گیاهان کم آب آپارتمانی برای تنبل ها!

0

نگهداری از گیاهان آپارتمانی همیشه و همه‌جا جذاب و هیجان‌انگیز است. در وهله اول میزان انتقال انرژی مثبت به فضای خانه و بعد از آن هم توصیه اکید علم فنگ‌شویی به وجود گیاهان آپارتمانی، آرام و دنج کردن فضای خانه و در کنار این نیز تصفیه هوا توسط برخی از گیاهان را می‌توان از جمله مزایای نگهداری از گیاهان آپارتمانی دانست. اما افرادی هم وجود دارند که به دلیل مشغله‌ها و یا حتی عدم وجود حوصله و زمان کافی نمی‌توانند گیاهان موردنظر خود را تهیه و از آنها مراقبت کنند. در این میان اما برخی از گیاهان کم آب وجود دارند که می‌توانند انتخاب‌های خوبی برای این افراد باشند. در این مطلب از وب‌سایت استادکار با شما هستیم تا به طور مفصل به معرفی گیاهانی بپردازیم که برای افراد تنبل مناسب هستند!

اگر گیاهی آب کمی بخواهد، رشدش کم می‌شود؟

وقتی صحبت از گیاهان کم آب می‌شود، بسیاری از افراد بر این باور هستند که دریافت آب کم توسط گیاه می‌تواند در کاهش سرعت رشد مؤثر باشد. مسئله مهم اینجاست که میزان آبیاری کم گیاه فقط در صورتی موجب کاهش سرعت رشد آن می‌شود که گیاه شما به نوبه خود به آب زیادی احتیاج داشته باشد.

ولی وقتی صحبت از گیاهان کم آب می‌شود، باید بدانید طبیعت و حیات گیاه با دریافت میزان محدودی آب مشخص شده و در صورتی هم که بیش از آن میزان نیاز آبیاری‌اش کنید، شاهد مرگ گیاهتان خواهید بود! به همین دلیل استفاده و نگهداری از گیاهان کم آب برای آن دسته افرادی توصیه می‌شود که زمان کمی برای آبیاری داشته و یا حوصله آنکه وقت زیادی را صرف گیاهان خود کنند، ندارند و می‌خواهند با کمترین زحمت و راحت‌ترین راه‌ها از گیاهان خود مراقبت کنند!

بیشتر بدانید: چطور با قلمه زدن گیاهان را تکثیر کنیم؟

معرفی انواع گیاهان کم آب

در پاسخ به این سؤال که کدام گیاه در مقابل کم آبی مقاوم است، می‌خواهیم با معرفی انواع گیاهان کم آب، شما را با گزینه‌هایی آشنا کنیم که می‌توانند بهترین شرایط و موقعیت را برای نگهداری داشته باشند و در نتیجه، بدون آنکه زحمت و البته زمان زیادی را برای نگهداری آنها صرف کنید، فضای خانه‌تان را زیباتر کنند.

گیاه زاموفیلیا

زاموفیلیا که به آن زی زی نیز گفته می‌شود، یکی از زیباترین انواع گیاهان کم آب است که با برگ‌های سبز تیره و براق و همین‌طور ساقه بلند خود، دل شما را خواهد برد! این گیاه در برابر نور خورشید نیازمندی متوسطی دارد، ولی می‌تواند در شرایط کم نور نیز همچنان زندگی کند. یادتان باشد حتی فضاهای خشک و کم آب هم نمی‌تواند مانع از رشد گیاه شما شوند! با این حال دقت کنید گیاه زاموفیلیا، تنها در دمای خاصی از محیط می‌تواند دوام آورد و یا حداقل رشد خوبی داشته باشد.

لازم به ذکر است که برای تکثیر این گیاه نیز می‌توانید از سه روش قلمه زدن، تکثیر از طریق ساقه یا همان قلمه ساقه و همین‌طور ریزوم (ساقه زیرزمینی گیاه) استفاده کنید.

