رو‌ش‌های جلوگیری از یخ‌زدگی گیاهان در زمستان

0

زمستان فصل چالش‌برانگیزی برای باغبانی است، چراکه یخ‌زدگی گیاهان یکی از خطراتی به شمار می‌رود که می‌تواند آن‌ها را از بین ببرد. شاید شما هم گیاهانی دارید و می‌خواهید در فصل زمستان از آن‌ها محافظت کنید. برای نگهداری از گیاهان در این فصل، استراتژی‌های خاصی لازم است. برای این کار باید از گیاهان در برابر سرمای هوا محافظت نمایید. زیرا سرمازدگی به ریشه گیاهان آسیب جدی می‌رساند و در نهایت کل گیاه را از بین می‌برد.

اما خوشبختانه راه‌های متعددی برای محافظت از گیاهان در برابر یخ‌زدگی وجود دارد. اگر دوست دارید گیاهان شما در بهار آینده، سرحال و سلامت از خواب زمستانی بیدار شوند، لازم است نکات مهم محافظت از یخ‌زدگی گیاهان را یاد بگیرید. ما در این مقاله چند تکنیک ساده اما موثر را برای جلوگیری از سرمازدگی گیاهان در زمستان به شما ارائه می‌کنیم. پس با این مقاله از استادکار همراه باشید.

یخزدگی گیاهان چیست و چه زمانی رخ می‌دهد؟

یخ‌زدگی گیاهان به شرایطی اطلاق می‌شود که امکان پدید آمدن پوششی از ذرات یخ روی برگ گیاه فراهم شود. با ایجاد کریستال‌های یخ در سلول‌ها، به گیاه آسیب می‌رسد و حرکت مایعات درون آن مختل می‌گردد. وقتی مایعات درون گیاه منجمد شوند، غشای سلولی را منبسط می‌نمایند. در نتیجه در برگ‌ها پارگی ایجاد می‌کنند. به این ترتیب برگ‌های آسیب‌دیده از سرمازدگی، به رنگ قهوه‌ای یا سیاه در می‌آیند و در اکثر مواقع دیگر بهبود نمی‌یابند.

اکثر مردم بر این باورند که یخ‌زدگی گیاهان بعد از بارش برف اتفاق می‌افتد. اما باید بگوییم در حالی‌که بارش برف واضح‌ترین نوع یخبندان است، شرایط دیگری نیز وجود دارند که باعث سرمازدگی گیاه می‌شود. موارد مختلف یخ‌زدگی بر اساس شرایط تشکیل و ذوب دسته‌بندی می‌شوند. علاوه بر این، یخ‌زدگی در دماهای پایین و حتی بدون وجود برف هم ممکن است ایجاد گردد که توسط اکثر افراد نادیده گرفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: آموزش نحوه هرس ریشه گیاهان آپارتمانی

بهترین روش‌های محافظت از گیاهان در برابر سرمازدگی در زمستان
اگر دمای هوای محیط به نزدیکی صفر درجه سانتی‌گراد یا کمتر از آن برسد، احتمال یخ‌زدگی گیاهان وجود خواهد داشت.

یخ‌زدگی از چه طریق بر گیاهان تأثیر می‌گذارد؟

اگر شما هم به نگهداری از گیاهان علاقه دارید، لازم است گلدان‌های خود را در فصول سرد در وضعیت خوبی نگه دارید. سردی هوا طی ماه‌های زمستان اثرات نامطلوبی بر گیاهان می‌گذارد. چنانچه در طول زمستان از گیاهان خود مراقبت نکنید، نباید انتظار داشته باشید که گیاهان در فصل بهار دوباره طراوت و سرزندگی را برای شما به ارمغان بیاورند.

