بهترین زمان کود دهی درختان و باغچه و آموزش آن

42

درختان باغ و باغچه علاوه بر نگهداری های متداول مانند هرس کردن و آبیاری نیازمند کود دهی هم هستند.  یکی از راه های رشد مناسب و بارور کردن گیاهان و درختان استفاده از کود مناسب است، اما باید مراقب باشید که مقدار و زمان کود دهی را حتما مدنظر قرار دهید، چرا که انجام نادرست این عمل می تواند گیاه را در مقابل آفات ضعیف کرده و نیاز به سمپاشی حس شود.

کود و انواع آن چیست؟

کود در در واقع به هر نوع ماده آلی یا معدنی یا بیولوژیکی گفته می شود که دارای عناصر مغذی و تقویت کننده برای خاک باشد و موجب بالا بردن حاصلخیزی خاک و همچنین با مراقبت گیاهی باعث افزایش عملکرد کیفی و کم محصول شود. کودها به چند دسته مهم تقسیم می شوند که از جمله آن می توان موارد زیر را بر شمرد:

  • کود حیوانی
  • کود ارگانیک
  • کود شیمیایی

کود حیوانی که یکی از معروف ترین انواع کود است که در زمین و باغچه های بسیاری از ما نیز استفاده می شود، بیشتر از فضولات حیواناتی مانند گاو و گوسفند، اسب و مرغ تهیه می شود که به دلیل مواد مفیدی که برای خاک دارد، می تواند در تقویت زمین های زراعی موثر باشد. کود حیوانی به علت دارا بودن حجم وسیعی از مود آلی و غذایی باقی مانده که برای غنی کردن خاک مفید است در طول تاریخ همواره مورد توجه کشاورزان بوده است.

بهترین زمان کوددهی گیاهان
فضولات حیواناتی نظیر گاو و گوسفند برای خاک مفید هستند و بعنوان کود حیوانی در باغ‌ها و باغچه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کود ارگانیک نیز همانطور که از نامش بر می آید، کودی کامل طبیعی بدون افزودن هیچ گونه ماده شیمیایی و مصنوعی است که در واقع از فضولات حیوانی و گیاهی یا ترکیبی از این دو به همراه مواد موجود در طبیعت تولید می شود. این محصول در واقع نوعی کشاورزی ارگانیک را به ارمغان آورده است. به این صورت که با استفاده از آن به جای کود های شیمیایی، از آلودگی محیط زیست و جانداران می توان جلوگیری کرد.

بهترین زمان کوددهی گیاهان
کود ارگانیک ترکیبی از کود حیوانی و گیاهی است که کشاورزی ارگانیک را بهمراه می‌آورد.

کود شیمیایی نیز از مواد شیمیایی مختلف و درصد خلوص متفاوت تشکیل شده است که این درصد خلوص بر زمان کوددهی، نحوه پخش و اثربخشی آن روی گیاهان مختلف تاثیرگذار است. بنابراین شناخت کافی از انواع کودهای شیمیایی قبل از انتخاب یا مصرف آنها ضرورت دارد. کود شیمیایی، از مواد معدنی تشکیل ‌شده که به ‌آسانی تجزیه و جذب می‌ شوند و به‌ صورت صنعتی تولید و به اشکال مختلفی مانند پودر، گرانول، محلول و گاز عرضه می شوند.

بهترین زمان کوددهی گیاهان
کود شیمیایی به اشکال مختلفی نظیر پودر، گرانول، محلول و گاز عرضه می‌شوند.

برای جلوگیری از آسیب رساندن به درختان و گیاهان خود ابتدا لازم است که خاک خود را بررسی و آزمایش کنید تا دریابید که کدام کود برایش ضروری است. مقدار مناسبی از کود را در فصل بهار یا پاییز اضافه کنید تا موجب بازیابی قوای گیاهان و رشد بهینه آنها شوید.

چه زمانی نیاز به کود دهی حس می شود؟

اگر دیدید که درخت شما آسیب دیده یا دچار آفت شده یا رشد ضعیف دارد، نشانگر این است که درخت مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت نمی کند و نیاز است که از کود مناسب بهره مند شود. از دیگر نشانه ها می توان به کوچک شدن و رنگ پریده شدن برگ ها اشاره کرد. درختان می توانند با قرار گرفتن در معرض آب و هوای خشن و سرد، انوع آفت ها و بیماری ها یا مواد شیمیایی آسیب ببینند و نیاز به استفاده از کود داشته باشند تا مواد مغذی موجود در کود را برای بهبود خود به کار گیرند.