  • دمای مناسب: 15 تا 23 درجه سانتی‌گراد
  • آبیاری: آبیاری در زمان خشک بودن خاک گلدان
  • نور: نور غیرمستقیم
  • خاک: مخلوط خاگ گلدان با مقداری ماسه برای تهویه هوا در خاک

بیشتر بدانید: ۲۵ تا از زیباترین گیاهان آپارتمانی گلدار که خوب است داشته باشید

زاموفیلیا یکی از گیاهان مقاوم به کم آبی است.
برگ‌های سبز تیره و براق این گیاه، زیبایی خانه شما را چند برابر می‌کند.

گیاه کم آب لیندا

قطعاً وقتی برای بار اول گیاه لیندا را تماشا کنید، از زیبایی آن متعجب خواهید شد، گیاهی با برگ‌های ظریف و افشان که به عنوان یک گیاه کم آب، مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد و می‌تواند نگهداری بسیار راحتی نیز برایتان به دنبال داشته باشد. اصولاً پیاز این گیاه با توانایی بالا در ذخیره آب می‌تواند نیاز گیاه به آب را در مدت طولانی کاهش دهد. با این حال، لیندا به میزان مشخص و متوسطی از نور نیاز دارد، اما برای آنکه به بهترین شکل خود رشد کند، نور زیادی می‌خواهد.

اگر تصمیم به تکثیر این گیاه گرفته‌اید، باید بدانید که با پروسه دشواری روبه‌رو خواهید بود. چراکه امکان آن وجود دارد با تکثیر، ریشه گیاه مادر آسیب ببیند و به همین دلیل گیاه از بین برود. بهتر است برای تکثیر این گیاه، بذر را در خاک پیت و در هوای گرم، برای سمت ریشه‌دار شدن جوانه‌ها بکارید.

  • دمای مناسب: 5 تا 30 درجه سانتی‌گراد
  • آبیاری: آبیاری در زمان خشک شدن خاک گلدان
  • نور: نور بیشتر موجب رشد بیشتر خواهد شد/ نور مستقیم خورشید به جز ماه‌های تیر و مرداد
  • خاک: ترکیبی از خاک رس، شن و مواد آلی
اصول پرورش و نگهداری گیاه کم آب لیندا در خانه
پیاز این گیاه میزان زیادی از نیاز آن به آب را برطرف خواهد کرد.

گیاه پوتوس

و اما می‌رسیم به پوتوس محبوب! گیاهی با برگ‌های براق قلبی شکل سبز و زیبا که اتفاقاً نیاز چندانی نیز به نگهداری نخواهد داشت. به همین دلیل اگر حوصله و زمان زیادی برای نگهداری از گیاه خود ندارید، می‌توانید با خیال راحت روی آن حساب کنید. پوتوس، گیاهی پیچکی است که رشد چشمگیری از خود نشان می‌دهد و می‌تواند تمام خانه‌تان را نونوار کند. این یعنی در بسیاری از شرایط، گیاه شما حتی از 180 تا 330 سانتی‌متر نیز رشد خواهد کرد.

اگر تصمیم به تکثیر این گیاه دارید، می‌توانید به سادگی به سراغ یکی از سه راه قلمه زدن در خاک، قلمه در آب و همین‌طور تقسیم بوته بروید و این گیاه زیبا و چشم‌نواز را تکثیر نمایید.

  • دمای مناسب: 16 درجه سانتی‌گراد در زمستان و 24 درجه سانتی‌گراد در تابستان
  • آبیاری: آبیاری بعد از خشک شدن خاک گیاه
  • نور: نور متعادل و غیرمستقیم
  • خاک: ترکیبی از خاک‌برگ، خاک باغچه، ماسه به نسبت‌های مساوی

بیشتر بدانید: گیاهان مقاوم آپارتمانی که هرگز خشک نمی شوند

کدام گیاه در مقابل کم آبی مقاوم است؟ شرایط نگهداری پوتوس در منزل
با نگهداری از پوتوس حتی بدون آبیاری زیاد نیز می‌توانید گیاهی سبز و سالم داشته باشید.

