چگونه در خانه یک گلخانه پلاستیکی بسازیم

2

اگر به باغبانی علاقه‌مند هستید و فضای کوچکی مثل آپارتمان دارید و همیشه تصورِ داشتن یک گلخانه کوچک برایتان شیرین بوده است وقت آن رسیده که با چند ایده‌ی ساده و مقرون به صرفه یک گلخانه کوچک داشته باشید و محیط خانه خود را سبز تر و زیبا تر کنید. همراه ما باشید تا شما را به چند ایده برای ساخت گلخانه پلاستیکی در منزل آشنا کنیم.

ایده ساخت گلخانه پلاستیکی بیشتر به کار شهر نشینان و افرادی که فضای محدودی دارند می‌خورد و اگر قصد دارید در محل کار خود نیز آن را داشته باشید در این مطلب قصد داریم به ساخت گلخانه های کوچک تر نیز بپردازیم. برای شروع بهتر است فضای مورد نظر خود را برای ساخت گلخانه و یا قرار دادن آن در نظر بگیرید و در مرحله بعد باید هدف گلخانه تان را مشخص کنید، اگر شما یک گلخانه کوچک فقط برای یک فصل مثل بهار برنامه ریزی کردید. پس نیازی به هزینه زیاد و ساختار پیچیده ندارید ولی اگر می‌خواهید هر روز به مراقبت از آن بپردازید و گیاهان را در زمستان و تابستان هم پرورش دهید اندکی پیچیدگی در ساخت و مراقبت از گلخانه نیاز است که لازم است رعایت کنید. به طور کلی بهتر است همیشه با نکات نگهداری با گیاهی که قصد پرورش آن را دارید، آشنا باشید (برای مثال حتی نگهداری از کاکتوس که به نوعی گیاهی مقاوم است، نکات خاص خود را دارد).

هفت روش ساخت گلخانه پلاستیکی:

۱. استفاده از قاب CD یا DVD برای ساخت گلخانه پلاستیکی

مواد لازم:

  • تعداد ۴۰ عدد قاب CD ترجیحاً قدیمی (به‌منظور کاهش هزینه) برای ساخت اسکلت گلخانه پلاستیکی که قصد ساخت آن را دارید (ابعاد گلخانه در شکل ۵۰ x 30 x 45 سانتیمتر است). بعلاوه چند قاب اضافه در صورتی که نیاز پیدا کردید.
  • چسب پلاستیک که به‌سرعت خشک شود
  • قیچی، خط کش و چاقو یا ابزاری برای بریدن قاب سی دی
  • عینک ایمنی و سطح صافی که روی آن کار کنید

همان‌طور که در شکل می‌بینید برای ساخت هر قسمت عرضی دیواره گلخانه پلاستیکی شما از ۶ قاب سی دی (در حالت بسته) تشکیل‌شده که کافی است آن‌ها را به هم بچسبانید، همچنین هرکدام از قسمت کناری دیواره‌ها از ۴ قاب متصل‌به‌هم ساخته می‌شود. برای ساخت نوک سقف نیز مشاهده می‌کنید که هر طرف سقف از ۴ قاب متصل‌به‌هم که باز هستند تشکیل‌شده که با کمک چسب به ۴ قاب دیگر زیرین خود که به بیرون باز می‌شوند (و به‌نوعی در گلخانه پلاستیکی شمارا خواهند ساخت) متصل هستند. برای پر کردن فضای مثلثی شکل طرفین گلخانه نیز باید به کمک خط کش و اندازه‌گیری دقیق فاصله‌ها به کمک ابزار برش دهنده‌ای تکه‌های مثلثی شکل را به قاب سی دی که در مرکز قرار دارد بچسبانید. به‌ جز مرحله ساخت قسمت مثلثی به نظر مراحل پیچیده‌ای پیش روی شما نخواهید بود، با این حال اگر به تصاویر بیشتری نیازی دارید می‌توانید به لینک منابع این مطلب که در انتها درج شده، مراجعه کنید.

استفاده از قاب CD یا DVD برای ساخت گلخانه پلاستیکی
استفاده از قاب CD یا DVD برای ساخت گلخانه پلاستیکی

۲. استفاده از پالت های چوبی برای ساخت گلخانه

مواد لازم:

  • پالت پرسی چوبی یا پالت چوبی
  • چند قطعه چوب
  • میخ و چکش
  • دو عدد لولای ساده برای در گلخانه
  • روکش پلاستیکی

اگر فضایی که برای گلخانه تان در نظر گرفتید مناسب است و یا به پشت بام منزل خود دسترسی دارید استفاده از پالت های چوبی برای ساخت گلخانه پلاستیکی برای شما بسیار مناسب است. برای ساخت آن نیز فقط نیاز به چند تکه چوب ساده (که ابعاد آن بستگی به اندازه پالت مصرفی دارد)، میخ و چکش برای ایجاد کردن شکل مثلی که در تصویر می‌بینید نیاز دارید و در آخر بعد از قرار دادن دو لولای ساده می‌توانید روکش پلاستیکی خود را روی آن نصب کنید.

