12 وسیله که احتمالا به فکر ضدعفونی آن ها نبوده‌اید

0

در این ایام که همه دنیا درگیر ویروسی جدی به نام کرونا شده است، ضدعفونی کردن یکی از بهترین راه‌ها برای مبارزه با این ماجرا محسوب می‌شود و به امری عادی در زندگی روزمره ما تبدیل شده است. مراکز کنترل بیماری توصیه می‌کنند تا برای ضدعفونی کردن سطوح از محلول‌های الکلی و یا ضدعفونی کننده‌های مطمئن و تأیید شده استفاده کنید و سعی کنید هر سطحی را قبل از لمس کردن، حتماً ضدعفونی نمایید تا از انتقال ویروس جلوگیری کنید.

معمولاً میز، صندلی، کلید روشن و خاموش لامپ، کنترل تلویزیون، سینک و توالت و حمام مکان‌هایی هستند که تمیز کردن آن‌ها را در طول روز فراموش نمی‌کنیم؛ اما آیا می‌دانید وسایل و سطوحی در ارتباط با شما هستند که معمولاً فراموش می‌کنید آن‌ها را ضدعفونی کنید؟

در این مقاله از استادکار قصد داریم تا شما را با 12 وسیله‌ای که احتمالاً ضدعفونی کردن آن‌ها را فراموش می‌کنید، آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.

تلفن همراه

احتمالاً تا به حال به شستن و یا ضدعفونی کردن گوشی تلفن خود فکر نکرده‌اید و یا شاید هم هر از چند گاهی آن را با اسپری ضدعفونی کننده تمیز کنید، اما به هر حال بهتر است بدانید که هر فرد در طول یک روز تقریباً 47 بار به گوشی خود دست می‌زند. این موضوع یعنی گوشی شما در طول روز به شدت در معرض آلودگی‌های مختلف قرار دارد و در نتیجه تنها با یک اشاره دست آلوده، ویروس‌ها و عوامل بیماری‌زا به گوشی منتقل می‌شوند. جالب است بدانید که طبق مطالعاتی که توسط محققین دانشگاه آریزونا انجام شده است، نشان داده شد که گوشی تلفن همراه شما حتی 10 برابر کثیف‌تر از کاسه توالت است و این موضوع می‌تواند حجم آلودگی گوشی را بیشتر ثابت کند!

نحوه ضدعفونی کردن گوشی تلفن همراه | مراحل ضد عفونی کردن گوشی تلفن همراه
گوشی تلفن شما یکی از کثیف‌ترین سطوحی است که احتمالاً 10 برابر بیشتر از کاسه توالت آلودگی دارد و باید آن را به طور مرتب ضدعفونی کنید.

روش ضدعفونی تلفن همراه

برای تمیز کردن تلفن همراهتان باید مقداری ژل یا مایع ضدعفونی کننده بر روی پارچه و یا دستمالی نرم بریزید و بعد با دقت همه بخش‌های گوشی را ضدعفونی نمایید. توجه کنید که اسپری کردن مستقیم ماده ضدعفونی کننده روی گوشی می‌تواند موجب آسیب به آن شود، از طرفی بهتر است همیشه قبل از تمیز کردن گوشی آن را خاموش کنید و بعد از اینکه مطمئن شدید کاملاً خشک شده است، گوشی را روشن نمایید.

فراموش نکنید که هیچ‌گاه برای ضدعفونی کردن گوشی از مواد ضدعفونی کننده حاوی کلر استفاده نکنید چون می‌تواند به آن آسیب بزند.

ضدعفونی کردن گوشی همراه | چگونه گوشی موبایل را ضدعفونی کنیم؟ چگونه گوشی همراه را ضدعفونی کنیم
برای ضدعفونی کردن گوشی همراه خود بهتر است که ابتدا گوشی را خاموش کنید و بعد با یک دستمال آغشته به مواد ضدعفونی کننده آن را تمیز کنید.