بهترین زمان کوددهی گیاهان
حالات گیاه و درختان مشخص می‌کنند آیا این گیاه یاز به کوددهی دارد یا خیر. بنابراین مهم است که وضعیت گیاهان را تحت نظر داشته باشید تا با تغییراتی که در آن‌ها ایجاد می‌شود آشنا شوید.

زمان مناسب برای کود دهی

بسیاری بر این باورند که اوایل بهار و اواخر زمستان قبل از شکوفه دهی درختان است، اما اگر این زمان را از دست دادید، می توانید اوایل تابستان نیز این کار را انجام دهید. توجه کنید که اوایل پاییز یا اواخر تابستان زمان مناسبی برای کوددهی نیست. لازم به ذکر است که درختان سالم اغلب به مواد مغذی اضافی نیاز ندارند. اضافه کردن کود به خاک درختی که رشد خوب دارد می تواند نسبت مواد مغذی مورد نیاز را از حد لازم فراتر ببرد و موجب رشد افراطی گیاه و ضعیف شدن تنه شود. اما برای کود دهی درختان ضعیف تر مراحل زیر را دنبال کنید.

بهترین زمان کوددهی گیاهان
معمولا فصل بهار، زمانیکه هنوز شکوفه‌ها جوانه نزده‌اند، زمان مناسبی برای کوددهی گیاهان است.

خاک را پیش از کود دهی تست کنید

پیش از کود دهی گیاه را بررسی کنید که آیا اصلا به کود دهی نیاز دارد یا خیر. در صورتی که علائم بالا را مشاهده کردید، می توانید مطمئن شوید که زمان کوددهی فرا رسیده است. همچنین می توانید مقداری از خاک را آزمایش کنید تا دریابید که چه میزان مواد مغذی در آن وجود دارد. برای به دست آوردن تعادل مناسب خاک می توانید کیت تست خاک را از فروشگاه های مربوط به لوازم باغبانی خریداری کنید و میزان PH خاک را اندازه بگیرید. pH خاک باید بین ۶ تا ۶٫۵ باشد. خاک هایی که در میزان pH آنها بین این محدوده نباشد، نیاز به کود دارند.

بهترین زمان کوددهی گیاهان
اندازه گیری رطوبت، نور و pH خاک قبل از کوددهی مهم است.

توجه به سن درخت

همچنین لازم است که در زمان کود دهی سن درخت را نیز در نظر بگیرید. مسلما درخت جوانی که تنها یک یا دو سال از کاشت آن گذشته است، نیاز به کود دهی را حس نمی کند و به جایش بهتر است که بر کنترل علف های هرز و رطوبت کافی آن تمرکز کنید.

بهترین زمان کوددهی گیاهان
درختان جوان معمولا نسبت به درختان پیرتر کمتر نیاز به کوددهی دارند، در عوض بهتر است به روی کنترل علف‌های هرز آن تمرکز کنید.

انتخاب کود مناسب

با توجه به نوع درخت و خاک و همچنین تست های مختلف و کمک از متخصصان نوع کود مناسب درخت باغ یا باغچه خود را انتخاب کنید. کودهای تولید شده متعادل کنونی حاوی مقادیر مساوی از نیتروژن، فسفر و کلسیم هستند که روی برچسب آنها نوشته شده و برای هر نوع درخت میوه ای مناسب هستند.

بهترین زمان کوددهی گیاهان
نوع خاک و درخت مشخص می‌کند چه نوع کودی برایش مناسب است.

مخلوط کردن کود با آب و ریختن پای درخت یا باغچه

قبل از انجام این فرآیند حتما دستکش به دست کنید و میزان مناسبی از کود را با آب مخلوط کنید. می توانید به دستورالعمل های ذکر شده روی کیسه کود در خصوص میزان اضافه کردن آب توجه کنید. اگر کود شما پودری نبوده و دانه ای است می توانید آنها را به همان صورت دانه ای دور درخت بپاشید.

بهترین زمان کوددهی گیاهان

کود را در فاصله ۱ -۲ فوت یا حداقل ۳۰ سانتی متری از دور درخت بریزید تا به تنه آن آسیب نرسد و ریشه ها را درگیر کند. برای میزان دقیق کود مصرف شده حتما به سن درخت و دستورالعمل ها در زمان کوددهی توجه کنید تا از مصرف بیش از اندازه آن خودداری کنید.

