چگونه ظروف استیل سوخته را تمیز و برق بیندازیم ؟

3

برای بیشتر خانم های خانه دار همیشه سوال است که چگونه ظروف استیل را برق بیندازیم ؟ نگران نباشید در این مقاله روش هایی را خواهیم گفت که به راحتی می توانید مشکل سیاه شدن ظروف استیل، سوختگی کتری و قابلمه استیل را برطرف کنید و حتی برای براق کردن قاشق و چنگال استیل از این روش ها استفاده کنید .

ظروف استیل به خاطر زیبایی و جلوه‌ی خاصی که به آشپزخانه می‌بخشند میان خانواده‌ها محبوبیت خاصی پیدا کرده‌اند؛ اما از طرفی در مقایسه با ظروف دیگر آشپزخانه نیاز به نگهداری و توجه بیشتری دارند از این رو آشنایی با روش صحیح استفاده از انواع ظروف استیل مانند قابلمه یا ماهیتابه اهمیت زیادی دارد. از طرفی با توجه به اینکه همیشه احتمال سوختگی ظروف وجود دارد بر آن شدیم تا در این مقاله شما را با نحوه تمیز کردن ظروف استیل سوخته آشنا کنیم. در ادامه با استادکار اپلیکیشن درخواست خدمات همراه باشید .

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

روش صحیح نگه‌داری ظروف استیل

برای استفاده طولانی‌مدت از ظروف استیل رعایت چند نکته ضروری است:

  • از قرار دادن ظروف استیل بر روی شعله‌ای بزرگ‌تر از ظرف خودداری کنید تا باعث تغییر رنگ بدنه آن نشوید.
  • بهتر است بعد از صرف غذا بلافاصله ظروف استیل را در آب قرار دهید تا از چسبیدن باقی‌مانده غذا و ایجاد شدن لکه جلوگیری کنید. سپس می‌توانید با مایع ظرف‌شویی آن‌ها را شسته و آبکشی نمایید.
  • سعی کنید همیشه بعد از شستشوی ظروف استیل آن‌هارا با یک دستمال یا حوله کاملاً خشک‌کنید تا روی آن‌ها لکه نماند.
  • از سیم ظرف‌شویی و اسفنج‌ها سخت و شوینده‌های خیلی قوی برای شستشوی ظروف استیل خود استفاده نکنید.
  • برای استفاده از ظروف استیل به هنگام پخت‌وپز حتماً اجازه دهید ظرف با روغن حرارت ملایم داغ شود و سپس مواد غذایی را اضافه کنید تا از ایجاد شدن سوختگی و لکه‌های چسبنده جلوگیری کرده باشید.
  • برای هم زدن مواد غذایی در صورت امکان از قاشق، ملاقه و … فلزی استفاده نکنید تا به ظرف آسیب نرسانید.
  • با استفاده از روش‌هایی که در ادامه ذکر می‌شوند هرچند وقت یک‌بار ظروف خود را براق‌تر و درخشان کنید.
تمیز کردن ظروف استیل سوخته
نگه‌ داری ظروف استیل به نسبت دیگر ظروف نیاز به توجه بیشتری دارد، برای مثال رعایت تناسب اندازه ظرف استیل شما و شعله اجاق گاز می‌تواند از سوختگی بدنه ظرف و تغییر رنگ دادن آن جلوگیری کند.

روش‌های براق و درخشان کردن ظروف استیل

برای براق و درخشان کردن ظروف استیل می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید.

  • استفاده از روغن زیتون

    قبل از استفاده از روغن زیتون باید ظروف را به‌طور کامل شستشو و خشک نمایید. سپس یک دستمال آغشته به مقداری روغن زیتون را روی ظروف بکشید. با اندکی فشار دادن بر روی سطح استیل ظروف می‌توانید روغن را به لابه‌لای خطوط استیل نیز برسانید. این کار درخشش خاصی به ظروف خواهد بخشید.

  • استفاده از آرد

    در اینجا نیز ظروف استیل شما می‌بایست کاملاً تمیز و خشک باشند. مقدار مناسبی آرد روی ظروف خود بپاشید (در حدی که سطح آن را سفید کنید)، سپس با یک دستمال یا حوله تمییز در جهت خطوط استیل ظروف دستمال را فشار دهید. از یک برس کوچک یا یک مسواک کهنه نیز می‌توانید استفاده کنید.

  • استفاده از شیشه شوی

    برای حفظ درخشندگی ظروف استیل خود می‌توانید در بازه‌های زمانی منظم بدنه ظروف را با شیشه شوی تمیز کنید. این کار مخصوصاً برای از بین بردن لکه‌های ملایم روی ظروف یا یخچال استیل نیز مناسب است.

  • استفاده از سرکه یا آب لیمو

    به‌طورکلی سرکه و لیمو جزو پاک‌کننده‌های طبیعی هستند که کاربرد زیادی در آشپزخانه دارند. برای درخشان تر شدن ظروف استیل می‌توانید مقداری از آن‌ها را روی ظروف اسپری کنید و یا با استفاده از یک دستمال نرم سطح ظروف را تمییز کنید.

