این 12 کاربرد جوراب کهنه، زندگی جدیدی به آنها می‌دهد

0

اگر چند جوراب قدیمی و کهنه در کمدتان دارید که بدون لنگه باقی‌ مانده و نمی‌دانید با آن‌ها چه‌کار کنید، باید بگوییم کاربرد جوراب فقط به گرم کردن و محافظت از پا برنمی‌گردد. بلکه می‌توانید با کمی خلاقیت و ساخت وسایل جدید، استفاده از جوراب قدیمی را هم به هنرهای دستی خود در خانه اضافه کنید. بنابراین در این مطلب می‌خواهیم ۱۲ کاربرد جوراب در ساخت وسایل مختلف را به شما آموزش دهیم.

کاربرد جوراب قدیمی برای ساخت وسایل جدید

ساخت کاردستی یکی از بهترین روش‌ها برای سرگرم کردن کودکان، گذراندن وقت با آنها و تحریک خلاقیتشان است. البته که بزرگ‌سالان نیز می‌توانند از این سرگرمی لذت ببرند و از طرفی موجب می‌شود تا بتوانید وسایل قدیمی و بدون استفاده خانه‌تان را هم دوباره به چرخه فعالیت بازگردانید.

روش‌های مختلف خودتان بسازید یا همان DIY، کمک می‌کند تا تخیلات کودکان تقویت شود، نوعی تمرین صبر برای آنها به حساب می‌آید، اعتماد به نفسشان افزایش می‌یابد، روابط خانوادگی را بهبود می‌بخشد و  در نهایت موجب ایجاد مهارت‌‌های مختلف در آنها می‌شود.

بیشتر بخوانید: خلاقیت در دکوراسیون داخلی منزل با ایده های ساده و ارزان

همچنبن کاربرد جوراب یا هر وسیله کهنه دیگر برای ساختن وسایل جدید، روش‌های بازیافت را به کودک آموزش می‌دهد و به یادگیری مدیریت مالی برای بهبود ترفندهای اقتصادی او نیز کمک می‌کند. امیدواریم با ترفند‌های ساخت، در نوع تولید و مصرف خانواده تغییر ایجاد شود تا محصولات برای مدت‌زمان بیشتری ماندگار بمانند.

۱- ساخت عروسک با جوراب قدیمی

عروسک‌ها یکی از آن وسایلی هستند که می‌توانید با جوراب‌های قدیمی بسازید و از طرفی توجه کودکان را نیز برای مدت‌ زیادی به خود جلب می‌کند. ساخت عروسک‌ با جوراب خلاقیت کودک را تحریک کرده و به او کمک می‌کند تا داستان‌های جذاب و فوق‌العاده‌ای در ذهن خود بسازد. در واقع یک کاربرد جوراب قدیمی ساخت شخصیت‌های جدید و سرگرم‌کننده برای بازی بچه‌هاست.

برای شروع به دنبال نخ، کاموا، دکمه‌، ماژیک، روبان‌ یا هر وسیله خرازی دیگری باشید که به زنده کردن شخصیت‌ جوراب کمک می‌کند. قیمت پنجه جوراب، سر و دهان عروسک را خواهد ساخت. دست خود را درون جوراب کنید و ببینید قرار دادن چشم و دهان عروسک در کدام قسمت بهتر می‌شود. با حرکت دادن دستان خود می‌توانید دهان عروسک را شبیه‌سازی کنید.

ایده‌های جالب استفاده از جوراب قدیمی برای ساخت اسباب‌بازی و عروسک
با استفاده از جوراب قدیمی، برای کودک خود اسباب‌بازی جدید بسازید.

۲- لباس برای عروسک

یکی دیگر از کاربرد جوراب قدیمی، این است که از آن برای ساخت لباس عروسک‌های دیگر کودکان از آن استفاده کنید. حتی می‌توانید از فرزند خود بخواهید به صورت خلاقانه از جوراب‌ها برای أسباب‌بازی‌های خود لباس بدوزد یا مدل‌های مختلفی را طراحی کند. دامن، پیراهن، روسری، پتو یا هر وسیله دیگری که تخیل کودک شما بروز می‌دهد، با جوراب قابل ساختن هستند.

بیشتر بخوانید: شستن اسباب‌بازی کودکان و ضدعفونی آن‌ها

۳- عروسک‌ حیوانات

با کاربرد جوراب قدیمی، می‌توانید عروسک‌های حیواناتی مثل خرس، خرگوش یا سگ بسازید که اتفاقا بسیار هم ساده و آسان است. برای این منظور جوراب‌ها را به شکل دلخواه ببرید، اطراف آن را بدوزید ولی قسمتی را خالی بگذارید. داخل جوراب عروسکی را پر کنید و در آخر قسمت باقی‌مانده را با سوزن و نخ بدوزید. برای ساخت عروسک حیوانات پنجه جوراب می‌تواند نفش گوش حیوان را ایفا کند و قسمت کفی آن، بدنه اصلی را تشکیل دهد.

