راهنمای تمیز کردن یخچال و فریزر

0

یخچال‌ها میزبان مواد غذایی هستند و به همین دلیل باید همیشه از هر نظر تمیز باشند. تمیز کردن یخچال و فریزر یک کار بسیار مهم و حساس به شمار می‌رود. بسیاری از افراد از خود می‌پرسند چگونه بدن یخچال را تمیز کنیم اما دقیقا نمی‌دانند چه کارهایی باید انجام دهند. تمیز کردن یخچال با سرکه یکی از قدیمی‌ترین روش‌های تمیز کردن یخچال است که بسیار مفید محسوب می‌شود. برق انداختن یخچال سفید یکی از اهداف اصلی خانه‌دارهای امروزی است. همین مسئله نشان می‌دهد تنها تمیز کردن داخل یخچال مهم نیست و باید به تمیزی بدنه‌ بیرونی آن‌ هم توجه کرد. زرد شدن یخچال کابوس بزرگی به شمار می‌رود و بسیاری از افراد دنبال راهی برای جلوگیری از زرد شدن یخچال هستند. با استادکار همراه باشید

تنها تمیز کردن داخل یخچال مهم نیست و باید به تمیزی بدنه‌ بیرونی آن‌ هم توجه کرد
تنها تمیز کردن داخل یخچال مهم نیست و باید به تمیزی بدنه‌ بیرونی آن‌ هم توجه کرد

تمیز کردن یخچال و فریزر

پیش از این در استادکار مطالب زیادی درباره تنظیم دمای یخچال فریزر در تابستان و زمستان منتشر شده است. همچنین درباره مسائل فنی مربوط به بخش‌های مختلف یخچال و فریزر هم مطالب زیادی در دسترس شما قرار دارد. در این مطلب قرار است درباره تمیز کردن داخل و خارج یخچال و فریزر نکات مهم و کلیدی را مرور کنیم. توجه داشته باشید که تمیز کردن یخچال، ارتباطی با مدل و مارک آن ندارد و این راهنما را می‌توانید برای همه یخچال و فریزرها در هر سایز و با هر مدلی به کار بگیرید.

شاید در نگاه اول تفاوتی بین روش‌های تمیز کردن داخل و خارج یخچال و فریزر به نظر نیاید اما خوب است بدانیم نکاتی که برای تمیز کردن داخل یخچال باید رعایت کنیم، با نکاتی که هنگام تمیز کردن بیرون آن باید رعایت شوند، متفاوت هستند.

نکاتی که برای تمیز کردن داخل یخچال باید رعایت کنیم، با نکاتی که هنگام تمیز کردن بیرون آن باید رعایت شوند، متفاوت هستند
نکاتی که برای تمیز کردن داخل یخچال باید رعایت کنیم، با نکاتی که هنگام تمیز کردن بیرون آن باید رعایت شوند، متفاوت هستند

نکات ایمنی قبل از تمیز کردن داخل یخچال

قبل از شروع به تمیز کردن داخل یخچال، یخچال را از برق بکشید تا به موتور آن آسیب وارد نشود. به همین دلیل راه هایی مانند شستن یخچال با شلنگ آب عقلانی به نظر نمی‌رسد و ممکن است حین شستن یخچال با شلنگ، آب وارد موتور شده و یخچال شما را برای همیشه خاموش کند. به همین دلیل فرآیند تمیز کردن یخچال را به صورت داخلی و خارجی و مجزا برای هر قسمت انجام دهید. در ادامه راهنمای کامل انجام این کار برای شما آورده شده است.

 تمیز کردن داخل یخچال

برای تمیز کردن داخل یخچال، از یک ابر یا اسفنج کاملا تمیز و نرم استفاده کنید. توصیه اکید می‌شود که این ابر یا اسفنج کاملا نو باشد چراکه اگر آلوده باشد، تمیز کردن داخل یخچال با آن نتیجه عکس می‌دهد. نرم بودن این اسفنج یا ابر باعث می‌شود داخل یخچال آسیب نبیند.