  • استفاده از الکل

    اگر مدت زیادی است که به‌طور مناسب ظروف استیل خود را نشسته‌اید و همچنان در بعضی نقاط لکه‌های چربی می‌بینید می‌توانید از الکل استفاده کنید. بعد از پاک کردن ظروف با دستمال آغشته به الکل آن‌ها را آب‌کشی نمایید

روش‌های براق و درخشان کردن ظروف استیل
یکی از راه‌های براق و درخشان کردن ظروف استیل استفاده از سرکه است. از سرکه برای تمیز کردن و برق انداختن انواع ظروف، نقره، برنج و مس نیز استفاده می‌شود، برای آشنایی با کاربردهای سرکه حتماً مقاله کاربرد سرکه در نظافت خانه و آشپزخانه را مطالعه فرمایید.

 روش‌های تمیز کردن ظروف استیل سوخته

در بسیاری از موارد سوختگی قابلمه یا ماهیتابه استیل شما صرفاً به‌صورت جزئی رخ می‌دهد و شما می‌توانید مقداری آب گرم در ظرف سوخته خود بریزید و پس از یک ساعت آن را با کمک اسکاچ، مقدار کمی سرکه و مایع ظرف‌شویی شستشو دهید تا کاملاً تمیز شود؛ اما اگر سوختگی بیش‌ازحد است از روش‌های زیر می‌توانید استفاده کنید.

استفاده از حرارت و سرکه

این روش یکی از کاربردی‌ترین راه‌های تمیز کردن ظروف استیل سوخته است اگر انجام مراحل زیر به تمیز شدن ظرف استیل شما می‌انجامید می‌توانید مقداری جوش‌شیرین را نیز به هنگام ریختن سرکه در ظرف اضافه کنید. برای آشنایی با کاربردهای این ماده پیشنهاد می‌کنیم مقاله ۵۷ کاربرد شگفت‌انگیز جوش‌شیرین در نظافت خانه را حتماً مطالعه کنید.

  1. ابتدا تکه‌ها و باقی‌مانده غذاهای باقی‌مانده روی ظرف استیل تان را بردارید.
  2. داخل ظرف تا محلی که سوختگی ادامه دارد آب بریزید و روی اجاق گاز قرار دهید تا به جوش بیاید.
  3. بعد از رسیدن دمای آب به نقطه‌ی جوش، وضعیت سوختگی‌ها را با یک قاشق چک کنید، اگر خیلی چسبیده‌اند بگذارید به مدت ده دقیقه بجوشند و سپس اجاق گاز را خاموش‌کنید.
  4. مقدار یک استکان و یا بیشتر (بسته به ظرفیت ظرف شما) به آن سرکه اضافه کنید و آن را هم بزنید.
  5. بعد از حداقل ۱۰ دقیقه می‌توانید به کمک مایع ظرف‌شویی و اسکاچ سوختگی‌های ظروف را پاک‌کنید.
استفاده از سرکه در تمیز کردن ظروف استیل سوخته
سرکه و جوش‌شیرین دو ترکیب قوی برای از بین بردن لکه‌های مختلف در سطوح متفاوت هستند. از آن‌ها برای از بین بردن سوختگی ظروف استیل خود نیز می‌توانید استفاده کنید.

استفاده از ورق خشک‌کن

شما می‌توانید از ورق خشک‌کن که معمولاً برای برطرف کردن الکتریسیته لباس‌ها در حین شستشو با ماشین لباسشویی به کار می‌رود، استفاده کنید.

  1. درون ظرف استیل خود به میزان برابر ولی اندک مایع ظرف‌شویی و آب گرم بریزید به‌طوری‌که سطح سوختگی‌ها را بپوشاند.
  2. سپس چند ورق خشک‌کن را روی آن قرار دهید (به‌طوری‌که سطح ظرف را بپوشاند).
  3. پس از یک ساعت می‌توانید ظرف خود را به‌صورت عادی با اسکاچ و مایع ظرف‌شویی بشویید.

استفاده از محلول گاز پاک‌کن

محلول‌های چندمنظوره و اسپری‌های گاز پاک‌کن قدرت تمیز کنندگی بالایی برای از بین بردن جرم و سوختگی غذا دارند. علاوه بر این پاک‌کننده‌های مخصوص ظروف استیل نیز در بازار وجود دارند که باعث تمیز شدن و درخشان شدن ظروف شما می‌شوند.

