راهنمای تمیز کردن کفپوش چوبی

0

همه ما داستان‌هایی درباره باد کردن کفپوش‌های چوبی در اثر ریخته شدن آب و مرطوب شدن شنیده‌ایم. اگر شما هم در خانه از کفپوش‌های چوبی استفاده می‌کنید، به حتم سوال‌های زیادی در مورد نحوه صحیح تمیز کردن کفپوش چوبی در ذهنتان ایجاد شده است. شاید با خودتان فکر می‌کنید که خانه‌های بزرگ و قصرهای مجلل، برای نظافت کفپوش چوبی خود از چه روش‌هایی استفاده می‌کنند که همیشه براق و زیبا به نظر می‌رسد؟ یا اینکه بهترین روش برای تمیز کردن پارکت چیست و چطور می‌توان از مواد طبیعی برای تمیز کردن این کفپوش‌ها استفاده کرد بدون اینکه آسیبی به آن برسد؟

یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌هایی که استفاده از کفپوش‌های چوبی برای صاحبان خود ایجاد می‌کند، نحوه نگهداری و تمیز کردن آن‌ها است. در این مقاله از استادکار قصد داریم شما را با بهترین روش‌ها برای تمیز کردن پارکت و کفپوش‌های چوبی آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.

تجهیزات مورد نیاز برای تمیز کردن کفپوش چوبی

استفاده از لوازم و تجهیزات نادرست می‌تواند به مرور به بافت کفپوش‌های شما آسیب وارد کند و موجب شود سطح روی آن از بین برود و ظاهری نامناسب پیدا کند. بهترین ابزار برای تمیز کردن کفپوش چوبی یک پارچه میکروفیبر است که به راحتی همه گرد و غبارها و آلودگی‌های روی کفپوش چوبی را پاک می‌کند. تهیه کردن یک تی مناسب با پارچه میکروفیبر می‌تواند بهترین انتخاب برای نظافت پارکت‌ها باشد که به بهترین نحو همه آلودگی‌ها را از روی کفپوش‌ها تمیز می‌کند.

نوع ماده تمیزکننده برای هر نوع کفپوشی متفاوت است، پس ابتدا نوع کفپوش خودتان را شناسایی کنید و بعد از یک ماده تمیزکننده مطمئن با برندی شناخته شده استفاده کنید.

راهنمای نظافت کفپوش چوبی منزل
برای تمیز کردن کفپوش چوبی از پارچه میکروفیبر و یک تمیزکننده مخصوص استفاده کنید.

بهترین ماده طبیعی برای تمیز کردن پارکت‌ها و کفپوش لمینت

سرکه یکی از بهترین پاک‌کننده‌های طبیعی برای کفپوش‌های چوبی است که بسیار ایمن و ارزان است. برای استفاده از سرکه در نظافت کفپوش‌ چوبی باید یک چهارم پیمانه سرکه سیب را با حدود 4 لیتر آب ولرم ترکیب کنید. اگر سرکه سیب در دسترس ندارید، می‌توانید از نصف فنجان سرکه سفید استفاده کنید.

برای از بین بردن بوی سرکه نیز بهتر است چند قطره عطر به آن اضافه کنید. استفاده از مواد طبیعی برای تمیز کردن کفپوش چوبی‌، هم آن‌ها را تمیز و شفاف می‌کند و هم برای حیوانات خانگی و کودکان نیز بی‌خطر است. از طرف دیگر بعد از تمیز کردن کفپوش‌ها با کمک سرکه لازم نیست تمام سطوح را همانند زمانی که ماده شیمیایی استفاده کرده‌اید با آب بشویید.

بهترین مواد تمیزکننده برای نظافت پارکت و کفپوش لمینت کدامند؟
اگر در خانه کودک و یا حیوان خانگی دارید، بهتر است برای تمیز کردن کفپوش چوبی از مواد شیمیایی استفاده نکنید.

