راهنمای تعمیر مبلمان | آیا مبلمان خانه‌ی شما نیاز به تعمیرات دارند؟

0

از مبلمان خانه خسته‌ شده‌اید؟ برای تعمیر مبلمان تردید دارید؟ همانطور که می‌دانید مبلمان یکی از کاربردی‌ترین اسباب هر خانه محسوب می‌شود که تاثیر مستقیمی در سبک دکوراسیون داخلی آن دارد. به همین دلیل است که گاه مجبور می‌شویم بیش از دیگر اسباب خانه از آن‌ مراقبت و نگهداری کنیم. زیرا تعویض مبلمان به بهای تغییر دادن بسیاری از اسباب منزل تمام می‌شود. در این مقاله قصد داریم شما را با روند تعمیرات مبل و بهای تمام شده آن در مقایسه با خرید مبلمان تازه آشنا کنیم.

چرا تعمیر مبلمان اهمیت دارد؟

مبلمان با وجود کارایی زیاد در مقایسه با سایر اسباب خانه، بیشتر در معرض آسیب و فرسودگی قرار دارد. بنابراین تعویض یا تعمیر مبل هر چند وقت یک بار، اجتناب ناپذیر است. همانطور که می‌دانید رنگ، طرح و سبک مبلمان تاثیر بسیار زیادی در سبک دکوراسیون داخلی منزل دارد و تعویض آن باعث ایجاد تغییرات اساسی در دکوراسیون اسباب خانه از جمله پرده و فرش می‌شود. بنابراین تعمیرات مبل نه تنها آن‌ها را مثل روز اول زیبا و کاربردی می‌کند، بلکه در نهایت، هزینه‌های جانبی ناشی از خرید مبل جدید هم بسیار صرفه‌جویی می‌شود. برای انتخاب مبلمان و اسباب خانه می‌توانید مقاله راهنمای انتخاب مبلمان و وسایل چوبی برای خانه کوچک را مطالعه نمایید.

اصول چیدمان و دکوراسیون داخلی خانه
معمولا در دکوراسیون خانه، رنگ، طرح و سبک مبلمان با پرده فرش و کابینت‌ها ترکیب و مکمل یکدیگر می‌شوند.

روند تعمیرات مبل

هر صندلی یا مبلمانی می‌تواند دوباره احیا شود و مورد استفاده قرار بگیرد. روند تعمیرات مبل شامل مراحلی است که باید بسیار دقیق و با رعایت تمام جزئیات، توسط یک فرد ماهر انجام شود تا یک مبل قدیمی تبدیل به یک مبل جدید و منحصر به فرد گردد. برای تعمیرات مبلمان منزلتان مراحل زیر را دنبال کنید.

  1. ابتدا تصمیم بگیرید که آیا مبلمان شما ارزش دارد که آن‌ها را دوباره مرمت و تعمیر کنید یا نه.
  2. از یک کارشناس مجرب برای مشاوره کمک بگیرید که آیا مبلمان شما قابل تعمیر است یا خیر و در صورت تعمیر، چه نوع پارچه‌ای را می‌بایست خریداری کنید.
  3. قبل از شروع عقد قرارداد با مبل‌ساز، نمونه‌کارهای سازنده را مشاهده کنید تا تصویر دقیقی از آنچه می‌خواهید را به دست آورید.
  4. اگر آسیب یا شکستگی در مبلمان وجود دارد، قبل از شروع تعمیرات مبل‌ساز را آگاه سازید.
نحوه انتخاب پارچه مبلی برای تعمیر و تعویض رویه مبل راحتی
پارچه مبل را با توجه به فضایی که مبلمان در آن قرار می‌گیرد، انتخاب کنید.

آسیب‌های متداول در تعمیرات مبلمان 

اغلب مبلمان در قسمت‌های یکسانی از بدنه یا قسمت نشیمن، آسیب می‌بینند. این آسیب‌ها گاها غیر قابل تعمیر هستند اما در بیشتر مواقع می‌توان آن‌ها را دوباره احیا کرد. در ادامه مقاله به آسیب‌های متداول مبلمان می‌پردازیم که در صورت مشاهده، می‌توانید به تعمیر آن‌ امیدوار باشید.

