شیوه نظافت تابلو فرش و راهکارهای تمیز کردن آن

1

تابلو فرش هایی که به عنوان یک کالای تزئینی به دیوار منزل‌مان آویزان می کنیم نیز می‌توانند به مرور زمان گرد و غبار و آلودگی را جذب کرده و کثیف شوند. چرا که این تابلوها به دلیل اهمیت هوا خوردن فرش، معمولا شیشه ندارند که در مقابل آلودگی از آنها محافظت کند، پس نظافت تابلو فرش نیز باید به صورت گاه به گاه در برنامه نظافت شما قرار گیرد.

شیوه نظافت تابلو فرش و راهکارهای تمیز کردن آن
تابلو فرش ها را هر روز گردگیری کنید

نظافت تابلو فرش، امری که نیاز به دقت دارد

تابلو فرش هایی که در خانه های ما در طرح و رنگ های مختلف دیده می شود، نمونه کوچک شده فرش های ماشینی و دستی است که برای تزئین منازل داخل قاب قرار گرفته و روی دیوار خودنمایی می کند. این تابلوها در عین زیبایی نیاز به نگهداری و مراقبت نیز دارند و بهتر است برای اینکه گرد و خاک روی آنها تلنبار نشود، آنها را هر روز گردگیری کنید.

نظافت تابلو فرش امری دشوار است و بهتر است تا زمانی که مجبور نشده اید آنها را از قاب خارج نکرده و نشویید. چرا که برخی از انواع تابلو فرش ها ممکن است از رنگ های شیمیایی در الیاف خود استفاده کرده باشند و اگر بخواهید آنها را بشویید، موجب مخلوط شدن رنگ ها و آسیب به تابلو فرش گرانبهایتان شوید. اگر به هر علت نیاز به شستن و نظافت تابلو فرش پیدا کردید بهتر است که این کار را به خدمات قالیشویی معتبر مانند استادکار بسپارید. اگر هم تصمیم گرفتید که این کار را در منزل انجام دهید می توانید گام های زیر را در این خصوص به ذهن بسپارید.

بیشتر بدانید نظافت منزل در پاییز و روزهای بارانی

شیوه نظافت تابلو فرش و راهکارهای تمیز کردن آن
یک لگن آماده کرده و مقداری شامپو فرش را در آب سرد حل کنید

مراحل نظافت تابلو فرش

  • ابتدا لازم است که تابلو فرش را از قاب خود خارج کنید و آن را از دیوار بردارید تا هم فضای پشت دیوار را تمیز کرده و هم فرش داخل تابلو را راحت تر تمیز کنید.
  • اولین کار در این مرحله استفاده از جارو برقی و گردگیری فرش است. زیرا در طول زمان به علت ساکن بودن تابلو فرش ها گرد و خاک زیادی رو آن می نشیند. این کار را می توانید با گردگیر های پر شکل انجام دهید اما اگر می خواهید با جارو برقی گرد و خاک تابلو را بکشید، بهتر است سری یا دهانه جارو برقی شما حتما تمیز باشد تا خود موجب ایجاد لکه و سیاهی روی تابلو فرش نشود.
  • اگر لکه ای روی تابلو فرش ریخته است، با توجه به جنس لکه، فرایند لکه بری فرش را انجام دهید. در این مرحله برای اینکه مطمئن شوید الیاف تابلو فرش شما رنگ نمی دهند بهتر است پارچه ای سفید را نمناک کرده و روی قسمتی از تابلو بکشید. اگر پارچه رنگ نگرفت می‌توانید ادامه مراحل را به صورت زیر دنبال کنید.
  • یک لگن آماده کرده و مقداری شامپو فرش را در آب سرد حل کنید و با کمک یک اسفنج نرم به آرامی سطح تابلو فرش را پاک کنید.
  • برای اینکه تابلو فرش تان را خشک کنید، بهتر است آن را در سایه و روی زمین پهن کنید تا به آرامی رطوبت داخل تابلو فرش تبخیر شده و فرش انحنا نگیرد. اگر تابلو فرش را از طناب یا جایی آویزان کنید ممکن است کش آمده و دیگر در قابش جا نگیرد.