صفحه کلید کامپیوتر یا لپ تاپ

صفحه کلید یا کیبورد لپ‌تاپ یکی دیگر از آن سطوحی است که ممکن است تمیز کردن آن را فراموش کنید، در حالی که هر روز و هر شب از موس و کیبورد کامپیوترتان استفاده می‌کنید، ممکن است ندانید که می‌تواند تا چه میزان کثیف باشد. شاید باورش سخت باشد اما مطالعه‌ای که در سال 2016 توسط یک شرکت فناوری اطلاعات انجام شد، نشان داد که صفحه کلید رایانه و با لپ تاپ شما 20000 بار کثیف‌تر از کاسه توالت است.

کیبورد لپ تاپ یکی از کثیف‌ترین سطوحی است که نباید ضدعفونی کردن آن را فراموش کنید | ضد عفونی کردن کیبورد | ضدعفونی کردن صفحه کلید کامپیوتر
کیبورد لپ تاپ شما یکی از کثیف‌ترین سطوحی است که ممکن است ضدعفونی کردن آن را فراموش کنید.

روش ضدعفونی صفحه کلید

برای تمیز کردن صفحه کلید یا موس کامپیوتر باید یک دستمال مرطوب آغشته به مواد ضدعفونی کننده و یا یک پارچه نرم که روی آن کمی الکل یا ژل ضدعفونی کننده ریخته‌اید بردارید و زمانی که کامپیوتر خاموش است به آرامی روی همه بخش‌ها و درزهای صفحه کلید بکشید. سپس یک دستمال تمیز و خشک بردارید و روی آن بکشید تا کاملاً خشک و تمیز شود.

روش ضدعفونی صفحه کلید با الکل | چگونگی ضدعفونی کردن صفحه کلید با مواد ضدعفونی کننده
برای ضدعفونی کردن کیبورد کامپیوتر از اسپری کردن الکل به طور مستقیم آن هم زمانی که دستگاه روشن است اجتناب کنید، بهترین روش برای این کار این است که از یک پارچه آغشته به مواد ضدعفونی کننده استفاده کنید.

عینک طبی و آفتابی

شاید برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا و مراقبت از خودتان به صورتتان دست نزنید، اما احتمالاً به صورت ناخودآگاه فریم یا دسته‌های عینک را لمس می‌کنید. عینک شما یکی دیگر از وسایلی است که ممکن است از ضدعفونی کردن آن غافل شوید، اما بهتر است بدانید که باید روزانه زمانی را به ضدعفونی کردن عینکتان نیز اختصاص دهید.

نکات بهداشتی ضدعفونی کردن عینک | طریقه ضد عفونی کردن فریم عینک | ضدعفونی دسته عینک | نحوه پاک کردن شیشه عینک
اگر از عینک استفاده می‌کنید، در طول روز احتمالاً بارها به فریم یا دسته عینکتان دست می‌زنید و با این کار می‌توانید آلودگی‌های دستتان را به آن منتقل کنید.

روش ضدعفونی عینک

برای ضد عفونی کردن عینک باید یک پارچه نرم یا میکروفایبر آغشته به مواد ضدعفونی کننده را به آرامی روی همه بخش‌‌های عینک بکشید. اگر پارچه میکروفایبر در دسترس ندارید، می‌توانید از یک قطره مایع ظرف‌شویی و مقداری آب برای تمیز کردن عینکتان استفاده کنید. به یاد داشته باشید که استفاده از پارچه ضخیم و زبر می‌تواند موجب آسیب به شیشه عینکتان شود.

روش ضدعفونی عینک برای پیشگیری از ابتلا به کرونا | نحوه شستن و استریل کردن عینک
برای ضدعفونی کردن عینک می‌توانید هم از مواد ضدعفونی کننده استفاده کنید و هم عینک را با استفاده از کمی مایع ظرف‌شویی و آب بشویید.

اسکاچ ظرفشویی

شاید تا به حال به این موضوع فکر نکرده باشید اما اسکاچ ظرف‌شویی شما احتمالاً یکی از کثیف‌ترین وسایلی است که نباید از ضد عفونی کردن آن غافل شوید. مطالعات نشان داده که بر روی یک اسکاچ تقریباً 54 میلیارد سلول باکتری وجود دارد که حتی از کاسه توالت شما نیز بیشتر است.

