چگونگی کارکرد کولر آبی

0

کولر آبی نوعی دستگاه خنک کننده است. کارکرد کولر آبی برای تمام مناطق دارای آب و برق مناسب است. یک کولر آبی می تواند محیطی به وسعت ۲۰۰ متر مربع را به خوبی خنک کند. این دستگاه برای سیستم سرمایشی خود از تبخیر آب کمک می گیرد. اما چگونه ؟ با یک مثال ساده توضیح خواهم داد: برای همه ما پیش آمده که بعد از خارج شدن از حمام احساس سرما کنیم. علت این سرما چیست؟ مولکول های آب بجا مانده روی پوست، سعی می کنند گرما را از بدن ما بگیرند و تبخیر شوند. در طی فرایند تبخیر شدن قطره های آب، بدن ما حرارتش را از دست داده و در نتیجه خنک میشویم. کولرهای آبی نیز از سیستم مشابهی تبعیت می کنند.

شیوه کارکرد کولر آبی

برای شرح و بسط ماجرا خوب است بدانید که در سیستم انواع کولر آبی، آب توسط یک پمپ به طور مداوم پوشال ها را مرطوب می کند، سپس این رطوبت، که تمایل شدیدی به تبخیر شدن دارد هوای گرم را از خارج به خود جذب می کند. در این مرحله آب تمام گرمای هوا را به خود می گیرد و دمای آن را کاهش می دهد. حالا وقت آن است تا هوای سرد به سرعت از سیستم خارج شده و وارد فضا شود.

به زبان تخصصی تر ساختمان یک کولر آبی به گونه ای است که پد های فیلتر در پشت و یا دو طرف دستگاه قرار می گیرند و هوای گرم اطراف آن از طریق پد ها به داخل دستگاه مکیده می شود. پد های مخلوط با آب از یک مخزن داخلی در اطراف و از طریق پد یا یک منبع آب خارجی پمپ می شوند. از آنجا که هوا خارج از محیط گرم بر روی پد مرطوب حرکت می کند، گرمای هوا را از بین می برد. بنابراین وقتی این هوا از دستگاه بیرون می آید، در حالت خنک تر از زمانی است که وارد دستگاه می شود.

نحوه کارکرد کولر آبی
دمای خود آب هیچ تاثیری در میزان خنک کنندگی ندارد.

نکته: هرچه هوای موجود اطراف کولر خشک تر باشد کارکرد کولر آبی بهتر خواهد بود. اما چرا؟ توضیح آن ساده است. یک اسفنج خشک و یک اسفنج خیس را مدنظر بیاورید. کدام یک آب بیشتری را به خود جذب می کند؟ هوا هم همینطور عمل می کند . وقتی هوای خشک وارد دستگاه شود می تواند آب بیشتری را در خود جا داده و مقدار بیشتری آب تبخیر شود.

اجزاء اصلی کولر آبی و عملکرد آنان

آگاهی درباره قطعات مختلف دستگاه کولر و عملکردشان می تواند نگهداری و تعمیر آن را برای شما راحت تر کند. اگر شناخت کافی درباره اجزای تشکیل دهنده کولر داشته باشید، در صورت بروز هر مشکلی می توانید تشخیص دهید که حل شدنی هست یا عمر دستگاه به سر رسیده و باید تعویض شود.

موتور خنک کننده

موتور خنک کننده کولرها معمولا کوچک اند و سرعتشان حوالی ۱ تا ۱/۳ اسب بخار است. این موتورها با ۱۱۵ تا ۱۲۰ ولت قدرت عمل می کنند که در مقایسه با سیستم های تهویه دیگر که ۲۴۰ ولت قدرت نیاز دارند برق کمتری مصرف می کنند . موتورهای خنک کننده به خوبی کار می کنند اما زمانی که حس کردید سرعت و قدرت سابق را ندارند لازم است تا بررسی شوند. تعویض موتور کولر پروژهدشواری نیست اما نیاز ب برخی دانش های فنی اولیه برای اتصال درست سیم ها دارد. پس به تنهایی دست به این کار مزنید مگرینکه از مهارت خود اطمینان دارید.

یاتاقان های کروی

یاتاقان های کروی، قطعات فلزی گردی هستند که امکان چرخش هوا را با سرعت بالا در کولر فراهم می کنند. حاصل این گردش همان صدای مهیبی است که شبیه به یک خنده ترسناک و مداوم از درون کولر به گوش ما می رسد. پس این صدا علامت سلامت یاتاقان هاست و هرگاه تغییری در صدا ایجاد شد بهتر است یاتاقان ها چک و تعویض شوند. بهتر است به تنهایی دست به تعویض آن نزنید.

قرقره

هر کولر آبی در انتهای کمربندهای چرخشی خود یک قرقره دارد. قرقره ها دو دسته اند یکی قرقره ای که به موتور وصل می شود و دیگر آنکه برای مکش هوا به داخل استفاده می شود. این قرقره ها به ندرت خراب می شوند. اما در صورت نیاز می توانید تنها با باز کردن پیچی که آن ها را به کولر چفت کرده به سادگی تعویضشان کنید. تنها نکته ی قابل توجه اندازه موتور و قطر کمربندهاست که باید برای قرقره جدید مدنظر قرار دهید.

