اصولی که باید حتما درباره خشکشویی لباس‌ها بدانید

0

اگر به برچسب نگهداری لباس‌هایتان نگاهی بیندازید، مواردی را پیدا می‌کنید که روی آن‌ها نوشته شده «تنها از خشکشویی لباس‌ استفاده شود». شستن این دسته از لباس‌ها با دست یا به وسیله ماشین لباسشویی می‌تواند به بافت و رنگ لباس شما آسیب وارد کند. بنابراین شستن خیلی از لباس‌ها در خانه امکان‌پذیر نیست، اما شما برای سپردن این لباس‌ها به خشکشویی چه اقداماتی انجام می‌دهید؟ آیا می‌دانید بهترین زمان برای شستن لباس‌ها به وسیله خشکشویی چه موقع است؟ بهتر است برای پیدا کردن پاسخ این سوالات و آشنایی با اصول استفاده از خشکشویی تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

کدام لباس‌ها باید توسط خشکشویی شسته شوند؟

برای پیدا کردن لباس‌هایی که لازم است خشکشویی شوند، قبل از هر چیزی باید به برچسب مراقبت لباس توجه کنید. لباس‌هایی که روی برچسب آن‌ها نوشته شده dry clean only را از سایر لباس‌هایتان جدا کنید. بعضی از لباس‌ها جنس‌ حساس و الیاف ظریفی دارند که با خیس شدن، رنگ و شکل خود را از دست می‌دهند. شرکت تولید کننده لباس با توجه به بافت پارچه و رنگ آن، نوع شستشوی لباس را مشخص می‌کند.

کدام لباس‌ها باید توسط خشکشویی شسته شوند؟
شستن لباس‌هایی که روی برچسب آن‌ها نوشته شده dry clean only باید به وسیله خشکشویی لباس انجام شود.

اگر در مورد خشکشویی لباس‌‌ها و شستشوی دستی آن‌ها مطمئن نیستید، می‌توانید قبل از هر اقدامی، کمی آب روی یک نقطه از لباس که زیاد در دیدرس نیست، بریزید. کمی صبر کنید و با یک دستمال سفید بررسی کنید که آیا لباس رنگ می‌دهد یا خیر.

زمانی که پارچه در زمان شستشو رنگ پس بدهد، بافت آن آسیب می‌بیند و با چند بار شستن، ظاهری کهنه و زشت پیدا می‌کند. امتحان کردن این روش می‌تواند به شما کمک کند لباس‌هایی که چنین ویژگی‌ای دارند را شناسایی کنید و برای شستن این لباس‌ها حتما از خشکشویی استفاده کنید.

نکات مهم شستن لباس بدون آسیب به رنگ و بافت پارچه
شستن برخی از لباس‌ها در خانه می‌تواند به بافت و رنگ آن آسیب وارد کند؛ بهتر است برای شستشوی آن‌ها از خدمات خشکشویی لباس استفاده کنید.

برخی از لباس‌ها باید به طور حرفه‌ای و به وسیله خشکشویی تمیز شوند تا به بافت آن‌ها آسیب وارد نشود. در ادامه می‌توانید با برخی از این جنس‌ها آشنا شوید:

  • لباس‌های آستردار
  • لباس‌های چین‌دار و پلیسه
  • پارچه‌های پشمی
  • لباس‌های بافتنی
  • لباس‌های ابریشمی
  • پارچه‌های مخمل
  • لباس‌های ریون
  • لباس‌های تافته
  • لباس‌های جیر
  • لباس‌های چرمی
  • لباس‌هایی با تزئینات سنگی و پولکی

خشکشویی لباس به حفظ فرم و رنگ لباس کمک می‌کند و از ایجاد تغییرات ناخواسته در آن جلوگیری می‌کند. افرادی که در خشکشویی فعالیت می‌کنند، تجهیزات و دانش کافی برای شستن انواع لباس را دارند و از روش‌های متناسب برای شستشو و لکه‌بری هر لباس استفاده می‌کنند.

