انواع اسفنج و فوم مبل و مزایا و معایب هر کدام

0

فوم مبل را می‌توان هسته اصلی آن دانست که می‌تواند بخش عظیمی از راحتی مبلمان را به همراه داشته باشد. در انواع مختلف مبلمان از انواع فوم مبل استفاده می‌شود که هر یک ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. اینکه شما با چه شرایطی از مبلمانتان نگهداری می‌کنید یا چه انتظاری از آن دارید می‌تواند در انتخاب نوع فوم به شما کمک کند. در ادامه شما را با هفت نوع فوم مبل که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند آشنا می‌کنیم.

انواع فوم مبل

  1. پلی استر فشرده

در این نوع فوم مبل که در حقیقت آن را جایگزین مناسب فوم معمولی می‌دانند، از پنبه پلی استر فشرده استفاده می‌شود. پلی استر فشرده همانند فوم‌های سنتی خرد یا زرد نمی‌شود. اما به مرور زمان فشرده می‌شود. از نمونه این نوع فوم می‌تواند به فوم Poly-Fil NU Foam اشاره کرد که ضد آلرژی و مقاوم در برابر قارچ زدن است. این نوع فوم‌ها قابل شستشو هستند و اگر خیس یا مرطوب شوند به راحتی در هوای آزاد خشک می‌شوند. فوم NU یک گزینه ارزان قیمت و بهترین انتخاب برای فوم مبل پاسیو یا به طور کل وسایل سبک وزن‌تر و کم استفاده‌تر است.

انواع اسفنج و فوم مبل و مزایا و معایب هر کدام
فوم پلی استر فشرده در صورت خیس شدن به راحتی خشک می‌شود.
  1. پلی استر فیبری

پلی استر فیبری نیز همانند پلی استر فشرده، واقعا فوم محسوب نمی‌شوند اما جایگزین مناسبی برای فوم هستند. علاوه بر این‌ها، پلی استر فیبری یا پنبه‌ای از نظر اقتصادی نیز مرقوم به صرفه‌تر است و اغلب برای کوسن‌های مبلمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی استفاده از این نوع فوم برای تکیه گاه مبل مناسب‌تر از نشیمنگاه آن است. پلی استر پنبه‌ای داخل یک پوشش از پیش ساخته شده پر می‌شود و سپس بعنوان کوسن یا بالش مورد استفاده قرار می‌گیرد. همانند پلی استر فشرده، پلی استر پنبه‌ای نیز ضد آلرژی و مقاوم در برابر قارچ است. این نوع فوم را می‌توانید در لباسشویی بشویید اما ممکن است پس از شستشو پنبه‌ها یکجا جمع شوند و بالش یا کوسن حالت خود را از دست بدهد به همین منظور لازم است پس از شستشو حتما سعی کنید با دست آن را به حالت اولیه خود بازگردانید.

انواع اسفنج و فوم مبل و مزایا و معایب هر کدام
پلی استر پنبه‌ای بیشتر برای کوسن مبلمان یا بالش مناسب است.
  1. فوم مبل ضد میکروبی پلی اورتان با تراکم متوسط

فوم پلی اورتان با تراکم بالا که اغلب ضد میکروبی است نوع سنتی فوم محسوب می‌شود که سختی متوسطی دارد و اغلب برای نشیمن مبلمان یا تشک تختخواب مناسب است. فوم پلی ارتان زمانی که خیس شود آب را به خود جذب می‌کند، اما نوع آنتی میکروب یا ضد میکروبی آن ( که به آن گاهی Biocide گفته می‌شود) از رشد قارچ یا کپک در بدنه این نوع فوم جلوگیری می‌کند و کمک می‌کند فوم بدون هیچ مشکلی خشک شود. همین مساله موجب شده از فوم‌های پلی اورتان با تراکم متوسط برای صندلی‌های قایق‌ها استفاده شود. هرچند، از نوع فوم پلی اورتان با تراکم متوسط بهتر است در جاهایی استفاده کنید که تردد زیادی وجود ندارد و قرار نیست زیاد از این مبلمان یا صندلی در خانه‌تان استفاده شود. بنابراین برای استفاده صندلی‌های پاسیو یا صندلی و مبلمانی که داخل خانه فقط برای میهمان استفاده می‌شود می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

انواع اسفنج و فوم مبل و مزایا و معایب هر کدام
فوم پلی اورتان با تراکم متوسط برای نشیمن مبلمان یا تشک تختخواب مناسب است.
  1. فوم مبل پلی اورتان با تراکم بالا

این نوع فوم مبل پلی اورتان نیز همانند نوعی که در مورد قبل به آن اشاره شد تولید می‌شود با این تفاوت که تراکم بالاتری داشته و دیگر ویژگی ضد میکروبی را ندارد. تراکم بالا موجب می‌شود این نوع فوم مبل بسیار مقاوم و انعطاف پذیر باشد بنابراین می‌تواند برای مبلمانی که هر روز استفاده می‌شود گزینه مناسبی باشد. راحتی این نوع فوم نیز درجات مختلفی دارد و می‌تواند متوسط یا سخت باشد. به طور کلی مقاومت این نوع فوم مبل به قدری بالا است که بتوان تا ۱۲ سال از آن استفاده کرد.

