رطوبت و فرش ؛ راهنمای کامل حفظ و نگهداری فرش از رطوبت

0

نم گرفتگی و رطوبت می‌تواند یکی از عوامل مضر برای سلامت فرش باشد و علاوه بر اینکه به مرور سبب پوسیدگی آن می‌شود، بوی نامطبوعی را در فضای زندگی شما ایجاد می‌کند. در زیر با بررسی مسئله رطوبت و فرش در پی ارائه رویکردهایی برای حفظ فرش از رطوبت خواهیم بود.

شناسایی عامل رطوبت زا در مسئله رطوبت و فرش

پیش از اینکه بخواهید اقدامات لازم را در خصوص نگهداری فرش ماشینی و دستی از رطوبت به انجام برسانید، نیاز است که عامل رطوبت فرش را بررسی کنید. در واقع باید دریابید که این رطوبت از کف و دیوارهاست یا به دلیل مایعاتی است که روی آن ریخته و حتی در مناطق شرجی ممکن است از نم محیط نیز ایجاد شود. در زیر روش های حفظ فرش از هر کدام از عوامل رطوبت زا مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رطوبت کف

اگر در شناسایی عامل رطوبت متوجه شدید که نم گرفتگی فرش از قسمت زیرین آن ایجاد شده، دلیل آن رطوبت از کف است. در این حالت حتما باید فرش را از سطح زمین جمع کنید تا هم زمین و محیط زیر آن هوا بخورد و هم این که خود فرش را به صورت به پشت به رو  از جایی پهن کنید تا رطوبت آن خشک شود. بهتر است کف منزل خود را با مصالحی مانند موزاییک، سرامیک و پارکت بپوشانید تا دیگر شاهد نم دادن کف زمین به دلایل مختلف نباشید.

موارد کمکی در رفع رطوبت کف

بسیاری از افراد نیز یک موکت یا تعدادی روزنامه زیر فرش پهن می کنند تا در صورت وجود رطوبت، به فرش نم داده نشود. اگر احساس کنید که رطوبت فرش به حدی زیاد است که حتی با خشک شدن نیز بوی نم به درون فرش رخنه کرده، بهتر است فرش را با آب و شوینده به طور کامل بشویید و از پشت بام زیر نور آفتاب پهن کنید تا به طور کامل خشک شود، اما اگر رطوبت سطحی بود و به عمق فرش نفوذ نکرده بود یا امکان انتقال فرش و جمع کردن آن را نداشتید حتی می توانید با ابزارهایی چون سشوار نیز بخش‌های نم گرفته را زودتر خشک کنید. برخی نیز بخشی از زیر فرش که نم گرفته را برگردانده و بخاری برقی در مجاورت محل نم گرفته می‌گذارند تا زودتر خشک شود.

رطوبت و فرش؛ راهنمای کامل حفظ و نگهداری فرش از رطوبت
در این حالت حتما باید فرش را از سطح زمین جمع کنید تا هم زمین و محیط زیر آن هوا بخورد

رطوبت دیوار

دیوارهای مشرف به حمام و دستشویی گاه می توانند موجبات انتقال رطوبت به اتاق پذیرایی و نم پس دادن پایین دیوار به فرش و ایجاد مشکل رطوبت و فرش را فراهم کنند. نم ناشی از آب می‌تواند به صورت لکه‌هایی زرد رنگ روی دیوار خودنمایی کند. در این حالت بهتر است دیوارهای حمام خود را عایق کاری و کاشی‌کاری کنید و سقف آن را نیز رنگ روغنی بزنید تا از پس دادن نم به اتاق های مجاور و متعاقب آن به فرش جلوگیری کنید.. این نم ممکن است در صورت نشتی لوله آب نیز به وجود آید. اگر چنین حدسی زدید بهتر است از متخصص استادکار برای چک کردن لوله‌های آب کمک بگیرید و سپس اقدام به تعمیر دیوار خود کنید. می‌توانید راهنمای کامل نم دیوار  را هم بخوانید.

رطوبت و فرش؛ راهنمای کامل حفظ و نگهداری فرش از رطوبت
این نم ممکن است در صورت نشتی لوله آب نیز به وجود آید.