بهترین زمان برای خشکشویی لباس چه موقع است؟

بعد از شناسایی لباس‌هایی که شستن آن‌ها باید توسط خشکشویی انجام شود، بهتر است بدانید چه زمانی باید اقدام به خشکشویی چنین لباس‌هایی کنید.

لباس‌هایی که روی آن‌ها لکه ایجاد شده باید هر چه سریع‌تر به وسیله خشکشویی لباس تمیز شوند. لکه‌ای که تنها دو روز از ایجاد آن می‌گذرد، بسیار راحت‌تر از یک لکه قدیمی تمیز می‌شود. هیچ‌گاه در خانه برای از بین بردن لکه لباس‌هایی که نیاز به خشکشویی دارند، تلاش نکنید. این کار می‌تواند عمق لکه را بیشتر و به تار و پود پارچه آسیب وارد کند. به طور معمول در خشکشویی از حلال‌هایی استفاده می‌شود که در کمترین زمان و بدون هیچ آسیبی لباس شما را تمیز می‌کند.

اما به طور معمول بهترین زمان برای خشکشویی لباس‌ها وقتی است که حداقل 6 بار آن‌ها را پوشیده باشید. برای لباس‌های پشمی بهتر است یک یا دو بار در سال اقدام به تمیز کردن لباس کنید. به یاد داشته باشید که استفاده از خشکشویی به جای شستشوی خانگی لباس، عمر لباس‌ها را افزایش می‌دهد.

نکات مهم شستشو و خشکشویی لباس پشمی و بافت
شستن لباس‌ پشمی بهتر است سالی یک یا دو بار به وسیله خشکشویی لباس انجام شود.

چطور لباس را برای خشکشویی آماده کنیم؟

  • قبل از هر کاری برای تحویل لباس به خشکشویی، جیب همه لباس‌ها را با دقت تخلیه کنید. وجود تنها یک مقدار کوچک آدامس یا وسیله آرایشی می‌تواند به لباس شما و حتی لباس‌های دیگری که در خشکشویی تمیز می‌شوند، آسیب وارد کند.
  • برای اینکه محل لکه‌ها را مشخص کنید، کنار هر لکه یک چسب یا سنجاق بزنید.
  • می‌توانید روی یک برگه بنویسید که ریختن چه چیزی روی لباس شما موجب ایجاد لکه شده است. این کار کمک می‌کند تا در خشکشویی از حلال مناسبی برای از بین بردن لکه‌ها استفاده شود.
  • سعی کنید تمام بخش‌های یک لباس را با هم به خشکشویی تحویل دهید. برای مثال کت و شلوار را هم‌زمان برای خشکشویی ببرید. شستن جداگانه کت و شلوار برای شما دو هزینه در برخواهد داشت در حالی که با تحویل یک‌باره کت و شلوار برای یک دست لباس پول می‌دهید.
  • به مأمور خشکشویی توضیح دهید که به طور دقیق چه خدماتی نیاز دارید و روی گشاد شدن لباس و خراب شدن دکمه‌ها و زیپ‌ آن حساسیت دارید.
چگونه لباس را برای خشک‌شویی آماده کنیم؟ نکات مهم تحویل لباس به خشکشویی
بهتر است در زمان تحویل لباس به خشکشویی اعلام کنید به چه خدماتی نیاز دارید و روی چه مسائلی حساس هستید.

نحوه مراقبت از لباس بعد از خشکشویی چگونه است؟

  • بعد از اینکه لباس‌هایتان را از خشکشویی تحویل گرفتید، بهتر است لباس را از پوشش پلاستیکی که داخل آن قرار گرفته است، خارج کنید. نگه داشتن لباس داخل پوشش پلاستیکی خشکشویی، می‌تواند موجب جمع شدن رطوبت، کپک و همچنین ایجاد لکه‌های زرد و سفید روی لباس شود.
  • اگر در مکانی با آب و هوای مرطوب زندگی می‌کنید، بهتر است برای آویزان کردن لباس‌هایتان از چوب لباسی پلاستیکی به جای فلزی استفاده کنید. احتمال زنگ‌زدگی چوب لباسی‌های فلزی بسیار زیاد است و این موضوع می‌تواند لکه‌هایی زشت روی لباس شما ایجاد کند.
  • اگر بعد از تحویل لباس از خشکشویی داخل آستین‌ها از کاغذ پر شده، بهتر است که تا زمان پوشیدن لباس آن را خارج نکنید. این کار موجب می‌شود لباس شما تا مدت زیادی مرتب و بدون چروک باقی بماند.
نحوه مراقبت از لباس بعد از اتوشویی
برای قرار دادن لباس‌های اتوکشیده شده در کمد، بهتر است از چوب‌ لباسی پلاستیکی استفاده کنید.