یخ‌زدگی گیاهان از روش‌های زیر بر رشد و سلامت آن‌ها تاثیر منفی می‌گذارد:

  • فتوسنتز فرآیندی است که از طریق آن، گیاهان انرژی نور را برای رشد خود به ترکیبات مغذی ارزشمندی تبدیل می‌کنند. یخ‌زدگی گیاهان طی زمستان، در انجام فتوسنتز اختلالاتی به وجود می‌آورد. در نتیجه به رشد گیاه آسیب می‌رساند. به این ترتیب فتوسنتز برای گیاهان در طول زمستان دشوارتر می‌شود. بنابراین نمی‌توانند مواد مغذی ضروری خود را تامین کنند.
  • یخ‌زدگی گیاهان بر رشد آن‌ها تأثیر منفی می‌گذارد و به آن‌ها آسیب وارد می‌نماید. در بسیاری از گیاهان، برگ‌ها و گل‌ها به دلیل سرمازدگی شروع به افتادن می‌کنند. این موضوع باعث می‌گردد که گیاهان پژمرده شوند.
  • ناتوانی گیاهان در گرفتن مواد مغذی از خاک در فصول سرد سال یک مشکل رایج است. این ناتوانی می‌تواند روی ریشه‌ها نیز تأثیر منفی بگذارد. در این‌گونه موارد، گیاهانی که خاک آن‌ها در زمان سرما آبیاری شده‌ است، بیش از حد معمول دچار مشکل خواهند شد.
  • سرمازدگی به دلیل عدم دسترسی به مواد مغذی ضروری، به چرخه زندگی گیاه آسیب می زند. اگر در طول این مدت به گیاه مواد مغذی کافی داده نشود، گیاه به‌طور طبیعی رشد نمی‌کند. همچنین گل و میوه دادن گیاه در بهار یا تابستان دچار اختلال می‌شود.
  • یخ‌زدگی گیاهان در طول زمستان همچنین ممکن است باعث ایجاد آسیب در مناطق موثر در رشد گیاه شود. به عبارت دیگر، اگر ریشه‌ها منجمد شوند، از رسیدن ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری به گیاه جلوگیری می‌شود. علاوه بر این، رشد گیاه به دلیل کمبود مواد مغذی، مختل می‌گردد.
چگونه می‌توان گیاهان را از یخ‌زدگی نجات داد؟ نشانه‌های سرمازدگی گیاه چیست؟
یخ زدگی گیاهان باعث می‌شود که برگ‌های آن‌ها خشک و شکننده به نظر برسند. این موضوع نشانه کمبود مواد مغذی در گیاه است.

چه گیاهانی ممکن است تحت تأثیر سرمازدگی قرار گیرند؟

سرمازدگی خطری جدی برای گل‌های چندساله و صیفی‌جات مانند بروکسل، کلم، شلغم، گوجه‌فرنگی، فلفل و سایر موارد به حساب می‌آید. همین امر در مورد گونه‌های گیاهی ظریف مانند آووکادو، شمعدانی، گیاه دم روباهی و سایر گیاهان آپارتمانی نیز صدق می‌کند. علاوه بر این، انگور، کدو تنبل، سبزیجات چلیپایی مانند مارچوبه، بادمجان، ذرت، مرکبات و انواع فلفل در برابر سرمازدگی آسیب‌پذیر هستند.

بیشتر بخوانید: بهترین روش خشک کردن گل طبیعی را بیاموزید

سمپاشی باغچه و فضای سبز

سمپاشی باغچه و فضای سبز

  • نابود کردن انواع آفت‌ها
  • قارچ‌ها و علف‌های هرز
  • ازبین بردن انواع حشرات، موریانه و...
دریافت این خدمت از استادکار

چگونه می‌توان گیاهان را از یخ‌زدگی نجات داد؟

اکثریت قریب به اتفاق افراد در مورد محافظت از گیاهان ظریف در برابر سرمازدگی، نگرانی مشترک دارند. سرما ممکن است منجر به یخ‌زدگی گیاهان، آسیب‌دیدگی ریشه، ایجاد ترک در چوب یا از بین رفتن کامل گیاه شود.

در اوایل بهار، آگاه بودن از وضعیت آب و هوا از طریق اخبار یا تلویزیون بسیار مهم است. زیرا احتمال سرمازدگی گیاهان در این زمان هم وجود دارد. پس لازم است به‌طور منظم شرایط محیطی اطراف گیاهان خود را زیر نظر داشته باشید. چون باید مشخص شود هوا برای گیاهان چقدر سرد است و چه کاری لازم است برای آن‌ها انجام داد.

