با این روش بدنه یخچال خود را سفید و براق کنید

0

تا به حال برایتان پیش آمده است که قبل از تمیز کردن بدنه یخچال، آهن‌رباهای تزئینی روی یخچال‌تان را بردارید و با دیدن رنگ اصلی بدنه شوکه شوید؟ اگر چنین شرایطی برایتان پیش آمده است، برق انداختن یخچال خود را تحت هر شرایطی در اولویت قرار دهید، زیرا هر قدر تمیز کردن بدنه یخچال به تاخیر بیفتد، امکان ماندگاری کثیفی بیشتر شده و از بین بردن آن هم سخت‌تر و طاقت‌فرساتر می‌شود.

البته اگر با روش‌های موثر تمیز کردن بدنه یخچال آشنایی ندارید، هیچ جای نگرانی نیست. در این مطلب نحوه تمیز کردن بدنه یخچال سفید و برق انداختن یخچال سفید، نحوه تمیز کردن یخچال سیلور و به طور کلی نحوه از بین بردن لکه چربی از روی یخچال های مختلف را مرور می‌کنیم. با استادکار همراه باشید.

روش‌های تمیز کردن بدنه یخچال‌ های مختلف

یخچال و فریزری که پر از رد انگشت و گرد و خاک است، بقیه آشپزخانه را هم نامرتب و ناخوشایند نشان می‌دهد. تمیز کردن بدنه یخچال با روش‌های سریع، تاثیر زیادی در ظاهر آن دارد، اما مراقبت صحیح از بدنه یخچال، کاری فراتر از پاک کردن درب و دستگیره‌های یخچال است. در ادامه نحوه تمیز کردن بدنه یخچال‌ های مختلف از جمله تمیز کردن بدنه یخچال سفید و تمیز کردن بدنه یخچال سیلور را می‌خوانیم.

به خاطر داشته باشید که سطح بعضی از یخچال‌ها ممکن است با استفاده از برخی مواد شوینده آسیب ببیند، بنابراین حتما از پاک کننده‌هایی استفاده کنید که مناسب یخچال شما باشند. اگر از سازگاری موادی که خریده‌اید با یخچال‌ خود مطمئن نیستید، از مایع ظرفشویی معمولی یا ترکیب سرکه و آب استفاده کنید. دقت کنید که از مواد زیر برای تمیز کردن بدنه یخچال سفید یا سیلور استفاده نکنید.

  • پاک کننده‌های ساینده
  • الکل برای تمیز کردن بدنه یخچال سیلور یا استیل
  • آمونیاک
  • مایعات قابل اشتعال
  • استون
  • پاک کننده اجاق گاز
  • وایتکس یا مایع سفیدکننده
  • سیم ظرفشویی

همچنین برای راهنمایی درباره تمیز کردن بدنه یخچال سفید یا سیلور خود، حتما دفترچه راهنمای یخچال را هم بررسی کنید. مثلا نحوه تمیز کردن یخچال سیلور، بسته به برند و مدل یخچال ممکن است متفاوت باشد. برخی از یخچال‌های استیل دارای پوشش شفاف و مخصوصی هستند که بسیاری از محصولات تمیز کننده می‌توانند به این پوشش آسیب بزنند.

تمیز کردن بدنه یخچال یکی از اقدامات مهم خانه‌تکانی است.
تمیز کردن بدنه یخچال یکی از اقدامات مهم خانه‌تکانی است.

نحوه تمیز کردن بدنه یخچال سفید

برای تمیز کردن بدنه یخچال سفید، می‌توانید از مواد پاک‌کننده زیر استفاده کنید:

  • مخلوطی از مایع ظرفشویی و آب
  • محلول یک فنجان سرکه سفید و یک فنجان آب
  • پاک‌کننده‌های چند منظوره (البته همیشه برچسب‌های روی محصول را قبل از تمیز کردن بدنه یخچال بخوانید)
  • الکل برای از بین بردن لکه چربی از روی یخچال
  • ترکیب مایع ظرفشویی و جوش شیرین یا الکل برای برق انداختن‌ یخچال سفید و از بین بردن لکه‌های سرسخت
  1. از بالای یخچال شروع کنید و منطقه مورد نظر را با محلول پاک‌کننده اسپری کنید. برای از بین بردن لکه چربی از روی یخچال، یک لایه نسبتا غلیظ محلول پاک کننده را کاملا روی یخچال بزنید و اجازه دهید چند دقیقه بماند تا لکه‌های روغن و کثیفی را سست و برای پاک شدن آماده کند.
  2. بدنه یخچال سفید را با یک پارچه یا ابر مرطوب به آرامی‌ پاک کنید. برای از بین بردن لکه چربی از روی یخچال، پارچه را با فشار روی لکه‌ها بکشید.
  3. مقداری از محلول پاک کننده را روی دستمال اسپری کرده و با حلقه کردن دستمال به دور دستگیره، آن را کاملا پاک کنید.
  4. برای مراحل آخر تمیز کردن بدنه یخچال سفید، آن را با یک دستمال مرطوب تمیز کنید تا باقی مانده مواد شوینده و محلول‌های تمیزکننده، پاک شود.
  5. در انتها برای برق انداختن یخچال سفید، آن را با حوله یا پارچه‌ای تمیز کاملا خشک کنید.
برای تمیز کردن بدنه یخچال سفید می‌توانید از محلول مایع ظرفشویی و آب استفاده کنید.
برای تمیز کردن بدنه یخچال سفید می‌توانید از محلول مایع ظرفشویی و آب استفاده کنید.

