شیوه‌های مختلف شستشوی نمای ساختمان

0

سطح نمای ساختمان از هرجنسی که باشد همیشه در معرض انواع آلودگی ها قرار دارد. ساختمان شما بسته به اینکه در چه منطقه ای قرار دارد و سطح بنای آن از چه موادی ساخته شده است کندتر یا سریع تر کثیف می شود. اما متاسفانه علیرغم اهمیتی که شستشوی نمای ساختمان دارد اغلب نظافت آن را نادیده می گیرند. فرض کنید برای خرید یک واحد آپارتمان شما را به ساختمانی می‌برند. اولین چیزی که نظر شما را جلب می کند چیست؟ دقیقا نمای خارجی ساختمان.

کثیف بودن نمای خارجی ساختمان به کل مجموعه حالتی گرفته و افسرده می بخشد و در دید کلی تر کل منطقه را دلگیر می کند. چه کسی دوست دارد در یک ساختمان غباراندود زندگی کند؟ این کار بدون آن که متوجه اش باشید در روحیه شما و کیفیت زندگیتان تاثیر منفی می گذارد. پس بهتر است حداقل سالی یک بار به شستشوی نمای ساختمان خود فکر کنید.

اگر شما در یک ساختمان چندین طبقه زندگی می کنید، حق دارید که نسبت به سختی شستشوی نمای ساختمان خود نگران باشید. انتخاب مواد یا یک راه اشتباه می تواند به نمای ساختمان آسیب های جدی وارد کند یا تبعات سنگین دیگری به دنبال داشته باشد. اما امروزه روش های جدیدی اختراع شده که این کار را بارها برای انسان راحت تر کرده است. و دیگر نیاز نیست زمان زیادی را صرف بستن داربست های بلندبالا کرد.

شستشوی نمای ساختمان
چه کسی دوست دارد در چنین ساختمانی کند؟

در ادامه خواهید خواند: اگر شرایطش را داشتید باید از چه راه هایی این کار را به انجام برسانید و اگر نداشتید باید از شرکتی که شستشوی نمای ساختمان خود را به آن ها می سپارید چه انتظاری داشته باشید.

۳ روش اصلی در شستشوی نمای ساختمان

اولین نکته ای که لازم است بدانید:ساختمان بسته به نوع آلودگی اش به پاک کننده های مختلفی نیاز دارد. برای مثال تمیز کردن دوده ی ناشی از سوخت های نفتی(مثل دود ماشین ها یا دوده ی بخاری) با دودناشی از آتش سوزی یا استعمال سیگار و … متفاوت است. اما قائده کلی در شستشوی نمای ساختمان استفاده از ملایم ترین مواد تا حد امکان و استفاده از مواد قوی تر با احتیاط بالا است.

و اما ۳ روش اصلی عبارت اند از:

  • آب
  • مواد شیمیایی
  • مواد سایشی

 روش های شستشوی نمای ساختمان با آب

  1. شستشو با فشار آب (واترجت)
  2. خیساندن
  3. شستشو با بخار آب (حرارت فشرده)

به طور کلی شستشو با آب راهکاری منطقی و محافظه کارانه با کمترین ضرر برای تمیزکردن ساختمان هایی ست که گردو خاک و دوده تنها مشکل آن ها است.

شستشوی نمای ساختمان
گاهی اوقات مواد شوینده غیر یونی به منظور پاک کردن خاک به آب اضافه می شوند درصورتی که صابون و سایر مواد شوینده خانگی نباید در تمیز کردن با آب مخلوط شوند، زیرا لکشان روی سطوح باقی می ماند.

شستشو با فشار آب (واترجت)

رایج ترین شیوه شستشوی نمای ساختمان شستشو با فشار آب است. در این روش یک اسپری با فشار متوسط به سطح ساختمان اعمال می شود. فشار از کم شروع و در صورت نیاز افزایش می یابد. سپس نقاط جزئی که آلوده باقی مانده اند با یک برس تمیز خواهند شد.

