۵ راهکار مفید برای افزایش عمر فرش/ ریزنکات نگهداری از آن

0

فرش در زندگی ما ایرانیان مقوله مهمی است و از اساسی ترین عناصر هر خانه به شمار می رود. در حدی که شاید زیبایی و جلوه کل خانه را مدیون فرش ها باشیم. علاوه بر این فرش ایرانی ، هنر ارزشمندی است که زیبایی آن در جهان ثابت شده است. اما هیچکس، قدر یک ایرانی به ارزش واقعی آن واقف نیست و برای حفظ آن نمی کوشد. اما برای حفظ این هنر با ارزش و عنصر اصلی خانه چه کارهایی می توان انجام داد؟ هنری که جای آن زیر پا، در محل رفت و آمد است و در خطر انواع سایش و پوسیدگی قرار دارد. آیا راهی برای به تعویق انداختن فرسودگی فرش وجود دارد؟ در ادامه این مطلب راهکارهایی ارائه شده است که منجر به افزایش عمر فرش خواهد شد.

افزایش عمر فرش
فرش می تواند تمام فضای خانه را تحت تاثیر قرار داده و به آن جلوه و زیبایی ببخشد.

راه هایی برای افزایش عمر فرش

۱-   جاروبرقی کشیدن

شاید بسیار ساده و پیش پا افتاده به نظر برسد؛ اما تمیز نگه داشتن، خود بزرگ ترین کمک به افزایش عمر فرش است. زدودن زباله ها و گردو غبارهای بین رشته های فرش باعث حفظ سلامت الیاف آن خواهد شد. بنابراین هفته ای یکبار فرش را در جهت خواب آن جارو بزنید.

۲-     سرو ته کردن

نکته جالبی که کمتر کسی به آن توجه می کند این است که شما می توانید برای جلوگیری از ساییده شدن قسمت هایی از فرش که بیشتر محل عبور و مرور هستند، آن را هر چند ماه یک بار سر و ته کنید.

۳-     شستشوی بهینه

در رابطه با شستن فرش، همیشه بهترین راه سپردن آن به مراکز قالی شویی معتبر است. زیرا اگر در شستشوی فرش حتی درصد کمی خطا رخ بدهد؛ مثلا کمی از پودر شستشو در عمق تاروپود آن باقی بماند، به خوبی خشک نشود و مدت طولانی مرطوب بماند، یا از وسایل و مواد شوینده مناسبی برای شستشوی آن استفاده نشود، فرش خیلی زودتر به مرحله پوسیدگی نزدیک خواهد شد.

افزایش عمر فرش
بسیار عالی خواهد بود اگر بتوانید فرش را بعد از شستشو در فضای باز قرار دهید تا هوا بخورد.

۴-     جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب

تابش نور مداوم آفتاب بر سطح فرش، موجب رنگ پریدگی و کهنه جلوه کردن فرش می شود. اما چگونه می توان جلوی این معضل را گرفت وقتی فرش برتمام سطح خانه گسترده شده است؟ اگر شما در منزلی نورگیر زندگی میکنید که در ساعات خاصی نور تیز آفتاب روی فرش ها می افتد؛ بهتر است در این اوقات یک روفرشی روی فرش ها پهن کنید یا پرده ها را بکشید.

۵-     استفاده از زیرپایه

اگر چیدمان منزل شما به گونه ای است که برخی از وسایل سنگین مثل پایه مبل ها یا میز تلویزیون روی فرش قرار میگیرند حتما از زیرپایه استفاده کنید. فشردگی زیاد، بافت فرش را خراب کرده و دیگر به حالت قبلی باز نمی گردد.

افزایش عمر فرش
بهترین حالت این است که فرش در وسط و اسباب و اثاثیه در اطراف اطراف آن با فاصله قرار بگیرند.

ریز نکات ضروری و کمتر توجه شده در نگهداری از فرش

  1. همه ما وقتی چیزی روی فرش می‌ریزد سریعا برای پاک کردن آن می‌شتابیم. اما یک نکته مهم را پس از پاک کردن لکه فراموش میکنیم: خشک کردن آن نقطه!
  2. برای تمیزکردن لکه ها حدالامکان بهتر است از شوینده های شیمیایی استفاده نکنیم. ماست جایگزین مناسب و تضمین شده ای برای تمیز کردن لکه های فرش است.
  3. آیا می‌دانستید برچسب هایی برای تثبیت فرش در محل اصلی قرارگیری خود اختراع شده اند که به آن ها ترمز فرش می گویند؟!
  4. برای حمل و نقل فرش حتما آن را لوله کنید. تا شدن حتی برای مدت محدود بافت فرش را خراب میکند.
  5. ریشه های فرش را با چسب های بی رنگ مخصوص بپوشانید تا کثیف نشوند و گره نخورند.
افزایش عمر فرش
فرش دستبافت با تا شدن آسیب نمی بیند.

جایزه دم عیدی

اگر تصمیم گرفتید زین پس نکات بالا را به خوبی انجام دهید، این راهکارها جایزه شما ست:

  1. تمام سطح فرش را با نشاسته ذرت بپوشانید. پس از یک ساعت فرش را به خوبی جاروبکشید و از درخشندگی آن لذت ببرید.
  2. مقداری سرکه را با خاک اره ترکیب کرده و با برس روی فرش بکشید. وقتی که خشک شد روی آن جارو بکشید و فرشتان را از روز اول هم براق تر تحویل بگیرید.
افزایش عمر فرش
با این روش می توان یک فرش را دوباره زنده کرد و برق و درخشندگی را به آن بازگرداند.

شما چقدر به مراقبت از فرش های خود اهمیت می دهید؟ آیا تجربه خاصی در مراقبت از فرش یا پاک کردن لکه های آن دارید؟ به یاد داشته باشید حتی اگر علاقه خاصی هم به فرش ندارید عقل اقتصادی، امروز حکم می کند در این شرایط، تمام توان خود را برای نگهداری از وسایل قیمتی‌مان بکار بگیریم. امیدوارم نکات ذکر شده در این راه به شما کمک کند.

اگر نگران شستشوی بهینه فرش خود هستید خوب است بدانید استادکار در این زمینه سرویس هایی ارائه کرده است.

قالیشویی و رفوگری

قالیشویی و رفوگری

  • شستشوی تخصصی انواع فرش، قالی، تابلو فرش و فرش ابریشمی
  • شستشوی فرش دستباف، ماشینی و نفیس
  • شستشوی موکت، روفرشی، پتو و لحاف
  • رفوگری فرش دستباف و ماشینی
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 − پنج =