در ادامه چند راهکار آسان ولی کارآمد برای محافظت از گیاهان در برابر سرمازدگی ارائه خواهیم کرد:

قابلیت رشد گیاه در هوای سرد را ارزیابی کنید

ابتدا باید در نظر بگیرید که آیا رشد گونه گیاهی مورد نظر در مناطق سرد امکان‌پذیر است، مقاومت گیاه در برابر سرما چقدر است، پایین‌ترین درجه حرارتی که برای گیاه قابل تحمل است، چند درجه سانتی‌گراد خواهد بود. قبل از کاشت انواع مختلف گیاه در یک منطقه، رسیدن به پاسخ این سوالات بسیار اهمیت دارد.

در صورت امکان جهت جلوگیری از یخ‌زدگی گیاهان، آن‌ها را به داخل منزل یا محل گرم منتقل کنید

یکی دیگر از راهکارهای ساده مقابله با یخ‌زدگی گیاهان، قرار ندادن گیاه در معرض هوای سرد است. هم‌زمان با کاهش دما، گیاهان را به داخل منزل یا فضای مسقف مناسب منتقل کنید. می‌توانید آن‌ها را در پارکینگ یا راهروی خانه نیز بگذارید. با توجه به نیاز نوری گل و گیاهانتان آن‌ها را در پشت پنجره قرار دهید. منافذ کنار پنجره‌ها را بپوشانید که ورود و خروج هوا و نوسانات دمایی باعث از بین رفتن گیاه نشود.

راهکارهای ساده برای جلوگیری از یخ‌زدگی گیاهان در زمستان
در صورتی‌که برای محافظت از گیاهان در برابر سرمازدگی، آن‌ها را به داخل خانه آوردید، مطمئن شوید که محل جدید، دمای مناسبی دارد.

نهال‌ها را در زمان مناسبی بکارید

قبل از رسیدن فصل یخبندان، نهال‌ها باید جان گرفته باشند و برای ماه‌های سرد سال آماده باشند. پس زمان کاشت مناسب برای آن‌ها را در نظر بگیرید. به این ترتیب می‌توانید امیدوار باشید که از سرما جان سالم به در ببرند.

بیشتر بخوانید: با کاشت بذر مناسب برای پاییز، در بهار گل داشته باشید

برای جلوگیری از یخ‌زدگی گیاهان، آن‌ها را با نایلون بپوشانید

گیاه را با استفاده از یک لایه پلاستیک یا نایلون شفاف بپوشانید. در موقع پوشاندن گیاه، دقت کنید که برگ‌ها یا ساقه گیاه در فشار نباشد. این اقدام، گامی کاربردی و آسان برای مقابله با یخ‌زدگی گیاهان در سرمای زمستان خواهد بود. دلیل استفاده از نایلون شفاف این است که گیاه بتواند طی روز از نور خورشید استفاده کند.

نحوه پوشاندن گل و گیاه با نایلون برای جلوگیری از سرمازدگی گیاهان
یکی از راه‌های محافظت از گیاهان در فصول سرد سال، پوشاندن آن‌ها با نایلون است. نایلون علاوه بر ممانعت از یخ‌زدگی گیاهان، به حفظ رطوبت آن نیز کمک می‌کند.

خاک را آبیاری کنید

در شب‌هایی که هوا بسیار سرد است، خاک گیاه یا گلدان خود را خیس کنید. خاک مرطوب بهتر از خاک خشک گرما را در خود نگه می‌دارد. به این ترتیب ریشه گیاه از سرمازدگی در امان می‌ماند.

گیاهان داخل خانه، نور لازم دارند

بهتر است گلدان‌های داخل خانه را طی فصول سرد سال، در محلی پرورش دهید که نور کافی داشته باشد. نور آفتاب باعث گرم شدن گیاهان و جلوگیری از یخ‌زدگی آن‌ها می‌شود.