بهتر است داخل یخچال را با دو قاشق جوش شیرین به همراه آب داغ یا کمی سرکه طبیعی به همراه آب داغ تمیز کنید. نوار درب یخچال را بعد از تمیز کردن، حتما با یک دستمال تمیز خشک کنید.

اگر مواد غذایی به صفحات داخلی چسبیده، یک دستمال تمیز را با آب داغ آغشته کنید و برای چند دقیقه روی آن قرار دهید. بعد از مدتی به راحتی می‌توانید مواد چسبیده را جدا کنید.

بهتر است داخل یخچال را با دو قاشق جوش شیرین به همراه آب داغ یا کمی سرکه طبیعی به همراه آب داغ تمیز کنید
بهتر است داخل یخچال را با دو قاشق جوش شیرین به همراه آب داغ یا کمی سرکه طبیعی به همراه آب داغ تمیز کنید

روند تمیز کردن داخل یخچال را از بالا به پایین انجام دهید. این کار باعث می‌شود مواد اضافی که داخل طبقات مانده‌اند، به سمت پایین و در نهایت به بیرون یخچال بروند. توصیه می‌شود به هیچ وجه از مواد شیمیایی (به جز صابون‌های کم قلیایی) استفاده نکنید چراکه ممکن است باعث بو گرفتن یخچال شود. اگر داخل یخچال بوی بد احساس می‌کنید، اجازه دهید در یخچال در حالت خاموش کمی باز باشد یا مقداری قهوه داخل یخچال بگذارید تا این بو خارج شود.

قبل از اینکه مواد غذایی را داخل یخچال برگردانید، مطمئن شوید داخل یخچال شما کاملا خشک شده باشد. اگر مواد را در حالی که داخل یخچال هنوز مرطوب است، سر جایشان برگردانید، باعث ایجاد لک و بوی نامطبوع خواهد شد.

روند تمیز کردن داخل یخچال را از بالا به پایین انجام دهید
روند تمیز کردن داخل یخچال را از بالا به پایین انجام دهید

تمیز کردن فریزر یخچال

اگر از فریزرهای بدون برفک استفاده می‌کنید کار چندان سختی برای تمیز کردن داخل آن ندارید. اگر داخل فریزر شما برفک می‌زند از تراشیدن آن خودداری کنید. بهترین روش این است که فریزر را مدتی خاموش کنید و اجازه دهید برفک‌ها آب شوند. ممکن است فریزر شما به دلیل وجود گوشت و سبزی کمی بو گرفته باشد. می‌توانید از کمی آبلیموی رقیق شده برای رفع لکه‌ها و بوی داخل فریزر استفاده کنید. دقت داشته باشید که آبلیموی زیاد هم ممکن است باعث آسیب به فریزر شما شود و در مصرف آن احتیاط را رعایت کنید.

اگر مواد اضافه‌ای داخل فریزر مانده‌اند حتما آنها را خارج کنید. معمولا بخشی از کیسه‌های پلاستیک به بخش‌های انتهای فریزر می‌چسبند، اگر مدتی فریزر را در حالت خاموش رها کنید، دمای داخل آن بالا می‌رود و می‌توانید به راحتی این مواد را خارج کنید.

قفسه های داخلی فریزر خود را جدا کرده و به خوبی با آب و مایع بشویید. سپس مقداری آب گرم و سرکه داخل اسپری بریزید و در قسمت های داخلی فریزر اسپری کنید. می توانید از آب و جوش شیرین هم در این مرحله استفاده کنید. سپس با یک اسفنج نرم سطح را آنقدر پاک کنید که لکه ای باقی نماند. پس از خشک شدن قفسه ها را سر جای خود بگذارید.  قبل از روشن کردن فریزر هم مطمئن شوید داخل آن نیز خشک است. رطوبت اضافی باعث ایجاد لایه‌های یخ داخل فریزر می‌شود.