  1. مقداری از محلول گاز پاک‌کن را کف ظرف بریزید یا اسپری کنید.
  2. حداقل نیم ساعت اجازه دهید مواد پاک‌کننده اثر کنند.
  3. ظرف را به‌صورت کامل به کمک مایع ظرف‌شویی و اسکاچ بشویید و دوباره آب‌کشی نمایید تا مواد گاز پاک‌کن نیز کاملاً تمیز شود.
استفاده از محلول گاز پاک‌کن در تمیز کردن استیل
محلول‌های چندمنظوره و اسپری‌های گاز پاک‌کن از ترکیبات مؤثری بهره می‌برند که قدرت پاک‌کنندگی بسیار چشم‌گیری نیز دارند از آن‌ها برای شستشو و تمیز کردن تقریباً هرجایی مثل کاشی، سقف، ظرف‌شویی و… نیز استفاده می‌شود.

استفاده از پودر ماشین ظرف‌شویی

پودرها یا قرص‌های مخصوص ماشین ظرف‌شویی قدرت بالایی در پاک کردن لکه‌ها دارند برای استفاده از آن‌ها جهت تمیز کردن ظروف سیلور سوخته مراحل زیر را انجام دهید.

  1. مقدار مناسبی از پودر ماشین ظرف‌شویی یا قرص را در ظرف استیل خود مثل قابلمه یا کتری بریزید.
  2. ظرف یا کتری استیل را از آب گرم پرکنید.
  3. به مدت ۲۴ ساعت اجازه دهید مخلوط پودر و آب در تماس با ظرف باشند.
  4. در انتها ظرف را به‌طور کامل شستشو دهید.

استفاده از سدیم کربنات

سدیم کربنات را با نام هایی مثل سودا اش (soda ash)، کریستال سودا (soda crystals) و یا سودای شستشو (washing soda) نیز می‌شناسند. محلول شستشو آن را می‌توانید در فروشگاه‌هایی که به‌طور تخصصی‌تر مواد پاک‌کننده را به فروش می‌رسانند، پیدا کنید. این ترکیب به‌طور کاملاً مؤثر تمام لکه‌های روغن، گریس و الکل را از بین می‌برد و علاوه بر این به‌عنوان عامل ضد رسوبی برای از بین بردن رسوب‌هایی که در کتری‌ها دیده می‌شود به کار می‌رود. برای استفاده، مقداری از را در تماس با داخل یا بدنه ظروف استیل قرار دهید و پس از چند دقیقه ظروف را شستشو و آبکشی نمایید. برای اطلاعات بیشتر مقاله روش های پاک کردن شمع را مطالعه کنید .

استفاده از پودر ماشین ظرف‌شویی و استفاده از سدیم کربنات برای تمیز کردن ظروف استیل
موارد استفاده و کاربرد سدیم کربنات یا کربنات سدیم در زندگی ما بسیار زیاد است از این ترکیب در صنایع پتروشیمی و تصفیه نفت خام، صنعت نساجی، خمیردندان، صنایع غذایی، تولید کاغذ، ساخت و تولید شیشه و… استفاده می‌شود. به لحاظ ایمنی بلعیدن این ماده در مقدار کم مشکلی ایجاد نمی‌کند اما بو کردن یا تماس آن با چشم باعث خارش و یا سوزش می‌شود، بنابراین به هنگام استفاده از آن دقت کنید.

سخن پایانی

از روش‌های ذکرشده برای درخشان کردن ظروف استیل می‌تواند برای هر سطح استیل دیگری مثل سینی یا بدنه فر، به یخچال و… استفاده کنید. علاوه بر این روش‌های پیشنهادی برای از بین بردن لکه‌های سوختگی روی ظروف استیل را نیز می‌توانید برای شستشوی قاشق و چنگال استیل و یا دیگر اقلام استیل مثل زیورآلات استفاده نمایید. شما چه ترفندهایی برای تمیز کردن سوختگی ظروف استیل خود به کار می‌برید، در قسمت نظرات منتظر پیشنهاد‌های شما هستیم. در آخر پیشنهاد می کنیم مقاله تمیز کردن و پاک کردن شیشه را مطالعه کنید .

خدمات نظافت منزل توسط آقا در استادکار

نظافت منزل

  • شستن دیوار‌ها و پنجره‌ها
  • شستن و تی کشیدن کف
  • نظافت پذیرایی‌و نظافت اتاق‌ها
  • شستن سرویس بهداشتی و حمام
دریافت این خدمت از استادکار

منبع: webstaurantstore l wikihow

3 نظرات
  1. هدیه می گوید

    من یه قاشق رو با حرارت مستقیم و خیلی زیاد سیاه سوخته کردم در حدی که با سیم نرفت . آیا پاک میشه با این روش ها؟؟؟

  2. مهدیم می گوید

    ممنون، واقعأ کاربردی بود و تونستیم ظروف استیل سوخته رو تمییز و براق کنیم?

  3. وجیهه طاهریان می گوید

    باسلام وعرض ادب
    من از مادرشوهرم یه قوری استیل ویه دونه شکر ریز و قندان که از مادرشون بهشون رسیده رو بهم دادن بعنوان یادگاری نگه دارم و خیلی قدیمی شدن و خیلی دوست دارم که برگردن به روز اول برای دکور خونه میخوام خواهش میکنم راهنمایی کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × 3 =