چند توصیه برای نگهداری یخچال به صورت اصولی

0

یخچال فریزر یکی از پرکاربردترین وسایل خانه است که به طور مداوم هم در حال کار است. نگهداری یخچال به خصوص این روزها که قیمت آن سربه فلک گذاشته است، کم از نگهداری از طلا و جواهر ندارد. صرف چند دقیقه وقت برای انجام برخی امور ساده فنی و نگهداری، به عملکرد بهتر یخچال و صرفه‌جویی در هزینه‌های احتمالی تعمیر و انرژی آن کمک می‌­کند. رعایت اصول نگهداری یخچال همچنین می‌­تواند باعث کاهش فرسودگی دستگاه شده و عمر آن را طولانی ‌کند. برای جلوگیری از زود خراب شدن یخچال و فریزر، راهکارهای این مطلب را بخوانید و آن‌ها را جدی بگیرید.

راهکارهایی برای نگهداری یخچال

روش‌­های نگهداری یخچال و تمیز کردن به موقع آن می‌­تواند عمر و کارایی یخچال شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. با یادگیری نکات مربوط به نگهداری یخچال و فریزر می­‌توان سال‌­ها از این دستگاه با کارایی بالا استفاده کرد.

سیم‌پیچ کندانسور یخچال را تمیز کنید

سیم‌پیچ‌های کندانسور گرد و خاک جذب می‌کنند و هر چه میزان این گردوخاک بیشتر باشد، یخچال بیشتر کار کرده و هزینه‌های بیشتری را متقبل خواهید شد. برای جلوگیری از این اتفاق، هر سه ماه یکبار از جاروبرقی استفاده کنید تا گردوخاک پشت سیم‌پیچ‌های یخچال را بگیرید (اگر حیوان خانگی دارید ماهی یک‌بار این کار را انجام دهید). برای این کار یخچال را از سمت دیوار به جلو بکشید و برای دسترسی به سیم پیچ، شبکه فلزی را بردارید.

نوار لاستیکی درب یخچال را پاک کنید

لاستیک درب یخچال، هوای سرد را داخل یخچال شما نگه می‌دارد و از ورود هوای گرم به داخل آن جلوگیری می‌کند. یک نوار لاستیکیِ شُل موجب می­‌شود هوای خنک به بیرون نفوذ کرده، انرژی هدر رفته و یخچال بیش از حد نیاز کار کند. بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که این نوارها همیشه آب­‌بندی شده و محکم باشند. به آن‌ها نگاه کنید تا ببینید آیا رد ترک رویشان وجود دارد؟ اگر ترک و نشتی روی نوار دیده می‌شود، یعنی آسیب دیده و باید تعویض شود.

برای امتحان کردن این موضوع یک اسکناس لای درب یخچال قرار دهید و ببینید آیا می‌توانید آن را به راحتی بیرون آورید. اگر لاستیک درب یخچال درست کار کند، اسکناس از لای درب بیرون نمی‌آید. اما در غیر این صورت، مشکلی وجود دارد و باید تعویض لاستیک را در نظر بگیرید. خواندن مقاله نحوه تعویض لاستیک درب یخچال به شما توصیه می­‌شود.

همچنین بهتر است نوار لاستیکی درب یخچال را سالی دو بار با محلول آب و جوش شیرین تمیز کنید تا گرد و غبار و آلودگی روی آن باقی نماند.

نحوه تمیز کردن لاستیک و نوار دور درب یخچال
بهتر است نوار لاستیکی درب یخچال را سالی دو بار با محلول آب و جوش شیرین تمیز کنید تا گردوغبار و آلودگی روی آن باقی نماند.

فیلتر آب یخچال را عوض کنید

آیا یخچال شما یخ‌ساز دارد؟ پس احتمالا دارای فیلتر تصفیه آب است که نیاز دارد مرتبا تعویض شود. اگر آبی که از فیلتر خارج می‌­شود نسبت به قبل شفاف نیست، نیاز است که فیلتر تعویض شود. فیلتر آب یخچال خود را هر شش ماه یا طبق دستورالعمل کتابچه راهنمای دستگاه تعویض کنید. تعویض فیلترها به تمیز نگهداشتن دستگاه یخ‌ساز و عملکرد موثر این اجزا کمک می‌کند.