گیاهان را با گونی بپوشانید

برای جلوگیری از یخ‌زدگی گیاهان، مخصوصاً در مواقع هشدار یخبندان، گیاهان را با گونی بپوشانید. بافت و الیاف خاص گونی، گیاه را گرم نگه می‌دارد و از آن در برابر باد و سرما محافظت می‌نماید.

بیشتر بخوانید: علت ریزش برگ گیاهان خانگی چیست و چه باید کرد؟

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

اقداماتی که بعد از سرمازدگی گیاهان باید انجام داد

یخ‌زدگی گیاهان به محصولات زراعی آسیب جدی وارد می‌کند. اما اگر سریع و موثر عمل کنید، می‌توانید اکثر گیاهان یخ‌زده را نجات دهید. برای محافظت از گیاهان پس از یخ‌زدگی، باید به موارد ذکر شده در زیر توجه ویژه‌ای داشته باشید:

  • آبیاری روزانه

پس از یخبندان، خاک اطراف گیاه خود را بررسی کرده تا از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید. اگر خاک سطحی خشک یا سفت شود، گیاهان نمی‌توانند برای حفظ خود، آب کافی دریافت کنند. آبیاری خاک می‌تواند به نرم شدن خاک و تامین رطوبت گیاهان شما کمک کند.

بیشتر بخوانید: هر آن چیزی که باید در مورد آبیاری ‌قطره‌ای بدانید

چگونه می‌توان گیاهان را از یخ‌زدگی نجات داد؟ روش صحیح آبیاری گل و گیاه
یکی از راه‌های درمان گیاهان پس از سرمازدگی، مرطوب نگه داشتن خاک آن‌ها است.
  • تهیه کود برای گیاهان

شاید تمایل داشته باشید بلافاصله پس از سپری شدن فصل سرما، برای تسریع روند بازسازی، به گیاهان خود کود بدهید. اما باید بدانید که زمان ایده‌آل برای شروع کوددهی، اوایل فصل بهار است. کودهای ارگانیک می‌توانند برای تسریع روند رشد گیاهان، کمک‌کننده باشند.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان کود دهی درختان و باغچه و آموزش آن

  • هرس گیاهان

شما باید از هرس گیاهانی که در اثر سرمازدگی آسیب دیده‌اند، خودداری کنید. درست است که دیدن شاخ و برگ پژمرده گیاهان اصلا جذاب نیست، اما برای محافظت از گیاهان در برابر آسیب‌دیدگی بیشتر، باید اندکی صبر داشته باشید. می‌توانید هرس گیاهان را به اوایل فصل بهار موکول کنید.

بهترین زمان هرس کردن برای جلوگیری از یخ‌زدگی گیاهان در زمستان
هرس کردن فوری پس از یخ‌زدگی گیاهان، باعث وارد شدن شوک به آن‌ها می‌گردد. به این ترتیب احتمال بهبود گیاه آسیب‌دیده، کمتر می‌شود.

سخن پایانی

اگر در حال گذر از یک دوره هوای بسیار سرد هستید، گیاهان شما هم در معرض آسیب‌دیدگی قرار دارند. می‌توانید با فراهم کردن یک منبع گرما از یخ‌زدگی گیاهان جلوگیری کنید. اگر از گیاهان در منطقه‌ای نسبتاً بزرگ نگهداری می‌کنید، برای گرم کردن محیط از یک بخاری بهره بگیرید. اما دقت کنید که منبع گرما در تماس مستقیم با گیاهان نباشد.

در موارد سرمای شدید، لامپ‌های گرمازا می‌توانند به جلوگیری از یخ‌زدگی گیاهان در برابر سرما کمک کنند. به این صورت که برای گرم نگه داشتن گیاهان، از یک لامپ یا رشته‌های نوری استفاده نمایید. این روش به‌خصوص برای محافظت از گیاهان بزرگ‌تر مانند نهال‌ها کاربرد دارد. فقط باید مطمئن شوید که لامپ با گیاهان در تماس مستقیم نباشد. چون ممکن است باعث سوختگی گیاه شود.

منبع: Parenting.Firstcry

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 − 10 =