هزینه نگهداری و استفاده از شومینه چقدر است؟

4

شومینه یکی از وسایل گرمایشی بسیار پرکاربرد و رایج است؛ اما گاهی اوقات به دلیل عدم نگهداری صحیح، هزینه استفاده مجدد از شومینه برایمان بسیار گران تمام می‌شود. از آنجا که برای گرم کردن محیط باید وسایل گرمایشی و شومینه‌ها را راه‌اندازی کنیم، بد نیست درباره هزینه نگهداری و استفاده از شومینه بیشتر بدانیم.

هزینه نگهداری و استفاده از شومینه

هزینه نگهداری و استفاده از شومینه به نوع استفاده شما بستگی دارد. اینکه شما قبل از استفاده از شومینه تمام نکات ایمنی را رعایت کنید و بعد از هر بار استفاده آن را کاملاً تمیز کنید، می‌تواند میزان هزینه نگهداری شومینه را کاهش دهد.

از آنجا که شومینه را فقط در زمستان‌ها می‌توان استفاده کرد و مدت‌زمان زیادی غیر‌قابل استفاده است، برای کاهش میزان هزینه‌ها، می‌توان از نیروهای متخصص در این زمینه درخواست کرد تا سرویس کامل شومینه را انجام دهند و سپس از آن استفاده کنید. سرویس کامل شومینه شامل چک کردن قطعات و تمیز کردن بخش‌های مختلف آن می‌شود.

اگر در نگهداری وسایل گرمایشی خود مانند شومینه کوشا باشید، قطعاً میزان هزینه نگهداری از آن کاهش پیدا می‌کند.

هزینه سرویس کامل شومینه در استادکار 160,000 تومان و هزینه نصب شومینه 360,000 تومان است. برای استفاده از خدمات استادکار می‌توانید از طریق سایت و آپلیکیشن با ما در ارتباط باشید.

نصب و راه‌اندازی وسایل گرمایشی در خانه
اگر در نگهداری وسایل گرمایشی خود مانند شومینه کوشا باشید، قطعا میزان هزینه نگهداری از آن کاهش پیدا می‌کند.

انواع شومینه

شومینه‌ها انواع مختلفی دارند و نسبت به مکانی که نصب می‌شوند، باید گزینه درست را انتخاب کنیم و در ادامه می‌خواهیم به توضیح انواع شومینه بپردازیم.

شومینه هیزمی

شومینه هیزمی، اولین نوع از شومینه بود که توانست آتش محافظت شده را به داخل ساختمان‌ها بیاورد و به‌وسیله سوختن چوب که به اسم هیزم شناخته می‌شود، گرما تولید کند. هیزم‌ها باید در شرایط مناسب نگهداری شوند تا گرمای بهتر و دود کمتری داشته باشند. این شومینه‌ها به دلیل تولید دوده زیاد نیاز به دودکش دارند و برای استفاده از آن‌ها باید محفظه سوختن هیزم و دودکش را همیشه خالی از دوده و خاکستر نگه داشت. در این مورد بهتر است راهنمای نگهداری هیزم شومینه را هم بخوانید.

راهنمای نگهداری شومینه هیزمی
شومینه‌ هیزمی گرمای بسیار دلچسبی دارد. برای اینکه فرایند تولید گرما در این شومینه‌ها به‌درستی صورت بگیرد، باید دودکش را مرتب تمیز نموده و دوده‌ها را خارج کنید.

شومینه گازی

فرایند تولید حرارت در شومینه گازی به‌وسیله سوختن گاز شهری انجام می‌شود. در شومینه‌های گازی مشعل در زیر منقل و هیزم مصنوعی قرار می‌گیرد و با روشن شدن مشعل هیزم‌ها تولید گرما می‌کنند.

نکات ایمنی استفاده از شومینه گازی در منزل
به دلیل خطرناک بودن گاز همیشه باید از سالم بودن تجهیزات شومینه گازی مطمئن بود و آن‌ها را چک کرد.

شومینه برقی

شومینه برقی نوع دیگری از تجهیزات گرمایشی است که ظاهری شبیه به شومینه دارد و به‌جای استفاده از منابع طبیعی برای تولید گرما، از برق برای گرم کردن محیط استفاده می‌کند. نصب شومینه برقی کار دشواری نیست چون شعله و دود ندارد.