تراز بودن یخچال را بررسی کنید

درهای یخچال در حالتی که تراز نباشد، ممکن است خود به خود بسته یا آنطور که باید، محکم بسته نشوند. یخچال­‌های غیرتراز می­‌توانند منجر به اتلاف انرژی شوند. برای اینکه ببینید یخچال شما تراز است یا خیر، از یک تراز نجاری استفاده کنید. در صورت لزوم پایه‌های یخچال را با آچار تنظیم کنید تا هم‌سطح یکدیگر باشند.

دمای یخچال را تنظیم کنید

دما را گهگاهی هم در یخچال و هم در فریزر بررسی کنید. یخچال را بین 37 تا 40 درجه فارنهایت (۲-۴ درجه سانتی‌گراد) و فریزر را در دمای 0 درجه فارنهایت (-۱۷) نگهدارید. اگر مدل یخچال شما قدیمی است و مشکوک هستید که یخچال یا فریزر شما به درستی خنک نمی‌شود، می‌توانید یک دماسنج یخچال ارزان قیمت خریداری کنید و این موضوع را چک کنید. ساده ترین روش برای تنظیم دمای یخچال فریزر را از این لینک بخوانید.

همچنین برای اینکه راهنمای کاملی در خصوص تنظیم دمای یخچال در تابستان و زمستان داشته باشید، خواندن مقاله تنظیم دمای یخچال فریزر در تابستان و زمستان را پیشنهاد می‌کنیم.

نحوه صحیح تنظیم دمای یخچال فریزر در فصول مختلف سال
یخچال را بین 37 تا 40 درجه فارنهایت (4-2 درجه سانتی‌گراد) و فریزر را در دمای 0 درجه فارنهایت (17-) نگهدارید.

 در یخچال را محکم ببندید

خوب است بدانید بسته نگه داشتن درب یخچال و محکم بستن درِ آن، یکی از بهترین راه‌ها برای اطمینان از نگهداری مناسب یخچال است. یخچال برای حفظ دمای مناسب، هنگام باز و بسته شدن درب آن باید بیشتر کار کند. قبل از اینکه درب یخچال را باز کنید، همه مواردی که می‌خواهید از یخچال خارج کنید را به ذهن بسپارید و همه را یک‌باره بیرون آورید.

مواد غذایی را داخل ظرف در یخچال نگهداری کنید

مواد غذایی را در ظرف‌­های نگهدارنده که دردار هستند بگذارید یا آنها را با فویل بپوشانید. این کار در به حداقل رساندن رطوبت داخل یخچال کمک می‌کند.

یخچال را پر کنید

شاید نخواهید یخچال یا فریزر خود را بیش از حد شلوغ کنید، اما جالب است بدانید که پر نگهداشتن محتویات داخل یخچال به خنک شدن بهتر دستگاه و کارایی بهتر آن کمک می‌کند. هنگام پر کردن یخچال و فریزر مراقب باشید که جلوی منافذ تهویه ورود و خروج هوای سرد را نگیرید.

نکات مهم کاهش مصرف انرژی لوازم خانگی برقی
جالب است بدانید که پر نگهداشتن محتویات داخل یخچال و فریزر به خنک شدن بهتر دستگاه و کارایی بهتر آن کمک می‌کند.

فریزر را برفک‌زدایی کنید

اگر یخچال شما برفک می‌زند، نیاز است آن را تمیز کنید تا کارآمدتر عمل کند. یخ‌هایی که روی هم تشکیل می‌شوند موجب فشار بیشتر به موتور یخچال برای خنک‌سازی می‌شوند. برای اطمینان از عملکرد بهتر، به‌طور متناوب فریزر را یخ‌زدایی کنید. مقاله مفید «علت برفک زدن یخچال و راه‌های رفع برفک» را هم در این باره بخوانید.

لامپ یخچال را تعمیر کنید

شاید متوجه نشوید که روشن بودن لامپ می‌تواند تفاوت زیادی در زمانی که جلوی یخچال می‌ایستید ایجاد کند؛ چون در صورت تاریک بودن، در یخچال را برای مدت زمان طولانی‌تری باز می‌گذارید. پس اگر لامپ یخچال سوخته است، به سرعت آن را تعویض کنید تا اعضای خانواده شما مجبور نباشند برای پیدا کردن چیزی داخل یخچال، مدت زمان زیادی بگردند و درب آن باز بگذارند.

غذای داغ داخل یخچال نگذارید

مواد غذایی داغ خود را هرگز داخل یخچال نگذارید. بگذارید ظرف و محتویات آن سرد شود، سپس آن را داخل یخچال بگذارید تا عملکرد آن را کاهش ندهید.

