آموزش ساخت تراریوم آبی و راهکارهای نگهداری از آن

1

اگر علاقه‌مند هستید به پرورش گل و گیاه به سبک مدرن بپردازید زمان آن رسیده که ساخت تراریوم آبی را امتحان کنید. تراریوم‌ها در سال‌های اخیر محبوبیت بسیاری پیدا کرده‌اند چرا که هم خاصیت تزیینی دارند هم یک گیاه زنده را در خود پرورش می‌دهند. وقتی ظاهر این گوی‌های زیبای سبز رنگ را نگاه می‌کنیم به نظرمان ساخت یک تراریوم بسیار دشوار خواهد بود. اما استادکار در این مطلب به شما ساخت چند تراریوم زیبا و ساده، از جمله تراریوم آبی را آموزش خواهد داد.

تراریوم چیست؟

پیش از اینکه بخواهیم به انواع تراریوم و روش نگهداری از آن‌ها بپردازیم، برای آن دسته از افرادی که ممکن است با اصطلاح تراریوم آشنا نباشند توضیح کوتاهی درباره اینکه تراریوم چیست ارائه می‌دهیم. تراریوم مجموعه‌ای از گیاهان ریز و تزیینی است که در یک فضای بسته رشد می‌کنند. این فضای بسته را اغلب ظروف شیشه‌ای تشکیل می‌دهند و همین موجب می‌شود تراریوم‌ها خاصیت تزئینی داشته باشند و نگهداری از آن‌ها نیز ساده باشد. نکته جذابی که درباره ساخت انواع تراریوم وجود دارد این است که هر تراریوم اختصاصی و با سلیقه خودتان ساخته می‌شود و آن را هیچ کجای دیگر نخواهید یافت.

تراریون محیط باز - انواع تراریوم
تراریوم محیط باز یکی از انواع تراریوم است که در ظروف شیشه‌ای که دهانه باز دارند ساخته می‌شود.
انواع تراریوم - تراریوم محیط بسته
تراریوم محیط بسته برای گیاهانی مناسب است که خیلی نیاز به اکسیژن نداشته باشند. هرچند درب این نوع تراریوم نیز باید هرزگاهی باز شود تا گیاه اکسیژن مورد نیازش را کسب کند.

نحوه ساخت انواع تراریوم

تراریوم انواع مختلفی دارد که در ادامه به ساخت برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

آموزش ساخت تراریوم ساده یا تراریوم سبز

برای ساخت تراریوم به ابزار و وسایل زیر نیاز خواهید داشت:

  • ظرف شیشه‌ای- می‌توانید از تنگ یا هر ظرف شیشه‌ای تزئینی دیگری که به اندازه کافی عمیق است برای ساخت تراریوم استفاده کنید.
  • سنگ‌های کوچک و بزرگ– سنگ‌ها لایه اولیه تراریوم را تشکیل می‌دهند و برای این استفاده می‌شوند که مانع ماندن ریشه‌ها در آب و خراب شدنشان شود. علاو بر این‌ها جنبه تزیینی و زیبایی نیز دارد.
  • زغال- به مقدار زیادی خاکستر زغال چوب نیاز نخواهید داشت. یک لایه باریک زغال کافیست. زغال موجب می‌شود آب تازه بماند و باکتری‌ها در تراریوم شما رشد نکنند.
  • خاک گلدان- این خاک لایه اصلی تراریوم شما را تشکیل می‌دهد. باید دقت داشته باشید که نوع خاک با نوع گیاهی که می‌خواهید در تراریوم قرار دهید سازگار باشد. در بازار می‌توانید خاک‌های مخصوص برای گیاهانی نظیر کاکتوس یا گیاهان آب‌دار تهیه کنید.
  • گیاه مناسب برای تراریوم- عضو اصلی این گوی شیشه‌ای زیبا گیاهی است که در آن قرار می‌دهید. بهتر است این گیاه را به اندازه کافی کوچک انتخاب کنید که هم جای رشد داشته باشد هم به راحتی در ظرف شیشه‌ای شما قرار بگیرد. همچنین گیاهانی که در هوای مرطوب و نم دار رشد می‌کنند بهترین انتخاب برای تراریوم شما خواهند بود.
خواص آب برنج برای زیبایی پوست و مو
کاکتوس‌ها از انواع گیاهانی هستند که در اغلب مواقع سازگاری بسیار زیادی با انواع تراریوم دارند.