انواع اسفنج و فوم مبل و مزایا و معایب هر کدام
فوم پلی اورتان با تراکم بالا کاملا شبیه به پلی اورتان با تراکم متوسط است با این تفاوت که نسبت به آن کمی سفت‌تر احساس می‌شود و مقاومت بالاتری دارد.
  1. فوم سلول باز

فوم سلول باز، که اغلب آن را فومی می‌شناسند که سریع خشک می‌شود، دارای حفره‌های ریزی است که این امکان را بوجود می‌آورد آب و هوا به راحتی در آن به گردش در بیایند. همچنین از نظر راحتی، این نوع فوم‌ها برای نشیمن مبلمان یا تشک تختخواب مناسب هستند. فوم سلول باز از کیفیت بالایی برخوردار است و از آنجایی که این امکان وجود دارد آب به بدنه آن نفوذ کند اغلب از نوع ضد میکروبی تولید می‌شوند که از قارچ و کپک زدن جلوگیری کند. همین موجب می‌شود این نوع فوم‌ها نیز برای صندلی‌های قایق‌ها مورد استفاده قرار بگیرند.

فوم سلول باز یک فوم محبوب و راحت است. برای اینکه بدانید فوم مبل شما از نوع فوم سلول باز با کیفیت بالا است یک فنجان آب به روی آن بریزید. آب مستقیما به داخل این فوم می‌رود و از انتهای آن خارج خواهد شد. اما اگر فوم خشک با کیفیت بالا نباشد با ریختن آب به روی آن، آب از کناره‌های فوم تخلیه می‌شود.

انواع اسفنج و فوم مبل و مزایا و معایب هر کدام
حفره‌های موجود در فوم سلول باز موجب می‌شود در صورت ریختن آب به روی مبل، این نوع فوم خیلی زود و سریع خشک شود.
  1. فوم سلول بسته

فوم سلول بسته، رطوبت را به خود جذب نمی‌کند و در نتیجه آب به روی آن شناور باقی می‌ماند. این نوع فوم از PVN ساخته می‌شود که سه برابر سخت‌تر از فوم پلی اورتان است. همچنین نسبت به فوم‌های دیگر گرانتر است. از آنجایی که این نوع فوم آب را به خود جذب نمی‌کند به راحتی می‌توانید هر پارچه مبلی برای آن انتخاب کنید. معمولا برای مقاومت بیشتر سایر فوم‌ها، یک لایه باریک فوم سلول بسته به انتهای آن‌ها چسبیده می‌شود. هنگام استفاده از این فوم در کنار فوم سلول باز بهتر است حفره‌هایی در فوم سلول بسته ایجاد شود که در صورت خیس شدن فوم سلول باز که روی آن قرار می‌گیرد، آب از آن خارج شود.

انواع اسفنج و فوم مبل و مزایا و معایب هر کدام
فوم سلول بسته گرانترین فوم در این لیست است که اغلب لایه باریکی از آن در کنار فوم‌های دیگر استفاده می‌شود که مقاومت آن‌ها بالاتر برود.
  1. فوم پارچه‌ای فشرده

فوم پارچه‌ای فشرده یک ورقه نازک فوم پلی اورتان است که برای وسایل خانه گزینه مناسبی خواهد بود. این نوع فوم را فوم پلی اورتان پشت پارچه‌ای یا دوخته شده نیز می‌شناسند که شامل پلی استر پیوند خورده است که قابلیت چسبندگی خوبی دارد بنابراین به خوبی می‌تواند در محل خود قرار بگیرد. این نوع فوم به خوبی دوخت داده می‌شود و می‌توان رویه اثاثیه خانه را به آن چسباند یا دوخت.

انواع اسفنج و فوم مبل و مزایا و معایب هر کدام
فوم پارچه‌ای فشرده به راحتی دوخته شده و می‌توان آن را به رومبلی چسباند یا به راحتی دوخت.

سخن پایانی

با شناخت انواع فوم مبل، حالا بهتر می‌دانید هنگام خرید مبلمان به چه نکاتی توجه کنید. انتخاب نوع فوم مبل به میزان استفاده شما از مبل، نحوه استفاده و سایر شرایط بستگی دارد. بعنوان مثال، اگر می‌دانید ممکن است به دلیل شرایطی که در خانه شما وجود دارد به روی مبلمان آب یا هر مایع دیگری ریخته شود به دنبال مبلمانی می‌روید که مطمئن شوید فوم آن ضد آب و بخصوص ضد قارچ است چرا که این مساله به روی تمیزکردن و شستشوی مبلمان شما نیز تاثیرگذار خواهد بود. اما از سوی دیگر اگر به دنبال مبلمانی برای فضایی از خانه که به ندرت استفاده می‌شود می‌گردید، فوم مبل ضد آب دیگر برایتان مسال نخواهد بود و در این صورت شاید بتوانید از فوم‌های ارزان‌قیمت‌تر استفاده کنید.

منبع: sailrite

تعمیرات مبلمان و سرویس خواب

تعمیرات مبلمان و سرویس‌خواب

  • تعمیر مبلمان اداری، راحتی، استیل، چرمی، پارچه ای و...
  • ساخت سرویس خواب، کمد، ویترین و تمامی منسوجات چوبی
  • تعمیر و تغییر مدل رویه مبلمان
  • رنگ کاری مبلمان و منسوجات چوبی
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 + 11 =