آیا می‌دانید جارو زدن فرش بر افزایش عمر آن موثر است؟

1

جارو زدن فرش به روش درست دغدغه هر بانوی ایرانی است که دوست دارد محیط خانه پاکیزه و امن برای عزیزان خود فراهم آورد. در بین اجزای یک خانه ایرانی، فرش نشان فرهنگ و تمدن ایرانی است. طرح ها و نقش های فرش های ایرانی از دیرباز نشان دهنده آداب و فرهنگ، رسوم و عقاید قوم های ایرانی بوده است. در نگهداری از فرش و تمیز نگه داشتن آن و استفاده از روشهای مناسب، علاوه بر افزایش طول عمر فرش ها می تواند به بهبود کیفیت هوای داخل منزل نیز کمک نماید.

جارو زدن فرش
فرش ایرانی در جهان از جایگاه ویژه ای برخوردار است برای حفظ و دوام آن باید شیوه صحیح جارو زدن فرش را بیاموزیم

یکی از این روشها جارو زدن فرش به شیوه درست و اصولی است. برای هر بانوی ایرانی، جارو زدن فرش شکل و شیوه خودش را دارد. بعضی از افراد، از جاروبرقی و بعضی از جاروهای دستی برای جارو زدن فرش استفاده می کنند.

اما شاید دانستن راهها و روش های متفاوت در جارو زدن فرش برای هر بانوی ایرانی بد نباشد. روش درست جارو زدن فرش باعث افزایش طول عمر فرش می شود و این موضوع به طور قطع در شرایط اقتصادی کنونی لازم و ضروری است. تفاوتی ندارد فرش شما ماشینی باشد یا فرش دستباف، با ما همراه باشید تا با شما بهترین و آسان ترین روش های جارو زدن فرش را در میان بگذاریم.

گاهی ممکن است پیش بیاید که در زمان جارو زدن فرش متوجه شوید فرش شما در معرض رطوبت قرار گرفته و آسیب دیده است. می توانید راهکارهای پیشگیری از آسیب بیشتر فرش را از اینجا مطالعه بفرمایید.

جارو زدن فرش
استفاده از جاروبرقی به شیوه درست یکی از آسان ترین راههای جارو زدن فرش است

چه روش هایی برای جارو زدن فرش مناسب و صحیح هستند؟

احتمالا اغلب شما با مفهوم استفاده از جاروبرقی برای از بین بردن گرد و غبار و آلودگی از روی فرش ها آشنا هستید. با این حال به منظور اطمینان از مراقبت های بهتر، توصیه می شود به این نکات توجه کنید:

جارو زدن فرش با جاروبرقی

  • این روزها در بازار انواع مختلف جاروهای برقی در بازار یافت می شوند به همین دلیل این مهم است که شما جارویی را انتخاب کنید که متناسب با نیازهای فرش های شما باشند.
  • زمانی که اقدام به خرید فرش جدیدی می نمایید ، به این نکته توجه کنید ک حتما در مورد اینکه آیا این فرش جدید ویژگی خاصی دارد یا خیر، پرس و جو کنید توجه به این وِیژگی ها در انتخاب روش های صحیح مراقبت از فرش از جمله جارو زدن آن به شما کمک می کند.
  • بسیاری از جاروهای برقی دارای یک برس چرخشی (دوار) هستند که این قابلیت را به شما می دهند تا برای گرفتن گرد و غباری که در عمق فرش جای گرفته اند، آن را در جهت خلاف الیاف فرش حرکت دهید. این ویژگی ممکن است برای موکت ها یا فرش هایی که پرز کمی دارند، مفید باشد اما برای انواع دیگر آسیب زا می باشد. زمانی که قصد جارو زدن فرش را دارید، سعی کنید سر جارو را در جهت خواب پرزهای فرش حرکت دهید. شیوه صحیح به این شکل است که پس از حرکت دادن سر جارو در جهت صحیح، آن را بلند کنید و دوباره آن را روی فرش قرار دهید. پیدا کردن جهت خواب فرش نیز به روش بسیار ساده ای قابل انجام است. شما برای انجام این کار لازم است دست خود را به آرامی بر روی فرش حرکت دهید. جهت خواب فرش در جهتی است که در زمان حرکت دستتان بر روی آن، حرکت پرزها زیر دست شما به شکلی نرم و یکنواخت باشد. در صورتی که با کشیدن دست خود بر روی فرش احساس می کنید پرزها از جای خود بلند می شوند بدان معنی است که این جهت خواب فرش نمی باشد.
جارو زدن فرش
قابلیت تنظیم ارتفاع در جاروبرقی باعث تنظیم فشار جریان هوا و نگهداری از فرش در هنگام جارو زدن فرش می شود.
  • یکی از ویژگی های مشترک دیگر اکثر جاروبرقی ها، قابلیت تنظیم ارتفاع سر جاروبرقی است. باید بدانید که فرش های مختلف، برای حفظ جریان هوا و اطمینان از مکش مناسب نیاز به تنظیم متفاوت ارتفاع سر جارو برقی دارند. ارتفاع مناسب را می توانید با مراجعه به توصیه های سازنده آن تنظیم نمایید.
  • قبل از شروع به جارو زدن ، بر روی فرش قدم زده و تمامی گوشه کناره ها آن را بررسی کنید. تکه ها و آشغال های بزرگ مانند اسباب بازی های کوچک، سکه، کاغذ، گیره و…)  را با دست جمع کنید  تا در لوله جارو برقی گیر نکند . این کار ممکن است جارو زدن را کند و یا متوقف سازد و به جارو نیز آسیب بزند.
  • زمانی که در حال جارو زدن فرش هستید، جارو را به آرامی به عقب و جلو ببرید. زمانی که شما وظایف و مسئولیت های دیگری برای انجام دادن دارید ممکن است وسوسه شوید که برای افزایش سرعت کارتان، جارو را به سرعت حرکت دهید، این کار به جارو زمان کافی برای برداشتن چیزهایی که در میان الیاف فرش قرار گرفته اند را نمی دهد و در نتیجه کیفیت جارو زدن شما را پایین می آورد. در عوض جارو را به آرامی در یک جهت حرکت دهید و سپس آن را به سمت خود بکشید. برای رسیدن به نتایج بهتر می توانید این کار را در جهت مخالف انجام دهید. به عنوان مثال اگر در ابتدا مسیر حرکت شما شمال-جنوب بوده است می توانید آن را در سمت شرق- غرب حرکت دهید. البته لازم نیست این کار را هر باری که می خواهید جارو بکشید، انجام بدهید، هر باری که خواستید یک تمیزکاری کامل و مطمئن داشته باشید، این ایده را امتحان کنید. این تغییر جهت دادن جارو سبب می شود که پرز و بافت فرش حالت خود را حفظ نموده و یکنواختی حرکت جارو مانع پرز شدن فرش و افزایش عمر آن شود.
جارو زدن فرش
خالی بودن کیسه جاروبرقی باعث مکش بهتر می شود که باعث می شود به جاروبرقی فشار وارد نشود و از طرفی جارو زدن فرش را هم آسان تر می کند
  • کیسه جارو را حتما چک کنید. پر بودن کیسه جارو، قدرت مکش آن را کاهش می دهد و میزان تاثیر کارتان را پایین می آورد.
  • اغلب جاروها دارای وسایل جانبی هستند که استفاده از آن را آسانتر نموده و به راحتی می توان آن را در نقاط مختلف مورد استفاده قرار دارد. از این وسایل جانبی می توانید برای جارو زدن فرشهایی که الیاف ظریفی دارند و استفاده از برس های چرخشی برای جارو زدن آنها مناسب نیست، استفاده کنید.
  • نکته قابل توجه دیگر نوع برخورد شما با فرش تازه ای است که آن را به تازگی خریداری نموده اید. فرش ها در ابتدا دارای مقادیر زیادی پرز می باشند. یکی از راه هایی که به شما برای افزایش عمر فرش کمک می کند این است که در همان ابتدا با استفاده از جارو پرزهای روی فرش را جمع آوری نمایید.

در زمان جارو زدن فرش کمی دقت نمایید و گوشه های فرش را کنترل نمایید. گاهی فرش به دلیل قرارگیری در محل های نامناسب آسیب می بیند و یا در زمان هایی ممکن است بوی نامطبوع و ناخوشایندی داشته باشد. این مطلب را مطالعه نمایید تا راهکارهای رفع بوی بد فرش را بشناسید.

جارو زدن فرش
استفاده از حاروهای سنتی در قدیم برای جارو زدن فرش مرسوم بوده است

جارو زدن به روش سنتی

این جمله را زیاد شنیده اید که می گویند: “فرش ایرانی هر چقدر پا بخورد زیباتر می شود” حال بیایید معادل این را به شما در این روزگار بگوییم: “فرش ایرانی هر چقدر خوب جارو زده شود زیباتر می شود.” در مورد فرش های دستباف؛ جارو زدن فرش اصول خودش را دارد. یکی از بهترین روش ها برای جارو زدن فرش دستباف، جارو زدن به روش دستی است. یعنی بدون استفاده از جاروبرقی فرش را جارو کنید. به این روش؛ جاروزدن سنتی می گویند. 

