بین انواع شوینده کدام بهتر است؟ مایع یا پودری؟

2

با وجودی که مواد شوینده‌ پودری جزء اولین مدل‌های شوینده‌ها به حساب می‌آیند، اما شوینده‌های مایع در طی سالیان اخیر، طرفداران بسیاری پیدا کرده‌اند و به همین دلیل نیز بیشتر به کار می‌روند. این در حالی است که همچنان بسیاری از افراد بر استفاده از شوینده‌های پودری، پافشاری می‌کنند. به همین دلیل نیز هنوز بسیاری از افراد دقیقاً نمی‌دانند که کدام مدل از انواع شوینده می‌تواند انتخاب بهتری باشد. در این مطلب از وب‌سایت استادکار با شما هستیم تا به‌طور مفصل به بررسی همین موضوع بپردازیم و ببینیم که در میان انواع شوینده، کدام مدل‌ها بهتر هستند.

انواع مواد شوینده و کاربرد آن‌ها

به‌طور کلی مواد شوینده‌ای که امروزه در بازار تولید شده و به فروش می‌رسند دارای دو نوع پودری و مایع بوده و هرکدام از این موارد نیز به نوبه خود از ویژگی‌ها و مزایا و معایبی برخوردار هستند. به همین دلیل نیز افراد بسته به نوع استفاده و همین‌طور جنس پارچه لباسشان دست به انتخاب انواع متفاوت شوینده‌ها می‌زنند. در ادامه به مقایسه این موارد می‌پردازیم.

بیشتر بدانید: نکات مهم استفاده از مواد شوینده شیمیایی کدام است؟

آشنایی با انواع شوینده‌ها و کاربرد آنها | مواد شوینده به انگلیسی
این روزها مواد شوینده‌ای که تولید شده و در بازار به فروش می‌رسند، از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند.

پودر شوینده چیست و به چه دردی می‌خورد؟

بیایید قبل از هر چیزی نگاهی به پودرهای شوینده بیندازیم، مدل‌های قدیمی که همه ما تا به حال با آن‌ها کار کرده‌ایم و لباس‌هایمان را شسته‌ایم. در ادامه نگاهی به مزایا و معایب پودر شوینده می‌اندازیم.

هزینه پایین پودر شوینده

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که می‌توان برای پودرهای شوینده برشمرد، قیمت پایین آن‌هاست. به همین دلیل بسیاری از افراد این مدل‌ها را انتخاب‌های بهتری می‌دانند و با صرف هزینه‌ای به مراتب کمتر، نسبت به مدل‌های مایع به سراغ مدل‌های پودری می‌روند.

بیشتر بدانید: راهنمای خرید شوینده ماشین لباسشویی

پودر شوینده چیست؟ مقایسه قیمت مواد شوینده پودری موجود در بازار
این مدل از انواع شوینده‌ها، به مراتب ارزان قیمت‌تر از مدل‌های مایع هستند.

قابلیت لکه بری قوی‌تر

تجربه ثابت می‌کند شوینده‌های پودری در از بین بردن لکه‌های طبیعی روی لباس‌ها قدرتمندتر عمل می‌کنند و می‌توانند لکه‌هایی از جمله گل و چمن را به خوبی از روی لباس‌های شما پاک کنند. طبیعتا این موضوع، کاملاً نسبی است و می‌تواند در رابطه با برخی از انواع لکه‌ها متفاوت باشد. این ویژگی در کنار قیمت مواد شوینده پودری، بسیاری از افراد را به خرید این محصول، مطمئن‌تر می‌کند.

قابلیت لکه‌بری انواع مواد شوینده پودری | روش از بین بردن لکه گل از لباس سفید
این مدل از شوینده‌ها قابلیت بیشتری در از بین بردن لکه‌های طبیعی همچون گل و چمن دارند.

از بین بردن لکه‌های چربی

شوینده‌های پودری در از بین بردن لکه‌های روغن و چربی نیز نسبت به مدل‌های مایع، بهتر عمل می‌کنند و به همین دلیل نیز غالباً افراد برای تمیز کردن و شستن لباس‌هایی که با لکه‌های روغن کثیف شده‌اند، مستقیماً به سراغ مدل‌های پودری می‌روند.

بیشتر بدانید: تفاوت شوینده های ماشین ظرفشویی و مزایا و معایب هریک

انتخاب انواع شوینده پودری مناسب برای از بین بردن لکه چربی و روغن از روی لباس
شوینده‌های پودری در مقایسه با نمونه‌های مایع می‌توانند با سرعت و کیفیت بالاتری، لکه‌های چربی و روغن را برطرف کنند.