ترفندهای خانگی ضد عفونی کردن اسکاچ ظرفشویی | نحوه شستن و ضدعفونی کردن اسکاچ ظرفشویی | ضدعفونی اسفنج ظرفشویی
اسکاچ آشپزخانه شما که برای شستن ظروف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، یکی از آلوده‌ترین وسایل منزل شما محسوب می‌شود که نباید گندزدایی آن را فراموش کنید.

این مطلب را هم بخوانید تا با روش ضدعفونی سایر وسایل شخصی آشنا شوید: چگونه وسایل شخصی و خانگی را ضدعفونی کنیم؟

روش ضدعفونی اسکاچ

برای ضدعفونی کردن اسکاچ آشپزخانه‌تان می‌توانید از ترکیب آب و سفید کننده استفاده کنید. برای این کار لازم است تا یک پیمانه سفید کننده را با 9 پیمانه آب ترکیب کنید و اسکاچ را داخل آن قرار دهید.

راهکار دیگری که می‌توانید از آن برای ضدعفونی کردن اسکاچ استفاده کنید این است که اسکاچ را داخل یک ظرف آب بگذارید و به مدت 30 ثانیه داخل ماکروویو قرار دهید تا ضدعفونی شود.

به طور کلی محققان پیشنهاد می‌کنند که هر هفته اسکاچ ظرف‌شویی خود را عوض کنید تا آلودگی‌ها به سطح ظروف غذاخوری شما منتقل نشوند و مطمئن شوید که کاملاً تمیز هستند.

روش ضدعفونی اسکاچ با آب و سفیدکننده | نحوه ضدعفونی کردن اسکاچ ظرفشویی در ماکروویو
برای ضدعفونی کردن اسکاچ می‌توانید آن را داخل ظرف حاوی آب و سفید کننده و یا داخل ماکروویو قرار دهید.

دستگیره یخچال و فریزر

مطالعه‌ای که در سال 2011 توسط سازمان استانداردهای بهداشت جهانی انجام شد، نشان داد که دستگیره یخچال و فریزر جزو کثیف‌ترین سطوح آشپزخانه هستند و ممکن است فراموش کنید تا به طور مرتب آن را ضدعفونی نمایید. زمانی که گوشت یا مرغ را داخل یخچال یا فریزر قرار می‌دهید یا از داخل آن برمی‌دارید، دست شما با دسته یخچال و فریزر تماس دارد و می‌تواند آن را آلوده کند.

دسته یخچال یکی از آلوده‌ترین سطوح آشپزخانه است که باید به طور مرتب ضدعفونی شود. | توصیه های ضدعفونی لوازم آشپزخانه
دسته یخچال شما یکی از آلوده‌ترین سطوح آشپزخانه است که باید به طور مرتب ضدعفونی شود.

روش ضدعفونی دسته یخچال و فریزر

ضدعفونی کردن دستگیره یخچال کار بسیار ساده‌ای است می‌توانید مستقیماً مقداری الکل 70 درصد روی آن اسپری کنید و یا با استفاده از یک دستمال آغشته به مواد ضدعفونی کننده آن را کاملاً تمیز و گندزدایی نمایید.

روش ضدعفونی کردن دسته یخچال با الکل | ضدعفونی کردن سطوح آشپزخانه
برای ضدعفونی کردن دسته یخچال می‌توانید از اسپری 70 درصد الکل بر روی آن استفاده کنید و یا با دستمال ضدعفونی کننده آغشته به مواد ضدعفونی کننده غیر کلردار آن را تمیز کنید.

دستگیره درب مایکروویو

مطالعات نشان داده است که دسته مایکروویو یکی از سطوح آلوده‌ای است که معمولاً فراموش می‌کنیم آن را ضدعفونی کنیم. در یک خانه در طول روز افراد مختلف خانواده با دستانی که ممکن است به آلودگی‌های مختلفی آلوده باشد، به دستگیره درب مایکروویو دست می‌زنند و این موضوع می‌تواند هر لحظه سطح دسته مایکروویو شما را آلوده‌تر کند.

