برای آبیاری گلها هنگام مسافرت چه روش‌هایی وجود دارد؟

0

«گل‌ها و باغچه‌ها به زندگی ما روح می‌دهند، فرقی ندارد در یک بالکن دو در چهار باشند یا یک حیاط بزرگ و دلباز». این جمله را هر بار که مادرم با عشق و علاقه به گل‌ها رسیدگی می‌کرد می‌توانستم در چهره‌اش بخوانم. حالا که تعطیلات نزدیک است اگر شما هم نگران آبیاری گلها هنگام مسافرت هستید با ما همراه باشید تا با ۶ روش خلاقانه برای آبیاری گلها هنگام مسافرت آشنا شوید.

۶ ترفند خانگی آبیاری گلها هنگام مسافرت و تعطیلات عید

وقتی مدت زیادی را برای ساخت مجموعه گلدان‌ها و یا یک باغچه سبزی خانگی تلاش می‌کنید، به هیچ وجه نمی‌خواهید گیاهان‌تان آسیب ببینند. ولی برای آبیاری گلها هنگام مسافرت نیاز به یک برنامه‌ریزی دارید در غیر این صورت بعد از اتمام مسافرت با دیدن چهره پژمرده و زرد گل‌های محبوب‌تان قطعا تمامی خوشی سفر در چشم برهم زدنی از بین می‌رود. روش‌های مختلفی برای آب دادن به گیاهان گلدانی وجود دارد در ادامه گلچینی از این روش‌ها را معرفی می‌کنیم.

قبل از رفتن به سفر، حداقل به مدت یک هفته روشی که برای آبیاری گلها هنگام مسافرت انتخاب کرده‌اید را امتحان کرده و نتیجه آن را مشاهده کنید. برای گرفتن بهترین نتیجه باید روی درست انجام شدن روش آبیاری دقت کنید.

۱- آبیاری فیتیله‌ای

از یک کوزه، یا لیوان بزرگ برای آبیاری گلها هنگام مسافرت استفاده کنید. باید داخل آن برای یک مدت طولانی آب بریزید، آن را کنار گلدان یا گیاه خود قرار دهید. یک تکه نخ ضخیم (طناب پنبه‌ای) را داخل لیوان آب انداخته و سمت دیگر آن را در خاک گیاه قرار دهید. به این ترتیب خاک گلدان در نبود شما مرطوب باقی می‌ماند.

آبیاری گلها هنگام مسافرت
جنس نخی که استفاده می‌کنید باید از الیاف طبیعی باشد. برای اطمینان از این روش آبیاری گلها هنگام مسافرت، بهتر است از ظرفی با ارتفاع بلندتر نسبت به گلدان و با یک تکه نخ به طول کوتاه‌تر استفاده کنید.

 آبیاری فیتیله‌ای برای گیاهان آپارتمانی با شاخه و برگ‌های اندک مناسب است.

۲- تراریوم یا گلخانه پلاستیکی

دو برابر حد معمول به گیاه خود آب بدهید و یک کیسه زباله رنگ روشن را روی آن بگذارید. چند سوراخ روی پلاستیک ایجاد کنید تا گیاه از طریق آن هوا دریافت کند. دقت کنید پلاستیک به برگ‌ها آسیبی وارد نکند ولی به طور کامل آن‌ها را بپوشاند. سپس گلدان را در معرض نور خورشید قرار دهید. به این ترتیب آب اضافی در مدت زمان سفرتان تبخیر شده و مجدد برای آبیاری گلها هنگام مسافرت استفاده می‌گردد.

آبیاری گلها هنگام مسافرت
روش تراریوم یا گلخانه پلاستیکی برای گیاهانی که به شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب عادت دارند، مناسب است.

