علت پرز دادن فرش های ماشینی و دستباف چیست؟

0

فرش نو خریداری کرده‌اید و موقع نشستن یا راه رفتن از حس نرمی آن لذت می‌برید. اما باید بدانید که یکی از مشکلاتی که ممکن است با آن روبرو شوید پرز دادن فرش ماشینی یا فرش دستبافت است. برای اینکه بدانید چه علت‌هایی ممکن است منجر به پرز دادن فرش‌های ماشینی و دستبافت شود با ما همراه باشید. در این مقاله در مورد علت پرز دادن فرش ماشینی و دستبافت و روش‌های از بین بردن پرز فرش صحبت خواهیم کرد.

پرز چیست؟

فرش‌های نو معمولا با مشکل پرز دادن مواجه هستند. پرزها، الیافی به باریکی مو هستند که با نشستن روی فرش می توانند به لباس و کف پای شما بچسبند. هیچ راه سریعی برای از بین بردن پرز های فرش وجود ندارد اما می‌توانید با راهکارهایی که در ادامه شرح داده می‌شود از میزان پرز فرش خود بکاهید.

چرا فرش پرز می دهد؟

در ادامه به این خواهیم پرداخت که چرا فرش پرز می دهد؟ پرز دادن فرش در دو نوع دستبافت و ماشینی اشاره خواهیم کرد.

علت پرز دادن فرش دستباف

فرش‌های دستبافت هم می‌توانند دچار پرز شوند، اما میزان آن به نسبت فرش ماشینی کمتر است. کرک و پرزهایی که روی فرش های دستبافت مشاهده می شود، اغلب به علت نو بودن الیاف است و پس از پا خوردن و چند بار جارو کردن از بین می رود. برای از بین بردن کرک فرش دستبافت می توانید هر چند روز فرش ها جارو کنید و یا آنها را شامپو فرش بکشید. همچنین می توانید یک کیسه حمام را مرطوب کرده و به دست بکشید و از راه خواب قالی، روی آن را کیسه بکشید.

علت پرز دادن فرش ماشینی

تنظیم نبودن دستگاه های ریسندگی

در مورد فرش‌های ماشینی علت اما متفاوت‌تر از فرش‌های دستبافت است. فرش‌های ماشینی می‌توانند به دلایل متفاوت و متنوعی چون استفاده از الیاف ضایعاتی و بی‌کیفیت و تنظیم نبودن دستگاه ها در سالن ریسندگی و یا عدم تناسب تاب نخ ها و عدم استفاده از آهار مناسب و همچنین متناسب نبودن مقدار آب و روغن به کار رفته در مرحله آماده سازی الیاف و عدم توجه به شرایط پرداخت و تکمیل فرش ماشینی دچار مشکل پرزدهی شوند.

دمای نامناسب و آهار نخوردن

بسیاری از کارخانه‌های تولید فرش در مرحله ریسندگی، دمای مناسب برای دستگاه های ریسندگی را تنظیم نمی‌کنند و آهار مناسب روی فرش ها خورده نمی شود. البته جنس الیاف ها نیز در این موضوع نقش دارد. به طوری که الیاف‌های جنس آکریلیک پرزدهی بیشتری نسبت به دیگر الیاف‌های مورد استفاده در فرش خواهند داشت.

بیشتر بدانید تعمیر و ترمیم ایزوگام پشت بام چگونه است؟

علت پرز دادن فرش های ماشینی چیست؟
الیاف جنس آکریلیک پرزدهی بیشتری نسبت به دیگر الیاف مورد استفاده در فرش دارند.

کیفیت و جنس الیاف مورد استفاده

الیاف‌هایی که در فرش‌های ماشینی ایرانی نیز زیاد استفاده می‌شوند، همانند الیاف اکریلیک که پیش‌تر به آن اشاره شد، به علت کیفیت و ماندگاری بیشتر یکی از اصلی‌ترین الیاف‌‌ها در فرش‌های ایرانی است و طبیعتا مشکل پرزدهی نیز در فرش ماشینی ایرانی نسبت به دیگر فرش‌هایی که الیاف پلی استر در آن مورد استفاده قرار می گیرد بیشتر است. معمولا پرز دادن بیش از حد فرش را نشانه بی کیفیت بودن و تقلبی بودن فرش می‌دانند.

البته جالب است بدانید که در این میان الیافی هستند که در سطح بالاتری از قسمت زمینه قرار گرفته‌ اند و نمی توانند توسط بافت زمینه فرش و یا تحت نفوذ آهار قرار گرفته شوند و پرزهایشان از فرش بیرون می‌زند. همچنین الیافی هم وجود دارند که به مرور زمان در اثر عوامل سایشی و اصطکاکی مثل زیاد پا خوردن از حالت خواب فرش خارج می‌شوند و روی سطح فرش ماشینی ظاهر شوند و معضل پرز دادن فرش را ایجاد می‌کنند.