راهنمای ساخت گلخانه پلاستیکی
استفاده از پالت های چوبی برای ساخت گلخانه

۳. استفاده از چند تکه چوب و یا قاب عکس برای ساخت گلخانه ساده

مواد لازم:

  • چند عدد تکه چوب و یا قاب عکس (بسته به‌اندازه گلخانه‌ای که قصد ساخت آن رادارید تعداد آن را بعد از اندازه‌گیری مشخص کنید)
  • چسب چوب، میخ و یا هر وسیله که با آن بتوانید چوب ها را به هم متصل کنید

تکه‌های چوب را با استفاده میخ در اندازه دلخواه خود به هم بچسبانید و یا اگر از قاب عکس استفاده می‌کنید از دستگاه منگنه زن برای اتصال دو قسمت چوبی می‌توانید کمک بگیرید. پس از آماده کردن قالب اصلی آن را به رنگ دلخواه خود رنگ‌آمیزی کنید و اجازه دهید خشک شود. در مرحله بعد باید با توجه به هندسه گلخانه‌تان پوشش پلاستیکی مناسب (و یا شیشه‌ای اگر از قاب عکس استفاده کردید) را روی آن نصب کنید. سعی کنید مطمئن شوید محلی را به‌عنوان در نظر می‌گیرید و یا اینکه سازه‌ای با وزن کم بسازید تا بتوانید آن را از جای خود بلند کنید و گیاه خود را در زیر آن قرار دهید. پروسه ساخت آن با توجه به‌عکس بسیار ساده است با این حال می‌توانید به تصاویر بیشتر مراجعه کنید.

استفاده از چند تکه چوب و یا قاب عکس برای ساخت گلخانه ساده
استفاده از چند تکه چوب و یا قاب عکس برای ساخت گلخانه ساده

۴. استفاده از بطری نوشابه برای ساخت گلخانه پلاستیکی

در ادامه مطلب به روش‌های ساده تری برای داشتن گلخانه های کوچک اشاره می‌کنیم که یکی از آن‌ها استفاده از بطری های پلاستیکی مختلف است که شما می‌توانید بسته به نیاز خود به تعداد دلخواه از بطری ها و گیاهان کوچک استفاده کنید؛ و در واقع چیزی شبیه به حالتی که در تراریوم وجود دارد را در آن پرورش دهید. در این مورد، نیاز به ابزار به خصوصی ندارید و با یک قیچی و یا چاقو به راحتی می‌توانید یک گلخانه پلاستیکی کوچک تهیه کنید.

راهنمای ساخت گلخانه پلاستیکی با استفاده از شیشه نوشابه
استفاده از بطری نوشابه برای ساخت گلخانه پلاستیکی

۵. استفاده از شیشه مربا یا تنگ ماهی برای ساخت گلخانه ساده

اگر می‌خواهید گیاهان خیلی کوچک را پرورش دهید می‌توانید از شیشه مربا ها در سایزهای مختلف استفاده کنید و با اندکی خلاقیت یک تراریوم زیبا خلق کنید. دقت کنید که از خاک و گیاه مخصوص رشد تراریوم استفاده کنید. روی شیشه و یا تنگ را با دربی شفاف بپوشانید و یا آن را برعکس قرار دهید، مانند آنچه در تصویر می‌بینید.

استفاده از شیشه مربا یا تنگ ماهی برای ساخت گلخانه ساده
استفاده از شیشه مربا یا تنگ ماهی برای ساخت گلخانه ساده

۶. استفاده از ظروف پلاستیک یک‌بارمصرف برای ساخت گلخانه پلاستیکی

این مورد نیز نیاز به توضیح خاصی ندارید. این ظروف تقریباً در هرجایی در دسترس شما قرار دارند و چه‌بهتر که به‌جای این‌که دور انداخته شود از آن برای پرورش و رشد دانه‌های گیاهان مختلف تا زمانی که نیاز به انتقال به ظرفی بزرگ‌تر را دارند استفاده کنید.

استفاده از ظروف پلاستیک یک‌بارمصرف برای ساخت گلخانه پلاستیکی
استفاده از ظروف پلاستیک یک‌بارمصرف برای ساخت گلخانه پلاستیکی

۷. استفاده از ظرف پلاستیکی نگه‌دارنده CD برای ساخت گلخانه پلاستیکی

در مورد استفاده از قاب‌های CD در ابتدای متن صحبت شد اما اگر به دنبال یک گلخانه کوچک و شیک هستید می‌تواند از ظرف‌های پلاستیکی نگه‌دارنده سی دی ها برای کاشت و نگهداری گیاه خود استفاده کنید.

استفاده از ظرف پلاستیکی نگه‌دارنده CD برای ساخت گلخانه پلاستیکی
استفاده از ظرف پلاستیکی نگه‌دارنده CD برای ساخت گلخانه پلاستیکی

سخن پایانی

در این مطلب تلاش کردیم به چند روش مختلف ساخت یک گلخانه ساده اشاره کنیم، ایده های بیشتری مثل استفاده از لوله‌های PVC و یا ترکیب کردن پنجره های چوبی قدیمی نیز وجود دارند که می‌توانید به کار ببرید. شما برای گلخانه خانه خود چه ایده‌ای داشتید؟ در بخش نظرات منتظر استفاده بردن از تجربه شما هستیم.

منبع: wikihow l balconygarden

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار
2 نظرات
  1. احمدی می گوید

    با سلام
    لطفا هزینه های مربوط به ساخت گلخانه های خانگی را توی سایت قرار بدین. هزینه هایی مثل مساحت مورد نیاز جهت کسب درآمد اقتصادی گلخانه، مقدار پوشش مورد نیاز، هزینه اسکلت و هزینه تکنسین ها جهت مسقف نمودن گلخانه.
    با تشکر

  2. سارا آزادی می گوید

    من گلدون خانگی زیاد دارم ولی هزینه ی این گار بالاست -راهنمایی کنید .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار + 12 =