فرورفتگی نشیمن

فرورفتگی‌ بر روی نشیمن، یکی از آسیب‌هایی است که معمولا در مبلمان راحتی ایجاد ‌می‌شود. این فرورفتگی ممکن است به دلیل استفاده از فوم بی‌کیفیت در ساختار مبل ایجاد شود که ظاهر بسیار بدی به مبل می‌دهد، اما به راحتی توسط مبل‌ساز ماهر شناسایی و مرمت می‌شود. به طور معمول بهترین لایه‌ای که می‌توان برای نشیمن مبل از آن استفاده کرد، لایکو است. لایکو ورق‌های نازکی از پنبه و پلی استر است که طول عمر بالایی دارد و میزان تحمل فشار آن نیز بسیار زیاد است.

فنر

ممکن است فنرهای زیرین مبل خراب یا شل شوند که منجر به ایجاد یک فرورفتگی عمیق و صدای جیرجیر در هنگام نشست و برخاست می‌شود. در این صورت مبلمان تقریبا غیرقابل استفاده است. در صورتی که مبل دچار این آسیب شود، مبل‌ساز فنرها را کشیده و دوباره سرجای خود قلاب می‌کند یا فنر‌ها به کل تعویض می‌شوند.

پارچه

پارچه‌ مبل بیرونی‌ترین لایه مبل است که با گذشت زمان دچار سایش و فرسودگی می‌شود. تعویض پارچه مبل یکی از ساده‌ترین کار‌هایی است که یک تکنسین تعمیر مبلمان می‌تواند انجام دهد. برای مرمت پارچه از روی پارچه فرسوده الگوبرداری و پارچه جدید رومبلی دوخته می‌شود.

انتخاب پارچه رومبلی برای تعمیرات مبلمان و سرویس چوب منزل
پارچه‌های نقش برجسته زودتر از پارچه‌های ساده فرسوده می‌شوند.

کدام اجزا و قسمت های مبل را می‌توان تعمیر کرد؟

مبلمان از چند لایه فوم، فنر، تسمه پارچه و اسکلت اصلی تشکیل شده است. هر یک از قسمت‌ها با نوع آسیب‌دیدگی مبل و مراحل بازسازی و خدماتی که نیاز دارد تعمیر می‌شود. برای مثال روند تعمیرات مبل استیل با مبل چرم متفاوت است و مهارت خاص خود را نیاز دارد. در ادامه مقاله هر مرحله از تعمیر مبل را شرح خواهیم داد.

تعمیرات مبل در منزل

گاهی اوقات آسیب‌ مبل جدی است و چاره‌ای به جز تعویض و تعمیر آن‌ها وجود ندارد. اما در برخی موارد می‌توانید خودتان با راهکارهای ساده به تعمیرات مبل در منزل بپردازید و آن‌ها را مثل روز اول زیبا و کاربردی کنید. در ادامه مقاله سه راهکار ساده برای تعمیر مبل در منزل را معرفی خواهیم کرد.

1.     لق زدن پایه‌ها

پایه‌های اکثر صندلی‌ها و مبلمان ممکن است بر اثر کشیده شدن و حرکت، پس از گذشت زمان شل شوند. برای تعمیر مبل در منزل توسط خودتان، ابتدا مبل را برگردانید و نقطه اتصال پایه شل شده را بیابید. سپس به کمک سرنگ، مقداری چسب چوب را به اطراف اتصال تزریق کنید و منتظر بمانید تا خشک شود. بعد از خشک شدن چسب چوب، پایه مبل در محل اتصال، ثابت می‌ماند.

2.      شکستن پایه

پایه جدا شده از بدنه اصلی مبل را با کمک دو عدد پیچ تعمیر کنید. ابتدا چسب خشک شده اطراف پایه شکسته شده را به طور کامل سمباده بزنید. سپس با کمک دو پیچ و دریل، پایه را به بدنه متصل و فیکس کنید. برای حفظ ظاهر مبل می‌توانید پیچ را از قسمت داخلی نصب کنید.