شما چه تجربه ای در این خصوص دارید؟ آن را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: wikihow

سمپاشی باغچه و فضای سبز

سمپاشی باغچه و فضای سبز

  • نابود کردن انواع آفت‌ها
  • قارچ‌ها و علف‌های هرز
  • ازبین بردن انواع حشرات، موریانه و...
دریافت این خدمت از استادکار
42 نظرات
  1. صدیقه می گوید

    سلام. پارسال اول بهار پای هر درخت چسبیده به تنه معادل یک کیلو یا نیم کیلو کود حیوانی روی خاک و بدون مخلوط کردن و به صورت کپه ریختم. چون بقیه باغچه سبزی کاری شده بود نشد با خاک مخلوط کنم. امسال که خواستم کودها را پخش کنم دیدم لابلای آنها مثل تار پر شده از ریشه. تمام درختان از جمله انجیر و گلابی اینطور شده بود

    1. هدی رضایی می گوید

      کنه تار عنکبوتی یکی از آفت هایی است که میوه های درختان سردسیری را درگیر می کند و یکی از روش های از بین بردن آن را شستشوی درخت از بالا به پایین با آب زیاد و مایع ظرفشویی می دانند. همچنین استفاده از سم کش های مختلف که حشره نسبت به آن مقاومت نکند نیز دیگر راه مفید است.

    2. محمد می گوید

      سلام . احتمالا نهال هاتون رو ت. عمق کم کاشتید یا اینکه مدت زمان زیادی گذاشتید کود به صورت کوپه پای درخت بمونه

  2. محمد حسین می گوید

    با سلام و احترام از وبلاگ بسیار خوبتان.
    آیا میتوان از کودهای N P K به گلهای رز هم داد؟
    کودهای N P K درای ترکیبات متفاوتی هستند مانند : 10 50 10+TE آیا برای فصول مختلف باید استفاده کرد ؟
    لطفا نحوه استفاده از این کودها برای مرکبات نیز بفرمایید چگونه بایستی داد ؟

    1. هدی رضایی می گوید

      سلام و تشکر از نظر شما
      – کودهای N P K ترکیبی از نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K) هستند. گیاه گل رز به هر سه این مواد احتیاج دارد و می توان از این کود برایش استفاده کرد.
      – کودهایی مخصوص گل رز وجود دارد که متناسب با نیازهای بالای فسفر گل رز، با نسبت N-P-K به‌صورت 16-24-18 ساخته‌شده‌اند؛ اما لزوماً نیازی به تهیه کود مخصوص برای گل‌های رزتان ندارید. همچنین می‌توانید از کود کامل عمومی با نسبت فسفر بالا به‌صورت 5-10-5، 4-8-4 یا 4-12-4 استفاده کنید.
      – در خصوص قسمت آخر سوالتان نیز استفاده از این کود برای مرکبات و میزان مصرف آن در زمان های مختلف مثلا در زمستان و قبل از بیدار شدن و گلدهی با کوددهی آن در مرحله ریزش گل یا رنگ دهی میوه متفاوت است و بهتر است برای آگاهی از اندازه دقیق کود با کارشناسان مشورت کنید.

  3. سمین می گوید

    سلام
    برای درختان باغچه ای ک دو سه سال کودهی نداشتن و الان برگاشون زرد شده چ کودی مناسب هست؟

    1. هدی رضایی می گوید

      سلام سمین جان
      گیاه برای رشد سالم و بهینه‌ی خود به واحد‌های مغذی زیادی نیاز دارد. بدون این مواد مغذی گیاهان نمی‌توانند به اندازه‌ی تمام توان خود رشد کنند، میزان برداشت کاهش پیدا می‌کند و بیشتر در معرض بیماری قرار می‌گیرد. پس لازم است کوددهی باغچه خود با کودهای حیوانی، کودهای گوگردار که در ساختار سبزینگی گیاه به اندازه نیتروژن نقش دارد و کودهای حاوی آهن و منیزیوم را به کار برید که میزان کلروفیل بیشتر و توانایی فتوسنتز گیاه را چندین برابر خواهد کرد.

  4. سیدحمیدرضاصالحی می گوید

    کودبیست بیست و یاکود حیوانی.اگرکود مرغی دسرس بود ب تعداد انگشتای دست دور نهال بریزید واینکارو هفته ای یبارانجام بدین تامطمعاشید درخت بخاطرقدرت کوددچار شُک نشه وبسوزه.البته کود گوسفندی ای ک ازقبل سوخته باشه خیلی بهتره.یک:بذر علف هرز موجود درازبین رفته وقدرت کود مقداری کم شده و شُکی وارنمیکنه ب نهال.
    برای راهنمایی بیشترتلگرام درخدمتتونمHamidu72@ومن اله توفیق

    1. هدی رضایی می گوید

      سپاس از راهنمایی ارزشمند و به اشتراک گذاری تجربه خوب تان.