۴- دستمال پارچه‌ای

یکی دیگر از کاربردهای جوراب قدیمی، استفاده از آن به عنوان دستمال برای تمیزکاری خانه است. جوراب‌های نخی که معمولا اکثر ما استفاده می‌کنیم برای گرفتن گرد و غبار و نظافت منزل کارایی خوبی دارند. استفاده از جوراب کهنه نایلونی یا حتی جوراب شلواری، زمانی کاربرد دارد که قصد درخشان کردن سطوح را داشته باشید. جوراب پشمی هم برای تمیز کردن کفپوش چوبی خانه و جمع‌آوری موهای حیوانات خانگی مناسب است.

روش‌های خلاقانه کاربرد جوراب قدیمی در گردگیری گلدان‌ها و نظافت منزل
با کاربرد جوراب قدیمی، گردگیری و نظافت منزل را با کمترین هزینه انجام دهید.

بیشتر بخوانید: همه این نکات خانه‌داری افسانه‌اند!

۵- کیسه‌های خوشبوکننده کمد لباس

با کاربرد جوراب قدیمی، کیسه‌‌ای از مواد خوشبوکننده و مغطر تهیه کنید و آن را در کمد لباستان قرار دهید. می‌توانید از خوشبوکننده‌های طبیعی مانند میوه‌های خشک، گل‌ یا گیاهان معطر هم کمک بگیرید تا رایحه خوش و دلپذیری را به لباس‌هایتان هدیه دهید. این کیسه‌های پارچه‌ای معطر را در کشو یا کمد نگه دارید و هر چندوقت یک‌بار آن را با مواد جدید و رایحه‌های نو جایگزین کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه خانه را خوشبو کنیم؟

۶- کش سر با جوراب‌های قدیمی

معمولا جوراب‌ شلواری و جوراب‌های نایلونی به‌راحتی در می‌روند و عمرشان به پایان می‌رسد. ولی می‌توانید آن‌ها را به عنوان کش سر و اکسسوری‌های جدید برای بستن مو به کار ببرید و به فکر کاربرد جوراب قدیمی خود باشید. این جنس از جوراب‌ها به دلیل خاصیت کشسانی خود، برای مدل‌هایی از مو مثل دم اسبی فوق‌العاده هستند. همچنین چون معمولا به رنگ تیره‌ مانند سیاه یا قهوه‌ای خریداری می‌شوند، به راحتی می‌توانید آنها را لابه‌لای موهای خود پنهان کنید.

برای درست کردن کش سر، جوراب‌ها را از قسمت مچ به بالا، به صورت عرضی در قطعات ۴ سانتی‌متری برش بزنید. به دلیل متریال خاص نایلون در جوراب، در این برش‌ها خودش فرم کش سر را پیدا می‌کند. اگر جوراب شلواری را به عنوان کاربرد جوراب قدیمی در نظر گرفته‌اید، می‌توانید از ناحیه بالایی و قسمت دور باسن آن برای ساخت تل و هدبند استفاده کنید.

کاربرد جوراب‌ زنانه نایلونی تیره برای بستن موی سر
با کاربرد جوراب‌ زنانه نایلونی، کش سر بسازید و چون رنگ تیره دارند، به راحتی پنهان می‌شوند.

۷- دستکش بدون انگشت

دست‌های سرد و یخ‌زده در زمستان و سرما واقعاً آزاردهنده است. ولی با این وجود گاهی دستکش هم به دلیل آنکه اجازه نمی‌دهد به راحتی از گوشی موبایل لمسی و هوشمند خود استفاده کنید، کارایی ندارد. درست همینجاست که یک جایگزین عالی با کاربرد جوراب کهنه به سراغتان می‌آید و آن هم درست کردن دستکش بدون انگشت است. این دستکش‌ها هم دستت‌های سردتان را گرم نگه می‌دارند و هم نیازی به خرج پول زیاد برای خریدشان ندارید!

۸- اسباب‌بازی برای حیوانات خانگی

اسباب‌بازی سگ یا گربه معمولاً قیمت نسبتا بالایی دارند و حیوان خانگی شما هم می‌تواند ظرف چند ساعت یا حتی چند دقیقه آن را خراب کند و همه پولی که بابت آن صرف کرده‌اید را از هدر بدهد. به همین دلیل با کاربرد جوراب و جایگزینی به صرفه، خودتان از جوراب‌های قدیمی اسباب‌بازی بسازید.