3.     ناهمواری مبل

کوتاه و بلند بودن پایه‌های مبلمان و به اصطلاح لق زدن آن‌ها یکی از مشکلات رایج مبلمان است. برای تعمیر مبل در منزل و حل این مشکل می‌توانید از پد زیر پایه مبل کمک بگیرید. این پدها نه تنها از سر خوردن مبل روی سطح جلوگیری می‌کنند، بلکه می‌توانید با روی هم قرار دادن دو الی سه عدد از آن‌ها مشکل ناهمواری پایه مبل را حل کنید. بهتر است برای ثابت ماندن پد‌ها آن‌‌ها را با کمک پونز در کف پایه مبل، فیکس کنید.

چطور مشکل تراز نبودن پایه‌ها و لق بودن میز و صندلی را برطرف کنیم؟
پد زیر پایه مبل از سر خوردن یا کشیده شدن مبل روی سرامیک جلوگیری می‌کند.

نحوه نوسازی چوب

نوسازی چوب از مراحل اولیه تعمیرات مبل است. زمانی این مرحله انجام می‌شود که کلاف مبلمان دارای خراش یا ساییدگی باشد، رنگ چوبی کلاف فرسوده شده یا رنگ آن با پارچه جدید هم‌خوانی نداشته باشد. در این صورت می‌بایست نوسازی چوب توسط فرد ماهرو  با رنگ و دستگاه‌های مخصوص انجام ‌شود.

رویه‌کوبی

رویه‌کوبی مرحله‌ای‌ است که شکل و فرم اصلی مبلمان را ایجاد می‌کند. این مرحله در ظاهر مبل بسیار تاثیرگذار است و به سه عامل بسیار مهم بستگی دارد:

  1. جنس و متراژ پارچه
  2. مهارت تعمیرکار مبل
  3. سبک مبل

اگر تمایل دارید ضمن تعمیر مبل، تفاوت چشم‌گیری در ظاهر آن نیز ایجاد کنید، با مهارت مبل‌ساز می‌توانید رویه‌کوبی متفاوت از آنچه که بود را روی مبل پیاده‌سازی کنید.

تعمیر کلاف یا بدنه اصلی

کلاف مبل شامل: اسکلت چوبی، فوم یا ابر، تسمه‌ها و فنر‌ها است. اغلب مبلمان آسیب جدی در قسمت اسکلت چوبی نمی‌بینند. در مرحله تعمیر کلاف تمامی پایه‌ها و قسمت‌های آسیب‌دیده بررسی می‌شوند تا از سالم بودن آن اطمینان حاصل گردد. سپس فوم‌ها و فنر‌ها بازسازی یا تعویض می‌شوند تا نرمی و راحتی مبلمان مانند روز اول خود شود. لازم به ذکر است که تعویض فوم‌ها و جنس فوم جدید، در قیمت تمام شده تعمیرات تاثیرگذار است.

مراحل تعمیر مبلمان و رویه‌کوبی مبل چرم
رویه‌کوبی مبل چرم، در مقایسه با مبل استیل یا راحتی حساس‌تر است زیرا پارچه‌های چرمی بسیار ظریف هستند.