تسمه کولر آبی

تسمه کولر آبی که به آن کمربند V نیز گفته می‌شود یک نوع کمربند بسیار بلند است که برای لغزش های جزئی طراحی شده که این کار را برای یاتاقان ها راحت می کند. البته این کمربندها ممکن است به مرور زمان کش آمده و شل شوند و کارایی خود را از دست بدهند. هنگام بروز مشکل موقعیت کمربند روی قرقره را چک کنید و مطمئن شوید در جای درستی قرار دارد. اگر در ارتباط با قرقره و یاتاقان متناسب بود اما به خوبی کار نمیکرد یعنی خراب شده و نیاز به تعویض دارد.

تسمه کولر آبی
تسمه کولر آبی به مرور زمان در اثر کشیده شدن آسیب دیده و پوسیده می‌شود بنابراین هنگام سرویس کولر باید به سالم بودن تسمه دقت داشته باشید تا در صورت نیاز آن را تعویض کنید.

پمپ آب

پمپ آب دستگاهی است که آب را از کف کولر درون لوله های جاری می کند و از آنجا به پد ها و پوشال ها می رساند. تبخیر شدن آب از روی همین پدهاست که باعث خنک کردن هوا می شود. پس اگر پدها به قدر کافی از آب اشباع نشوند احتمال دارد که پمپ خوب عمل نکرده و نیاز به تعویض پمپ کولر داشته باشید. اگر پمپ نمیتواند آب کافی به پدها برساند با جایگزین کردن یک پمپ بزرگ تر مشکل حل خواهد شد.

نکته: آب سنگین می تواند به سرعت به پمپ آسیب بزند؛ اما دستگاه هایی برای نگهداری از پمپ در برابر انباشت های معدنی آب وجود دارند که می توانید تهیه کنید.

پد یا پوشال ها

این همان جایی است که خنک سازی هوا رخ می دهد،  آب از روی پوشال کولر تبخیر می شود، هوای خنک از بین پدها توسط موتور  عبور می کند. پدهای مخصوص کولرهای آبی در انواع مختلف، از جمله پلی استر فشرده، کاغذ پر از شکاف و نوار چوب استفاده می شود. شایع ترین و ارزان ترین پد های خنک کننده، ساخته شده از نوار چوب است. این لایه ها به خوبی کار می کنند، اما اگر نوار ها شل شوند، می توانند پمپ را مسدود کنند، بنابراین قرار دادن صفحه نمایش اضافی در اطراف پمپ می تواند یک ایده خوب باشد.

نکته:پوشال‌های کولر اندازه های مختلفی دارند، بنابراین هنگام خرید پوشال‌های جدید، اندازه گیری های داخل پانل های خنک کننده را انجام دهید. پوشال کولر باید هر ساله عوض شوند، یا زمانی که شما حس می کنید کولرتان خنکی سابق را ندارد.

لوله تخلیه آب اضافی

لوله تخلیه یک لوله تو خالی است که در پایین تانک کولر نصب شده است. این لوله وظیفه دارد تا آب های اضافه را از ظرف تانک کولر خارج کند. البته ممکن است بیش از حد عمل کند و آب بیش از حد تخلیه شود و زمین بریزد، این صحنه به شما هشدار می دهد که مشکلی وجود دارد.

نحوه کارکرد کولر آبی

نکات مهم درباره کارکرد کولر آبی

کولر آبی یک روش موثر،اقتصادی و سازگار با محیط زیست است. اما محدودیت هایی نیز دارد.

  1. ازآنجایی که کولر آبی یک سیستم هوا محور است نباید در منطقه و فضای بسته قرار بگیرد زیرا برای عملکرد طبیعی خود مدام به هوای تازه نیاز دارد وگرنه رطوبت طبیعی آن از کنترل خارج شده و به سیستم الکتریکی دستگاه آسیب می زند. بنابراین کولر آبی مناسب مناطقی با تهویه مناسب است نه فضاهای “مهر و موم شده” . اگر کاربران آن نکات و اصول اساسی در به کار گیری کولر آبی را به درستی مدنظر قرار دهند از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری شده و خنک سازی توسط آن بسیار بهبود خواهد یافت.
  2. کولرهایی که بیشترین سطح را برای جذب هوا دارند، بهتر خنک می کنند.
  3. هرچه میزان “رطوبت نسبی” _میزان جذب آب توسط هوا_ کمتر باشد؛ عملکرد کولر بهتر است.
  4. استفاده از آب سرد کمکی به خنک تر کردن کولر نمی کند.
هوای گرم همیشه توانایی تبخیر و جذب رطوبت بیشتری دارد.
هوای گرم همیشه توانایی تبخیر و جذب رطوبت بیشتری دارد.

جمع بندی

ما در این مطلب سعی کردیم تا با پرداختن به اطلاعات همه جانبه در مورد چیستی و چگونگی کارکرد کولرآبی، اجزای آن و نکات کمتر گفته شده درباره آن یک شناخت کلی از کولرهای آبی ارائه دهیم تا درمورد قدرت تصمیم گیری برای خرید یا تعمیر آن به شما کمکی کرده باشیم. به امید سودمندی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 + 4 =