۳- حباب‌های آبیاری گیاهان

حتما با انواع حباب‌های آبیاری قطره‌ای گلدان آشنایی دارید. این حباب‌ها را می‌توانید از آب پر کرده و لوله باریک آن را در داخل خاک گلدان قرار دهید. اگر برای یک الی دو هفته به سفر می‌روید از این حباب‌های زیبای شیشه ای برای آبیاری گل‌ها هنگام مسافرت استفاده کنید.

۴- بطری شیشه‌ای

با استفاده از یک بطری شیشه‌ای یا پلاستیکی هم می‌توانید برای گلدان‌های کوچک خانه حباب آبیاری درست کنید. کافی است محتویات بطری را خالی کرده داخل آن آب تازه بریزید و درب آن را ببندید. سپس روی درب آن چند سوراخ کوچک به اندازه نوک قطره چکان ایجاد کنید و آن را به صورت برعکس در خاک گلدان بگذارید. این بطری‌ها برای تأمین آب یک ماه گیاهان کوچک آپارتمانی مناسب هستند.

آبیاری گلها هنگام مسافرت
از حباب‌های آبیاری می‌توانید برای گیاهان و گلدان‌های کوچک استفاده کنید. در این تصویر دو نمونه از ترفندهای آبیاری گل‌ها با استفاده از حباب و بطری را مشاهده می‌کنید.

۵- استفاده از آبیاری قطره‌ای

شاید با شنیدن آبیاری قطره‌ای تصور کنید که نصب و راه‌اندازی آن برای گلدان‌های داخل خانه غیرممکن است. ولی در بسته‌های آبیاری گیاهان به صورت قطره‌ای تعدادی اتصالات وجود دارد که با سر هم کردن آن می‌توانید تا ۲۰ عدد گلدان یا مساحتی معادل ۵۰ متر از محدوده باغچه خانه‌تان را آبیاری کنید. این بسته‌ها را می‌توانید از فروشگاه‌های آنلاین تهیه کرده و راه‌اندازی کنید. هزینه آن حدود ۴۰۰ هزار تومان است.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

۶- گلدان‌هایتان را حمام کنید!

داخل یک سینی بزرگ، وان حمام یا سینک به اندازه چند سانتی متر آب بریزید. گلدان‌ها را داخل آن قرار دهید. بهتر است این مکان در معرض نور غیر مستقیم باشد. این مقدار آب برای آبیاری گلها هنگام مسافرت یک هفته‌ای کافی است.

آبیاری گلها هنگام مسافرت
آب راکت در طول یک هفته می‌تواند حشرات را به سمت خود جذب کند. یک قاشق غذاخوری یا ۳% از هیدروژن پراکسید را داخل یک فنجان آب به همراه مقداری مایع ظرفشویی یا صابون با هم ترکیب کنید و پیش از قرار دادن گل‌ها داخل سینک، این محلول را روی آب سینک یا محل مورد نظرتان اسپری کنید.

نظرات و پیشنهادات

گیاهان برای رشد علاوه بر نور، خاک و هوای مناسب به آبیاری اصولی نیاز دارند. وقتی به مسافرت می‌روید بهتر است از یکی از دوستان یا آشنایان بخواهید تا گلدان‌هایتان را در نبود شما آبیاری کند. با این وجود اگر نگران سلامت گلدان‌هایتان هستید پیشنهاد ما استفاده از یکی ترفندهای آبیاری گلها در هنگام مسافرت این پست استادکار است.

شما از چه روش‌هایی برای آبیاری گلها هنگام مسافرت های طولانی استفاده می‌کنید؟ ترفندهای خود را با ما به اشتراک بگذارید و سهمی در آگاهی علاقه‌مندان به گل و گیاه داشته باشید.

منابع: Homemadebycarmona | Cnet

سمپاشی باغچه و فضای سبز

سمپاشی باغچه و فضای سبز

  • نابود کردن انواع آفت‌ها
  • قارچ‌ها و علف‌های هرز
  • ازبین بردن انواع حشرات، موریانه و...
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 + 4 =