برای تعویض پارچه مبل از کجا شروع کنم؟

اگر جز افرادی هستید که به کار فنی علاقمندید و از تعمیر وسایل مختلف لذت می‌برید. می‌توانید خودتان تعمیر مبل یا تعویض پارچه مبل را عهده‌دار شوید. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا بایستی به آرامی پارچه را از کلاف آن جدا کنید. معمولا پارچه مبل با چسب مخصوص، دوخت و منگنه به کلاف متصل می‌شود. در هر حالت باید با دقت پارچه و کلاف از یکدیگر جدا شوند.
  • پس از جدا کردن پارچه آن را بر روی یک سطح صاف پهن کرده و با دقت اندازه‌های دقیق آن را یادداشت کنید. به کمک این اعداد می‌توانید به اندازه مورد نیازتان پارچه رومبلی جدید خریداری کنید.
  • جنس پارچه‌ای که برای مبلمان خود انتخاب می‌کنید، بسیار مهم است. برای پارچه مبل انواع مختلفی مانند: کتان، پشم، چرم، فوم و … وجود دارد که در طرح و رنگ متنوعی دسته بندی شده است. معمولا از پارچه‌های پشمی و مخملی که میزان پرزدهی بالایی دارند، کمتر برای مبلمان استفاده می‌شود. همچنین پارچه‌های گلدوزی شده با سایه‌های براق و طرح‌دار برای مبلمان فضای پذیرایی به کار می‌رود و برای مبلمان فضای نشیمن خصوصی، یک پارچه ساده با رنگ متناسب دکوراسیون انتخاب کنید.
  • پس از انتخاب پارچه، نوبت به مرحله رویه‌دوزی است. پیشنهاد ما به شما این است که اگر جلوه فضای داخلی خانه شما برایتان اهمیت دارد و دوست دارید فضای خانه با مبلمان بسیار شیک تزیین شود، کار رویه‌دوزی مبلمان را به یک رویه‌دوز بسیار ماهر بسپارید. قطعا افراد ماهر و کاربلد بسیار زیادی هستند که تجربه بسیار زیادی در تعویض رویه پارچه مبل دارند و می‌توانند این کار را با دقت بسیاری انجام دهند.
  • پس از دوخت پارچه مرحله مهم رویه‌کوبی آغاز می‌شود. منظور از رویه‌کوبی کشیدن پارچه بر روی مبل برای فرم گرفتن بر اساس قالب مبل است. ممکن است این کار در نگاه اول بسیار آسان و سطحی به نظر برسد، اما اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد. اگر رویه‌کوبی مبل به خوبی انجام شود، پارچه به صورت یک‌دست بر روی مبلمان قرار می‌گیرد و تمام گوشه‌های آن صاف و بدون چروک خواهد بود.

سعی کنید همیشه کمی بیشتر از اندازه‌های یادداشت کرده پارچه را تهیه کنید زیرا پخشی از پارچه پس از دوخت داخل کار می‌روند در نتیجه برای نداشتن کسری بهتر است همان ابتدا متراژ بالاتری را تهیه کنید.

نکات مهم رویه‌کوبی و بازسازی سرویس چوبی خانه
سعی کنید همیشه کمی بیشتر از اندازه‌های یادداشت کرده پارچه را تهیه کنید، زیرا پخشی از پارچه پس از دوخت داخل کار می‌روند؛ در نتیجه برای نداشتن کسری بهتر است همان ابتدا متراژ بالاتری را تهیه کنید.

نگهداری و تمیز کردن مبل

اگر تمایل دارید که فواصل تعمیر و تعویض مبلمان را طولانی‌تر کنید، بهتر است برای نگهداری و مراقبت از آن‌ها نکات زیر را رعایت نمایید:

  1. از غذا خوردن روی مبل بپرهیزید.
  2. مبلمان را در فواصل کوتاه بشویید تا از چرک شدن آن جلوگیری شود. برای شست‌وشوی مبلمان می‌توانید از خدمات آنلاین مبل شویی استادکار کمک بگیرید.
  3. از پرش روی مبل خودداری کنید.
  4. در صورتی که چند روز در خانه حضور ندارید، از روکش مبل برای پوشش آن‌ها کمک بگیرید تا از جمع شدن گردوغبار جلوگیری شود.
  5. هفته‌ای یک بار مبلمان را با جاروبرقی تمیز کنید.
  6. پارچه کوسن‌های روی مبل را در فواصل کوتاه بشویید.
  7. برای از بین برن لکه‌های مبلمان از بخارشوی کمک بگیرید. جهت اطلاعات کافی در این باره مقاله 30 کار نظافتی جالب با بخارشوی را مطالعه نمایید.
  8. هرگز برای تعویض لامپ یا کارهایی از این دسته، از مبل به عنوان چهارپایه استفاده نکنید.
راهنمای نظافت و تمیز کردن مبل راحتی در منزل
مبلمان را هفته‌ای یک بار با جاروبرقی تمیز کنید.