رطوبت هوا و نم محیط

در مناطق پر باران، رطوبت فرش می تواند از رطوبت هوا و نم محیط نیز ایجاد شود. خصوصا در نواحی شمال کشورمان این مسئله به وفور یافت می شود که فرش‌ها بوی ماندگی و نا می گیرند. بهترین روش خلاصی از این مشکل باز کردن در و پنجره ها و ورود هوای تازه به اتاق است. همچنین بهتر است در روزهای آفتابی، پرده را کنار بزنید تا آفتاب روی فرش‌ها بتابد و علاوه بر گرفتن نم و رطوبت، موجب خشک شدن آنها با نورطبیعی شوید.

در فصول سرد نیز که امکان باز کردن پنجره را ندارید از سیستم‌های گرمایشی و همچنین تهویه کمک بگیرید تا رطوبت را از خانه خود دور کنید. نم محیط می تواند از مواردی چون باز گذاشتن درب حمام پس از استحمام و همینطور بخار حاصل از آشپزی نیز ایجاد شود. در این موارد بهتر است که حمام خنک و سریع‌تری بگیرید و حین آشپزی نیز حتما هود و هواکش را روشن کنید تا موجبات ورود رطوبت به محیط و مسئله رطوبت و فرش را فراهم نکنید.

رطوبت و خیسی ناشی از موادی که روی فرش قرار دارد

گاهی اوقات نیز رطوبت منتقل شده از مواردی که روی فرش قرار داده اید ایجاد می‌شود. اگر شرایط پهن کردن لباس ها در بالکن و حیاط را دارید حتما آنها را به بیرون از اتاق انتقال دهید تا آب آنها روی فرش چکه نکند. در صورتی که در فضای آپارتمان ساکن هستید و دسترسی به حیاط ندارید، حتما پیش از قرار دادن لباس‌ها روی بند رخت لباس خشک کن، آنها را حسابی بچلانید و زیر بند رخت نیز یک سفره یا مشمع پهن کنید تا در صورت ریزش آب، رطوبت به فرش نفوذ نکند. همچنین اگر  گلدان روی فرش می‌گذاربد، حتما از زیرگلدانی استفاده کنید تا آب اضافی و پس داده شده آن موجب نم و بوگرفتگی فرش نشود.

رطوبت و فرش و راهکارهای آن
با ترکیب آب و شامپو فرش محل خیس شده را پاک کنید تا اثر لکه به جا نماند

 رطوبت ناشی از مایعات ریخته شده روی فرش

اگر لیوان آب یا مایعاتی دیگر مانند چای و … روی فرش ریخت بهتر است بلافاصله اقدام به تمیز کردن آن کنید. ابتدا با یک دستمال خشک نم آن را بگیرید و سپس با ترکیب آب و شامپو فرش و اندکی سرکه محل خیس شده را پاک کنید تا اثر لکه به جا نماند. سپس پنجره‌ها را باز کنید تا با ورود هوا، آن بخش از فرش زودتر خشک شود. در مورد راهنمای کامل اصول نگهداری از فرش و موکت نیز می توانید این مقاله را بخوانید.

جمع بندی مسئله رطوبت و فرش

همانطور که دیدید رفع مسئله رطوبت و فرش به شناسایی عامل رطوبت‌زا و سرعت عمل بستگی دارد. حفظ کیفیت فرش خانه‌تان و رفع رطوبت از آن را می‌توانید با روش‌های شرح داده شده در بالا تضمین کنید. شما تاکنون تجربه مواجه با فرش مرطوب و نم گرفته را داشته‌اید؟ برای خشک کردن آن از چه روش‌هایی استفاده کرده‌اید؟

منبع: carpettogo.com

قالیشویی و رفوگری

قالیشویی و رفوگری

  • شستشوی تخصصی انواع فرش، قالی، تابلو فرش و فرش ابریشمی
  • شستشوی فرش دستباف، ماشینی و نفیس
  • شستشوی موکت، روفرشی، پتو و لحاف
  • رفوگری فرش دستباف و ماشینی
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ده + هفت =