گیاه کم آب سانسوریا

هر کسی که به نوعی عاشق گیاهان آپارتمانی باشد، قطعاً چیزهایی نیز درباره گیاه سانسوریا شنیده است. سانسوریا گیاهی با مقاومت بالا و البته عمر طولانی است و برگ‌های سبز تیره، بلند و تیزی دارد. این گیاه، بدون ساقه است و برگ‌های آن به طور مستقیم از قسمت ریزوم رشد می‌کنند. از مهم‌ترین ویژگی‌های سانسوریا می‌توان به تصفیه هوا اشاره کرد، این گیاه با جذب ذرات آلاینده هوا مثل نیتروژن و فرمالدهید، هوای تمیزتری برای خانه‌تان فراهم می‌کند.

برای تکثیر سانسوریا می‌توانید از روش قلمه برگی استفاده کنید. برای این منظور هم باید برگ بالغ با ارتفاع زیاد را از محل مناسب به اندازه 7 تا 10 سانتی‌متر ببرید و آن را در یک بستر شنی مغذی مرطوب قرار دهید تا بتواند ریشه‌دار شود.

  • دمای مناسب: 16 تا 24 درجه سانتی‌گراد
  • آبیاری: آبیاری بعد از خشک شدن خاک گیاه
  • نور: نور کامل و غیرمستقیم
  • خاک: خاک با زهکشی مناسب، ترکیب خاک باغچه، خاک‌برگ یا کمپوست
کدام گیاه آب را در خود ذخیره می‌کند؟ اصول نگهداری سانسوریا در آپارتمان
سانسوریا گیاه محبوبی است که با نگهداری و آبیاری کم نیز سالم و باطراوت خواهد ماند.

گیاه آگلونما

از دیگر گیاهان مقاوم به کم آبی می‌توان به آگلونمای زیبا و محبوب اشاره کرد. این گیاه، مقاومت بسیار بالایی دارد و به خوبی می‌تواند از خود دفاع کند! از مهم‌ترین ویژگی‌های آگلونما می‌توان به تنوع ظاهری آن اشاره کرد، یعنی شما می‌توانید در زمان خرید این گیاه با آگلونماهایی روبه‌رو شوید که در لکه و خطوط خود تنوع بسیار زیادی دارند و می‌توانند حس و حال خانه‌تان را تحت تأثیر قرار دهند.

اگر آن‌قدر عاشق آگلونمای خود شدید که تصمیم به تکثیر آن گرفته‌اید، می‌توانید برای انجام آن در فصل‌های بهار و تابستان، دست به کار شوید. برای تکثیر این گیاه از طریق قلمه پیش بروید و در طی یک پروسه بسیار ساده، ساقه بدون برگ را درون یک بستر سبک مثل ماسه بادی قرار دهید و قلمه ساقه برگ‌دار خود را نیز داخل یک بستر تازه بکارید.

  • دمای مناسب: 10 تا 15 درجه سانتی‌گراد
  • آبیاری: آبیاری بعد از خشک شدن خاک گیاه
  • نور: نور متوسط و غیرمستقیم
  • خاک: مخلوط خاک گلدانی، خاک‌برگ، ماسه، پیت و خاک باغچه

بیشتر بدانید: آموزش تمیزکردن گیاهان آپارتمانی با ۶ راهکار ساده

آگلونما گیاه با آبیاری کم برای فراموشکارها
تنوع ظاهری آگلونما دست شما را در انتخاب باز می‌گذارد.

گیاه برگ عبایی

این گیاه کم آب زیبا را نیز می‌توان به خوبی در این فهرست جای داد. برگ عبایی، برگ‌های صاف و پهنی دارد و به خوبی می‌تواند از شرایط سخت، سربلند بیرون بیاید. این گیاه با کمترین میزان آب نیز به خوبی زندگی سبزش را ادامه می‌دهد و زحمت زیادی بر گردن شما نمی‌اندازد.