نحوه ضدعفونی مایکروفر | ضدعفونی کردن دسته مایکروویو | بهترین روش برای ضدعفونی کردن مایکروویو
مطالعات نشان داده است که دسته مایکروویو یکی از سطوح آلوده‌ای است که معمولاً فراموش می‌کنیم آن را ضدعفونی کنیم.

روش ضدعفونی دستگیره درب مایکروویو

برای تمیز کردن دسته مایکروویو می‌توانید الکل 70 درصد را مستقیم روی دسته اسپری کنید و بعد با یک دستمال پاک کنید و یا اینکه مقداری ژل یا مایع ضدعفونی کننده روی دستمال بریزید و به طور دقیق همه سطوح را ضدعفونی کنید.

برای تمیز کردن داخل مایکروویو، مطلب راهنمای تمیز کردن و چربی زدایی مایکروویو را بخوانید.

نحوه تمیز کردن دسته مایکروویو | روش تمیز کردن مایکروفر | ترفندهای ضدعفونی مایکروفر
برای تمیز کردن دسته مایکروویو می‌توانید الکل 70 درصد را مستقیم روی دسته اسپری کنید و یا از دستمال ضدعفونی کننده استفاده کنید.

ظرف مسواک

ظرف مسواک شما نیز احتمالاً همانند خیلی از افراد دیگر داخل سرویس بهداشتی قرار دارد و به همین دلیل احتمال اینکه باکتری‌های آلوده داخل محیط بر روی آن وجود داشته باشد، بسیار زیاد است. جای مسواک و ظرف مربوط به آن یکی از آن وسایلی است که نیابد ضدعفونی کردن آن را فراموش کنید. از طرفی بهتر است که مسواکتان را نیز بعد از هر بار مبتلا شدن به بیماری و مدت زمان تعیین شده برای استفاده از آن تعویض کنید.

چطور ظرف مسواک را ضد عفونی کنیم؟ چطور جامسواکی را ضدعفونی کنیم؟
ظرف مسواک شما نیز احتمالاً همانند خیلی از افراد دیگر داخل توالت قرار دارد و به همین دلیل احتمال اینکه باکتری‌های آلوده داخل توالت بر روی آن وجود داشته باشد، بسیار زیاد است.

روش ضدعفونی ظرف مسواک

برای ضدعفونی کردن ظرف مسواک می‌توانید آن را با کف و یک ابر تمیز بشویید و سپس با آب فراوان آبکشی کنید و یا از اسپری ضدعفونی کننده استفاده کنید.

ترفندهای ضدعفونی کردن ظرف مسواک | روش ضدعفونی کردن جامسواکی
برای ضدعفونی کردن ظرف مسواک می‌توانید آن را با کف زیاد و ابر بشویید.

فرمان ماشین

مطالعه‌ای که در سال 2011 و توسط دانشگاه کویین مری لندن انجام شد، نشان داد که فرمان خودروی شما احتمالاً 9 برابر کثیف‌تر از کاسه توالت عمومی است. معمولاً زمانی که در حال جابه‌جایی یک وسیله به انبار هستید و یا در پمپ بنزین، مشغول سوخت‌گیری هستید، با همان دستان نیز دست به فرمان می‌زنید و آلودگی دستتان را به فرمان ماشین منقل می‌کنید.

نحوه ضدعفونی کردن فرمان خودرو | مراحل تمیز کردن فرمان ماشین
فرمان خودروی شما احتمالاً 9 برابر کثیف‌تر از کاسه توالت عمومی است و نیاز به ضدعفونی کردن به صورت مداوم دارد.

