روش و نحوه تعویض لامپ یخچال، مورد استفاده برای انواع یخچال ها

0

در این مقاله نحوه تعویض لامپ یخچال را خواهیم گفت، لازم به ذکر است که این روش با کمی تغییر می تواند در یخچال الکترواستیل، ال جی و سامسونگ نیز مورد استفاده قرار گیرد .

لامپ درون یخچال به ظاهر قطعه چندان کاربردی به نظر نمی‌رسد اما همه‌ی ما تجربه گشتن به دنبال میوه یا بطری آب را در شب داریم، تصور کنید در این حالت لامپ یخچال روشن نشود و شما مجبور خواهید شد که چراغ خانه را روشن کنید و امیدوار باشید کسی در آن نزدیکی خواب نباشد! خوشبختانه تعویض لامپ یخچال کار چندان پیچیده‌ای نیست پس اگر مشکل روشن نشدن لامپ یخچال را دارید همراه ما باشید تا ضمن بررسی دلایل رخ دادن آن، نحوه تعویض لامپ یخچال را نیز بررسی کنیم. با استادکار همراه باشید .

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

دلایل روشن نشدن لامپ یخچال

  1. خرابی لامپ یخچال

یکی از شایع‌ترین دلایل روشن نشدن لامپ یخچال نقص در خود لامپ روشنایی یخچال است. ممکن است لامپ یخچال شما سوخته و یا نیم‌سوز شده باشد. در این صورت می‌بایست مطابق برند و مدل یخچال لامپ مناسب آن را تهیه کنید. بااین‌حال قبل از تعویض لامپ یخچال بهتر است از خراب بودن آن اطمینان حاصل کنید، ممکن است مشکل دیگری وجود داشته باشد.

  1. خرابی سرپیچ لامپ یخچال

در بعضی موارد شما پس از بررسی لامپ یخچال و دیگر اجزای مجموعه سیستم روشنایی یخچال متوجه هیچ مشکلی نمی‌شود. در این حالت ممکن است خود لامپ یخچال سالم باشد ولی سرپیچ آن دچار مشکل شده باشد، ممکن است سرپیچ دچار سوختگی و یا زنگ‌زدگی شده باشد که این امر موجب قطع جریان برق ورودی به لامپ یخچال می‌شود، از یک مولتی متر برای بررسی وصل بودن جریان برق می‌توانید استفاده کنید.

برای تمیز کردن سوکت یا سرپیچ لامپ یخچال حتماً یخچال را از برق بکشید و سپس اقدام به تمیز کردن آن بکنید. در صورتی که همچنان لامپ یخچال روشن نمی‌شود نیاز است سرپیچ را تعویض کنید زیرا سرپیچ شما جریان برق را از خود عبور نمی‌دهد. خواندن تحقیق در مورد برچسب مصرف انرژی را به شما پیشنهاد می کنیم .

  1. خرابی میکروسوییچ درب یخچال

میکروسوییچ یخچال‌ها معمولاً از جنس پلاستیک است و به طور ساده داخل آن فنری قرار دارد که هنگامی که فشرده می‌شود جریان برق ورودی به لامپ یخچال را قطع می‌کند و هنگامی که درب یخچال باز می‌شد این فنر باز شده و لامپ روشن می‌شود. این قطعه کوچک معمولاً در قسمت بالایی یخچال قرار دارد اما بسته به مدل یخچال شما ممکن است محل قرار گرفتن آن متفاوت باشد. خرابی میکروسوییچ می‌تواند هم باعث روشن نشدن لامپ یخچال و هم یکسره روشن ماندن آن شود. اگر به وضعیت میکروسوییچ مشکوک هستید از یک مولتی متر برای بررسی وصل بودن جریان برق سیم‌های متصل به میکروسوییچ می‌توانید استفاده کنید. در هر صورت در صورت مشاهده خرابی میکروسوییچ یخچال با توجه به مدل و برند یخچال باید آن را تعویض کنید.

تعویض لامپ یخچال آیسان روش تعویض لامپ یخچال پارس
لامپ‌های معمولی یخچال عمدتاً از نوع رشته‌ای می‌باشند که عواملی نظیر لرزش زیاد به علت باز و بسته شدن مداوم درب یخچال و تغییرات دمایی می‌توانند عامل سوختگی آن باشند. اگر زود به زود نیاز به تغییر آن پیدا می‌کنید بهتر است از مدل‌های ال ای دی موجود در بازار استفاده کنید که طول عمر بالاتری دارند.