نحوه تمیز کردن یخچال سیلور

یخچال سیلور یا استیل در مقابل سایر رنگ‌ها مثل سفید یا مشکی، معمولا بسیار محبوب‌تر است و ظاهری شیک و زیبا به آشپزخانه می‌دهد. اما در کنار این زیبایی یک مشکل هم وجود دارد و آن هم تمیز کردن بدنه یخچال سیلور است. نحوه تمیز کردن یخچال سیلور کمی‌ متفاوت از نحوه تمیز کردن بدنه یخچال سفید است.

برخی از محصولات پاک‌کننده‌ای که می‌توانید برای تمیز کردن بدنه یخچال سیلور استفاده کنید عبارتند از:

  • مایع ظرفشویی و محلول آب یا مایع ظرفشویی همراه با جوش شیرین برای لکه‌های سرسخت
  • ترکیبی از یک فنجان سرکه سفید و یک فنجان آب
  • پاک کننده‌های مخصوص بدون ساینده که برای تمیز کردن سطوحی مانند اجاق‌های سرامیکی و لوازم استیل ضدزنگ ساخته شده‌اند
  • چند قطره روغن زیتون روی یک پارچه خشک
  • پارچه‌های میکروفایبر

برای تمیز کردن بدنه یخچال سیلوری که بیش از حد کثیف نیست، می‌توانید به راحتی و تنها از یک تکه پارچه میکروفایبر خشک، استفاده کنید.

  1. دقت کنید که هنگام تمیز کردن بدنه یخچال سیلور، فشار زیادی به بدنه وارد نکنید تا سطح آن دچار آسیب و خط و خش نشود. اگر لکه‌های سرسختی روی یخچال‌تان ایجاد شده است، از مخلوط سرکه سفید و آب یا پاک کننده مخصوص LCD که برای تمیز کردن تلویزیون‌ها و نمایشگرهای رایانه‌ای طراحی شده است، استفاده کنید. همچنین به خاطر داشته باشید که دستمال را در جهت دانه‌‌ها و بافت یخچال استیل بکشید و از بالا و پایین کشیدن دستمال خودداری کنید.
  2. اگر نگران هستید که تمیز کننده آسیبی به سطح یخچال برساند، ابتدا آن را روی بخشی از پشت یا پایین یخچال که زیاد در معرض دید نیست، استفاده کنید.
  3. مقداری از محلول پاک کننده را روی دستمال اسپری کرده و با حلقه کردن دستمال به دور دستگیره، آن را کاملا پاک کنید.
  4. بعد از تمیز کردن یخچال سیلور، با یک دستمال مرطوب باقی مانده مایع ظرفشویی، جوش شیرین و یا هر پاک‌کننده دیگری را از بدنه یخچال پاک کنید.
  5. در انتها بدنه یخچال سیلور را با یک پارچه خشک و نرم برق بیندازید و هر گونه ردی را پاک کنید.
  6. اگر بدنه یخچال سیلور شما خراشیده شده است، می‌توانید خط و خش‌های جزئی را با یک مسواک نرم و خمیر دندان سفیدکننده از بین ببرید.
  7. در صورتی که خط و خش‌های روی بدنه یخچال سیلور عمیق هستند، ممکن است بتوانید آن‌ها را با استفاده از کاغذ سنباده از بین ببرید. البته با این روش ممکن است برق سطح یخچال‌تان از بین برود و بدنه کمی‌ مات شود. همچنین بسته‌های پاک‌کننده ضد خش بسیاری در بازار موجود است که می‌توانید از آن‌ها هم برای از بین بردن خراش‌های بدنه یخچال سیلور استفاده کنید.

در بعضی موارد بهتر است تمیز کردن یخچال سیلور را به افراد حرفه‌ای بسپارید تا هیچ آسیب دیگری به یخچال وارد نشود.

نحوه تمیز کردن یخچال سیلور کمی متفاوت از سایر رنگ‌های یخچال است.
نحوه تمیز کردن یخچال سیلور کمی متفاوت از سایر رنگ‌های یخچال است.