شستشوی نمای ساختمان با خیساندن

این روش بیشتر برای نماهای سنگی مناسب است و تنها فرق آن با روش قبلی در این است که با فشار کمتر اما دفعات بیشتر صورت می‌گیرد و ممکن است هفته ها طول بکشد.

شستشوی نمای ساختمان با بخار

این روش معمولا استفاده نمی‌شود اما برای زدودن رسوبات عمیق یا تمیزکردن گیاهانی که سطح ساختمان را میپوشانند(مثل پیچک) عالی است.

شستشوی نمای ساختمان
اگر برای تمیزکردن گیاهان نمای ساختمان از روش دیگری استفاده کنید قطعا آسیب میبینند.

شستشوی نمای ساختمان با مواد شیمیایی

پاک کننده های شیمیایی برای حذف گردوخاک موثر هستند، و بر خلاف روش های مبتنی بر آب، آنها همچنین می توانند برای حذف رنگ، لکه های زنگ زدگی و گرافیتی مورد استفاده قرار گیرند. پاک کننده های مبتنی بر اسید بر روی آجر نجاری و تراکاتا، سنگ ریخته گری، بتن، گرانیت و بیشتر ماسه سنگ ها موثر هستند. پاک کننده های قلیایی بیشترین استفاده را در سنگ تراشی اسید حساس، مانند سنگ آهک، سنگ مرمر، گرانیت جلا و سنگ آهک (گچ) دارند.

شستشوی نمای ساختمان
در این روش مواد شیمیایی روی تمام سطح ساختمان اسپری می شوند و بسته به سماجت آلودگی ها، روی آن باقی می مانند و پس از کمرنگ شدن لکه ها با آب شسته می شوند.

شستشوی نمای ساختمان با روش های سایشی (واتر سندبلاست)

این روش نسبت به دو روش قبلی قدری خشن تر است و معمولا توصیه نمی شود. زیرا شن پاشی یا استفاده از سنگ برای پاک کردن می تواند رنگ و نمای اصلی ساختمان را همراه آلودگی ها از بین ببرد. واتر سندبلاست روشی است که در آن آب با شن در دستگاهی فشرده شده اند و توسط آن به نمای خارجی با فشار پاشیده می‌شوند.

شستشوی نمای ساختمان
برای سطوح شیشه ای به روش سایشی فکر هم نکنید.

سخن پایانی

همانطور که توضیح دادیم مهم ترین و اولین قدم در شستشوی نمای ساختمان تشخیص جنس نما و نوع آلودگی است که به کمک حرفه ای نیاز دارد. برای مثال بعضی از سنگ آهک ها می توانند شبیه به ماسه سنگ باشند یا سنگ طبیعی می تواند مثل بتونه به نظر رسد. بعضی از آجرها ممکن است حاوی ناخالصی هایی مانند ذرات آهن باشند که می توانند واکنش های خاصی با مواد شستشو بدهند. انتخاب روش اشتباه در شستشو می تواند باعث آسیب برگشت ناپذیر به مصالح ساختمانی شود، همچنین توجه داشته باشید که برخی از مواد شیمیایی (و حتی آب) که برای شستشو ایمن هستند می توانند سبب آسیب رساندن به دیگر عناصر ساختمان مانند عناصر تزئینی فلزی، شیشه ای، انواع پنجره اعم از چوبی، آهنی و سیستم تهویه مطبوع شوند. بنابراین در صورت شک داشتن بهتر است حتما از یک تیم حرفه ای کمک بگیرید و معرفی آن را به استادکار بسپارید.

منبع: {habitatmag}

نماشویی ساختمان

نماشویی ساختمان (این خدمت موقتا غیرفعال است)

  • نماشویی ساختمان، آپارتمان و منزل
  • نماشویی برج های مسکونی، تجاری و اداری
  • شستشو انواع نمای شیشه‌ای، سنگی، سیمانی، آجری، کامپوزیتی و کرتین‌وال
  • نماشویی شیشه، آجر، سیمان، کامپوزیت و سنگ ساختمانی
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده + 3 =