  5. احسان می گوید

    به ازای هرسال از سن درخت چه مقدار کود شیمیایn.p.kیامتعادل کننده بریزیم.یا چ مقدار کود حیوانی

    1. هدی رضایی می گوید

      سلام احسان جان
      برای اطلاع از میزان دقیق این کودها با توجه به نوع درخت خوب و بازه رشد درخت و فصلی که اقدام به این کار می کنید، می توانید از نظرات متخصصان استادکار بهره مند شوید.

  6. مریم مقدم می گوید

    سلام. لطفا راهنمایی بفرمایید برای باغچه ای 500 متری که انواع درخت میوه در حدود 50 درخت در 2سمت فضای آن دارد و عمر درختان حدود 7سال است چه کودی بدهیم؟ الان زمان مناسبی برای کود شیمیایی است؟ چگونه و چه مقدار کود بدهیم؟

    1. هدی رضایی می گوید

      مریم عزیز اشاره نکردید که نوع درختان شما چیست تا در خصوص کود ویژه و زمان مناسب آن پاسخ دهیم . اما به طور کلی کودهای نیتروژنه و کودهای حاوی گوگرد و منیزیوم برای رشد سریع درختان میوه از کودهای محبوب اند.

  7. ناشناس می گوید

    سلام وقت بخیر
    یه درخت توت در حیاط داریم حدودا 6ساله. رشد خوبی داشت و یک دفعه شاخه هاش شروع به خشک شدن کرد. شاخه های خشک رو قطع کردم (فقط چند شاخه اصلی رو گذاشتم) دوباره شروع کرد به جوانه زدن. ولی باز بعضی از جوانه هاش خشک میشن. الان از کود مرغی بهش دادم.نظر شما چیه ؟

    1. هدی رضایی می گوید

      می‌توانید از خدمات مشاوره باغبانی استادکار استفاده کنید. کارشناسی این سرویس رایگان است.
      https://ostadkar.ir/tehran/service/gardening

  8. سینا پیروزی می گوید

    سلام.خسته نباشید.بهترین کود برای رشد نهال های گردو چه کودیه و چه فصلی برای کود دهیش مناسب تره؟

    1. هدی رضایی می گوید

      سلام و تشکر دوست عزیز
      معمولا فصل زمستان بهترین زمان کوددهی نهال‌های گردو است و نوع کود به جنس خاکی که نهال را می‌کارید بستگی دارد.
      بهتر است پیش از کاشت نهال، در فصل بهار یا تابستان، گودال مدنظر برای کاشت درخت گردو را با برگ‌های پوسیده و کود ارگانیک بپوشانید تا شرایط مساعدی برای رشد آن فراهم کنید.

  9. مسعود می گوید

    سلام ، بهترین کود جهت درخت‌های گیلاس و آلبالو ( بزرگ و نهال یکساله ) چیست و چه زمانی کود دهی انجام شود مفید تر است ،
    با سپاس

    1. هدی رضایی می گوید

      سلام دوست عزیز. معمولا ریشه‌های درختان گیلاس و آلبالو در سال‌های اول کم و کوچک هستند در نتیجه احتیاج به مواد غذایی و عناصر غذایی کم است.
      بهتر است بیشتر روی روش‌های مراقبتی گیاه تمرکز کنید. علف‌های هرز را حذف کنید و مراقبت باشید ریشه گیاه غرقابی نشود.
      برای درختان جوان گیلاس دو بار کوددهی در هفته دوم و ششم بعد از کشت کافی است.
      كوددهي با انواع كودهاي نیتروژن ( سولفات آمونیوم ، اوره، نیترات آمونیوم، نیترات كلسیم) و یا استفاده از كودهاي كامل به فرمول 10-10-10 برای درختان در این سن مناسب است.
      در صورت نیاز به مشاوره بیشتر و خدمات استادکار می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید.
      https://ostadkar.ir/tehran/service/gardening

  10. hasanzardaneh می گوید

    سلام:خسته نباشید برای چالکود کردن کودحیوانی برای درخت سه ساله پسته
    چه عناصری دیگری همراه این کود مفید است؟