روش ضدعفونی فرمان ماشین

برای ضدعفونی کرد فرمان ماشین بهتر است از یک پارچه میکروفایبر و مقداری ژل یا اسپری ضدعفونی کننده استفاده کنید و بعد از ریختن مقداری از این ماده بر روی پارچه با دقت همه بخش‌های فرمان را تمیز کنید. بهتر است مقداری ضدعفونی کننده داخل ماشین داشته باشید و هر بار قبل از دست زدن به فرمان دستان خود را ضدعفونی کنید و آلودگی را روی سطح فرمان پخش نکنید.

ضدعفونی فرمان ماشین | مراحل ضدعفونی کردن خودرو
برای ضدعفونی کردن فرمان ماشین بهتر است از یک پارچه میکروفایبر و مقداری ژل یا اسپری ضدعفونی کننده استفاده کنید و بعد از ریختن مقداری از این ماده بر روی پارچه با دقت همه بخش‌های فرمان را تمیز کنید.

سردوش حمام

یکی دیگر از بخش‌های خانه شما که ممکن است تمیز کردن آن را فراموش کنید، سردوش آب داخل حمام است. تحقیقات منتشر شده در سال 2018 توسط انجمن میکروبیولوژیست‌های آمریکا نشان داد که باکتری‌هایی که روی سردوش حمام وجود دارد، می‌تواند موجب بروز مشکلات تنفسی در افراد شود.

اهمیت تمیز کردن و رسوب زدایی سردوش حمام | تمیز کردن رسوب سردوش حمام
یکی دیگر از بخش‌های خانه شما که ممکن است تمیز کردن آن را فراموش کنید، سردوش آب حمام است و آلودگی آن می‌تواند منجر به بیماری‌های تنفسی در افراد شود.

روش ضدعفونی سردوش حمام

بهترین راه برای تمیز کردن سردوش حمام این است که داخل یک پلاستیک مقداری محلول سفید کننده بریزید و سردوش را کاملاً داخل آن قرار دهید و اجازه دهید تا یک شب داخل آن بماند. سپس آب را باز کنید تا اگر سفید کننده داخل آن رفته است کاملاً خارج شود و با آب فراوان نیز سردوش را آبکشی کنید و بعد با خیال راحت از سردوش استفاده کنید.

روش ضدعفونی سردوش حمام با سفیدکننده | ترفندهای ضدعفونی کردن سردوش حمام
برای ضدعفونی کردن سردوش حمام می‌توانید آن را به مدت یک روز داخل سفید کننده قرار دهید و سپس آب را باز کنید تا همه سفید کننده‌ای که داخل آن رفته است خارج شود.

سبد لباس چرک‌ها

باکتری‌های مختلفی بر روی بدن و لباس شما قرار دارد. زمانی که لباس خود را داخل سبد لباس چرک‌ها قرار می‌دهید، همه آلودگی‌هایی که روی سطح لباس شما قرار دارد نیز به سبد منتقل می‌شوند. از طرفی زمانی که فرد بیماری در خانه وجود دارد و شما ملحفه و یا لباس او را داخل سبد میندازید، این آلودگی‌ها می‌تواند به راحتی به سبد منتقل شود و در صورت رعایت نکردن، افراد دیگری را نیز آلوده کند. بنابراین بهتر است هر از چندگاهی سبد لباس‌های چرک را نیز ضدعفونی کنید.

سبد لبا‌س‌های چرک یکی از آلوده‌ترین بخش‌های خانه است که باید حتماً آن را ضدعفونی کنید.
سبد لبا‌س‌های چرک یکی از آلوده‌ترین بخش‌های خانه است که باید حتماً آن را ضدعفونی کنید.

روش ضدعفونی سبد لباس چرک‌ها

برای ضدعفونی کردن سبد لباس چرک‌ها باید ابتدا آن را به خوبی بشویید و بعد با توجه به جنس سبدتان، از یک اسپری ضدعفونی کننده استفاده کنید تا اگر ویروس و یا عامل بیماری‌زایی در آن وجود دارد، به سرعت نابود شود و به فرد دیگری انتقال پیدا نکند.

روش ضدعفونی سبد لباس چرک‌ها | نحوه صحیح ضدعفونی کردن سبد لباس های چرک
برای ضدعفونی کردن سبد لباس چرک‌ها باید ابتدا آن را به خوبی بشویید و بعد مقداری الکل روی آن اسپری کنید.