نحوه خرید و انتخاب شومینه برقی
شومینه برقی یکی از مطمئن‌ترین وسایل گرمایشی است که هیچ گونه آلایندگی ندارد.

شومینه معلق

همان‌طور که از نام شومینه معلق مشخص است، به شکل معلق در فضایی مابین کف و سقف ساخته و نصب می‌شود. این شومینه‌ها تجهیزات گرمایشی مدرن هستند و به‌صورت دست‌ساز با توجه به طراحی داخلی بنا ساخته می‌شوند.

نحوه نصب و راه‌اندازی شومینه معلق
شومینه معلق مناسب فضاهایی با طراحی مدرن است تا علاوه بر تولید گرما به زیبایی محیط هم کمک بکند.

شومینه اتانولی (الکلی)

شومینه‌های الکلی نسل پیشرفته شومینه‌های قدیمی هستند که به‌منظور استفاده کمتر از منابع سوختی ابداع شدند. در شومینه الکلی حرارت به‌وسیله سوزاندن الکل تأمین می‌شود و چون الکل فقط حرارت تولید می‌کند و هیچ نوع آلودگی را به همراه ندارد، دودکش از شومینه الکلی حذف ‌شده است.

راهنمای نگهداری و استفاده از شومینه الکلی (اتانولی)
شومینه‌های الکلی به‌منظور صرفه‌جویی در مصرف منابع طبیعی ساخته شدند و با شعله‌های آتش تداعی‌کننده شومینه‌های قدیمی هستند.

قیمت شومینه سنگی آماده

شومینه سنگی آماده نمونه بارزی از انواع شومینه است که در بسیاری از ساختمان‌های امروزی می‌توان مشاهده کرد. مزیت بسیار خوبی که نمونه آماده آن دارد، فرم از پیش‌ساخته است که به‌راحتی در محل موردنظر نصب می‌شود و قابل‌استفاده خواهد بود.

این مدل شومینه با گاز گرم می‌شود و برای فضاهای بزرگ در ساختمان بسیار مناسب است زیرا شعاع زیادی از محیط را می‌تواند گرم نگه دارد. شومینه سنگی تنوع بسیار زیادی دارد و شما می‌توانید رنگ و نوع سنگ و حتی مدل فرم آن را از میان هزاران مدل انتخاب کنید. تاکنون برندهای متفاوتی در زمینه ارائه شومینه سنگی فعالیت داشته‌اند از این‌رو تنوع قیمتی بسیار بالا است و معمولاً این قیمت از حدود ۱۴ میلیون تومان شروع می‌شود و قیمت مدل‌های مدرن آن به بالاتر از ۳۵ میلیون تومان می‌رسد.

بسته به مدل، هرکدام از شومینه‌های گازی مصرف انرژی متفاوتی دارند و میزان حرارت آن‌ بسته به تکنولوژی به‌کاررفته متفاوت است.

بیشتر بدانید مقایسه شومینه گازی و شومینه برقی

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

قیمت شومینه هیزمی

حتماً با شومینه هیزمی آشنا هستید و همان‌طور که گفته شد، شومینه هیزمی یا چوبی یکی از قدیمی‌ترین انواع شومینه است که با سوزاندن چوب و هیزم در آن می‌توان گرمای موردنیاز را فراهم کرد. گرمای شومینه هیزمی قابل‌کنترل نیست و علاوه بر این میزان دوده‌ای که در هوای اطراف ایجاد می‌کند بیش از اندازه است.

اما با این ‌حال شومینه هیزمی می‌تواند برای محل‌هایی مثل ویلا مناسب باشد، چون اکسیژن زیاد مورد نیاز آن در فضای بزرگ ویلا به دست می‌آید. هزینه نگهداری و استفاده از شومینه هیزمی چندان زیاد نیست و فقط باید در نگهداری آن و تمیز کردن خاکسترها وسواس به خرج دهید تا هر بار به‌راحتی قابل استفاده باشد. شومینه هیزمی بسته به نوع و ابعاد قیمت متفاوتی دارد و معمولاً از ۷ میلیون تومان شروع می‌شود و قیمت انواع مدرن شومینه هیزمی به بالاتر از ۲۵ میلیون تومان می‌رسد.

