بهترین زمان سمپاشی درختان میوه را بشناسید

69

در فصل جمع‌آوری میوه‌ها برای اینکه میوه‌های رسیده به دست ما برسند، مراحل زیادی را سپری کرده‌اند. یکی از این مراحل سمپاشی جهت جلوگیری از انواع آفت است. برای نگهداری از درختان میوه، در کنار آبیاری اصولی و کوددهی به موقع، توجه به زمان سمپاشی درختان میوه نیز اهمیت زیادی دارد. اما باید بدانیم زمان مناسب سمپاشی این درختان چه زمانی است تا بتوانیم آفات را از درختان دور نگه‌داریم. در نظر داشته باشید سمپاشی در زمان نامناسب و استفاده از سموم اشتباه نه‌تنها موثر نیست، بلکه به درختان آسیب جدی وارد می‌کند.

از آنجایی‌که بسیاری از حشرات طعم شیرین میوه رسیده را دوست دارند، می‌توانند با خوردن آنها به درختان آسیب وارد کنند. بنابراین کنترل این آفات، به میوه‌دهی بیشتر و پربارتر درختان باغ یا باغچه کمک می‌نماید. در این مقاله، زمان سمپاشی درختان میوه، بهترین سم برای درختان میوه، زمان سمپاشی زمستانه و بهترین زمان سمپاشی شته گفته خواهد شد. پس با این مقاله از استادکار همراه باشید.

چرا سمپاشی برای حفاظت از درختان لازم است؟

مسلما به‌عنوان یک باغبان دوست ندارید محصولات خوشمزه‌تان را با ارتشی از آفات و حشره‌ها به اشتراک بگذارید. اما متاسفانه یک روش متداول و مورد اعتماد برای حفاظت از همه درختان میوه در برابر آفات و حشرات موذی وجود ندارد. به‌عنوان مثال باید بگوییم زمان سمپاشی درخت آلو با زمان سمپاشی درخت سیب و زمان سمپاشی درخت تبریزی متفاوت است. با این حال اگر زمان سمپاشی درختان میوه را بدانیم، می توانیم احتمال ابتلا به آفت را در آنها به شدت کاهش دهیم.

این مقاله هم اطلاعات مفیدی در بردارد: راهکارهای مختلف از بین بردن شته و سمپاشی گیاهان آپارتمانی

دو سیب سرخ روی شاخه درخت
بهترین زمان سمپاشی درخت سیب در برابر آفت لیسه، اوایل فصل بهار است. ضروری است که این سمپاشی پس از ریزش گلبرگ‌ها در اواسط بهار، مجددا تکرار شود.

اگر برای سمپاشی باغچه و فضای سبز منزل خود، به دنبال افراد خبره می‌گردید، همین حالا با استادکار تماس بگیرید:

سمپاشی باغچه و فضای سبز

سمپاشی باغچه و فضای سبز

  • نابود کردن انواع آفت‌ها
  • قارچ‌ها و علف‌های هرز
  • ازبین بردن انواع حشرات، موریانه و...
دریافت این خدمت از استادکار

سمپاشی پس از هرس برای مبارزه با انواع آفات

درختان میوه سالم، اغلب می‌توانند با حمله آفات و حشرات از بین بروند و خسارات زیادی را روی دست کشاورز یا باغبان بگذارند. برای اینکه آفات را از درختان دور کنید، باید چهارچوبی ایجاد کنید تا نور و هوا به راحتی میان شاخه و برگ‌ها نفوذ کند.

برای مبارزه با آفت درختان، شاخه‌هایی را که مانع ورود نور خورشید به فضاهای درونی و پایین‌تر هستند، قطع کنید. نور خورشید نه‌تنها باعث رشد گیاهان می‌شود بلکه موجب جلوگیری از آفات نیز می‌گردد. سعی کنید شاخه و برگی که موقع هرس کردن پای گیاه و درخت ریخته است را نیز جمع‌آوری کنید. چون اگر این شاخه و برگ‌ها در هم محبوس شوند، رطوبت را در خود حفظ کرده و تبدیل به محیط مساعدی برای رشد قارچ‌ها می‌شوند.

لازم به ذکر است که به هیچ‌وجه شاخه و برگ‌های شته و آفت‌زده را نباید پای درختان ریخت. چراکه باعث تکثیر و رشد دوباره آفت‌ها می‌‌شود. پس بهتر است آنها را در جایی دور از باغ بسوزانید.

پس از هرس، محلولی از سم و آب ولرم آماده کنید و آن را به درختان بپاشید. در زمان سمپاشی درختان میوه، سم را با سمپاش‌های موتوری (برای باغ‌های بزرگ) یا مخزن سمپاش دستی (برای باغچه‌های کوچک) به درختان بدهید. توجه داشته باشید برای کنترل کامل آفات، به جز ساقه و برگ، باید تنه درختان را هم در زمان سمپاشی درختان میوه سم بزنید.

در این مورد، بیشتر بدانید: بهترین زمان هرس درختان چه زمانی است؟

فردی در حال هرس کردن درختان با قیچی باغبانی
برای مبارزه با آفات، علاوه بر استفاده از بهترین سم برای درختان میوه، هرس کردن مناسب آنها را هم در نظر داشته باشید.

