راهنمای کامل شستشوی حمام و دستشویی

1

اگرچه حمام و دستشویی خانه دائم با آب و مواد شوینده در ارتباط هستند اما این بدین معنا نیست که نیازی به شستشوی حمام و دستشویی نیست. بلکه برای از بین بردن آلودگی‌ها و جرم‌های موجود در حمام و دستشویی لازم است این قسمت از خانه را نیز با دقت و حوصله بشویید. ما در این مطلب به شما روش‌هایی را برای شستشوی راحت و عمیق دستشویی و حمام ارائه می‌دهیم.

راهنمای کامل شستشوی حمام و دستشویی

  • روش تمیزکردن دوش حمام

ما از دوش حمام برای شستشو استفاده می‌کنیم اما اگر این وسیله به اندازه کافی تمیز نباشد چه اتفاقی می‌افتد؟ لازم است بدانید اگر سری دوش حمام را هر چند وقت یکبار به خوبی تمیز نکنید ممکن است به مرور زمان متوجه بروز بیماری‌های تنفسی در خود یا خانواده‌تان شوید. سری دوش جاییست که جرم زیادی می‌گیرد بنابراین محل مناسبی برای جمع شدن میکروب‌ها و رشد آن‌ها می‌شود. بنابراین هربار که آن را باز کنید ممکن است ناخواسته میلیون‌ها جرم به ریه خود وارد کنید. در نتیجه پیش از هر چیزی در برنامه‌های نظافت خانه و شستشوی حمام و دستشویی خود، شستشو و ضدعفونی کردن دوش حمام را نیز قرار دهید.

برای شستشوی دوش حمام، مقداری سرکه سفید را در یک پلاستیک کوچک بریزید و به روی سری دوش ببندید. یک شب تا صبح بگذارید که بماند تا به خوبی سردوش خیس بخورد. سپس صبح کیسه را از سردوش جدا کنید و آب را باز کنید تا آلودگی‌های موجود در دوش خارج شوند. بدنه دوش حمام را نیز می‌توانید با سرکه یا پودر جوش شیرین به خوبی برق بیندازید.

راهنمای کامل شستشوی حمام و دستشویی
برای جرم گیری و ضدعفونی کردن دوش حمام از سرکه استفاده کنید.

برای شستن پرده حمام کافیست آن را با سایر حوله‌ها و وسایل مربوط به حمام به داخل ماشین لباسشویی بریزید و با پودر لباسشویی به سادگی بشویید. در نهایت آن را در جایش آویزان کنید تا خشک شود. اما لازم است بدانید پرده حمام نیز از جمله آلوده‌ترین نقاط خانه شما محسوب می‌شود چرا که به دلیل خیس شدن مداوم، فضای مناسبی برای رشد میکروب‌ها در آن ایجاد می‌شود. بنابراین شستشوی آن را به تعویق نیندازید.

  • چطور دیوارها و کف حمام را بشوییم؟

بخشی از شستشوی حمام و دستشویی به شستشو و ضدعفونی کردن کاشی‌ها، دیوار و سقف حمام مرتبط می‌شود. از آنجایی که حمام، فضای مرطوبی دارد همین رطوبت می‌تواند ایجاد جرم و آلودگی کند. بنابراین لازم است تمام نقاط حمام به خوبی شسته و ضدعفونی شود.

راهنمای کامل شستشوی حمام و دستشویی
راهنمای کامل شستشوی حمام و دستشویی

روش تمیزکردن درز کاشی‌ها

اغلب کفپوش حمام از جنس کاشی است و کاشی‌ها نیز درزهایی دارند که تمیزکردنشان دشوارتر از خود کاشی است. بنابراین لازم است که با دقت بیشتری نسبت به تمیزکردن درز کاشی‌ها اقدام کنید. برای این کار شاید لازم باشد زمان بیشتری بگذارید. هرچند اگر شستشوی حمام و دستشویی را به طور مداوم انجام دهید در این مرحله زمان زیادی بابت تمیزکردن درز کاشی‌ها نیاز نخواهید داشت. به روی درز کاشی‌ها مقداری مایع سفید کننده بریزید. بگذارید چند دقیقه بماند سپس با یک مسواک تمیز یا برس شستشو به روی درزها بکشید تا اگر جرم یا آلودگی در این درزها  وجود دارد از بین برود. شستن درزها را می‌توانید به بعد از تمیزکردن کف موکول کنید.

فراموش نکنید هواکش حمام و دستشویی را روشن کنید تا بوی وایتکس شما را اذیت نکند. همچنین بهتر است حداقل هر شش ماه یکبار این کار را انجام دهید تا درز کاشی‌ها همیشه تمیز و عاری از هرگونه میکروبی باقی بمانند.

راهنمای کامل شستشوی حمام و دستشویی
پس از اتمام کار شستشوی حمام و دستشویی، کف حمام را با یک تی تمیز، خشک کنید.

روش تمیزکردن کاشی‌ها، دیوار و سقف حمام

برای تمیزکردن کاشی‌ها، دیوار و سقف حمام می‌توانید از اسپری چند منظوره استفاده کنید. هرچند جرم‌گیر نیز می‌تواند انتخاب مناسبی برای این کار باشد. در هر دو حالت، محلول شوینده مورد نظرتان را به روی کف، دیوارها و سقف بزنید و بگذارید چند دقیقه بماند. سپس آب داغ را باز کنید تا کمی بخار ایجاد شود. از حمام خارج شوید و درب آن را ببندید تا رطوبت ایجاد شده با محلول شوینده ترکیب شود. پس از ۲۰ دقیقه باز گردید و دیوارها را با دستمال خشک و تمیز و کف حمام را با تی خشک کنید. بهتر است تمیزکردن کاشی‌های کف را به بعد از تمیزکردن سقف و دیوارها موکول کنید.