قیمت تعمیرات مبل در استادکار چقدر است؟

تخمین قیمت واقعی تعمیر مبلمان نیازمند بررسی و کارشناسی نیروی متخصص است. زیرا قیمت نهایی تعمیرات یا ساخت مبل سفارشی به عوامل متعددی مانند: نوع چوب، پارچه، کیفیت مواد داخلی مبل و میزان تزئینات چوب بستگی دارد. به همین دلیل قیمت تعمیر مبلمان بعد از بازدید و کارشناسی رایگان استادکار مشخص می‌شود. کارشناس با راهنمایی و کمک در جهت انتخاب پارچه و مواد اولیه تعمیر، قیمت تمام شده را به طور شفاف اعلام می‌کند.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

از کجا بدانیم مبلمان تعمیر می‌شود یا باید آن را تعویض کنیم؟

اگر اسکلت چوبی مبل سالم باشد به طور قطع، قابل تعمیر است. اما گاها اسکلت چوبی به قدری فرسوده است که پس از تعمیر نمی‌تواند مدت زمان طولانی کار کند. به همین دلیل مشورت با کارشناس قبل از شروع تعمیر ضروری است. همچنین امکان از بین رفتن اسکلت چوبی توسط موریانه به خصوص در شهرهای مرطوب بسیار زیاد است. بنابراین قبل از تعمیر حتما از سالم بودن اسکلت چوبی مطمئن شوید و سپس به تعمیر مبلمان بپردازید. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله مبلمان شما چه زمانی نیاز به تعویض دارند؟ را در بلاگ استادکار مطالعه نمایید.

آیا تعمیر مبل به صرفه است؟

مسلما تهیه مبلمان جدید همراه با صرف هزینه‌های چند میلیون تومانی است. از این رو تعمیر مبلمان یا تعویض پارچه رومبلی می‌تواند از نظر اقتصادی به صرفه‌تر باشد. در نتیجه بهتر است یا کار تعمیرات مبل و تعویض پارچه را به دست افراد ماهر و با تجربه بسپارید یا خودتان تا دیر نشده دست به کار شوید.

کدام مدل مبل و پارچه رومبلی تعمیر می‌شود؟

هر کدام از مبلمان استیل، چرم، راحتی و… با توجه به ساختار و بدنه اصلی‌شان ساخته یا مرمت می‌شوند. اما همانطور که گفته شد اگر اسکلت چوبی آسیب جدی ندیده باشد، باقی قسمت‌های مبل از جمله فوم، فنر و پارچه قابل تعویض است و جای نگرانی ندارد.

بعضی از مبلمان مانند مبلمان چرم خیلی زود کیفیت پارچه خود را از دست می‌دهند و اغلب فقط نیازمند تعویض پارچه هستند. لازم به ذکر است که هر پارچه برای سبک مبلمان خاصی مناسب است برای مثال از پارچه گل برجسته نمی‌توان برای مبل راحتی استفاده کرد. بنابراین بهتر است در انتخاب پارچه نیز از کارشناس مبل‌ساز کمک بگیرید.

سخن آخر

در اغلب مواقع هزینه تعمیر مبل بسیار کمتر از خرید سرویس مبلمان جدید است. بنابراین می‌توان با تهیه پارچه مطابق مد روز و مشورت با کارشناس استادکار، جهت تعمیر مبلمان اقدام کرد. در این مقاله قصد داشتیم شما را با جزئیات مرمت و احیا مبلمان آشنا کنیم و راهکارهای تعمیر مبل در منزل را آموزش دهیم تا به کمک آن بتوانید در هزینه‌های تعمیرات نیز صرفه‌جویی کنید.

تعمیرات مبلمان و سرویس خواب

تعمیرات مبلمان و سرویس‌خواب

  • تعمیر مبلمان اداری، راحتی، استیل، چرمی، پارچه ای و...
  • ساخت سرویس خواب، کمد، ویترین و تمامی منسوجات چوبی
  • تعمیر و تغییر مدل رویه مبلمان
  • رنگ کاری مبلمان و منسوجات چوبی
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هشت − 4 =