برای بهره‌گیری از خدمات متنوع استادکار از جمله سمپاشی فضای سبز، اپلیکیشن ما را دانلود نمایید:

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

ایجاد محیط مناسب رشد و شرایط نوردهی

برخی گیاهان به نور مستقیم احتیاج دارند تا آفت نگیرند، اما عکس این مطلب نیز صادق است. برخی گیاهان سایه‌دوست هستند و نباید آنها را زیر نور مستقیم آفتاب قرار دهید، چون موجب ضعیف شدن و آفت زدن آنها می‌شوید. به علاوه، محیط گیاه را نباید مدام عوض کنید تا به استرس دچار نشود. گیاهان اگر در معرض استرس باشند، مقاومتشان کاهش می‌یابد و به سرعت توسط حشرات مضر مورد حمله قرار می‌گیرند.

خواندن این مقاله هم به دوستداران گیاهان توصیه می‌شود: برای از بین بردن حشرات گلدان چاره چیست؟

چند آلوی قرمز روی شاخه درخت در باغ
تعیین زمان سمپاشی درخت آلو دشوار است. زیرا درختان آلو در اقلیم‌های مختلف رشد می‌کنند. به همین علت زمان سمپاشی باید طبق شرایط اقلیمی آنها مشخص شود.

چه زمانی درختان و گیاهان را سمپاشی کنیم؟

کارشناسان خبره معمولا زمستان را زمان مناسب برای کنترل شپشک‌ها و آفات برگ‌خوار می‌دانند. در واقع می‌توان گفت بهترین زمان سمپاشی درختان میوه، طی ماه‌های بهمن و اسفند و قبل از جوانه زدن درختان است.

زمان سمپاشی زمستانه، باید بعد از سپری شدن خطر سرمای شدید و قبل از ظهور رشد جدید (متورم شدن جوانه) صورت گیرد. با توجه به اهمیت این موضوع، در ادامه مقاله در مورد سمپاشی زمستانه، بیشتر صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی بهتر با زمان سمپاشی درختان میوه، در این بخش به تعدادی از درختان، زمان مناسب برای سمپاشی آنها و بهترین سم برای درختان میوه اشاره خواهیم کرد. همچنین زمان سمپاشی درخت تبریزی را که در حیاط بسیاری از خانه‌ها دیده می‌شود، بررسی خواهیم نمود.

  • بهترین زمان سمپاشی درخت به

درخت به ممکن است به آفات متنوعی دچار شود. از جمله آنها می‌توان به زخم برگ، لکه برگ و کپک پودری اشاره کرد. بهترین زمان سمپاشی درخت به در برابر این آفات، اوایل فصل بهار است. بهترین سم برای درختان میوه مانند به، قارچ‌کش‌های معدنی مانند مس و گوگرد خواهد بود.

  • زمان سمپاشی درخت سیب

درخت سیب هم آفات متنوعی دارد که برای مبارزه با آنها، زمان‌های مختلفی توسط کارشناسان کشاورزی تعیین شده است. زمان مناسب برای سمپاشی جهت پيشگيري از بروز بيماري لكه سياه سيب، اوایل فروردین ماه توصیه می‌شود. در صورت ظهور كنه قرمز اروپايي، لازم است این درخت اوایل تابستان سمپاشی گردد. بهترین سم برای درختان میوه همچون درخت سیب، ترکیب روغن ولک دیموترایت، آدمیرال و اتیون خواهد بود.

یک دستگاه سمپاش در کنار یک نهال برای استفاده در زمان سمپاشی درختان میوه
بهترین سم برای درختان میوه معمولا شامل سایپرمترین، قارچ کش‌ها و روغن ولک هستند. بسته به وضعیت باغ، گاهی باید چند آفت‌کش را با هم مخلوط کرد تا بهترین سم برای درختان میوه به دست آید.
  • زمان سمپاشی درخت تبریزی

درخت تبریزی یا درخت صنوبر، ممکن است گاهی دچار حمله شته‌ها شوند. برای مبارزه با این آفات، باید درخت را با سم شته‌کش سمپاشی کرد. بهترین زمان سمپاشی درخت تبریزی و صنوبر، اوایل تابستان است.

سمپاشی درختان میوه در زمستان

زمان سمپاشی زمستانه، در دوره خواب درختان یعنی از اواسط بهمن است. در زمان سمپاشی درختان میوه در فصول سرد، باید از سم‌های زمستانه استفاده کرد. این سم‌ها معمولا با روغن‌های مخصوص مانند روغن ولک مخلوط می‌شوند تا اثر بیشتری روی درختان داشته باشند. سموم زمستانه برای نابود کردن حشرات جونده و مکنده که زیر پوست درختان جا خوش کرده‌اند، انجام می‌شود. زمان سمپاشی زمستانه، به علت نبود شاخه و برگ و محصول، سمپاشی درختان راحت‌تر انجام می‌گیرد.

