. پس با استادکار همراه باشید.

کثیف‌ترین وسایل در شرکت و راهکارهای نظافتی مرتبط با آن

شرکت‌ها معمولا سخت به کارمندان خود مرخصی می‌دهند، حتی هنگامی که بیمار هستند. آنها وارد دفتر شده در حالی که عطسه و سرفه می‌کنند و ویروس سرماخوردگی یا آنفولانزا را در میان دیگران پخش می‌کنند. اگر نمی‌توانید آن‌ها را متقاعد کنید که در خانه بمانند یا رئیس‌تان به آنها مرخصی نمی‌دهد، بهتر است که در مورد میکروبی‌ترین وسایل محل کار و بخش‌های مختلف شرکت آگاهی کسب کنید و با نظافت محل کار سلامت خود و دیگران را حفظ کنید. در زیر تعدادی از کثیف‌ترین وسایل در شرکت را برای شما لیست کرده‌ایم. خواندن مقاله توصیه‌های کاربردی برای نظم و نظافت شرکت را نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم.

دکمه‌های آسانسور

به نظر شما روزانه چند نفر دکمه‌های بالا و پایین رفتن آسانسور را می‌فشارند؟ دکمه همکف چطور؟ این دکمه‌ها هر روز آلودگی زیادی با خود حمل می‌کنند و پس از فشردن آن‌ها بهتر است فوری دست خود را با الکل ضدعفونی کنید.

دستگیره درب

همه افراد در محل کار، برای استفاده از آبدارخانه و سرویس بهداشتی یا برای ورود به اتاق دیگر، دستگیره‌های درب را لمس می‌کنند. بنابراین این قسمت از میکروبی‌ترین وسایل محل کار است که می‌تواند موجب انتقال آلودگی یا میکروب به افراد دیگر شود. پس دستان خود را حداقل 20 ثانیه پس از لمس دستگیره با صابون و آب گرم بشویید تا جلوی گسترش آلودگی و میکروب را بگیرید. می‌توانید از کارمندان نظافتی شرکت هم بخواهید که به طور مدام دستگیره درب‌ها را با وایتکس یا الکل ضدعفونی کنند.

دستگیره‌های درب از جمله میکروبی‌ترین وسایل محل کار هستند.
دستگیره‌های درب از جمله قسمت‌هایی هستند که روزانه توسط افراد زیادی لمس شده و حامل آلودگی هستند.

میز کار

همانطور که گفتیم میز کار حدود 400 برابر یک توالت فرنگی قارچ و میکروب دارد. دستان شما اکثر اوقات با میز کارتان در تماس است و با همان دست‌ها نیم چاشت و ناهار نیز می‌خورید! به همین دلیل است که پیش از خوردن خوراکی در محل کار باید دست‌ها را به طور مکرر بشویید تا احتمال شیوع عفونت و بیماری کم شود.

کیبورد

کیبوردهایی که هر روز با آن کار می‌کنید، روی آن نوشیدنی و غذا می‌ریزید و هرگز آن را تمیز نمی‌کنید. حتی وقتی وسط خوردن ویفر یا بیسکوئیت هستید، مجبورید یک ایمیل مهم را پاسخ دهید. چه کسی اثر انگشت و آلودگی‌ای که روی این کلیدها وجود دارد را دوست دارد؟ اگر این کیبورد را با همکاران خود به اشتراک بگذارید، وضع از این هم بدتر می‌شود و لکه‌های چربی و آلودگی به راحتی می‌تواند میان دست‌های همه کارمندان شرکت جابجا شود. پس کیبورد خود را با شیشه‌شوی حاوی الکل به صورت مرتب تمیز کنید.

تلفن و تجهیزات اداری

تلفن رو میزی شما وضعیتی حتی به مراتب بدتر از میز کارتان دارد. اگر میز کار تا حدودی شخصی است، تلفن می‌تواند توسط همکاران شما نیز استفاده شود، به خصوص اگر تلفن در یک دفتر مشترک بوده و دیگران روی میزشان تلفن شخصی نداشته باشند. پس سعی کنید گوشی تلفن را روزی چند بار با یک ماده ضدعفونی‌کننده مانند الکل پاک کنید، به خصوص اگر دیگران از آن استفاده می‌کنند.

