چگونه با ۶ روش بوی بد یخچال فریزر و آبسردکن را از بین ببریم؟

2

آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که موقع نوشیدن آب خنکی که در یخچال نگهداری می‌کنید، متوجه طعم و بوی بدی از آن شوید؟ یا با باز کردن در یخچال، ناگهان با بوی نامطبوعی مواجه شوید؟ یکی از رایج‌ترین مشکلات خانه‌داری، بوی بد یخچال است. در این مقاله علت بوی بد یخچال، روش‌های پیشگیری از ایجاد بوی بد در یخچال و روش‌های رفع بوی بد یخچال را توضیح داده‌ایم.

علت بوی بد یخچال

یخچال شما به دلایل مختلفی ممکن است بوی نامطبوعی به خود بگیرد. رایج‌ترین دلایل بوی بد یخچال در ادامه شرح داده شده‌اند:

یکی از رایج‌ترین مشکلات خانه‌داری، بوی بد یخچال است.
یکی از رایج‌ترین مشکلات خانه‌داری، بوی بد یخچال است.

 

فاسد شدن مواد غذایی در یخچال

رایج‌ترین علت ایجاد بوی بد در یخچال، فاسد شدن مواد غذایی نگهداری شده در آن است. در صورتیکه مواد غذایی به مدت بیش از ۳ روز در یخچال نگهداری شوند، احتمال فساد آن‌ها بسیار بالا می‌رود و در صورت فاسد شدن آن‌ها بوی بسیار نامطبوعی در یخچال پخش می‌شود.

ریخته شدن و پخش شدن مواد غذایی در یخچال

برای همه ما پیش آمده است که پس از جابه‌جایی برخی غذاها و خوراکی‌ها در یخچال، چشم‌مان به لکه غذایی در یکی از طبقات خورده که از یکی از ظروف ریخته است اما ما متوجه آن نشده‌ایم. اگر مواد غذایی در یخچال پخش شوند و به موقع تمیز نشوند، می‌توانند به تدریج باعث ایجاد بوی بد در یخچال شوند. پخش مواد غذایی چرب و یا مایعاتی مانند شیر، به خصوص می‌تواند بوی بسیار زننده‌ای در یخچال ایجاد کند.

همچنین بعضی از مواد غذایی به خودی خود دارای بوی بدی هستند و بهتر است این گونه مواد غذایی یا آشامیدنی به صورت درب بسته در یخچال نگهداری شوند.

تمیز نکردن طولانی مدت یخچال

افراد زیادی از بوی بد یخچال ال جی، بوی  بد یخچال سامسونگ خود و یا به صورت کلی بوی بد یخچال ساید بای سایدشان شکایت می‌کنند. باید بدانید که در اکثر مواقع علت بوی بد یخچال ساید فارغ از مدل و برند آن، تمیز نشدن یخچال به مدت طولانی است. هر یخچال حداقل ماهی دو بار باید به صورت کامل نظافت شود.

بیشتر بدانید روش تست رله اورلود یخچال

باز نشدن در یخچال در طولانی مدت

استفاده نکردن از یخچال به مدت طولانی باعث می‌شود که شما متوجه ایرادات فنی و یا خرابی آن نشوید و غذاهای درون آن فاسد شده و بو بگیرند. برای مثال افراد زیادی پس از برگشت از سفری چند روزه، متوجه می‌شوند که یخچالشان در این مدت دچار قطعی برق شده است.

کثیفی قطره‌چکان یخچال

برخی یخچال‌ها دارای یک سینی مخصوص برای جمع‌آوری رطوبت تولید شده در حین کار یخچال هستند. کثیفی این سینی‌ها و سرریز شدن آب در آن موجب ایجاد بوی بسیار نامطبوعی می‌شود.

خود یخچال!

در صورتیکه مطمئن هستید هیچکدام از دلایل بالا منشا بوی بد یخچال‌ شما نیست، به احتمال قوی مشکل از خود یخچال است! از آن‌جا که داخل یخچال از پلاستیک ساخته شده است و پلاستیک بو را به خود جذب می‌کند، مشکل اصلی می‌تواند از خود یخچال ‌باشد.