به‌عنوان مثال، درخت سیب، میزبان نوعی شته به نام شته سیب به رنگ زرد است که پاهایی به رنگ سبز تیره دارد. بهترین زمان سمپاشی شته سیب، زمستان خواهد بود. در زمان سمپاشی درخت سیب در زمستان، به این نکته توجه کنید که شرایط جوی مناسب باشد. در غیر این‌صورت، بخش عمده سم در اثر بارش باران یا برف، از بین خواهد رفت.

خواندن این راهنمای کود دادن به درختان هم مفید است: بهترین زمان کود دهی درختان و باغچه و آموزش آن

بهترین زمان سمپاشی قارچ‌کش

از این نوع سم برای جلوگیری و درمان بیماری‌های قارچی درختان استفاده می‌شود. اگر گیاه یا درختی به قارچ مبتلا شده باشد، استفاده از قارچ‌کش‌ها ضروری است. اما بهترین زمان سمپاشی قارچ‌کش، در ساعات‌ خنک روز یعنی اوایل صبح یا حوالی غروب آفتاب خواهد بود. به دلیل اینکه روزنه برگ گیاهان در این زمان‌ها باز است، سمپاشی قارچ‌کش در این بازه‌های زمانی نتیجه بهتری دارد. به خاطر داشته باشید زمان نامناسب استفاده از قارچ‌کش در هوای بارانی و همچنین هنگام وزش باد است.

اگر به گیاهان آپارتمانی علاقه‌مندید، این مقاله را از دست ندهید: این گیاهان بالارونده پیچکی، سرسبزی بیشتری به خانه می‌دهند

چه نکاتی باید در زمان سمپاشی درختان میوه رعایت شوند؟

اگر به باغبانی مشغول هستید یا در باغچه خود تعدادی درخت میوه دارید، باید نکاتی را درباره زمان سمپاشی درختان میوه و نحوه سمپاشی آنها بدانید:

  • بهترین زمان سمپاشی درختان میوه، یک الی دو هفته قبل از جوانه زدن درختان است.
  • توصیه می‌شود پیش از سمپاشی درختان، آنها را آبیاری کنید.
  • بهتر است در زمان سمپاشی درختان میوه، از موتور سمپاشی استفاده کنید.
  • سمپاشي را به اندازه‌ای انجام دهید که سم از روی شاخه‌ها و برگ‌ها چکه کند. تنه درخت را هم فراموش نکنید.
  • بخش‌های داخلی درختان منبع اصلی آلودگی با آفات هستند. پس این بخش‌ها را به‌صورت خاص و با دقت بیشتری سمپاشی کنید.
  • اگر دمای هوا بالاتر از ۳۵ درجه سانتی‌گراد است، زمان سمپاشی درختان میوه را به یک روز دیگر موکول کنید.
  • توجه داشته باشید که بهترین زمان سمپاشی زمستانه، پس از هرس درختان است.
فردی در حال سمپاشی درختان میوه با دستکش، ماسک و لباس مناسب
در زمان سمپاشی درختان میوه، حتما از دستکش، عینک ایمنی و لباس مناسب استفاده کنید. پس از سمپاشی هم یک لیوان شیر بنوشید تا چنانچه سم از طریق تنفس وارد ریه شما شده است، دفع شود.

سخن پایانی

در این مقاله نکات مهمی در مورد زمان سمپاشی درختان میوه و بهترین سم برای درختان میوه آموختید. علاوه بر این، بهترین زمان سمپاشی درخت به و زمان سمپاشی درخت سیب به شما گفته شد. در ضمن اشاره شد زمان سمپاشی درخت آلو، بستگی به اقلیم منطقه رویش این درخت دارد.

تنها لازم است تاکید کنیم که از استفاده خودسر سموم برای درختان میوه خود، خودداری نمایید. همچنین قبل از اقدام به سمپاشی، حتما از متخصصان امر مشاوره بگیرید. چون سمپاشی بی‌موقع و با ترکیبات نامناسب، بیش از مفید بودن، برای گیاهان مضر است.

همکاران ما در استادکار، بهترین سم برای درختان میوه را می‌شناسند. همچنین زمان سمپاشی درختان میوه را به خوبی می‌دانند. پس برای دریافت خدمت سمپاشی درختان میوه خود، با ما تماس بگیرید:

سمپاشی باغچه و فضای سبز

سمپاشی باغچه و فضای سبز

  • نابود کردن انواع آفت‌ها
  • قارچ‌ها و علف‌های هرز
  • ازبین بردن انواع حشرات، موریانه و...
دریافت این خدمت از استادکار

منبع: homeguides

69 نظرات
  1. عباس می گوید

    سلام درفصل بهارواول فروردین میشودسمپاشی کرد؟
    چه سمی مناسب است
    ۴درخت در حیاط داریم سیب الو هلو انگور

    1. مرتضی صادقیلر می گوید

      سلام عباس جان
      بله سمپاشی در فصل بهار هم امکان پذیر هست. برخی از سموم و دفع آفات به صورت محلول در آب هم در پای درخت ریخته میشه. شما میتونید از هر دو حالت برای سمپاشی درخت‌ها استفاده کنید.
      ممنون از اینکه سوالت رو در بلاگ استادکار مطرح کردی، چراکه مخاطبین دیگه این مطلب هم ممکنه این سوال براشون وجود داشته باشه.