در قدیم که هنوز جاروبرقی به میان نیامده بود، زنان خانه دار با استفاده از جاروهای دستی فرش ها را جارو می زدند. این کار با گردوخاک زیاد و انبوه پرزهای قالی که در هوا معلق می ماند، ادامه پیدا می کرد تا اینکه بالاخره در پایان مرحله جارو زدن فرش ، یک نفر آشغال های معلق و غیرمعلق را جمع می کرد و جاروزدن فرش تمام می شد.

امروزه کاربرد جاروی دستی به نظافت و تمیز کردن پله وپایگرد، جاروزدن و شستن حیاط، جارو کردن کوچه وخیابان انتقال یافته است. در حالیکه هنوز در برخی روستاها و خانه های قدیمی از روش جاروی سنتی برای تمیز کردن فرش استفاده می کنند.

در روش جاروزدن فرش به روش سنتی، به خواب فرش اهمیتی می دهند و سعی می کنند همواره جاروزدن را راستای خواب فرش انجام دهند. این کار باعث حفظ تراکم و بافت تار و پود قالی می شود. شاید باورتان نشود اما جلوه ای که زنان قدیمی به خانه های کاهگلی خود می بخشیدند با همین روش بود. اما امروزه دیگر این روش منسوخ شده است و همانطور که در ابتدای بخش قبل توضیح دادیم، جاروزدن با جاروبرقی برای همه امروزه یک موضوعی عادی ومعمولی شده است اما به خاطر بسپارید برای حفظ و افزایش طول عمر فرش، سعی کردن جاروزدن فرش را به شیوه درست انجام دهید.

جارو زدن فرش
در نگهداری فرش های ایرانی باید شرایط سخت تری را رعایت نمود و استفاده از جاوربرقی برای جارو زدن فرش را با رعایت نکات و اصول خود به کار گرفت

بیشتر بخوانید: اصول نگهداری از فرش ابریشم 

تعداد دفعات جارو زدن فرش در هفته چند بار است؟

فاصله متاسب  میان دفعات جارو زدن بستگی به میزان رفت و آمدها و نوع کارهایی دارد که در منزل تان انجام می دهید. با این حال یکبار در هفته حداقل زمانی است که باید فرشها را جارو کنید. برای خانه هایی که رفت و آمد و تردد زیاد است و یا در آن حیوانات خانگی نگهداری می شوند، تعداد دفعات  باید به  به دو یا سه بار در هفته تغییر داده شود. اینکار مواد حساسیت زا مانند گرد و خاک و… را از بین الیاف فرش تمیز کرده و کمک می کند فرش شما به بهترین شکل دیده شود و همچنین به حفاظت از فرش کمک می نماید.

می توانید راهنمای کاملی از شستشوی فرش ماشینی و نکات مربوط به آن را از اینجا مطالعه نمایید.

برای اینکه از نگرانی آسیب های احتمالی فرش هایتان در هنگام نظافت منزل راحت شوید، می توانید این کار را به افراد کارآمد تیم نظافتی استاد کار بسپارید تا در کوتاهترین زمان در منزل شما حاضر شوند و شما را به بهترین شکل ممکن انجام دهند.

خدمات نظافت منزل توسط آقا در استادکار

نظافت منزل

  • شستن دیوار‌ها و پنجره‌ها
  • شستن و تی کشیدن کف
  • نظافت پذیرایی‌و نظافت اتاق‌ها
  • شستن سرویس بهداشتی و حمام
دریافت این خدمت از استادکار
جارو زدن فرش
همیشه سعی کنید به خواب فرش در زمان جارو زدن توجه کنید و در جهت خواب فرش جارو کنید تا فرش شما طول عمر بیشتری پیدا کند

نتیجه‌گیری

همراه عزیز، نگهداری از فرش و مراقبت از فرش تنها به درست انجام دادن جارو زدن فرش نیست. بلکه شما باید بدانید زمانی که فرش شما دچار آسیب هایی مثل ایجاد لکه چای یا قهوه روی فرش شد، چه عملکردی داشته باشید. و یا اینکه هنگام قرار دادن مبلمان، در چه نقاطی از محافظ استفاده کنید تا فرش شما کمتر آسیب ببیند.

 

اگر در منزل خود کودک یا فرد سالمند دارید، سعی کنید زمان جارو زدن فرش را به ساعاتی بسپازید که این عزیزان در خانه حضور نداشته باشند. سعی کنید پس از جارو زدن فرش محیط خانه را گردگیری کنید و چنانچه فرش شما دچار آسیب یا لک شد، از شوینده های طبیعی برای رفع مشکل فرش استفاده نمایید. موفق باشید.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار
1 نظر
  1. علت پرز فرش؟ - فرش بفرا

    […] بگیرید تا تمام پرزهای روی فرش را جمع آوری کنید. عمل جارو کشیدن فرش را هر روز به مدت یک هفته تکرار کنید. البته با این کار […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 − ده =