روش‌های پیشگیری از ایجاد بوی بد در یخچال

  • از نگهداری طولانی مدت غذا در یخچال، به خصوص بیش از ۳ روز پرهیز کنید، زیرا احتمال فاسد شدن آن بسیار بالا می‌رود. همچنین غذاهای بودار را حتما در ظروفی قرار دهید که درب آن کاملا بسته باشد.
  • یخچال خود را هر دو هفته یکبار تمیز کنید. در صورتیکه دائما این کار را انجام دهید، حتی اگر ماده‌ای در یخچال ریخته و شما متوجه آن نشده‌اید، سریعا از تشدید بوی بد جلوگیری می‌شود.
  • مواد غذایی را طوری در یخچال قرار دهید که سرمای یخچال به همه قسمت‌های آن برسد. این کار از فساد زودهنگام غذاها جلوگیری می‌کند.
  • قفسه‌های جامیوه‌ای را دائما تمیز کنید. این کار باعث می‌شود تا میوه‌هایی که مجددا در جامیوه‌ای می‌گذارید، بر روی میکروب‌ها یا کپک حاصل از فساد میوه‌های قبلی قرار نگیرند و طول عمر بیشتری داشته باشند.
  • زمانی که سبزیجات در مکان مرطوبی قرار داشته باشند و به هم چسبیده شده باشند، خیلی سریع فاسد می‌شوند. از این رو بین سبزیجات داخل یخچال فاصله بگذارید و در صورت نگهداری طولانی مدت، آن‌ها را  به شکل مرطوب در یخچال قرار ندهید.
  • در صورتیکه قرار است به سفری بلندمدت بروید، در صورت امکان، از یکی از نزدیکان خود بخواهید که گاهی سری به منزل شما زده و از عملکرد صحیح و عدم قطعی برق و خاموشی یخچال شما اطمینان حاصل کند.

روش‌های رفع بوی بد یخچال

در صورتیکه به دلایلی موفق به پیشگیری از ایجاد بوی بد در یخچال خود نشده‌اید و در حال حاضر با بوی بسیار نامطبوعی از یخچال مواجه هستید، می‌توانید یکی و یا ترکیبی از روش‌های زیر را برای رفع بوی بد یخچال خود به کار بگیرید.

برای رفع بوی بد یخچال خاموش، آن را از برق بکشید، قفسه‌ها و کشوها را بیرون بیاورید و همه آن‌ها را با محلول آب گرم و جوش شیرین بشویید.
برای رفع بوی بد یخچال خاموش، آن را از برق بکشید، قفسه‌ها و کشوها را بیرون بیاورید و همه آن‌ها را با محلول آب گرم و جوش شیرین بشویید.

استفاده از جوش شیرین برای رفع بوی بد یخچال

می‌توانید برای جلوگیری از بوی بد یخچال، یک جعبه جوش شیرین در آن بگذارید و درِ آن را تا زمانی‌که بوی بد از بین برود باز بگذارید. همچنین می‌توانید روی یک سینی، جوش شیرین بریزید تا تمام بوهای بدی را که بعد از تمیزکردن یخچال همچنان در آن باقی مانده، به خودش جذب کند. هر قدر سینی بزرگ‌تر باشد، جذب بو سریع‌تر انجام می‌شود. همچنین می‌توانید با اضافه کردن وانیل به جوش شیرین، بوهای تندتر را هم از بین ببرید.

در صورتیکه یخچال به هر دلیلی خاموش شده است، بوی آن شدت گرفته است و نیاز به یک پاکسازی جامع دارد، برای رفع بوی بد یخچال خاموش، آن را از برق بکشید، همه مواد را از یخچال خارج کنید و اگر موادی دارید که سریع خراب می‌شوند، آن‌ها را در فریزر بگذارید. قفسه‌ها و کشوها را بیرون بیاورید و همه آن‌ها را با محلول آب گرم و جوش شیرین بشویید و بگذارید خشک شوند. دیواره‌ها و همه قسمت‌های داخلی یخچال را نیز با همین محلول یا با ترکیب آب و سرکه سفید شست و شو دهید و با حوله‌ای نرم خشک کنید.

شیارها و لاستیک‌های در یخچال را حتما تمیز کنید. اگر ماده غذایی به دیواره‌های یخچال چسبیده و جدا نمی‌شود، مرطوبش کنید و سپس آن را پاک کنید. بعد از خشک شدن کامل قفسه‌ها، آن‌ها را در جای خود قرار دهید و مواد غذایی را مجدد به درون یخچال منتقل کنید.

استفاده از قهوه برای رفع بوی بد یخچال

اگر دنبال راه‌حل سریع‌تری هستید، از قهوه استفاده کنید. یک فنجان قهوه را در یک ‌کاسه ریخته و آن را به مدت ۲۴ یا ۴۸ ساعت داخل یخچال قرار دهید. قهوه بوی بد یخچال را به خود جذب می‌کند.

استفاده از وانیل برای رفع بوی بد یخچال

قرار دادن یک نعلبکی حاوی وانیل به مدت ۲۴ ساعت داخل یخچال بوهای بد به خصوص بوهای تند و شدید را از بین می‌برد.

استفاده از لیمو برای رفع بوی بد یخچال

یک عدد لیمو را برش زده و در کاسه‌ای داخل یخچال قرار دهید. لیمو بوی بد را از بین می برد اما در صورت تمایل به ادامه این روش، پس از مدتی باید آن را تعویض کنید.