قفسه های داخلی را جدا کرده و با آب و مایع بشویید. سپس مقداری آب گرم و سرکه داخل اسپری بریزید و در قسمت های داخلی فریزر اسپری کنید
قفسه های داخلی را جدا کرده و با آب و مایع بشویید. سپس مقداری آب گرم و سرکه داخل اسپری بریزید و در قسمت های داخلی فریزر اسپری کنید

تمیز کردن بدنه یخچال

تمیز کردن بدنه یخچال به اندازه تمیز کردن داخل آن مهم است. برای تمیز کردن بیرون یخچال هرگز از مواد شیمیایی و دستمال‌های زبر استفاده نکنید چون باعث آسیب به رنگ بدنه می‌شوند. اگر لکه‌های بزرگی روی یخچال شما نیست می‌توانید از یک دستمال مرطوب شده با آب گرم استفاده کنید. ترکیب آب گرم و مقدار کمی مایع ظرفشویی هم می‌تواند بیشتر لکه‌های روی بدنه‌ یخچال را از بین ببرد. دقت داشته باشید که قبل از تمیز کردن بیرون یخچال هم باید آن را از برق بکشید. توصیه می‌شود بعد از تمیز کردن بیرون یخچال، بدنه آن را با یک دستمال تمیز خشک کنید تا لک نشود. این امر خصوصا در یخچال‌های سیلور بیشتر نمایان است.

بعد از تمیز کردن بیرون یخچال، بدنه آن را با یک دستمال تمیز خشک کنید تا لک نشود. این امر خصوصا در یخچال‌های سیلور بیشتر نمایان است
بعد از تمیز کردن بیرون یخچال، بدنه آن را با یک دستمال تمیز خشک کنید تا لک نشود. این امر خصوصا در یخچال‌های سیلور بیشتر نمایان است

شستن موتور یخچال

این بخش از یخچال، باید با دقت بیشتری تمیز شود. توصیه می‌شود برای تمیز کردن موتور و بخش‌های برقی یخچال از فرچه‌ خشک یا جاروبرقی کمک بگیرید. بسیار مهم است که این بخش‌های یخچال از خاک پاک شوند. به هیچ‌وجه از مواد تمیز کننده یا آب برای تمیز کردن موتور و بخش‌های برقی یخچال استفاده نکنید. وجود لکه و چربی در این بخش‌ها ضرری ندارد.

دلایل زرد شدن یخچال و جلوگیری از آن

اگر یخچال و فریزر شما سفید باشند، احتمالا بعد از مدتی هاله‌ای از رنگ زرد روی بدنه آن‌ها دیده خواهد شد. این رنگ زرد به دلیل تابش نور آفتاب، بخار مواد غذایی و مواد شیمیایی موجود در آشپزخانه ایجاد می‌شود. از نظر بهداشتی وجود این هاله زرد مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کند اما وجود آن بسیار ناخوشایند است.

برای پاک کردن این رنگ زرد، کمی جوش شیرین با آب گرم مخلوط کنید. با یک اسفنج تمیز این محلول را روی بخش زرد شده بکشید و برای ده دقیقه آن را پاک نکنید. این محلول را با آب گرم پاک کنید. این کار را تا زمانی که هاله زرد رنگ از بین برود تکرار کنید. دقت داشته باشید که محلول جوش شیرین و آب گرم ممکن است به پوست شما آسیب بزند بنابراین از دستکش استفاده کنید.

این رنگ زرد به دلیل تابش نور آفتاب، بخار مواد غذایی و مواد شیمیایی موجود در آشپزخانه ایجاد می‌شود
این رنگ زرد به دلیل تابش نور آفتاب، بخار مواد غذایی و مواد شیمیایی موجود در آشپزخانه ایجاد می‌شود

سخن پایانی

در این مقاله با انواع روش‌های پاک کردن بخش داخلی و خارجی یخچال و فریزر آشنا شدیم. شما از چه روش‌هایی برای پاک کردن و تمیز کردن یخچال خود استفاده می‌کنید؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار + چهارده =