برای نگهداری شومینه به چه نکاتی باید توجه کرد؟

در فصل‌های سرد سال برای در امان ماندن از سرما و لذت بردن از گرما هیچ‌ چیزی دلپذیر تر از نوشیدن یک فنجان چای داغ در کنار شومینه و لذت بردن از گرمای آن نیست و برای نگهداری و استفاده از شومینه باید به نکات زیر توجه کنید:

1.     تعمیر ترک‌ها و عایق ضد حریق

به‌مرور زمان و با استفاده از شومینه قسمت‌هایی مانند آجر، سنگ، عایق ضد آتش و بندکشی‌ها آسیب می‌بینند و شومینه نیاز به بازسازی پیدا می‌کند. ممکن است فکر کنید که بازسازی شومینه ضرورت ندارد ولی باید بدانید که چون شومینه همیشه در معرض مستقیم شعله آتش قرار دارد، برای جلوگیری از آتش‌سوزی باید همیشه از سالم بودن آن مطمئن بود.

2.     تمیز کردن دودکش

برخلاف شومینه‌های گازی، شومینه‌های هیزمی به همراه تولید گرما، دوده و خاکستر هم تولید می‌کنند. این دوده‌ها در داخل دودکش جمع شده و موجب گرفتگی آن می‌شوند که در این صورت دود حاصل از سوختن هیزم از دودکش خارج نمی‌شود، فرایند سوختن هیزم و تولید گرما در داخل شومینه صورت نمی‌گیرد، هیزم‌ها بعد از سوختن تبدیل به خاکستر شده و باید از محفظه شومینه خارج شوند. به همین دلایل است که باید شومینه را تمیز نگهدارید تا بتوانید از آن استفاده کنید.

از آنجایی‌که تمیز کردن دودکش و جرم‌گیری آن دشوار است، باید برای تمیز کردن دودکش از سرویس‌کار شومینه کمک گرفت. برای اطلاعات بیشتر هم بخوانید: چگونه دودکش خانه را تمیز کنیم؟

3.     کنترل دریچه دودکش

در دودکش شومینه‌ها دریچه‌ای وجود دارد که به‌وسیله آن می‌توان مسیر دودکش را باز و بسته کرد. چه شومینه در حال استفاده باشد و چه نباشد، باید این دریچه را کنترل کنید. در زمان استفاده دریچه باید باز باشد تا گازها و دوده از آن خارج شوند و در زمانی که از شومینه استفاده نمی‌شود، دریچه باید بسته باشد تا از ورود هوا، آب باران و حیوانات کوچک به داخل دودکش جلوگیری کند.

4.     استفاده از سوخت مناسب

باید بسته به نوع شومینه از سوخت مناسب استفاده کنید. برای شومینه‌های گازی از گاز، برقی از برق، الکلی از اتانول و برای شومینه‌های هیزمی می‌توانید از هیزمی که دود کمتری می‌کند، استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال هیچ‌گاه نمی‌توانید برای تولید گرما در شومینه هیزمی از گاز یا اتانول و در شومینه الکلی از هیزم یا گاز استفاده کنید. به نظر شما علت دود دادن شومینه هیزمی چیست؟

5.     تعمیر قسمت بیرونی دودکش

کلاهک و قسمت بیرونی دودکش را کنترل کنید تا در هنگام خرابی یا گرفتگی تعمیر شود؛ زیرا وظیفه آن‌ها خارج کردن دود و گازهای سمی تولیدشده است و اگر خراب ‌شده باشند، این دودها و گازهای سمی خارج نمی‌شوند و صدمه‌های غیرقابل جبرانی وارد می‌کنند.