همه چیز درباره شوینده‌های مایع

با توجه به تمامی توضیحاتی که در رابطه با شوینده‌های پودری ارائه دادیم، وقت آن می‌رسد که نگاهی به شوینده‌های مایع بیندازیم و ویژگی‌های مهم آن‌ها را نیز مورد بررسی قرار دهیم تا ببینیم کدام‌یک از انواع شوینده‌ها می‌توانند برایمان انتخاب‌های بهتری باشند:

عدم امکان بازیافت بطری شوینده

یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌هایی که می‌توان میان شوینده‌های مایع و پودری قائل شد، امکان بازیافت آن‌هاست. از آنجایی‌که شوینده‌های پودری، درون بسته‌های مقوایی قرار گرفته و عرضه می‌شوند، می‌توان با اطمینان گفت که هیچ‌گونه آسیبی به محیط‌ زیست نمی‌زنند و در نتیجه به راحتی بازیافت می‌شوند.

این در صورتی است که شوینده‌های مایع با قرارگیری در بطری‌های پلاستیکی، فرآیند بازیافت را با مشکلاتی روبه‌رو کرده و در نتیجه به‌عنوان یک محصول کم‌بازیافت، شمرده می‌شوند. به همین دلیل این نوع از بطری‌ها در مراقبت و حفاظت از محیط‌ زیست، سازگاری نخواهند داشت.

بیشتر بدانید: شوینده‌های ارگانیک خانگی؛ ضد عفونی کننده طبیعی نظافت خانه چه هستند؟

قابلیت بازیافت بطری شوینده‌ها و تاثیر استفاده از انواع مواد شوینده مایع بر محیط زیست
بطری‌های پلاستیکی شوینده‌های مایع، امکان بازیافت را ندارند و بنابراین می‌توانند برای محیط‌زیست، مضر باشند.

وزن بالای شوینده مایع

از آنجایی‌که بخش بسیار زیادی از شوینده‌های مایع با آب ترکیب شده‌اند، بسته‌بندی این مدل‌ها وزن بسیار بالایی نیز داشته و در نتیجه امکان جابه‌جایی آن کمی سخت خواهد شد. به همین دلیل اکثراً افراد با خرید مدل‌های کوچک‌تر، جابه‌جایی و حمل‌ و نقل این محصولات را آسان‌تر می‌کنند.

معایب و مزایای انواع شوینده‌ها و کاربرد آنها در تمیزکاری و نظافت منزل
از آنجایی که این شوینده‌ها با مقداری آب ترکیب می‌شوند، از وزن بالایی نیز برخوردارند و امکان جابه‌جایی‌شان کمی سخت خواهد شد.

ماندگاری کمتر

از دیگر مسائلی که می‌توان در رابطه با شوینده‌های مایع مطرح کرد، میزان ماندگاری آن در مقایسه با مدل‌های پودری است. از آنجایی‌که این مدل‌ها با آب ترکیب می‌شوند، قدرت خود را از دست می‌دهند و ماندگاری کمتری نیز پیدا می‌کنند. این در حالی است که شوینده‌های پودری، بیشترین میزان ماندگاری را دارند و از قدرت بیشتری نیز برخوردار هستند. یعنی اگر استفاده شما از مواد شوینده به صورت عمده است، توصیه می‌کنیم به سراغ شوینده‌های پودری بروید و کار خود را راحت‌تر کنید.

بیشتر بدانید: شوینده‌های ارگانیک چیست؟ مزایای شوینده‌های خانگی

مقایسه میزان ماندگاری انواع شوینده مایع و نحوه به‌کارگیری آنها برای شستشوی لباس
متأسفانه شوینده‌های مایع نسبت به مدل‌های پودری، ماندگاری به مراتب کمتری دارند، چراکه با مقدار زیادی آب مخلوط می‌شوند.

قابلیت حل شدن در آب

یکی از بهترین ویژگی‌های شوینده‌های مایع این است که در زمان شست‌وشو، به مراتب راحت‌تر و بهتر از مدل‌های پودری در آب حل می‌شوند. این در حالی است که مواد شوینده پودری در آب، به صورت تکه‌های پودری در می‌آیند و در نتیجه به سختی پاک خواهند شد.

این ویژگی کار شما را به‌ویژه در تماس با آب سرد برای شست‌وشوی لباس‌های با لکه‌های خون و سایر موارد، سخت‌تر خواهد کرد. به همین دلیل نیز اگر با این موضوع مشکل بسیاری دارید، توصیه می‌کنیم به سراغ شوینده‌های مایع بروید تا خیالتان از بابت حل شدن شوینده راحت‌تر باشد، چراکه این مدل‌ها بدون محدودیت در آب‌های سرد و گرم به خوبی حل و پاک می‌شوند.

بیشتر بدانید: آیا واقعاً باید ملحفه و لباس‌ها را قبل از استفاده شست؟

مقایسه قدرت پاک‌کنندگی و میزان انحلال شوینده‌های مایع در آب گرم و سرد
مواد شوینده مایع قابلیت این را دارند که در آب گرم و سرد با سرعت بیشتری حل و پاک شوند.