اگر تصمیم به تکثیر این گیاه زیبا گرفته‌اید، می‌توانید از طریق تقسیم ریزوم، آن هم در اواسط فصل بهار و یا تابستان، اقدام کنید. در این شرایط، برگ عبایی زیبایتان را چندین و چند برابر خواهید کرد.

  • دمای مناسب: حدود 11 درجه سانتی‌گراد
  • آبیاری: هفته‌ای یک بار در زمستان و هفته‌ای دو بار در تابستان
  • نور: نور غیرمستقیم
  • خاک: خاک حاوی مقادیر مساوی شن و ماسه

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار
انواع گیاهان آپارتمانی مقاوم به کم آبی و خشکی | گیاه برگ عبایی
این گیاه با کمترین میزان از آبیاری نیز همچنان سبز می‌ماند.

گیاه اسپاتی فیلوم

این گیاه گلدار، انتخاب بسیار خوبی برای آن دسته از افرادی است که با وجود علاقه‌شان به گیاهان گلدار، همچنان تمایل به نگهداری و یا صرف زمان و انرژی زیادی برای مراقبت از آنها ندارند! شما می‌توانید با نهایت علاقه خود، بدون صرف انرژی چندانی به خوبی از این گیاه زیبا نگهداری کنید.

برای تکثیر اسپاتی فیلوم خود می‌توانید در فصل‌های بهار و تابستان با کمک روش پاجوش از توده‌های متراکم این گیاه، گیاهان جدیدتری متولد کنید.

  • دمای مناسب: حدود 13 درجه سانتی‌گراد
  • آبیاری: خمیدگی برگ‌ها نشانه تشنگی است. از آبیاری بیش از حد اجتناب شود.
  • نور: نور غیرمستقیم و نیم سایه
  • خاک: مخلوط خاک برگ و مقداری پیت ماس

بیشتر بدانید: اصول آبیاری گل و گیاهان آپارتمانی و نکات ویژه آن

گیاهان کم آب فضای سبز | شرایط نگهداری از اسپاتی فیلوم
نگهداری این گیاه برای افرادی که حوصله مراقبت از گیاهان را ندارند بسیار مناسب است.

بهترین مکان برای نگهداری از گیاهان کم آب کجاست؟

معمولاً گیاهان کم آب، بسته به نوع نیاز گیاهی خود به فضاها و مکان‌های متفاوتی احتیاج پیدا خواهند کرد. این یعنی همچون بسیاری از گیاهانی که در بالا معرفی کردیم، امکان آن وجود دارد که گیاه شما به نور متوسطی نیاز داشته باشد و به همین دلیل هم قرار دادن آن در فضای بازی همچون تراس و یا دقیقاً پشت پنجره خانه، انتخاب درستی نخواهد بود.

به یاد داشته باشید که نحوه نگهداری گیاهان آپارتمانی و چگونگی برخورد در برابر آنها، چیزی است که می‌تواند در گیاهان مختلف، بسیار متفاوت باشد. به همین دلیل نیز لازم است پیش از هر چیز، نیازهای گیاه موردنظر خود را به خوبی بشناسید و بعد از آن، موقعیت مناسبی برای نگهداری از آن فراهم کنید.

بیشتر بدانید: مکان مناسب گیاهان آپارتمانی و گل‌های خانگی کجاست؟

سخن آخر

بسیاری از افراد، علی‌رغم علاقه خود به نگهداری از گیاهان، به دلایل مختلفی همچون نداشتن وقت کافی و یا حتی بی‌حوصلگی، به طور کامل، قید نگهداری از گیاهان آپارتمانی را می‌زنند. در صورتی که با شناخت بیشتر گیاهان می‌توان صرف‌نظر از گیاهان پر آب به سراغ گیاهان کم آب فضای سبز رفت و با توجه به موقعیت و شرایط موجود از آنها نگهداری کرد.

سمپاشی باغچه و فضای سبز

سمپاشی باغچه و فضای سبز

  • نابود کردن انواع آفت‌ها
  • قارچ‌ها و علف‌های هرز
  • ازبین بردن انواع حشرات، موریانه و...
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − 18 =