6.     تمیز کردن شومینه

بر اثر گذشت زمان و استفاده کردن از شومینه، مقداری دوده به بیرون نفوذ می‌کند و باعث سیاه شدن دیواره آن می‌شود. بسته به این‌که شومینه از کدام نوع است و با چه متریالی ساخته می‌شود، می‌توانید آن‌ها را با یکی از روش‌های زیر تمیز کنید:

  • پاک کردن ملایم و سطحی: تمیز کردن به‌وسیله مخلوط آب گرم و مایع ظرفشویی و استفاده از نمک خوراکی به‌عنوان ماده ساینده.
  • پاک کردن متوسط: در این روش از مایع ظرفشویی، آمونیاک و ماسه بازی استفاده می‌شود. مایع ظرفشویی و آمونیاک نقش پاک‌کنندگی قوی و ماسه بازی نقش ساینده قوی را دارد.
  • پاک کردن قوی: در این روش به دلیل دوده زیاد از مخلوط آب گرم و فسفات سدیم استفاده می‌شود.

در این مورد می‌توانید به مطلب تمیز کردن شومینه و ۴ راهکار اساسی نظافت آن هم سر بزنید.

7.     نصب محافظ شومینه

برای جلوگیری از خارج شدن دود یا جرقه آتش از شومینه که امکان دارد موجب آتش‌سوزی شود، باید از محافظ استفاده کرد. محافظ‌ها از جنس فلز و شیشه هستند و نقش مهمی در بالا بردن ایمنی و تمیزی اطراف شومینه دارد. آموزش تعویض شیشه شومینه به شما کمک می‌کند.

8.     ترمیم نمای شومینه

اگر شومینه شما قدیمی است، مدت زیادی کارکرده و نمای آن آسیب‌دیده یا تکراری شده، می‌توانید آن را ترمیم کنید و برای بازسازی از چوب و سنگ استفاده کنید.

9.      نحوه درست نگهداری از هیزم

هیزم‌ها را باید در فضای باز ولی دور از آب و رطوبت نگهداری کنید تا در زمان سوزاندن دود کمتری تولید شود و گرمای بیشتری داشته باشند. برای دور نگه داشتن هیزم‌ها از آب و رطوبت، باید از یک صفحه جداکننده روی زمین استفاده کنید و هیزم‌ها را روی آن قرار دهید.

10.  برای تعمیر شومینه از متخصص استفاده کنید

امروزه در میان انواع شومینه‌های موجود، شومینه گازی مورد توجه بیشتری قرار گرفته و در بسیاری از ساختمان‌ها از این نوع شومینه استفاده می‌شود. استادکار با بهره‌گیری از متخصص‌های مجرب و حرفه‌ای آماده خدمت‌گزاری است.

استادکار خدمات خود را به شرح زیر ارائه می‌کند:

شما می‌توانید با مراجعه به سایت یا اپلیکیشن استادکار از خدمات بیشتر برخوردار شوید.

سخن پایانی

می‌دانید که هر چه میزان استفاده شما از وسایل کمتر باشد، بازهم امکان خرابی یا فرسودگی دستگاه وجود دارد، پس اگر می‌خواهید لوازم گرمایشی شما هزینه زیادی برای تعمیر و نگهداری روی دستتان نگذارد، بهتر است از یک سرویس‌کار بخواهید تا قبل از هر بار استفاده یعنی سالی یک‌بار، دستگاه شمارا سرویس کند و خودتان نیز نگهداری لازم را داشته باشید.

در انتهای این مقاله پیشنهاد می‌کنیم برای دریافت اطلاعات بیشتر مقاله چگونه شومینه گازی را روشن کنیم که بسیار کاربردی هم هست را مطالعه کنید.

منبع: The Spurce

4 نظرات
  1. الناز م می گوید

    شومینه ما اصلا دود نداره میشه برای این که هوای گرم از خونه خارج نشه دریچه دودکش ببندیم؟

    1. مهدی صاحبی می گوید

      سلام
      خیر، چنین کاری خطرات زیادی را به همراه دارد چون در زمان روشن بودن شومینه سوخت مورد استفاده گازهایی را تولید می‌کند که بسیار برای سلامتی خطرناک هستند.

  2. حشمت می گوید

    سلام میشه داخل شومینه گازی از چوب برای سوختن استفاده کنم

    1. مهدی صاحبی می گوید

      سلام
      خیر چون دودکش شومینه گازی و شومینه چوبی با هم تفاوت دارد و این کار خطرات زیادی را به همراه دارد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × دو =