بیشتر بدانید کفپوش پی وی سی pvc چیست؟

علت پرز دادن فرش های ماشینی چیست؟
میزان پرزدهی فرش‌های ماشینی ۱۲۰۰ شانه از ۷۰۰ و ۱۰۰۰ شانه کمتر است.

تراکم و تعداد شانه فرش

یکی دیگر از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر روی مدت و شدت پرزدهی فرش‌های ماشینی تراکم و تعداد شانه فرش است. به گونه ای که هر چقدر تعداد شانه و تراکم فرش بیشتر باشد، پرزدهی آن فرش کمتر خواهد بود. فرش‌های ماشینی ایرانی در انواع شانه های ۷۰۰ ، ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ شانه در بازار موجود هستند و بر اساس نکته ای که در بالا گفته شد میزان پرزدهی فرش‌های ماشینی ۱۲۰۰ شانه از ۷۰۰ و ۱۰۰۰ شانه کمتر است و اگر مسئله پرزدهی فرش برایتان بسیار مهم است، لازم است تعداد شانه و تراکم فرش را هنگام خرید مدنظر قرار دهید.

علت پرز دادن فرش های ماشینی چیست؟
فرش های تیره تر پرزهای بیشتری نسبت به طرح های روشن دارند.

روش های از بین بردن پرز فرش

اگر پرز فرش کلافه تان کرده است می توانید از روش های زیر برای کم کردن میزان آن استفاده کنید.

جارو برقی با مکش بالا یا جارو شمالی

از یک جارو برقی با قدرت مکش بالا کمک بگیرید تا تمام پرزهای روی فرش را جمع آوری کنید. عمل جارو کشیدن فرش را هر روز به مدت یک هفته تکرار کنید. البته با این کار باز هم میزانی پرز روی فرش باقی می‌ماند که می‌تواند به مانتو یا لباس و جوراب‌های شما بچسبد. برخی توصیه می‌کنند که جاروی حصیری یا شمالی را اندکی مرطوب کرده و روی فرش‌ها بکشید تا رطوبت بتواند پرزها را به خود بگیرد.

علت پرز دادن فرش های ماشینی چیست؟
جارو برقی با قدرت مکش بالا می تواند در جمع کردن پرزهای فرش ماشینی موثر باشد

شانه زدن فرش و چسب

شانه زدن فرش یکی دیگر از راه‌های جمع کردن پرز هاست. البته بهتر است این کار با ملایمت صورت گیرد و از کشیدن ابزارهای خشنی مانند فرچه روی فرش اجتناب شود. چرا که فرچه می‌تواند به الیاف فرش آسیب زده و سبب ریختن کرک‌های آن شود. مقاله روشهای نگهداری فرش در اینجا می‌تواند برایتان مفید باشد. یکی از روش های جذاب دیگر استفاده از چسب های کاغذی است که می توانید به فرش چسبانده و آرام آن را بکشید تا پرزها را به خود جذب کند.

از شامپو فرش استفاده کنید

اگر موارد بالا را انجام دادید و باز هم فرش‌های شما پرز می‌داد، بهتر است شامپو فرش را روی دستمالی نخی ریخته و روی فرش بکشید. سپس با یک دستمال نازک دیگر که مرطوب شده است روی فرش بکشید تا اثرات شامپو را پاک کند. پس از آن اجازه دهید که فرش خشک شود. به این ترتیب شاهد پرز دهی کمتر فرش خود خواهید بود.

سخن پایانی

امروزه در کارخانه های تولیدکننده فرش ماشینی و کارگاه‌های فرش دستبافت از انواع و اقسام روش ها استفاده می‌شود تا مسئله پرز دادن فرش کمرنگ شود، با این حال یک فرش معمولا در یک هفته اول استفاده پرز می دهد و خانواده ها باید با آن کنار بیایند. تولیدکنندگان فرش نیز برای حل این مشکل تلاش می کنند که از بهترین نوع الیاف استفاده کنند و به خوبی آن را تاب داده و از آهارهای حرارتی ثابت استفاده کنند. گفته می شود فرش هایی که رنگ تیره مانند سورمه ای دارند پرزدهی بیشتری نسبت به فرش‌ های روشن و کرم رنگ دارند. پرز دادن فرش امری طبیعی است اما می‌توانید با روش های ارائه شده  آن را به حداقل برسانید.

منبع: sleephaven.co.uk

قالیشویی و رفوگری

قالیشویی و رفوگری

  • شستشوی تخصصی انواع فرش، قالی، تابلو فرش و فرش ابریشمی
  • شستشوی فرش دستباف، ماشینی و نفیس
  • شستشوی موکت، روفرشی، پتو و لحاف
  • رفوگری فرش دستباف و ماشینی
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 3 =