      1. محمد ، غفاری می گوید

        لطفا بهترین ساعت برای سمپاش درختان میوه را توضیح دهید ،یا احتمالا مساعد ترین دما برای سمپاشی ، وضمنا جدول زمان سمپاشی و نوع سم و نوع درختان ، که مطمئنا برای عموم مردن سودمند خواهد شد، ممنون از کمک وهمراهی تان

        1. هدی رضایی می گوید

          سپاس از شما. نظرتان را به سردبیر مربوطه ارجاع خواهیم داد.

  2. سیدحمید حسینی می گوید

    با سلام – برای مبارزه با کنه تار تن درخت انجیر چه فصلی باید سمپاشی کرد و از چه نوع سمی استفاده کنیم ؟ با سپاس

    1. هدی رضایی می گوید

      سپاس از نظر شما. کنه های تارتن روی پوشش سبز زیر درختانی مانند درخت انجیر مستقر میشوند. برای کنترل کنه میتوان از سموم اختصاصی مثل آبامکتین( ورتیمک) ، آمیتراز (مایتاک) ، پروپاژیت (امایت) ، تترادیفون (تدیون) استفاده کرد. معمولا پیش از تخمگذاری این حشره یعنی اوایل بهار باید سمپاشی را انجام دهید.

    2. حسین می گوید

      سلام وقت بخیر
      بنده در شمال کشور یه باغچه کوچک درست کرده ام که شامل درختان متفاوتی است می خواستم بدانم سمپاشی کی باید انجام بشه بهتره
      ایا در پایان زمستان باید انجام بشه یا در بهار یا تابستان

      باغبونی که بااون صحبت کردم می گفت از سم کنفیدور استفاده کن و بعد از هر بارندگی مجددا سمپاشی کنید
      ایا این مطلب درست است؟
      در ضمن استفاده از کود سه بیست چند وقت به چند وقت باید انجام بشه و تا کی؟

      ونیز کود اهن چند وقت به چند وقت باید استفاده بشه؟
      و اخرین سئوال اینکه در منطقه ما بعداز بیست تا سی سانت کندن زمین خاک مرطوب است چند وقت به چند وقت باید اب دهی انجام شود ایا از سیستم ابیاری قطره ای استفاده کنم یا خیر؟
      ممنون میشم راهنماَئمکنید با تشکر از لطف شما

      1. هدی رضایی می گوید

        دوست عزیز شما می توانید سوال خود را از طریق لینک زیر با کارشناسان ما در میان بگذارید.
        https://ostadkar.ir/tehran/service/gardening

  3. منصور می گوید

    سلام
    برای کنترل کرم ساقه خوار چه سمی موثر است
    چه زمانی باید استفاده کرد

    1. هدی رضایی می گوید

      دوست عزیز عنوان نکردید که کرم ساقه خوار را روی چه محصولی مشاهده کردید، اما به طور کلی برای از بین بردن کرم ساقه خوار برنج نیمه های اردیبهشت ماه بهترین زمان است و معمولا از سمومی مانند گرانول ريجنت 2/0 درصد، گرانول ديازينون 10 درصد و… میتوان استفاده کرد.

  4. یامین می گوید

    سلام،یه درخت پرتقال داریم زیر برگ هاش دونه هایی داره یه چیزهای کشیده سیاه رنگ و بی حرکت الان هم که شکوفه داده رو برگهای جدیدش حشره های سبز رنگو سفید پرء اینا چین؟و اینکه تو این فصل میشه سم پاشی کرد؟ینی کی دقیقا میشه که اسیبی به میوهو درخت نزنه؟

    1. هدی رضایی می گوید

      سلام دوست عزیز
      به نظر می‌رسد شما با نوعی شته مرکبات مواجه شده باشید که یکی از آفت های مهم مرکبات است. در هنگام شروع رشد جوانه می توان سمپاشی را با شته کش اختصاصی چس (Chess) به نسبت 0/5 در هزار فقط روی سر شاخه های جوان انجام داد. اگر روش های بیولوژیک و طبیعی را ترجیح می دهید، نوع خاصی از کفشدوزک های coccinella septempunctata می توانند به کمک شما آیند.

  5. فاطمه می گوید

    سلام درخت سیب داخل منزل داریم سال گذشته هم برگهاش زیادبزرگ نشدو کم حال بود که فکرکردیم داره خشمک میشه امسال شکوفه زده و برگ داده بازم برگهاکم رنگ و کوچک ستند احساس میشه رشد ریشه محدودشده باشه چیکار باید انجام داد

    1. هدی رضایی می گوید

      سلام فاطمه جان. متخصصان استادکار در این زمینه می توانند یاریگر مشکل شما باشند.
      https://ostadkar.ir/tehran/service/gardening

  6. معصومه می گوید

    سلام تعدادی درخت میوه سه ساله دارم دوتا از انها شته زده در این فصل بهار میتونم سم پاشی کنم چه سمهایی لازمه اگر جواب بدهید ممنون میشم درضمن بعضی از انها شکوفه کرده است

    1. هدی رضایی می گوید

      شته ها با سرعت زیاد تکثیر میشوند پس باید قبل از خسارت زدن به گیاه این آفت را کنترل کرد. بهتر است قبل از جوانه زدن و در زمستان برای کنترل این آفت اقدام کنید. با این حال روش هایی چون شستن درخت و استفاده از سمهای مخصوص مانند مالاتیون ، دیازینون و یا دلتامترین یا سمهای ارگانیک مانند محلول تنباکو و محلول سیر میتوانید استفاده کنید.