استفاده از سیب‌زمینی برای رفع بوی بد یخچال

یک عدد سیب پوست کنده را داخل یخچال قرار دهید. برای از بین بردن تمام بوهای یخچال باید هر ۲ – ۳ روزسیب زمینی را عوض کنید و در یخچال نگه دارید تا وقتی بو از بین برود.

استفاده از بوگیر برای رفع بوی بد یخچال

شما همچنین می توانید برای از بین بردن بوی بد یخچال از بوگیرهای آماده در بازار نیز استفاده کنید، اما از آنجایی که این بوگیرها حوای مواد شیمیایی هستند، پیشنهاد ما به شما، استفاده از مواد طبیعی است.

استفاده از زغال برای رفع بوی بد یخچال

تکه‌ای زغال را در یک کیسه توری قرار دهید و گوشه یخچال آویزان کنید. در این حالت دمای یخچال را روی کمترین مقدار بگذارید و درِ یخچال را ببندید. طی چند روز، تمام بوها از بین می‌روند.

استفاده از زغال برای رفع بوی بد یخچال

علت بوی بد آبسردکن یخچال

نو بودن یخچال

در صورتیکه یخچال خود را به تازگی خریداری کرده‌اید، ممکن است آبی که داخل محفظه آبسردکن ریخته می شود، بوی پلاستیک نوی یخچال را به خود بگیرد.

جرم گرفتن محفظه آبسرد کن

گاهی در بلندمدت محفظه آبسرد کن به خود جرم می‌گیرد که این موضوع مستقیما در بو و طعم آب تاثیر دارد.

اشباع شدن فیلتر یخچال

یخچال‌های ساید معمولا از یک فیلتر آب برای تصفیه رسوب و ناخالصی آب شهری استفاده می‌کنند. در صورت اشباع این فیلتر و ورود املاح، آب یخچال طعم و بویی ناخوشایند به خود می‌گیرد.

 در صورتیکه یخچال خود را به تازگی خریداری کرده‌اید، ممکن است آبی که داخل محفظه آبسردکن ریخته می شود، بوی پلاستیک نوی یخچال را به خود بگیرد.
در صورتیکه یخچال خود را به تازگی خریداری کرده‌اید، ممکن است آبی که داخل محفظه آبسردکن ریخته می شود، بوی پلاستیک نوی یخچال را به خود بگیرد.

روش‌های رفع بوی بد آبسردکن یخچال

  • در صورت نو بودن یخچال، جای نگرانی نیست و با چندبار تعویض آب، بوی پلاستیک نوی یخچال از بین می‌رود.
  • در صورتیکه محفظه آبسردکن جرم گرفته است، باید حتما آن را خارج کرده و کاملا جرم‌گیری کنید.
  • در صورتیکه نشانگر یخچال، خبر از اشباع فیلتر و یا نزدیک شدن زمان آن می‌دهد، حتما در اسرع وقت اقدام به تعویض فیلتر تصفیه آب یخچال کنید.

جمع‌بندی

در مقاله حاضر، ضمن بیان علت بوی بد یخچال و علت بوی بد آبسردکن یخچال به روش‌های پیشگیری از این مشکل و روش‌های حل آن پرداختیم. از میان روش‌های ذکر شده، استفاده از جوش شیرین، قهوه و وانیل برای رفع بوی بد، رایج‌ترین و پرطرفدارترین روش‌های خانگی هستند. همچنین مشکل بوی بد آبسرد کن یخچال، معمولا با گذشت زمان از نو بودن یخچال و یا تعویض فیلتر آب، از بین می‌رود. در صورتیکه شما نیز دلایل و راه حل دیگری برای رفع این مشکل می‌شناسید، حتما آن را با ما در میان بگذارید.

2 نظرات
  1. mostafa می گوید

    باسلام
    پکیج ما ( ایران رادیاتور مدل اف اف ۲۴)دستگاه بعداز استفاده از آبگرم بصورت دو تا دوتا ۳۰با۴۰ و ۵۰با۶۰و ۷۰با۸۰ ممتد چشمک میزنه که پس از خاموش و روشن کردن کلید خوب میشه . میخاستم بدونم مشکل دستگاه چیه؟.ممنون

    1. سارا چگینی می گوید

      سلام دوست عزیز، پیشنهاد میکنیم سری به مطلب کامل ترین لیست خطاهای پکیج ایران رادیاتور + راه حل تمام ارور ها بزنید. در صورتیکه راه حل مشکل مورد نظر رو پیدا نکردید، میتونید در بخش تاسیسات-پکیج استادکار، برای حل این مشکل ثبت سفارش کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × پنج =