اشتباهات رایج در استفاده از لوازم برقی آشپزخانه
پیش از گذاشتن ظرف غذا یا قابلمه‌ها داخل یخچال، بگذارید ظرف و محتویات داخل آن خنک شوند.

زمان قطعی برق، در یخچال را باز نکنید

در صورت قطعی برق، تا جای ممکن درب یخچال را بسته نگهدارید. یخچالِ باز نشده، غذاها و میوه‌ها را به مدت چهار ساعت خنک نگه‌می‌دارد. فریزر نیز در صورت پربودن ۴۸ ساعت و در صورت نیمه پر بودن ۲۴ ساعت دما را حفظ خواهد کرد.

یخچال را در جای اصولی قرار دهید

همیشه نمی‌توانید مکان یخچال را در آشپزخانه خود انتخاب کنید؛ زیرا ممکن است کابینت‌کار قبلا این کار را انجام داده باشد. اما اگر آشپزخانه‌تان بزرگ است، در اولین فرصت، یخچال فریزر را از اجاق گاز، آبگرمکن یا دیگر منابع گرمازا دور کنید. یخچال نزدیک این منابع باید بیشتر کار کند تا محتویات را خنک نگه دارد و این کار نیاز به انرژی بیشتر دارد.

همچنین اطمینان حاصل کنید که فضای کافی در اطراف یخچال وجود دارد تا به دریچه‌ها اجازه خروج هوا را بدهد. روی یخچال را با کابینت‌ و وسایل اضافی زیاد شلوغ نکنید تا مانع عملکرد آن نشوید.

علایمی که نشان می‌دهد یخچال شما نیاز به تعمیر دارد

حتی اگر اصول نگهداری یخچال را به طور منظم انجام می‌دهید، به علائم هشداردهنده مبنی بر اینکه ممکن است یخچال شما خراب شده باشد، توجه کنید:

  • مواد غذایی و نوشیدنی به اندازه معمول سرد نیستند.
  • بستنی نرم شده است.
  • یخ‌ها ذوب شده یا مکعب‌های یخ داخل یخ‌ساز به هم می‌چسبند.
  • غذاها زود فاسد می‌شوند.
  • آب در یخچال جمع می‌شود.
  • سر و صدای غیرمعمول مانند صدای کلیک کردن، از یخچال شنیده می‌شود.

اگر هر کدام از این علائم را مشاهده کردید، ممکن است وقت آن فرا رسیده باشد که برای کمک از یک متخصص تعمیر یخچال و فریزر خبره استفاده کنید.

تعمیر یخچال فریزر

تعمیر یخچال فریزر

  • تعمیر یخچال فریزر
  • تعمیر یخچال ساید‌بای‌ساید
  • تعمیر یخچال فروشگاهی
  • تعمیر یخچال صندوقی
دریافت این خدمت از استادکار
نکات طلایی تعمیر و نگهداری یخچال و فریزر
اگر علایمی مانند خنک نکردن یخچال، سر و صداهای غیرمعمول و … شنیدید، وقت آن است که یخچال را به یک فنی­‌کار نشان دهید.

جمع‌بندی

مواردی که در این مطلب گفته شدند، ممکن است کمی فنی به نظر برسند. اگر یکی از افراد خانواده شما اهل چنین مسائلی است، خوب است چک کردن این راهکارها را به او بسپارید. در غیر این صورت حتما این موارد را به یک تعمیرکار یخچال بسپارید. می‌توانید در زمان حضور وی، تک‌تک این موارد را با او چک کنید.

همچنین زمان تمیز کردن یخچال خود را در تقویم‌تان یادداشت کنید یا از یک اپلیکیشن برای یادآوری به موقع آن استفاده کنید. هر ازگاهی لاستیک دور درب و بدنه یخچال را هم با محلول آب و سرکه تمیز کنید تا از رشد کپک جلوگیری شود. ضمنا فراموش نکنید برای نگهداری یخچال طبق اصول و اطلاعات در مورد قطعاتی که نیاز به تعویض دارند، حتما به دفترچه راهنمای یخچال خود مراجعه کنید. قطعات می‌توانند در برندهای مختلف یخچال و حتی مدل‌های متفاوت از یک برند فرق داشته باشند.

منابع: realsimple | ahs | thespruce

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × 3 =