    2. هدی رضایی می گوید

      سلام همراه عزیز. به طور کلی بهترین زمان اولین سمپاشی مرکبات بعد از ریختن شکوفه‌ها است و دومین سمپاشی دو هفته بعد از آن باید انجام شود. اما اگر درختان شما از نوع دیگری به جز مرکبات هستند از کارشناسان استادکار در این زمینه بهره بگیرید.
      https://ostadkar.ir/tehran/service/gardening

  7. مسعود می گوید

    سلام من باغ با چند نوع میوه مختلف دارم سم شته برای همه یکسانه؟

    1. هدی رضایی می گوید

      تشکر از کامنت شما دوست عزیز. در پاسخ باید گفت نه تنها سم شته همه درختان با هم یکسان نیست، بلکه زمان سمپاشی هر کدام نیز با دیگری متفاوت است که می بایست قبل سمپاشی این موارد را در نظر بگیرید.

  8. محمد می گوید

    سلام
    ماباغ زیتون داریم که همه ساله بامشکل ریزش گل وعدم نگهداری گل درزمان گلدهی مواجهیم امکان داره تلفنی باشماصحبت کنیم مهندس.
    ازشهرستان طارم.زنجان

    1. هدی رضایی می گوید

      مجمد جان روی لینک زیر کلیک کن تا با بهترین کارشناسان باغبانی استادکار مشکل خود را در میان بگذاری.
      https://ostadkar.ir/tehran/service/gardening

  9. کامران صدیقی می گوید

    ضمن تشکر
    من توی باغچه خونه خودم درخت بِه و سیب و شله توت سیاه و گیلاس و شلیل و زردآلو دارم و دور باغ درخت سپیدار کاشتم
    ۱_ درخت زردآلو من امسال برگ هاش ریز و ضعیف هستند و پارسال هم میوه نداد روی تنه درخت قارچ سبز رنگ وجود داره
    ۲_ درخت های سیب به مقدار خیلی کم برگ هاش بیمار هستند و قرمز شدن و جمع و چروک شدن
    ۳_ درخت های البالوی من ضعیف هستند و با توجه به کود حیوانی که دادم ولی هنوز برگ هاش ضعیف هستند
    سوال؟؟؟؟
    آیا پس از شکوفه دادن میتونم سم پاشی کنم برای از بین بردن شَتِه هائی که باعث قرمز و چروک شدن برگ های سیب شدن؟؟؟؟
    چه نوع ویتامین هائی میتونم در این فصل یعنی اردیبهشت ماه به درخت هام بدم؟؟؟
    من در یک منطقه سرد سیر زندگی میکنم.
    لطفا راهنمائی مفصل بفرمائید
    سپاسگذارم

    1. هدی رضایی می گوید

      کامران عزیز
      با توجه به توضیحاتی که در مورد درخت هایتان به ما دادید، درختان باغچه شما به سمپاشی و تقویت نیاز دارند. بهتر است با کارشناسان استادکار در این باره مشورت کنید.
      https://ostadkar.ir/tehran/service/gardening

  10. نوروزی می گوید

    سلام. با توجه به اینکه خطر جذب سم توسط میوه و آسیب به کبد انسان به دلیل سمپاشی وجود دارد، روش های دیگری برای مبارزه با آفات مانند کفشدوزک وجود ندارد؟

    و سوال دیگه اینکه همه سم ها باید 21 روز قبل برداشت میوه باشن؟

    1. هدی رضایی می گوید

      شما می توانید افت کش های ارگانیک یا روش های طبیعی برای از بین بردن این حشره را امتحان کنید. برخی از این روش ها استفاده از روغن کرچک، آویشن، اسپری اسطوخودوس و … است.

  11. سمیرا می گوید

    سلام خسته نباشید، ایا مورچه ها هم برای درختان افت محسوب می شوند( مثلا درخت خرمالو) ممنون

    1. هدی رضایی می گوید

      بله مورچه ها هم می توانند آفت محسوب شوند و برای از بین بردن آنها از آفت کش استفاده می شود.