    1. هدی رضایی می گوید

      سلام وقت شما بخیر
      می توانید نظرات متخصصان مجموعه بزرگ استادکار را در این خصوص جویا شوید.
      https://ostadkar.ir/tehran/service/gardening

  11. Mobin می گوید

    سلام ما حدود ۲۰۰ درخت از هر نوع میوه داریم و منطقه سردسیر قرار داریم اما متاسفانه خشک میشن و درخت هامون ۵ ساله هستن و تازه دارن بارور میشن تا حالا خاکمون رو تست نکردیم به نظر شما چه کودی به درخت هامون بدیم و چجوری از خشک شدنش جلوگیری کنیم آیا از این به بعد نیاز به سم پاشی دارن؟ آیا سم خاصی لازمه؟

    1. هدی رضایی می گوید

      سلام دوست عزیز. باتوجه به اینکه در منطقه سردسیر هستید و درختان شما خشک می‌شوند، به نظر بنده درختان باغ دچار سرمازدگی می‌شویند و بهتر است کودهای مناسب جلوگیری از سرمازدگی را هم امتحان کنید. در مورد قسمت دوم سوالتان نیز خاک برخی مناطق سردسیر، آهکی است و احتمال اینکه خاک منطقه شما هم آهکی باشد و به کود ضدسرمازدگی نیاز داشته باشد زیاد است.

  12. محسن نجفی می گوید

    باسلام خاک زمین گردو ph 6 میباشد اما تعدادی از درختان بار نداده و یا خشک شده آفت هم نزده ازدو گردو یکی خیلی ریز ودیگری درشت شده اما مغزشان سفید وسالم است آیا استفاده ازکودگرانوله گوگردی مناسب است

    1. هدی رضایی می گوید

      سلام جناب نجفی
      می توانید پاسخ سوال تخصصی خود را از متخصصان استادکار بپرسید.
      https://ostadkar.ir/tehran/service/gardening
      کارشناسی این سرویس رایگان است.

  13. مهدی خسروی می گوید

    سلام ،من باغ ویلای حدود ۱۵۰۰متری در کردان دارم ،،اما کرم ساقه خوار زده به درختان ،،و درختان زرد الو و گیلاس سوراخ رو بدنه دارن این رو چکنم؟ ،،برای کود دادن چه نوع کودی استفاده کنم ؟چه زمانی ؟

    1. هدی رضایی می گوید

      سلام مهدی جان. پیشنهاد ما این است که شما ابتدا اقدام به سمپاشی کرم ساقه خوار کنید تا امکان رشد لاروها که در فصل زمستان روی درخت لانه می کنند را از بین ببرید.
      از سمومی که به صورت تخصصی برای از بین بردن این کرم ساخته شده است می توانید استفاده کنید که به عنوان مثال سم زئوزران یا پماد انتی تارلو را میتوان نام ببریم.
      پس از از بین بردن آفت به فکر کود جهت تقویت آن باشید.

  14. متین می گوید

    سلام درباعچه خانه ام 3درخت انگورعسکری دارم که یکی ازآنان 2ساله و رشد خوبی ندارد امادو درخت دیگر میوه میدهند اما ریز هستند لطفا درسال چند بار وچقدر وچه زمان هایی به آنان کود بدهم تا خوب رشد ومیوه درست بدهند واگر براساس کودهای بازار اسم بیرید ممنون میشم

    1. هدی رضایی می گوید

      سلام متین جان. کاهش «روی» یکی از نشانه های کاهش میوه است. می‌توانید اوایل بهار اسپری «روی» روی انگورها بپاشید.
      به طور کلی برای افزایش باردهی به دنبال کودی باشید که داخل آن موادی چون نیتروژن، پتاسیم، روی و بور باشد. همچنین کودهای حاوی آهن و منیزیم و منگنز خاصیت باروری گیاه را افزایش می‌دهند.

  15. ساسان فردی می گوید

    سلام .
    من دو روز پیش حدودا ۵۰ اصله درخت ۶ الی ۱۰ ساله خریدم و انتقال دادم . احتمالا ریشه ها ی زیادی از درخت در نتیجه دراوردن و انتقال از بین رفتن . خواهشمندم راهنمایی بفرمایید چیکار کنم که درختان خشک نشن

    1. هدی رضایی می گوید

      ساسان جان به طور کلی پوشاندن ریشه توصیه می شود. برخی برای این کار پلاستیکی پر از خاک را دور ریشه می‌پیچند تا زودتر انتقال داده و بکارند. برخی دیگر از بتن استفاده می‌کنند تا ریشه‌ها در معرض هوا قرار نگیرد و خشک نشود.