نحوه تمیز کردن کویل‌های یخچال

کویل‌های کندانسور بخشی از یخچال و فریزر هستند، بنابراین آن‌ها را نادیده نگیرید. کویل‌های یخچال فریزر باید سالی دو بار تمیز شوند.

  1. برای تمیز کردن کویل‌ها، ابتدا یخچال را از برق جدا کرده و آن را به جلو بکشید.
  2. اگر کویل‌ها در قسمت پشتی یخچال واقع شده‌اند، از یک جاروبرقی با برس نرم برای پاک کردن گرد و خاک‌های آزاد استفاده کنید. در صورتی که هرگونه کثیفی و آلودگی به کویل‌ها چسبیده است، آن را فقط با یک پارچه خشک یا پارچه مرطوب شده با آب گرم و کمی‌ مایع ظرفشویی پاک کنید.
  3. سپس با پارچه‌ای تمیز و مرطوب، باقیمانده صابون و مایع ظرفشویی را پاک کنید.
  4. پوشش پلاستیکی قسمت پایین یخچال را برداشته و پنجره مشبک زیر آن را جارو بکشید. پوشش پلاستیکی را در آب و صابون گرم بشویید. آن را با یک دستمال یا حوله تمیز خشک کرده و دوباره در جایش قرار دهید.
بخش مهمی از تمیز کردن بدنه یخچال، پاکسازی کویل‌های یخچال است.
بخش مهمی از تمیز کردن بدنه یخچال، پاکسازی کویل‌های یخچال است.

از بین بردن لکه چربی از روی یخچال

پس از گذشت مدتی از استفاده یخچال، ممکن است لکه‌های چربی از دست‌های آلوده یا منابع دیگر روی آن ایجاد شوند. برای از بین بردن لکه چربی از روی یخچال، می‌توانید از محلول سرکه و آب و همچنین خمیر جوش شیرین استفاده کنید. این دو روش هم برای تمیز کردن بدنه یخچال سیلور و هم تمیز کردن بدنه یخچال سفید قابل استفاده هستند.

از بین بردن لکه چربی از روی یخچال با سرکه سفید

  1. یک فنجان سرکه سفید و یک فنجان آب را در یک اسپری آبپاش مخلوط کرده و محلول را روی لکه‌های چربی، اسپری کنید.
  2.  برای آسان‌تر شدن از بین بردن لکه چربی از روی یخچال، اجازه دهید این محلول، مدتی روی بدنه کثیف بماند.
  3. روی لکه‌ها را با یک دستمال مرطوب بکشید.
  4. پس از پاک شدن لکه چربی روی یخچال، باقیمانده سرکه را با دستمالی تمیز از بدنه پاک کرده و در نهایت سطح یخچال را با حوله‌ خشک کنید.
یکی از روش‌های موثر از بین بردن لکه چربی از روی یخچال، محلول سرکه و آب است.
یکی از روش‌های موثر از بین بردن لکه چربی از روی یخچال، محلول سرکه و آب است.

از بین بردن لکه چربی از روی یخچال با جوش شیرین

  1. برای از بین بردن لکه چربی از روی یخچال می‌توانید مقداری جوش شیرین را با آب گرم مخلوط کنید تا خمیری نرم درست شود.
  2. خمیر جوش شیرین را با یک تکه دستمال تمیز روی لکه‌های روغن بکشید و اجازه دهید خشک شود.
  3. سپس خمیر خشک شده را با یک مسواک نرم و تمیز تراشیده و باقی مانده آن را با یک دستمال پاک کنید.
  4. بدنه یخچال را با دستمالی مرطوب کاملا پاک کرده و سپس با حوله‌ای تمیز خشک کنید.
برای از بین بردن لکه چربی از روی یخچال می‎توانید از خمیر جوش شیرین استفاده کنید.
برای از بین بردن لکه چربی از روی یخچال می‎توانید از خمیر جوش شیرین استفاده کنید.

سخن آخر

در این مطلب با نحوه تمیز کردن بدنه یخچال سفید، نحوه تمیز کردن یخچال سیلور، نحوه تمیز کردن کویل‌های یخچال و روش از بین بردن لکه چربی از روی یخچال آشنا شدیم. برای تمیز نگه داشتن یخچال خود، یک برنامه تمیزکاری برای آن مشخص کنید. یعنی یک روز از هفته را به تمیز کردن بدنه یخچال اختصاص دهید. اگر در شهری ساحلی زندگی می‌کنید، یعنی جایی که آب نمک می‌تواند سطح یخچال را فرسوده کند، هر روز قسمت بیرونی یخچال را دستمال بکشید. همچنین داخل یخچال را هم به صورت ماهیانه و کویل‌ها را سالیانه دو بار تمیز کنید. اگر بتوانید نظافت یخچال را طبق برنامه و روی روالی خاص انجام دهید، کار تمیز کردن بدنه یخچال به مراتب آسان‌تر و سریع‌تر خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 + 10 =