روش تعویض لامپ یخچال

همان‌طور که ذکر شد رایج‌ترین علت روشن نشدن لامپ یخچال اشکال در خود لامپ است که ناشی از سوختگی آن است، مخصوصاً لامپ مربوط به یخساز یخچال که معمولاً از توان مصرفی کمی برخوردار است و در طولانی مدت می‌سوزد. برای بررسی یا تعویض لامپ یخچال می‌بایست لامپ قبلی را خارج کنید. توجه کنید که یخچال‌های مختلف هرکدام محل متفاوتی برای لامپ روشنایی در نظر می‌گیرند حتی مدل‌های مختلف یک برند خاص مثل سامسونگ، ال جی و… نیز از نظر محل قراری لامپ در یخچال متفاوت است؛ بنابراین اگر از محل دقیق لامپ یخچال خود مطمئن نیستید به دفترچه راهنمای یخچال مراجعه کنید. اگر به دفترچه راهنمای یخچال دسترسی ندارید برند و مدل دستگاه را در اینترنت جستجو کنید تا دفترچه راهنمای آن را دانلود کنید. بااین‌حال در ادامه سعی کردیم به طور کلی مراحل تعویض لامپ یخچال را ذکر کنیم:

  1. امنیت مهم‌تر از هر چیز دیگری است! پس ابتدا یخچال را از برق بکشید.
  2. محل لامپ یخچال را پیدا کنید. با مراجعه به دفترچه راهنمای یخچال فریزر خود به‌راحتی می‌توانید محل موردنظر را پیدا کنید.
  3. لامپ یخچال معمولاً در یک محفظه یا حبابی تعبیه می‌شود که لازم است این محفظه را خارج کنید. در بعضی از مدل‌ها این محفظه با پیچ محکم شده و در بعضی دیگر با چرخش خلاف جهت عقربه‌های ساعت جدا می‌شود.
  4. بعد از خارج کردن محفظه لامپ سوخته را نیز با چرخش خلاف جهت عقربه‌های ساعت خارج کنید. در اینجا علاوه بر بررسی انتهای لامپ و مشاهده تیرگی و سیاهی آن می‌توانید آن را تکان دهید، در صورت شنید صدای ناشی از لرزش رشته لامپ در درون آن می‌توانید مطمئن شوید لامپ یخچال سوخته است و شما نیاز به تعویض لامپ یخچال دارید.
  5. لامپ جدید را که مشابه برند و مدل یخچال شما است را متصل و محفظه را در سر جای خود قرار دهید.

برای تعویض سرپیچ لامپ یخچال نیز مراحل مشابهی را خواهید داشت فقط بعد از جدا کردن لامپ می‌بایست سرپیچ و سیم‌پیچی‌های زیر آن را بررسی کنید تا دچار پارگی، خوردگی و سوختگی نباشند. در این صورت می‌بایست سرپیچ یخچال را با مدل مشابه تعویض کنید. برای این کار تنها لازم است اتصالات را به سرپیچ جدید متصل کنید بااین‌حال توصیه می‌کنیم این کار را به یک متخصص بسپارید. پیشنهاد می کنیم مقاله رله استارت یخچال را نیز مطالعه کنید .

تعویض لامپ یخچال هیتاچی روشن نشدن لامپ یخچال
لامپ‌های یخچال‌های معمولی و قدیمی‌تر از نوع تنگستنی و رشته‌ای هستند که معمولاً در یک محل خاص بسته به برند و مدل یخچال درون آن تعبیه‌شده‌اند اما مدل‌های جدیدتر یخچال و فریزرها لامپ درون آن‌ها از نوع ال ای دی است که گاهی دورتادور قفسه‌ها را احاطه می‌کند. این نوع لامپ‌ها به‌ندرت خراب می‌شوند اما در صورت خراب با توجه به جاگیری داخلی آن‌ها بهتر است برای تعویض یا تعمیر آن‌ها به تعمیرکار متخصص مراجعه فرمایید.

سخن پایانی

تعویض لامپ یخچال کار سختی نیست و شما می‌توانید با همین مراحل ذکرشده این کار را انجام دهید اما اگر بعد تعویض لامپ همچنان روشنایی ندارید و یا مدل یخچال شما به‌نوعی است که دسترسی به لامپ سخت است بهتر است که بررسی و عیب‌یابی آن را جهت جلوگیری از ایجاد آسیب به بخش‌های دیگر به تعمیرکار متخصص بسپارید. استادکار با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب آماده ارائه مشاوره رایگان و انجام خدمات به شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. اگر به تعمیرکار یخچال نیاز داشتید نیز می توانید روی متخصصان استادکار حساب کنید.

تعمیر یخچال فریزر

تعمیر یخچال فریزر

  • تعمیر یخچال فریزر
  • تعمیر یخچال ساید‌بای‌ساید
  • تعمیر یخچال فروشگاهی
  • تعمیر یخچال صندوقی
دریافت این خدمت از استادکار

منبع: hunker

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × چهار =