  16. امیر می گوید

    سلام من یک باغ. دارم که خاکش قرمز و چسبند هستش چه نو کودی بریزم

    1. هدی رضایی می گوید

      سلام. کاش توضیح بیشتری میداد دوست عزیز. مثلا اینکه این باغ در کدام منطقه کشورمان است. همچنین چه درختانی دارد یا قصد دارید چه محصولاتی در آن باغ بکارید.

  17. اصغر می گوید

    سلام من یک باغ. دارم که خاکش قرمز و چسبند هستش چه نو کودی بریزم

    1. هدی رضایی می گوید

      سلام. کاش توضیح بیشتری میداد دوست عزیز. مثلا اینکه این باغ در کدام منطقه کشورمان است. همچنین چه درختانی دارد یا قصد دارید چه محصولاتی در آن باغ بکارید.

  18. حسن می گوید

    سلام برای نشاموانگورنیازبه استفاده ازکودهست یاخیراگرنیازاست زمان استفاده ومقدارآنرابیان فرمائید
    ارادتمندشماحسن(همدان)

    1. هدی رضایی می گوید

      با سلام.
      بذر حتی با آبیاری و بدون استفاده از هیچ کودی قادر به رشد است اما کوددهی می‌تواند رشد آن را تقویت کند.
      برای اینکه از مقدار دقیق و نوع کود با توجه به نوع درختان منطقه سردسیر خود آگاهی پیدا کنید از خدمات باغبانی استادکار استفاده کنید.
      https://ostadkar.ir/tehran/service/gardening

  19. داود می گوید

    از شما پیشاپیش ممنونم من یک باغ در نطنز دارم که ۲۰تا درخت گردو ودرخت گیلاس وانگور وزرد الو وگلابی داره تا حالا فقط کود گوسفندی پوسیده بهشان میدادم اما بجز گردو بقیه بار خوبی ندارد البته گردو هم زیاد ندارد لطفا راهنمایی کنید چه کود ی همراه کود حیوانی به زمین بدهم وچه میزان وچه وقت متشکرم

    1. هدی رضایی می گوید

      سلام . تشکر از نظر شما
      بهترین زمان کوددهی درختان میوه قبل از باز شدن شکوفه هاست.
      با توجه به اینکه شما کود ارگانیک را استفاده کردید و جواب نگرفتید، پیشنهاد ما این است که از کودهای بیولوژیک و شیمیایی که مواد مغذی درختان شما را فراهم می‌کنند استفاده کنید.
      کود متعادل کننده هم کودی است که دارای نسبت های مساوی نیتروژن و فسفر و پتاسیم (۱۰-۱۰-۱۰) است. این کود معمولا با نام N-P-K شناخته می شود و انتخاب خوبی برای رشد درختان میوه است.

  20. فرید حسینی علی ابادی می گوید

    سلام.من یک باغ سیب دارم حدود ۲۰۰درخت سیب هست نصف قرمز نصف سفید.ایا کود سیاه را چه زمانی بدم بهتره وچه اندازه بدم.بعد درختای قرمز من آب سیاه میدن من چیکار کنم

    1. هدی رضایی می گوید

      دوست عزیز کوددهی ضعیف شما عامل بیماری آب سیاه درخت سیب بوده است. درختان سیب به سه عنصر پرمصرف نيتروژن ، فسفر و پتاسيم، برای رشد خود نیاز دارند. پس کودی را انتخاب کنید که حتما حاوی این سه عنصر باشد.
      کود سیاه یا کود فسفر را می‌توانید هر زمان که نشانه های کمبود فسفر گیاه مانند کندی سرعت رشد، پوک بودن دانه‌ها، قهوه ای شدن برگهای قدیمی و … را دیدید استفاده کنید.
      در مورد قسمت بعدی سوالتان یعنی میزان مصرف نیز باید گفت:‌کود شیمیایی سیاه مانند سایر کودهای شیمیایی میزان مصرف مناسبی دارد که توسط کارشناسان تعیین می شود. این میزان بستگی زیادی به نوع آب و هوای منطقه، نوع خاک، میزان آب و … دارد.

  21. امید می گوید

    سلام…ممنون از شما کارشناس گرامی که اینقدر دقیق و با حوصله به سوالها پاسخ میدین….

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 − 3 =