برای اینکه روال نظافت کفپوش‌ها با سرعت بیشتری انجام شود، می‌توانید یک سطل از ترکیب آب و سرکه تهیه کنید و با کمک تی با روکش میکروفیبر تمام کفپوش‌ها را تمیز کنید. تنها موضوعی که لازم است در زمان تمیز کردن کفپوش چوبی به آن دقت کنید، این است که هیچ‌گاه آب زیادی روی کفپوش‌ها نریزید؛ سعی کنید است کار را با دقت انجام دهید و سطوح را در انتها به خوبی خشک کنید.

استفاده از تی برای تمیز کردن کفپوش چوبی
اگر از تی برای نظافت کفپوش چوبی استفاده می‌کنید، حواستان باشد که سطح کفپوش چوبی خیس نشود و تنها کمی رطوبت برای این کار کافی است.

*توجه داشته باشید که برخی از کفپوش‌های چوبی ممکن است در اثر برخورد با سرکه آسیب ببینند، بهتر است قبل از تمیز کردن کفپوش چوبی با کمک سرکه ابتدا در یک مکان دور از دید آن را امتحان کنید.

تمیز کردن کفپوش چوبی بدون آب

نظافت کفپوش چوبی بدون استفاده از آب بسیار ساده است. برای این کار تنها لازم است یک اسپری مخصوص تمیزکننده پارکت چوبی تهیه کنید؛ آن را روی بخشی از کفپوش اسپری کنید و سپس با یک تی روی آن بکشید. توجه داشته باشید که برای این کار از اسپری‌های درجه یک و برندی مطمئن استفاده کنید تا نتیجه خوبی به دست آورید.

نحوه تمیز کردن پارکت بدون استفاده از آب
برای تمیز کردن پارکت بدون استفاده از آب، می‌توانید از اسپری مخصوص پارکت و یک پارچه میکروفیبر استفاده کنید.

بهترین روش برای تمیز کردن هفتگی کفپوش‌های چوبی

  • قبل از اینکه شروع به برق انداختن پارکت‌ها کنید، بهتر است ابتدا با کمک جارو برقی و سری مخصوص پارکت که روی آن خط و خش ایجاد نمی‌کند، همه سطوح را جاروکشی کنید.
  • سپس با کمک یک تی میکروفیبر و مقداری تمیزکننده مخصوص کفپوش چوبی، همه سطوح را تی بزنید.
  • اگر لک و آلودگی‌های روی کفپوش زیاد نباشد، می‌توانید سطوح را تنها با آب تمیز کنید.
  • در صورت وجود لکه‌های چربی و غذا روی پارکت، بهترین روش، استفاده از تمیزکننده کفپوش و یا ترکیب آب و سرکه است.
  • برای استفاده از تمیزکننده‌های کفپوش چوبی، طریقه استفاده از آن را روی بسته‌بندی محصول مطالعه کنید و در صورت نیاز آن را با کمک کمی آب رقیق کنید.
نکات مهم تمیز کردن کفپوش چوبی، پارکت و لمینت
بهتر است قبل از تمیز کردن کفپوش چوبی ابتدا همه جا را جارو بزنید.

نحوه از بین بردن لکه‌های سخت روی کفپوش چوبی

قبل از هر کاری ابتدا باید سطح چوبی کفپوش خودتان را با دقت بررسی کنید. اگر لکه ایجاد شده روی کفپوش تنها روی سطح آن باشد، به احتمال زیاد کفپوش شما سطحی سخت دارد. اگر متوجه شدید که لکه داخل کفپوش نفوذ کرده است، روکش سطح کفپوش نرم و روغنی است که این نوع کفپوش‌ها بیشتر در خانه‌های قدیمی استفاده می‌شوند.

بهترین راهکار برای از بین بردن لکه‌های روی کفپوش‌هایی با سطح سخت، استفاده از یک پارچه نرم و تمیز است. برای کفپوش‌های سخت هیچ‌گاه از سمباده، سیم و یا مواد شیمیایی قوی استفاده نکنید زیرا این کار موجب از بین رفتن پوشش روی آن می‌شود.