هر دو شوینده‌ می‌توانند به ماشین لباسشویی آسیب برسانند

بعد از تمامی بررسی‌هایی که تا به اینجا در رابطه با این دو نوع مواد شوینده انجام دادیم، وقت آن می‌رسد که شما را با یک حقیقت روبه‌رو کنیم. شوینده‌های پودری می‌توانند با تبدیل شدن به تکه‌هایی از پودر، آن هم در تماس با آب، در سیستم تخلیه ماشین لباسشویی شما تجمع کرده و موجب انسداد آن شوند.

از سوی دیگر نیز معمولاً به ندرت پیش می‌آید که اندازه‌های روی درب بطری مواد شوینده مایع، درست و دقیق باشد یا حداقل کسی با توجه به همان اندازه‌ها، از مایع شوینده خود استفاده کند. به همین دلیل نیز امکان استفاده بیش از حد از شوینده‌های مایع نیز در شست‌وشوی لباس‌ها درون ماشین لباسشویی وجود خواهد داشت. در نتیجه، میزان زیاد و باقی‌مانده شوینده درون دستگاه رفته و نشت خواهد کرد.

با توجه به این توضیحات درمی‌یابید که هرکدام از انواع شوینده‌ها می‌توانند به نوبه خود، مشکلات بسیاری را برای ماشین لباسشویی شما به وجود آورند. نکته مهم اینجاست که بدانید هر چقدر لباس شما کثیف، بدبو و پر از لکه باشد، بدان معنا نیست که نیازمند استفاده از مواد شوینده بیشتری نیز خواهد بود! بلکه این کار می‌تواند به مرور زمان آسیب‌هایی جدی به ماشین لباسشویی شما وارد کند.

بیشتر بدانید: از بین بردن بوی بد لباسشویی با روش‌های اصولی و کم‌هزینه

نکات مهم انتخاب انواع مواد شوینده لباسشویی و نحوه استفاده از دید مصرف‌کنندگان
باید این حقیقت را بپذیرید که استفاده بیش از حد هر کدام از انواع شوینده می‌تواند برای ماشین لباس‌شویی‌تان مشکل‌ساز شود.

کدام یک از انواع شوینده بهتر است؟

با توجه به تمامی این توضیحات، احتمالاً در ذهن شما هم‌ چنین سؤالی مطرح می‌شود که بالاخره کدام‌یک از انواع شوینده، مناسب‌تر و بهتر است؟ وقتی صحبت از کارایی شوینده‌ها می‌شود، هرکدام به نوبه خود ویژگی‌ها و مزایا و معایب خود را خواهند داشت و در نتیجه در شرایط متفاوتی قابلیت‌های خوبی از خود نشان می‌دهند.

اگر تصمیم دارید به سراغ شوینده‌های مایع بروید، بهتر است مدل‌هایی را انتخاب کنید که غلطت بالاتری دارند و در نتیجه قابلیت‌های به مراتب بهتری را از خود نشان می‌دهند. در کنار این نیز لازم است در زمان استفاده از این شوینده‌ها با توجه به نوع، جنس و رنگ لباس خود به سراغ مدل‌های مخصوصی بروید که برای همان بافت از لباس، طراحی شده‌اند.

اما بیایید نگاهی به شوینده‌های پودری بیندازیم. در زمان خرید این نوع از شوینده‌ها بهتر است به سراغ مدل‌های حاوی فرمولاسیون بروید تا از بابت اینکه می‌توانند در آب سرد و گرم به خوبی حل شوند، آسوده‌خاطر شوید.

بیشتر بدانید: اشتباهات بزرگ و رایج در استفاده از ماشین لباسشویی

صابوت لباسشویی یا مایع لباسشویی یا پودر لباسشویی؟ کدام یک انتخاب بهتری است؟
برای انتخاب انواع شوینده بهتر است که با یک مقایسه درست، مطمئن و هوشمندانه انتخاب کنید.

جمع‌بندی

با توجه به تمامی توضیحاتی که تا به اینجا ارائه دادیم، احتمالاً فرآیند انتخاب و خرید انواع شوینده برایتان راحت‌تر شده است. بنابراین سعی کنید متناسب با نیاز خود و همین‌طور نوع لباسی که قرار است بشویید، به سراغ مدل مناسبی از انواع شوینده بروید.

منبع: familyhandyman

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

2 نظرات
  1. افسانه هستم می گوید

    من همیشه از شوینده مایع استفاده می کنم، الان که این مطلب رو خوندم یه جورایی پشیمون شدم :))

    1. طلوع حقیقت می گوید

      افسانه عزیز هرکدام از این شوینده‌ها به نوبه خود ویژگی‌ها و مزایا و معایب خود را دارند و به همین دلیل هم نمی‌توان برای آنها خوب یا بد تعیین کرد. اگر از شوینده مایع استفاده می‌کنید بهتر است مدل‌هایی بخرید که غلطت بالاتری دارند و در نتیجه قابلیت‌های بهتری از خود نشان می‌دهند. علاوه بر این، مدل هایی را انتخاب کنید که با توجه به نوع، جنس و رنگ لباس‌هایتان طراحی شده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × یک =