همچنین میکروب‌ها می‌توانند روی دکمه‌های پرینتر، دستگاه کپی، فکس، مانیتور و دیگر تجهیزات اداری هم پنهان شده و رشد کنند. مردم اغلب کمتر به فکر می‌افتند که آنها را تمیز کنند. پس بهتر است که همیشه اسپری الکل با خود همراه داشته باشید و پیش از استفاده از این دستگاه‌ها که اغلب نیز مشترک است، روی دستمال الکل ریخته و دکمه و کلیدها را ضدعفونی کنید. از این لینک نیز می‌توانید راهنمای نظافت وسایل الکترونیکی در شرکت و محل کار را بخوانید.

هنگام نظافت وسایل شرکت به دکمه‌های پرینتر، دستگاه کپی، فکس، مانیتور و دیگر تجهیزات اداری توجه کنید.
میکروب‌ها می‌توانند روی دکمه‌های پرینتر، دستگاه کپی، فکس، مانیتور و دیگر تجهیزات اداری پنهان شده و رشد کنند.

آبسردکن

یکی دیگر از وسایل مشترک میان کارمندان یک شرکت آبسردکن است. اگر از تمیزی لیوان‌های یک بار مصرف برای خوردن آب مطمئن نیستید و لیوان مخصوص خود را به محل کار برده‌اید، باید حواستان به دکمه‌ای که برای خوردن آب سرد یا گرم باید آن را فشار دهید نیز باشد. همکاران این قسمت را هر روز چندین بار لمس می‌کنند و هرگونه آلودگی و ویروس می‌تواند به راحتی از این طریق به دیگران منتقل شود. برای جلوگیری از بیمار شدن به خصوص در فصول سرد سال و پیشگیری از آنفولانزا، آب را از منزل آورده و در بطری خاص خود بنوشید.

قهوه‌ساز

اگر به آلودگی قهوه‌ساز شک دارید و هنوز نمی‌دانید چه کسی مسئول تمیز کردن فضاهای مشترک است، می‌توانید خودتان داوطلب شوید و این کار را شروع کنید. باکتری‌ها دوست دارند در دستگاه‌های مرطوب و تاریک رشد کنند. پس بهتر است که قهوه‌ساز شرکت را با 4 فنجان سرکه سفید پر کنید و بگذارید نیم ساعت بماند. سپس سرکه را خارج کنید و سه بار قهوه‌ساز را با آب پر کرده و روشن کنید تا زمانی که دیگر بوی سرکه ندهد.

علاوه بر قهوه‌ساز، فنجان‌های قهوه نیز از آلوده‌ترین قسمت‌ها هستند که باید به تمیزی و شستن به موقع آنها اهمیت دهید. می‌توانید خود فنجان‌ها را نیز داخل ظرفی از آب گرم، جوش شیرین و سرکه بیاندازید تا حسابی تمیز شوند.

سینک ظرفشویی

یکی دیگر از نقاط آلوده در شرکت، سینک ظرفشویی است. درست همانطور که سینک خانه خود را ضدعفونی می‌کنید، سینک شرکت نیز با پاک‌کننده‌های مخصوص باید ضدعفونی شود. شیر آب نیز یکی دیگر از نقاطی است که همه کارمندان آن را لمس می‌کنند، پس تمیز کردن شیرآلات نیز فراموش نشود. خواندن مقاله راهنمای کامل نظافت محل کار برای کارمندان به شما توصیه می‌شود.