نکات نظافت کفپوش لمینت و تمیز کردن پارکت
قبل از تمیز کردن کفپوش چوبی ابتدا بررسی کنید که لکه ایجاد شده روی آن سطحی است یا به عمق آن نفوذ کرده و سپس اقدام به نظافت کنید.

برای از بین بردن لکه‌های تیره از روی کفپوش‌های چوبی نرم می‌توانید روش زیر را دنبال کنید:

  • یک سیم ظرفشویی نرم با مقداری واکس مخصوص کفپوش چوبی را روی آن بکشید.
  • اگر متوجه شدید که لکه‌ها هنوز از بین نرفته و تیره‌تر از سایر بخش‌ها است، می‌توانید مقداری سفیدکننده یا سرکه روی محل مورد نظر بریزید و اجازه دهید 1 ساعت روی آن بماند. سپس با کمک یک پارچه مرطوب محل مورد نظر را تمیز کنید.

از بین بردن لکه‌های روغنی از روی پارکت‌های چوبی

برای از بین بردن لکه‌های روغنی روی پارکت‌های چوبی، می‌توانید مقداری مایع ظرفشویی روی محل مورد نظر بریزید؛ با یک پارچه نرم محل مورد نظر را تمیز کنید و بعد با پارچه میکروفیبری مرطوب کف‌ها را پاک کنید.

از بین بردن لکه‌های سفید از روی کفپوش‌های چوبی

برای از بین بردن لکه‌های سفید از روی کفپوش چوبی می‌توانید از یک سمباده نرم استفاده کنید و آن را به آرامی روی محل مورد نظر بکشید تا تمیز شود.

راهکارهایی برای اینکه کفپوش شما همیشه تمیز به نظر برسد

شاید برای نظافت پارکت زمان زیادی صرف کنید، اما برخی اوقات تنها در عرض چند ثانیه همه زحماتتان هدر می‌رود و کفپوش‌ها دوباره کثیف و نامرتب به نظر می‌رسند. برای جلوگیری از این موضوع بهتر است از چند راهکار ساده استفاده کنید:

  • در بدرو ورود به خانه از یک پادری مناسب استفاده کنید.
  • سعی کنید به هیچ عنوان با کفش وارد خانه نشوید.
  • اگر در خانه از سگ نگهداری می‌کنید، قبل از ورود او به خانه پاهایش را با کمک یک دستمال مرطوب تمیز کنید.
  • اگر چیزی روی کفپوش‌ها ریخت، همان لحظه تمیز کنید تا موجب ایجاد لکه‌های عمیق روی آن نشود.
  • برای پایه مبل و میزهایتان از محافظ استفاده کنید تا روی کفپوش‌های چوبی خش ایجاد نشود.
  • سعی کنید در برخی از بخش‌های خانه که بیشتر رفت‌وآمد دارید، از فرش استفاده کنید.
  • نور آفتاب می‌تواند موجب کدر شدن رنگ کفپوش‌ها شود، از همین رو بهتر است در طول روز پرده را بکشید.
نکات مهم نگهداری و نظافت کفپوش چوبی
نور آفتاب به مرور موجب کدر شدن کفپوش‌های چوبی می‌شود، بنابراین بهتر است در طول روز پرده‌ها را بکشید.

راهکارهایی برای نظافت کفپوش لمینت

همان‌طور که می‌دانید کفپوش‌های لمینت از جنس HDF و یا الیاف فشرده چوبی تهیه شده‌اند و تمیز کردن آن‌ها از کفپوش‌های چوبی بسیار ساده‌تر است. کفپوش‌های لمینت مقاومت بیشتری در برابر آب دارند و از این رو کمتر با مشکل روبرو می‌شوند. در ادامه می‌توانید با بهترین روش‌ برای نظافت کفپوش لمینت آشنا شوید.