برای این منطور، کافیست یک جوراب نسبتا سالم‌تر را با جوراب‌های دیگر کهنه یا پارچه‌های بدون استفاده پر کنید و قسمت بالای آن را یک گره محکم بزنید. اگر کمی خلاقیت به خرج بدهید می‌توانید آن را تزیین کنید تا شبیه به حیوان، ماهی یا حتی توپ شود. همچنین در روشی دیگر می‌توانید یک جوراب بزرگ را بردارد و سر و ته آن را گره بزنید. حالا یک اسباب‌بازی جویدنی برای سگ خود درست کرده‌اید.

ایده‌های جالب کاربرد جوراب قدیمی برای ساخت اسباب‌بازی حیوان خانگی
با استفاده از جوراب قدیمی برای حیوان خانگی خود اسباب‌بازی بسازید و او را سرگرم کنید.

بیشتر بخوانید: ترفندهای نظافت منزل هایی که حیوانات خانگی دارند

۹- محافظ آستین

زمانی‌که بچه‌های کم‌سن غذا خوردن را یاد می‌گیرند، معمولاً آستین خود را با غذا کثیف می‌کنند. اگر هم به نقاشی و رنگ‌آمیزی علاقه داشته باشند، روی آستین‌های خود را با مداد شمعی یا ماژیک رنگی‌رنگی می‌کنند. برای جلوگیری از این اتفاقات، از کاربرد جوراب قدیمی غاقل نشوید. چند جوراب بدون استفاده بردارید و قسمت پنجه پا را برش دهید. اکنون می‌توانید قسمت باقی‌مانده را برای پوشاندن آستین لباس کودک خود مورد استفاده قرار دهید. فقط لازم است دست‌های دلبندتان را درون این جوراب‌ها قرار دهید.

۱۰- تزئین گلدان‌

با روش‌های زیادی می‌توانید گلدان‌های خود را را تزیین کنید تا جلوه بیشتری به گیاهان آپارتمانی ببخشند. اگر چند جوراب تک‌لنگه ولی زیبا و  نگارنگ دارید، با کاربرد جوراب، پوششی برای گلدان‌های ساده خود به وجود آورید. این راهکار برای گلدان‌های کوچک و متوسط، مانند گلدان‌های ساکولنت مناسب خواهند بود.

ایده‌های جالب استفاده از جوراب قدیمی تک‌لنگه برای تزیین گلدان‌های سفالی
با جوراب‌های تک‌لنگه و زیبای خود، لباسی برای گلدان‌های سفالی خود تهیه کنید.

۱۱- کاربرد جوراب برای ساخت جعبه

با جوراب‌شلواری یا جوراب‌های قدیمی خود، می‌توانید جعبه‌های نگهدارنده یا آویزهایی بسازید که قسمت‌های مختلفی مانند جیب برای ذخیره وسایل کوچک داشته باشند. جوراب‌های کودک را می‌توانید برای ساخت محفظه نگهداری خرده‌ریزها کنار هم بدوزید. با جورای‌های بزرگسال هم جامدادی بسازید. برای این منظور کافیست یک برش طولی به جوراب بدهید و در آن قسمت زیپ بدوزید.

بیشتر بخوانید: با اتاق خواب بدون کمد چکار کنم؟

۱۲- کرم‌ پارچه‌ای به‌عنوان اسباب‌بازی

با استفاده از جوراب‌ قدیمی می‌توانید کرم‌های پارچه‌ای بامزه‌ای برای کودکان بسازید که هم حکم اسباب‌بازی را داشته و هم برای آنها سرگرم‌کننده باشد. برای ساخت این اسباب‌بازی با جوراب‌های مختلف کهنه چند توپ بسازید و به ترتیب درون یک لنگه جوراب زیبا و زنگی بچینید. برای ساخت بندهای بدن کرم، می‌توانید کاموا یا نخی را بعد از هر توپ، دور جوراب گره بزنید. برای زیباتر شدن کرم اشیای مختلفی مثل شاخک و چشم را به آن اضافه کنید.

اگر هم می‌خواهید یک مار بزرگ با کاربرد جوراب داشته باشید، چند جوراب قدیمی را پر کنید و آنها را به هم گره بزنید. در این شرایط یک مار پارچه‌ای بزرگ دارید که به راحتی هم می‌توانید بعد از بازی آن را جمع کنید.

جمع‌بندی

در این مطلب با ۱۲ کاربرد جوراب آشنا شدید تا به کمک آنها بتوانید جوراب‌های قدیمی یا تک‌لنگه خود را به چرخه بازیافت برگردانید. برای ساخت وسایل جدید از خلاقیت خود استفاده کنید و هرچه به ذهنتان می‌رسد را بسازید. اجازه دهید تخیلتان به کار بیافتد و به جوراب‌هایی که بدون جفت مانده‌اند، سوراخ شده‌اند یا دیگر به دردتان نمی‌خورند، زندگی جدیدی ببخشید!

منبع: steptohealth

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × 5 =