کیف پول

طبق مطالعه‌ای که در سال 2013 توسط شرکت خدمات شستشو و بهداشت انگلستان انجام شد، نشان داد که کیف پول‌ها آلودگی‌های بیشتری نسبت به کاسه توالت دارند. شاید تا به حال به دلیل خراب نشدن کیف پول مورد علاقه‌تان به فکر ضدعفونی کردن آن نیفتاده باشید، اما بهتر است بدانید که این کار به شدت ضرورت دارد و در ادامه می‌توانید با روشی برای تمیز کردن کیف پولتان آشنا شوید که آسیبی به آن وارد نمی‌کند.

ضدعفونی وسایل شخصی | نحوه ضدعفونی کردن کیف پول زنانه و مردانه
کیف پول آلودگی زیادی دارد و باید حتماً به طور مرتب ضدعفونی شود.

روش ضدعفونی کیف پول

برای ضدعفونی کردن کیف پول چرم طبیعی یا مصنوعی خودتان به اندازه یک نخود ژل ضدعفونی کننده را بر روی یک دستمال و یا پارچه‌ای نرم بریزید و سپس همه بخش‌های کیف را به وسیله آن تمیز نمایید. می‌توانید دستمال خود را به مقداری الکل نیز آغشته کنید و سپس کیف را تمیز کنید و بعد کیف را در جایی قرار دهید تا کاملاً خشک شود.

روش ضدعفونی کیف پول با ژل ضدعفونی کننده دست | روش ضدعفونی کیف پول چرم | روش ضدعفونی کیف پول پارچه ای
برای ضدعفونی کردن کیف پول زنانه خودتان می‌توانید مقداری ژل ضدعفونی کننده را بر روی یک دستمال و یا پارچه‌ای نرم بریزید و سپس همه بخش‌های کیف را به وسیله آن تمیز نمایید.

دستگیره درب

یکی دیگر از سطوحی که امکان دارد فراموش کنید ضدعفونی نمایید، دستگیره درب منزلتان است. سطحی که احتمالاً افراد زیادی به آن دست می‌زنند و یکی از آلوده‌ترین سطوح خانه محسوب می‌شود.

نحوه ضدعفونی وسایل عمومی خانه | اصول بهداشتی ضدعفونی کردن دستگیره در
یکی دیگر از سطوحی که امکان دارد فراموش کنید ضدعفونی نمایید، دستگیره درب منزلتان است.

روش ضدعفونی دستگیره درب

برای ضدعفونی کردن دستگیره درب می‌توانید به طور مستقیم از اسپری 70 درصد الکل بر روی دستگیره استفاده کنید و یا مقداری ژل ضدعفونی کننده را روی پارچه‌ای بریزید و بعد همه بخش‌های دستگیره را با دقت ضدعفونی نمایید.

روش ضدعفونی دستگیره درب با الکل | ضدعفونی وسایل شخصی با مواد ضدعفونی کننده
برای ضدعفونی کردن دستگیره درب می‌توانید به طور مستقیم از اسپری 70 درصد الکل بر روی دستگیره استفاده کنید و یا با استفاده از پارچه و ژل ضدعفونی کننده دستگیره را ضدعفونی نمایید.

کلام آخر

به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های واگیر و آلودگی‌ها بهتر است که همه سطوح را در کنار تمیز کردن، حتما ضدعفونی کنید. در این مقاله سعی کردیم تا به سطوح و وسایلی که آلودگی زیادی دارند و ممکن است تمیز کردن آن را فراموش کنیم اشاره کنیم. چنانچه برای ضدعفونی کردن خانه، ماشین و محل کار خود به افراد متخصص در این زمینه نیاز داشتید، می‌توانید از خدمات ضدعفونی فوری استادکار کمک بگیرید و مطمئن شوید که همه سطوح پنهان نیز به خوبی گندزدایی و ضدعفونی شده‌اند.

منبع: bangordailynews.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده − 9 =