  12. مرتضی می گوید

    سلام.خانم رضایی باغ انار بنده سال گذشته مورد حمله کرم گلوگاه قرار گرفته است.لطفا بفرمایید که آیا الان که اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد هست چه سمی رو می توانم استفاده کنم؟لطفا دستور استفاده از سم هم بگین..ممنون

    1. هدی رضایی می گوید

      سلام دوست عزیز
      سپاس از نظرتان. متاسفانه مهم‌ترین آفت انار کرم گلوگاه انار است که با ایجاد سوراخ در محوطه داخلی تاج و نفوذ به داخل میوه انار از پوست و دانه‌های میوه تغذیه می‌کند.این آفت به محصول انار در دو مرحله درختی و انباری به طور متوسط تا 45 درصد خسارت می‌زند. روش‌های مختلف مبارزه با این آفت شامل؛ زراعی، بیولوژیک و مکانیکی است.
      روش زراعی شامل؛ بهبود و ایجاد باغات با شرایط زراعی مناسب و
      روش بیولوژیک شامل؛ رهاسازی زنبور تریکوگراما است که تخم‌های آفت را داخل تاج پارازیته می‌کند.
      روش مکانیکی نیز شامل؛ جمع‌آوری میوه‌های باقیمانده روی درختان یا ریخته شده روی زمین و دفن یا سوزاندن آن‌ها و استفاده از تله‌های فرمونی به منظور تعیین زمان ظهور و اوج پرواز آفت است.
      تقویت درختان بر اساس آزمون خاک هم به مقاومت درختان نسبت به آفت می‌تواند کمک کند.
      بهترین روش تغذیه انار به روش چالکود به این ترتیب است: ترکیبات چالکود شامل یک سوم کود ازته، تمام کود فسفاته و پتاسه به همراه کود دامی پوسیده در نیمه خارجی سایه‌انداز تاج درخت به طول و عرض و عمق 0.5 متر احداث می‌شود.
      همچنین لازم است 2 تا 3 هفته پس از گلدهی درختان انار در دهه آخر خرداد و یا 5 تا 6 هفته پس از ظهور اولین گل انار داخل تاج را بوسیله تاج تراش تمیز کنید. یا برای جلوگیری از تخم گذاری حشره کامل کرم گلوگاه می‌توان از پوشش‌های توری روی تاج میوه استفاده کرد. رنگ زدن تنه درختان با ماده کائولین یا محلولپاشی درختان با کائولین 5 درصد در 4 نوبت به فواصل یک ماه به همراه پرچم تراشی در خرداد ماه نیز پیشنهاد می شود.

  13. محمود ابراهیمی می گوید

    برای از بین بردن سن درخت انجیر چیکار باید کرد ؟ این سن با نیش زدن به دانه های انجیر باعث ایجاد تغییر رنگ انجیر شده و ریزش انها میشود . و بر روی هر دانه سوراخ سیاه رنگ ریزی مشاهده میشود

    1. هدی رضایی می گوید

      آقای ابراهیمی عزیز، برای اطلاعات بیشتر در خصوص این آفت با کارشناسان استادکار گفتگو کنید.
      https://ostadkar.ir/tehran/service/gardening

  14. محمودقائمی می گوید

    سلام
    محافظت از درختان بسیار مهم است باغداران باید در فصل های مختلف بیک یک درختان باز سرکشی کنند شاخه های جوان را مورد بازدید دقیق قرار دهند زیرا انواع آفات بیشتر لجوجانه های تازه حمله میکنند بهتراست بمحض رویت حشره آن درخت و گاهی تمام باغ را سم پاشی کنند
    ظاهرا مشاوره با سایت استاد کار مفیداست

    1. هدی رضایی می گوید

      سپاس از اینکه تجربه تان را با ما در میان گذاشتید دوست گرامی.

  15. donya می گوید

    آيا درخت انار را پس از گل دادن ميتوان سمپاشي كرد؟ درخت انار من بشدت گل داده ولي تمام گلهايش شته و آفت سبز رنگ زده با اين كه قبل از گل دادن سمپاشي كرده ام عده اي سفارش كردند كه بعد از گل دادن سم پاشي نكنم بنابراين نميدانم ايا سمپاشي بعد از گل دادن خوب هست يا نبايد اين كار رو بكنم ممنونم ميشم اگر جواب بديد؟

    1. هدی رضایی می گوید

      برای اینکه پاسخ دقیق پرسش خود را بیابید به شما پیشنهاد می کنیم از خدمات باغبانی استادکار استفاده کنید.
      https://ostadkar.ir/tehran/service/gardening

  16. بهنام رحیمی می گوید

    در هنگام سم پاشی چه نوع ماسکی در جهت حفاظت از مصدومیت لازم است تا استفاده گردد؟

    1. هدی رضایی می گوید

      سلام بهنام جان . ماسک فیلتردار مناسب که جلوی بینی و دهان شما را به طور کامل بپوشاند و جلوی استنشاق مواد سمی را بگیرد تهیه کنید. چنینی ماسکی در فروشگاه های لوازم باغبانی نیز موجود است.

  17. یوسف می گوید

    سلام ما چند تا درخت شلیل و هلو انجیری داریم وخیلیاش کرمو شده آیا الان که اول مرداد هست میشه اینها رو سمپاشی کنیم؟البته رنگ گرفته ولی کامل نرسیده .

    1. هدی رضایی می گوید

      سلام و سپاس یوسف جان.
      اولین سمپاشی درختان میوه باید بعد از ریختن شکوفه‌ها انجام شود و دومین سمپاشی دوهفته بعد از آن باید انجام گردد. این درمان را در اواخر مرداد یا اوایل ماه شهریور یا هر بار که متوجه حفره‌های لاروی جدید می شوید تکرار کنید.