پس یادتان باشد اصولی که برای خشک کردن فرش معمولی در نظر می گیرد ممکن است با خشک کردن تابلو فرش که کالایی دکوری و تزئینی است تفاوت دارد. برای تسریع امر خشک کردن تابلو فرش روی زمین می‌توانید محیط را گرم کنید، اما حواستان باشد که تابلو فرش را مستقیما در معرض نور خورشید نگذارید، چرا که ممکن است نور شدید آفتاب موجب رنگ پریدگی تابلو فرش شود.

  • پس از خشک شدن دوباره آن را داخل قاب قرار داده و به دیوار آویزان کنید. اگر می خواهید دفعات بعد تابلو فرش شما این اندازه کثیف نشود یا بید نزند بهتر است موارد پایین را نیز بخوانید.
شیوه نظافت تابلو فرش و راهکارهای تمیز کردن آن
از نصب تابلو فرش در معرض رطوبت خودداری کنید و هرزگاهی درب و پنجره ها را باز کنید،

نکاتی در مورد مراقبت از تابلو فرش ها

  • اگر نگران بید زدن تابلو فرش خود هستید، می‌توانید از پودر یا قرص نفتالین روی آن استفاده کنید. علت این بیدخوردگی می توان شرجی و مرطوب بودن محیط یا آویختن آن درست زیر کولر باشد. بنابراین از نصب تابلو فرش در معرض رطوبت خودداری کنید و هرزگاهی درب و پنجره ها را باز کنید، چرا که رطوبت نه تنها به تابلو فرش بلکه به فرش کف اتاق نیز صدمه می زند. خواندن مقاله راهنمای کامل حفظ و نگهداری فرش از رطوبت می تواند در این خصوص مفید باشد.
  • گردگیری روزانه تابلو فرش را در دستور نظافت روزانه یا هفتگی خود بگذارید و بی‌تفاوت از کنارش رد نشوید. بهترین ابزار برای گردگیری روزانه تابلو فرش استفاده از برس گردگیری جاروبرقی یا دستمال نرم است.
  • آبی که برای شستن تابلو فرش مورد استفاده قرار می‌دهید تا حد امکان سرد باشد تا موجب رنگ دادن تابلو فرش و کدر کردن آن نشود.
  • برخی از انواغ تابلو فرش را می توان با آب و صابون تمیز کرد اما پیش از این کار بهتر است از نوع الیاف و جنس آن اطلاع حاصل کنید. خدمات استادکار در زمینه نظافت تابلو فرش را نیز از دست ندهید. برای شستشوی هر نوع فرش و تابلو فرش که نیاز به قالیشویی داشته باشید، می‌توانید به‌صورت آنلاین سفارش خود را در استادکار ثبت کنید تا در کمترین زمان ممکن به شما بهترین قالی‌شویی را معرفی کند.

شما چه روش‌های دیگری را برای نظافت تابلو فرش بلد هستید که می تواند مفید واقع شود؟ تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

قالیشویی و رفوگری

قالیشویی و رفوگری

  • شستشوی تخصصی انواع فرش، قالی، تابلو فرش و فرش ابریشمی
  • شستشوی فرش دستباف، ماشینی و نفیس
  • شستشوی موکت، روفرشی، پتو و لحاف
  • رفوگری فرش دستباف و ماشینی
دریافت این خدمت از استادکار
1 نظر
  1. ناجی سافت می گوید

    وقتش رسیده که خودت مدیر کسب و کارت باشی
    ناجی سافت ، تنها ارائه دهنده راهکارهای هوشمند بین المللی در ایران
    – طراحی وبسایت های هوشمند شخصی ، فروشگاهی
    – طراحی اپلیکیشن های پیشرو با قابلیت نصب برروی تمام سیستم های عامل
    (بدون تاثیرپذیری از تحریم)
    – ارائه راهکارهای فروش انلاین و دیجیتال مارکتینگ
    – اموزش زبان های برنامه نویسی به صورت پروژه محور
    در کنار شما هستیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 − یازده =