چطور از خدمات خشکشویی لباس استادکار استفاده کنیم؟

شما می‌توانید برای کلیه خدمات مربوط به خشکشویی لباس، تعمیرات و رنگرزی لباس از استادکار کمک بگیرید. برای این کار می‌توانید بعد از ثبت‌نام در وب‌سایت استادکار، نوع خدمات، روز و ساعت دریافت آن را مشخص و سفارش خود را ثبت کنید. بعد از انتخاب متخصص مورد نظرتان می‌توانید در زمان مشخص شده لباس را به مأمور حمل‌ونقل تحویل دهید و بدون اینکه از خانه بیرون بروید، لباس خودتان را به خشکشویی آنلاین ما بسپارید.

نکته مهمی که در مورد خدمات خشکشویی استادکار وجود دارد این است که کلیه هزینه‌های خشکشویی در سایت استادکار درج شده و شما می‌توانید قبل از هر اقدامی ابتدا قیمت خشکشویی لباس را ملاحظه و سپس سفارش خودتان را ثبت کنید.

شرح خدمات  قیمت واحد (تومان)
شستشو و اتو پیراهن و شلوار 12,000
اتوکشی پیراهن و شلوار 7,000
شستشو و اتو بلوز و تی‌شرت 20,000
اتوکشی بلوز و تی‌شرت 8,000
شستشو و اتو شال و روسری 8,000
اتوکشی شال و روسری 6,000
شستشو و اتو لباس زیر 10,000
اتوکشی لباس زیر 6,000
شستشو و اتو مانتو 35,000
اتوکشی مانتو 17,500
شستشو و اتو چادر 18,000
اتوکشی چادر 11,000
خشکشویی لباس‌گرم و کاپشن 27,500
اتوکشی لباس گرم و کاپشن 15,000
شستشو و اتو کت 20,000
اتوکشی کت 11,000
خشکشویی کت و شلوار  35,000
اتوکشی کت و شلوار 18,000
خشکشویی کت چرم و جیر 110,000
اتوکشی کت چرم و جیر 50,000
خشکشویی کفش 35,000

   سخن آخر

شناسایی دقیق لباس‌هایی که نیاز به خشکشویی دارند، به شما کمک می‌کند مدت زمان بیشتری از لباس‌هایتان استفاده کنید و همیشه مرتب و شیک به نظر برسید. فراموش نکنید قبل از تحویل دادن لباس‌ها به خشکشویی تمام جیب‌های لباس را تخلیه کنید. اگر لکه‌ای روی لباس شما وجود دارد، محل لکه را به کمک یک برچسب مشخص کنید و به مأمور خشکشویی بگویید این لکه با چه ماده‌ای ایجاد شده است. بهتر است بعد از ایجاد لکه روی لباس در کمتر از چند روز لباس را به خشکشویی تحویل دهید تا لکه به طور کامل پاک شود. برای سفارش خدمات خشکشویی استادکار می‌توانید همین حالا در وب‌سایت ما ثبت‌نام کنید و سفارش خودتان را ثبت کنید.

خدمات خشکشویی لباس و اتوشویی

خشکشویی لباس و اتوشویی

  • خشکشویی لباس مجلسی، عروس، نامزدی و لباس شب
  • خشکشویی مانتو، چادر، شال و روسری
  • خشکشویی و اتوکشی کت و شلوار، پالتو، کاپشن و لباس های زمستانی و...
دریافت این خدمت از استادکار

منبع: bhg.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 + 4 =