همچنین اسفنج یا اسکاچی که با آن ظرف می‌شویید نیز محیط مرطوبی برای پرورش میکروب‌هاست؛ میکروب‌هایی که به راحتی می‌توانند به ظروف و لیوان‌ها منتقل شوند و همه افراد حاضر در محل کار را درگیر آلودگی کنند. بیشتر اسفنج‌ها پس از 3 هفته استفاده حامل باکتری‌هایی مانند E.coli و سالمونلا خواهند شد. هنگامی که افراد از این اسفنج برای مدت طولانی استفاده می‌کنند، میکروب‌های آن به دیگر وسایل مانند ماگ و لیوان منتقل می‌شوند. قرار دادن اسفنج به مدت 2 دقیقه در مایکروفر می‌تواند میکروب‌های آن را نابود کند. سعی کنید هر چند روز یک بار این کار را انجام دهید و هر دو هفته نیز یک اسکاچ جدید جایگزین کنید.

یکی از کثیف‌ترین وسایل در شرکت سینک ظرفشویی آبدارخانه است. | نظافت محل کار
یکی از کثیف‌ترین وسایل در شرکت سینک ظرفشویی آبدارخانه است که به دلیل مرطوب بودن و استفاده زیاد کارمندان، محیطی مستعد رشد قارچ و میکروب است.

دستگیره مایکروفر

کارمندان در محل کار از مایکروفر برای گرم کردن غذای خود استفاده می‌کنند و هر روز تعدادی زیادی از آنها برای گذاشتن و بیرون آوردن غذا، درب آن را باز و بسته می‌کنند. بنابراین دستگیره درب مایکروفر یکی از کثیف‌ترین نقاط یک شرکت است. طبق تحقیقی که اخیرا به عمل آمده است، این دستگیره شامل مواد شیمیایی مرتبط با موجودات زنده است که بر سلامتی انسان اثر مخربی دارند. پس بهتر است که این قسمت را نیز به لیست مکان‌های نظافت محل کار اضافه کنید و آن را با اسپری الکل یا آب و وایتکس و یک دستمال نرم ضدعفونی کنید.

سرویس بهداشتی

پس از نظافت وسایل شرکت، نوبت به یکی از مهم‌ترین ارکان نظافت محل کار یعنی محیط مشترکی به نام سرویس بهداشتی می‌رسد که افراد هر روزه از آن استفاده می‌کنند. حتی اگر از تمیز بودن دست‌های خود در این محیط مطمئن هستید، اما دسته‌های شیرآب که روزانه به دفعات مورد استفاده قرار می‌گیرند، نیاز به تمیز کردن دارند. هنگام باز و بسته کردن شیر آب از یک دستمال کاغذی کمک بگیرید و برای استفاده از شلنگ نیز آن را با دستمال توالت بگیرید. به آبدارچی خود همواره یادآوری کنید که این محیط‌ها را روزانه ضدعفونی کرده و بشوید.

جمع‌بندی

کارمندان در محل کار ممکن است مکان‌هایی مانند دستشویی یا شیر آب را به عنوان کثیف‌ترین وسایل در شرکت ببینند، اما محیط‌هایی در محل کار وجود دارد که به مراتب کثیف‌تر از این نقاط است. مکان‌هایی مانند کیبورد، میزکار، دستگیره مایکروفر، تلفن و تجهیزات اداری و … از جمله مکا‌ن‌های کثیف شرکت هستند که باید نسبت به ضدعفونی آنها اقدام کرد. به یاد داشته باشید که تنها شستن این وسایل با آب خالی کفایت نمی‌کند. در این مقاله در مورد نحوه ضدعفونی هر کدام از این نقاط سخن گفتیم.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا فردی مسئول نظافت و ضدعفونی در شرکت خود ندارید؟ پیشنهاد ما به شما این است که نظافت محل کار خود را به گروه خدمات حرفه‌ای استادکار بسپارید.

منبع: webmd

نظافت اداری و تجاری

نظافت اداری و تجاری

  • نظافت اداره و سازمان
  • نظافت شرکت و محل کار
  • نظافت واحد های تجاری
  • نظافت مجتمع های تجاری و ساختمان های بزرگ
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.