مراحل ساخت تراریوم

با جمع آوری وسایلی که گفته شد، ساخت تراریوم از شما فقط ۳۰ دقیقه زمان خواهد گرفت. این مراحل را قدم به قدم انجام دهید:

  1. سنگ‌های ریزی که تهیه کردید را در انتهای ظرف شیشه‌ای خود قرار دهید.
  2. به روی آن یک لایه بسیار باریک زغال بریزید.
  3. در این مرحله نوبت به ریختن خاک گلدان می‌شود. از آنجایی که خاک اهمیت بالایی دارد پیشنهاد می‌شود تا ۵ سانتی‌متر از ظرف را به خاک اختصاص دهید.
  4. حالا زمان اضافه کردن گیاهان به تراریوم رسیده است. ابتدا بزرگترین گیاه را در خاک قرار دهید. خاک داخل تراریوم را به اندازه‌ای کنار بزنید که ریشه گیاه در آن قرار بگیرد. سپس به آرامی خاک را به دور آن بازگردانید به طوری که گیاه در سر جای خود بایستد.
ساخت انواع تراریوم و نگهداری از تراریوم
در مرحله اول سنگریزه‌ها را در ظرف شیشه‌ای بریزید.
ساخت انواع تراریوم و نگهداری از تراریوم
یک لایه باریک زغال و حداقل به مقدار ۵ سانتیمتر روی آن خاک بریزید.
ساخت انواع تراریوم و نگهداری از تراریوم
در مرحله آخر گیاه را در خاک قرار دهید.

نحوه نگهداری از تراریوم

  • نگهداری از تراریوم بسیار ساده است. فقط کافیست هر چند هفته نگاه کنید ببینید آیا خاک آن خشک است یا خیر. برای اینکار می‌توانید با انگشت خاک را لمس کنید.
  • اگر تراریوم شما در فضای کاملا بسته یا در دار قرار دارد بهتر است حداقل ماهی یکبار درب آن را بردارید تا هوای تازه به آن وارد شود.
  • اگر هر نشانه‌ای از زرد شدن برگ گیاهان داخل تراریوم مشاهده کردید خیلی سریع برگ زرد را بچینید.
  • اگر از کاکتوس برای ساخت تراریوم استفاده می‌کنید بهتر است هر دو هفته یکبار مقدار خیلی کمی به آن آب بدهید.
  • اگر با اسپری به کاکتوس‌ها آب می‌دهید بهتر است دقت داشته باشید که خود گیاه کاکتوس خیس نشود.
  • همچنین بهتر است تراریوم را در جایی قرار دهید که به اندازه کافی نور داشته باشد که جلوه و جذابیت تراریوم بیشتر شود.
انواع تراریوم - نگهداری از تراریوم
نیازی نیست به گیاهان داخل تراریوم دائما آب بدهید، فقط کافیست ببینید چه زمانی خاک آن خشک می‌شود تا نسبت به آبیاری گیاه اقدام کنید.

آموزش ساخت تراریوم آبی

تراریوم آبی برخلاف تراریوم ساده که در خاک قرار می‌گیرد، کاملا در آب غرق است. بنابراین اغلب از گیاهان آکواریومی برای تراریوم آبی استفاده می‌شود و در کنار آن نیز اگر ظرف شما به اندازه کافی فضا داشته باشد می‌توانید یک یا دو ماهی نیز در آن بیندازید تا این فضای زیبا با حضور این موجودات زنده تماشایی‌تر شود. برای ساخت تراریوم آب به وسایل زیر نیاز دارید:

  • ظرف شیشه‌ای در اندازه دلخواه. دقت داشته باشید که این ظرف به اندازه کافی عمیق باشد که سنگ‌ها و گیاه را در خود جای دهد.
  • گیاه روینده در آب یا گیاه آکواریومی
  • خاک
  • سنگریزه‌های رنگی
  • آب

مراحل ساخت تراریوم آبی

  1. همانند ساخت تراریوم ساده، در تراریوم آبی نیز باید لایه اول را با سنگریزه‌ها پر کنید. برخی پیشنهاد می‌کنند از سنگ‌های درشت نیز در کنار سنگریزه‌ها استفاده کنید. بخصوص برای زمانی که می‌خواهید روی شنی که داخل ظرف می‌ریزید را بپوشانید. برخی نیز در این مرحله از تخته چوب‌های طبیعی نیز استفاده می‌کنند.
  2. در مرحله بعد مقداری شن لابه لای سنگ‌ها بریزید و گیاه خود را در بین آن‌ها قرار دهید. دقت داشته باشید که نیاز به شن زیادی نخواهید داشت چرا که گیاه شما قابلیت رشد در آب را خواهد داشت. مابقی سنگ‌ها را روی آن بچینید به طوری که کاملا لایه رویی شن را بپوشانند.
  3. بدون اینکه به گیاه داخل ظرف فشاری وارد شود، به آرامی به ظرف آب اضافه کنید. گیاه شما می‌تواند کاملا زیر آب قرار بگیرد اما اگر نیمی از آن خارج از آب باقی بماند نیز مشکلی وجود ندارد.
  4. اگر می‌خواهید به این فضا ماهی اضافه کنید باید ابتدا صبر کنید تا دمای آب با دمای اتاق یکی شود. بعد به آرامی ماهی را به آب اضافه کنید.
ساخت انواع تراریوم و نگهداری از تراریوم
در تراریوم آبی، گیاه کاملا زیر آب قرار می‌گیرد بنابراین مهم است که از گیاهان آکواریومی استفاده شود.