  18. سینا می گوید

    سلام
    ما یک‌درخت انجیر داریم که بچه ها پای ریشه سم ریختند برگهاش زرد شدند الان میوه هاش رسیده آیا قابل استفاده هستند؟؟

    1. هدی رضایی می گوید

      دوست عزیز کاش عنوان می کردید که چه سمی و به منظور مقابله با چه آفتی پای این درخت ریخته شده است.

  19. عسل می گوید

    ما در کرمانشاه هستیم
    باغ سیب داریم آیا بعد از اتمام باغبانی و چیدن سیب باغ نیاز به سم پاشی دارد ؟
    اگر نیاز دارد از چه نوع سمی ؟

    1. هدی رضایی می گوید

      با سلام. پرسش خود را با کارشناسان استادکار در میان بگذارید و مشورت بگیرید.
      https://ostadkar.ir/tehran/service/gardening

  20. فهيمه نوري می گوید

    سلام
    من تو بالكن خرود ٢٠ تا بوته گجه فرنگي دارم و به همون تعداد فلفل دلمه اي الان مگس سفيد گذاشتن ميخواستم بدونم سم مالاتيون براشون مناسبه براي از بين بردن افت؟؟ ممنون ميشم راهنماييم كنيد

    1. هدی رضایی می گوید

      دوست عزیز اینکه این سم خاص برای محصول شما و از بین بردن مگس سفید مفید را با کارشناسان استاد کار مطرح کنید.
      https://ostadkar.ir/tehran/service/gardening

  21. محمد می گوید

    درود
    امروز ۱۰شهریور ماه روی برگهای درخت گیلاس گنیه نباتی دیدم
    آیا نیاز به سمپاشی هست یانه یا اینکه پائیز در راه است خودشون از بین میرن ممنون از لطفتان

    1. هدی رضایی می گوید

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      اگه منظورتون کنه درخت گیلاس است، راه مبارزه با ان سمپاشی شیمیایی از کنه کش ها و شته کش هایی مثل ابامکتین و کنفیدور است. همچنین برای مبارزه ی بیولوژیکی با این آفات میتوانید از کارتهای زرد و آبی استفاده کنید.می توانید نظر فنی کارشناسان استادکار را نیز در این زمینه بپرسید و از خدمات سمپاشی استفاده کنید.
      https://ostadkar.ir/tehran/service/gardening

  22. خانم سادات می گوید

    ممنون از مشاوره ها خوبتون
    راحب به درخت عناب سوال دارم درختای عناب باغ ما واقع در مورچه خورت اصفهان خیلی پربار و درشت و‌خوب شدن ولی چون سم نزدیم کرمو هستن الان چه‌چهره ای میتونم براشون بکنم؟

    1. هدی رضایی می گوید

      وظیفمونه خانم سادات عزیز
      از جمله روش‌های مدیریت کرم زدگی عناب می‌توان به شخم سطحی خاک اطراف درختان به منظور از بین برده شفیره‌ها و همچنین استفاده از سموم شیمیایی نظیر دیازینون و فوزالون اشاره کرد که باید در اوایل میوه بندی گیاه مورد استفاده قرار گیرند.سم پاشی در سه نوبت بایکی ازسموم حشره کش فسفره مثل دیازینون با فاصله یک هفته تا 10روز توصیه می شود ،سمپاشی در هوای آرام و خنک ( صبح زود و یا عصر ) انجام شود. همچنین تقویت درخت با کود کامل و کود میکرو نیز در باردهی بهتر درخت موثر است.

  23. زارع می گوید

    روی تنه درختای سپیدار باغچه شته زده از چه سمی میشه استفاده کرد با سمپاش دستی؟

    1. هدی رضایی می گوید

      دوست عزیزم لازم است این درخت را در مرحله سمپاشی کنید. نخست در بهار و به محض فعالیت آفت و مرحله دوم در اواخر زمستان.
      در خصوص قسمت دوم سوال شما نیز باید بگوییم : محلول پاشی تنه و شاخه ها با استفاده از سم اتیون + روغن در زمان شروع فعالیت آفت مهم است و دستی بودن یا مکانیکی بودن فرآیند سمپاشی را با توجه به ابعاد درخت از کارشناسان گیاه پزشکی سوال کنید.

  24. RH می گوید

    سلام و عرض ادب درخت سیب ۳ یا۴ ساله روی برگهاش دانه های سیاه پر شده.درخت هلو انجیری میوه های نرسیده روی درخت رشدشان متوقف شد و گندید و برگها زرد شد و ریخت.
    میشه راهنمایی بفرمایید.ممنون میشم

    1. هدی رضایی می گوید

      روز بخیر دوست عزیز.
      احتمالا درخت هلو انجیری شما با نوعی قارچ به نام مونیلینا فروکتیکولا دست و پنجه نرم میکند که موجب پوسیدگی قهوه ای این درخت می شود یعنی در زمان بار دادن، میوه را قهوه ای و گندیده کرد و روی درخت می خشکد. برای کنترل این بیماری باید همه گل‌ها و میوه‌های آلوده را به سرعت چید و از بین برد. همه میوه‌هایی که روی زمین افتاده را جمع کرد و دور انداخت. همچنین، باید از قارچ‌کش استفاده کرد. این قارچ‌کش باید همزمان با آغاز فرآیند رسیدن اولین میوه و به تمام نقاط درخت اسپری شود.