راهنمای کامل شستشوی حمام و دستشویی
برای تمیزکردن دیوارهای حمام از اسپری چند منظوره استفاده کنید.
  • روش تمیزکردن و شستشوی توالت

برای تمیزکردن کاسه توالت، یک پیمانه جوش شیرین در آن بریزید. بگذارید چند دقیقه بماند، سپس با برس توالت به روی آن بکشید تا کاملا سفید و براق شود. سپس سیفون را بکشید یا به روی آن آب بریزید تا کاملا تمیز شود. برای این کار نیز می‌توانید از جرم گیر استفاده کنید. اگر دیدید هنوز کاسه توالت به خوبی تمیز نشده است، همین کار را با جرم گیر انجام دهید. در نهایت فراموش نکنید برس شستشوی توالت نیز پس از هر بار شستشو نیاز به تمیز شدن دارد.

برای شستن برس توالت، به روی آن کمی مایع سفید کننده بریزید. بگذارید چند دقیقه بماند و سپس روی آن آب بریزید. همچنین می‌توانید یک سطل را پر از آب، مایع ظرفشویی و وایتکس کنید و برس شستشوی توالت را در آن قرار دهید و بگذارید خیس بخورد. سپس آب آلوده سطل را در توالت خالی کنید.

نکته‌ای که باید به یاد داشته باشید، هنگام شستن توالت فرنگی لازم است حتما درب توالت فرنگی را بگذارید سپس سیفون را بکشید. همچنین هنگام شستشوی حمام و دستشویی هرگز استفاده از هواکش را فراموش نکنید.

  • روش شستن سینک دستشویی

برای شستن و تمیزکردن سینک دستشویی نیز می‌توانید از سرکه سفید و جوش شیرین استفاده کنید. این ترکیب را روی سینک بریزید و بگذارید چند دقیقه بماند. سپس با یک اسفنج تمیز روی سینک بکشید و در نهایت آن را با آب داغ بشویید. برای شستشوی شیرآلات دستشویی نیز از دستمال ضدعفونی کننده یکبار مصرف استفاده کنید تا باکتری‌های موجود روی بدنه شیرآلات را از بین ببرد. جالب است بدانید، سینک دستشویی یکی از آلوده‌ترین نقاط حمام و دستشویی است که برخی آن را حتی آلوده‌تر از توالت می‌دانند. بنابراین لازم است هنگام شستشوی حمام و دستشویی، این ناحیه نیز به خوبی ضدعفونی شود.

راهنمای کامل شستشوی حمام و دستشویی
سینک دستشویی را با سرکه و جوش شیرین تمیز کنید تا به خوبی ضدعفونی و براق شود.
  • هواکش یا تهویه کننده هوای حمام و دستشویی را چگونه تمیز کنیم؟

هواکش حمام از جمله وسایلی است که کمتر کسی نسبت به تمیزکردن آن اقدام می‌کند. اما هواکش نیز پر از گرد و خاک و آلودگی می‌شود، بنابراین اگر می‌خواهید شستشوی حمام و دستشویی را به بهترین شکل انجام دهید، نیاز است تا هواکش هم به خوبی تمیز و گردگیری شود تا با هر بار استفاده از آن، هیچ گرد و خاک و آلودگی وارد فضای حمام نشود. کافیست هواکش را باز کنید، داخل آن را با یک دستمال تمیز و خشک گردگیری کنید. سپس با یک دستمال مرطوب یا اسپری چند منظوره نسبت به تمیزکردن داخل آن اقدام کنید. در نهایت درب آن را ببندید و همانند قبل، اما اینبار تمیزتر و سالم‌تر، از آن استفاده کنید.

جمع بندی

شستشوی حمام و دستشویی شاید برای برخی افراد کار بیهوده و یا حتی ساده‌ای به نظر برسد. هرچند اگر به طور مداوم این کار را انجام دهید کار ساده‌ای است و زمان زیادی از شما نخواهد گرفت. اما اگر آن را به تعویق بیندازید ممکن است برای تمیزکردن و ضدعفونی کردن حمام و دستشویی به انرژی و زمان بیشتری نیاز داشته باشید. اما فراموش نکنید،  اگر یکبار در هر ماه به خوبی شستشوی حمام و دستشویی را انجام دهید، زندگی سالم‌تری نیز خواهید داشت. فراموش نکنید با هر بار شستشوی حمام و دستشویی حتما همه نقاط حمام را خشک کنید تا لکه‌ای باقی نماند و همچنین فضایی برای رشد میکروب‌ها ایجاد نشود.

خدمات نظافت منزل توسط آقا در استادکار

نظافت منزل

  • شستن دیوار‌ها و پنجره‌ها
  • شستن و تی کشیدن کف
  • نظافت پذیرایی‌و نظافت اتاق‌ها
  • شستن سرویس بهداشتی و حمام
دریافت این خدمت از استادکار

1 نظر
  1. مریم می گوید

    عالی بود بسیار بسیار متشکر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × دو =