آکواتراریوم چیست و چگونه ساخته می‌شود؟

ترکیبی از تراریوم و آکواریوم را آکواتراریوم (Aqua-terrarium) می‌گویند. آکواتراریوم چیزی شبیه به تراریوم آبی است با این تفاوت که وسعت و پیچیدگی بیشتری دارد و به جای اینکه در یک تنگ یا ظرف شیشه‌ای کوچک گردآوری شود داخل یک آکواریوم بزرگ تشکیل می‌گردد. این نوع آکواریوم یا تراریوم چیزی همانند جنگل‌های بارانی را شبیه سازی می‌کند. آکواتراریوم همانطور که گفته شد از دو قسمت تقسیم می‌شود، نیمه پایین آن همان آکواریوم است و نیمه بالای آن را گیاهان تشکیل می‌دهند. آکواتراریوم را پالوداریوم (Paludarium) نیز می‌خوانند.

ساخت آکواتراریوم نیازمند اطلاعات بیشتری درباره نگهداری گیاهان و همچنین نگهداری از آکواریوم است. بخش تراریوم آن شبیه به ساخت تراریوم ساده انجام می‌گیرد و بخش آکواریوم آن نیازمند اطلاعات درباره آبزیان و گیاهان مناسب برای محیط زندگی آن‌هاست. اگرچه آکواتراریوم این روزها محبوبیت بسیاری را در بین افرادی که علاقه مند به نگهداری از حیوانات آبزی یا لاکپشت هستند پیدا کرده است، اما نحوه ساخت و نگهداری آن به سادگی تراریوم‌های معمولی نیست. با این‌حال ما روش ساخت آکواتراریوم را نیز برای شما به طور خلاصه آموزش خواهیم داد.

ساخت انواع تراریوم و نگهداری از تراریوم
آکواتراریوم ترکیبی از آکواریوم و تراریوم است که اخیرا محبوبیت بسیاری نزد افرادی که هم به گل و گیاه هم به نگهداری از آبزیان علاقه‌مند هستند کسب کرده است.

برای ساخت آکواتراریوم ابتدا به یک آکواریوم نیاز دارید. همانطور که در روش‌های قبلی این کار را انجام دادید، انتهای آکواریوم را از سنگ و ماسه پر کنید و گیاه مورد نظرتان را در آن بکارید. دقت داشته باشید که اگر بخواهید در این آکواریوم ماهی‌های خاص یا لاکپشت نگهداری کنید نیازمند فیلتر آب خواهید بود. بنابراین فضا برای آن در نظر بگیرید. گیاهانی که انتخاب می‌کنید نیز باید سازگار با محیط زندگی هر موجود آبزی که در آکواریوم می‌اندازید باشد. همچنین نور لازم برای گیاهان را نیز می‌توانید با کمک تیوب‌های فلورسنت تامین کنید. برای ساخت آکواتراریوم یا پالوداریوم می‌توانید خلاقیت بسیاری به خرج دهید اما لازم است پیش از شروع کار تحقیقات لازم را درباره گیاهان مناسب و آبزیان مناسب با آن انجام دهید.

ساخت انواع تراریوم و نگهداری از تراریوم
وسعت آکواتراریوم نسبت به تراریوم آبی بسیار بیشتر است و نگهداری از آن نیز به سادگی نگهداری از تراریوم آبی نیست بنابراین بسیار مهم است اطلاعات کافی درباره ساخت و نگهداری آکواتراریوم کسب کنید.

سخن پایانی

همانطور که دیدید ساخت تراریوم آبی و تراریم ساده کار دشواری نیست. هرچند باید با دقت بالایی انجام شود و به نکات نگهداری گیاهان در تراریوم نیز دقت شود. بخصوص در تراریوم آبی که گیاه غوطه ور در آب است بسیار مهم است که گیاه مناسب انتخاب شود تا زود خراب نشود. ساخت انواع تراریوم را می‌توانید از یک تنگ کوچک آغاز کنید شاید روزی بتوانید به قدری حرفه‌ای شوید که یک آکواتراریوم در خانه خود بسازید.

منابع: dreamalittlebigger – thespruce – proflowers – jbl

1 نظر
  1. مریم می گوید

    سلام✋?
    آبِ تراریومی که ماهی هم توش هست هر چند وقت باید عوض بشه؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 − پنج =