  25. محمدثمره می گوید

    با سلام امسال روی تمام ساقه های دخت قطره طلا افتی اندازه ماش وقهوه ای رنگ زده بود خیلی زیاد وپساز مدتی دست میزدی پودر میشدند خواستم بدانم ای چه افتیست وراه مبارزه چیست البته روی محصول هیچ تاثیری نگذاشت ممنون میشوم جواب دهید

    1. هدی رضایی می گوید

      سلام دوست عزیز. با توجه به مشخصاتی که ذکر کردید که احتمالا با نوعی کرم آلو روی درخت آلوی قطره طلای خود مواجه هستید. اما برای کسب اطلاعات بیشتر با متخصصین این حوزه و همچنین کارشناسان استادکار مشورت کنید.
      https://ostadkar.ir/tehran/service/gardening

  26. محمدثمره می گوید

    ممنون

  27. حسن می گوید

    سلام درخت های شابلون روش تمام سوسک های ریز شبیه کفش دوزک زده و درخت کلا شیره پس داده .الان میشه به تنه درخت سم زد

    1. هدی رضایی می گوید

      سلام حسن جان
      افات درخت های الو مانند شابلون سه نوع است:
      آفات برگ. 2 – آفات میوه ها. 3 – آفات چوب (تنه و شاخه ها)
      اگر آفات را روی تنه درخت مشاهده می کنید، بله باید نسبت به سمپاشی اقدام کنید.

  28. حمید می گوید

    سلام‌،۴ تا درخت گردو داریم‌که هرساله محصولات کمتر شده و تنه درختان یه ماده شیره مانندی میاد بیرون و پر از مورچه هستش داخلش خواستم بدونم‌چه سمی بهش بزنیم و تو چه فصلی؟

    1. هدی رضایی می گوید

      حمید جان آفات درخت گردو بی شمارند و بررسی دقیق این مسئله نیاز به تخصص دارد.
      خواندن مطلب زیر را به شما پیشنهاد می کنیم که به صورت تخصصی مسائل صنعت گردو، آفات و روش کنترل آنها را به تفصیل شرح داده است.

  29. مجید می گوید

    با عرض سلام .من در منطقه دشت ارژن(45 کیلومتری شیراز) باغچه دارم که درختان متنوعی (سیب .گردو .البالو .الو .فندق و…)در آن کاشته ام سوال من اینه که بعد از زمستان وهرس کردن درختان اول بایستی مرحله دوم دادن کود فروت ست به درختان رو انجام دهم یا روغن ولک وقارچ کش. لطفا راهنمایی بفر مایید.

    1. هدی رضایی می گوید

      سلام دوست عزیز
      شما می توانید با توجه به نظرات استادکاران این حوزه از طریق لینک زیر از آنها راهنمایی بگیرید.
      https://ostadkar.ir/tehran/service/gardening

    2. مقدم می گوید

      سلام. اگر البالو گیلاس را هنگامی که میوه ها رسیده سم‌پاشی کنیم برای سلامتی مضر است. سم وارد میوه رسیده میشود؟

  30. موسی دیده بانی می گوید

    سلام
    خسته نباشید از مطلب و راه نمایی شما سپاس گذارم. بنده تلاش میکنم بموقع در طول سال انواع درختانی که در باغ ۳۰۰۰ متری خود واقع در مرنددارم سمپاشی بکنم ولی با این وجود در زمان رسیدن میوه ها اکثرا کرم زده پای درخت میریزند(سیب)شما علت را در چه نبینید. متشکر میشوم راه نماییم کنید
    دیده بانی هستم.

  31. امیرحسین می گوید

    سلام میخواستم بپرسم که چه سمی واسه دختر زردآلو مناسبه و چه موقعی باید سم پاشی صورت بگیرد؟

  32. مهدی می گوید

    سلام درختان میوه گوجه سبز شابلون و .. دچار افت کنه تارعنکبوتی یا خاکی شدن در تیر ماه لطفا راهنمایی کنید الان باید سم بزنم یا با توجه به ریختن و خشک شدن برگهای قدیمی و در امدن برگهای جدید احتیاجی به سمپاشی نیست؟

  33. مینا می گوید

    سلام و خسته نباشید
    مینا هستم
    می خواستم بدونم بعداز سمپاشی درختان تا چه مدت سگ کوچک ما نباید در حیاط گردش کن؟
    ممنون میشم

  34. قربان می گوید

    ممنون از اطلاعاتی که به ما میدین چطور میشه با شما تماس گرفت لطف کنین شماره تماستون رو به واتساپ به شماره موبایل09149662813 بفرستین ممنون میشم.

  35. علی می گوید

    با سلام
    لطفقا بهترین زمان مصرف سم کنه کش روغن پنبه دانه، میخک را برای مرکبات و سیب بفرمایید.
    باتشکر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × 4 =