  1. برای نظافت کفپوش لمینت بهتر است همانند پارکت‌های چوبی ابتدا سطح روی آن را جاروکشی کنید تا گرد و غبار آن از بین برود.
  2. سپس می‌‌توانید با کمک اسپری مخصوص تمیزکننده کفپوش لمینت و یک دستمال نانو یا میکروفیبر همه سطوح را تمیز کنید.
  3. اگر مایع تمیزکننده شما نیاز به آبکشی دارد، می‌توانید با کمک یک دستمال یا تی مرطوب آن را پاک کنید.
  4. به یاد داشته باشید در انتهای تمیزکاری سطح روی کفپوش‌ها را خشک کنید.

نکاتی که باید در مورد نظافت کفپوش‌های چوبی و لمینت بدانید

  • برای تمیز کردن پارکت همیشه آب اضافی روی پارچه را بگیرید، زیرا خیس شدن بیش از حد پارکت‌های چوبی می‌تواند به آن‌ها آسیب برساند.
  • برای اینکه کفپوش‌ها به درستی خشک شوند می‌توانید از کولر یا پنکه استفاده کنید.
  • بهتر است بعد از تمیز کردن کفپوش چوبی تا چند دقیقه روی آن راه نروید تا به طور کامل خشک شود و لکه جدیدی روی آن ایجاد نشود.
  • اگر در خانه نوزاد و یا حیوان خانگی دارید، بهتر است از تمیزکننده‌های طبیعی برای نظافت کفپوش‌ها استفاده کنید.
  • در صورت نیاز بعد از هر بار از بین بردن لکه‌ها و تمیزکاری کفپوش‌ها می‌توانید از براق‌کننده‌های مخصوص پارکت استفاده کنید.
  • قبل از استفاده از هر ماده شوینده یا تمیزکننده به حتم آن را در بخش کوچکی امتحان کنید و بعد استفاده کنید.
  • استفاده از آبی که گچ و املاح زیادی داشته باشد، برای تمیز کردن انواع پارکت و کفپوش مناسب نیست و بهتر است از آب تصفیه شده برای این کار استفاده کنید.
  • بهتر است برای براق کردن کفپوش چوبی یا لمینت از بخارشوی استفاده نکنید، زیرا این کار می‌تواند موجب باز شدن درز بین کفپوش‌ها شود.
  • اگر مدت‌ها از عمر کفپوش‌های چوبی شما می‌گذرد و سطح آن به طور کامل کدر و زشت شده است، می‌توانید سطح روی آن را رنگ کنید و اقدام به سفید کردن کفپوش چوبی خودتان کنید.
ایده‌هایی برای رنگ‌آمیزی پارکت | نحوه سفید کردن کفپوش چوبی
اگر کفپوش‌های چوبی منزل شما کدر و خراب شده است، بهترین روش این است که روی آن را رنگ کنید و ظاهری متفاوت به آن ببخشید.

نظافت کفپوش چوبی‌ منزل شما با استادکار

همان‌طور که پیش‌تر نیز مطالعه کردید، برای از بین بردن لکه‌ها و تمیز و براق و به نظر رسیدن کفپوش‌ها بهتر است آن‌ها را به طور مداوم و با روشی درست تمیز کنید.

اگر به دلیل مشغله زیاد و یا هر دلیل دیگری وقت ندارید خودتان کفپوش‌های خانه را تمیز کنید، می‌توانید از خدمات نظافت استادکار کمک بگیرید. ما در استادکار ماهرترین و باتجربه‌ترین افراد را به شما معرفی می‌کنیم که با شیوه نظافت منزل به خوبی آشنایی دارند و مورد تأیید ما هستند. در ادامه می‌توانید هزینه نظافت منزل توسط همکاران استادکار را مشاهده کنید:

شرح خدمات قیمت واحد (تومان)
نظافت منزل توسط خانم تا ۴ ساعت 110,000
هر ساعت نظافت اضافه توسط متخصص خانم 13,000
نظافت منزل توسط آقا تا ۴ ساعت 105,000
هر ساعت نظافت اضافه توسط متخصص آقا 13,000

کلام آخر

کفپوش‌ها انواع مختلفی دارند و برای تمیز کردن هر کدام از آن‌ها لازم است از مواد تمیزکننده مخصوصی استفاده کنید. فراموش نکنید قبل از امتحان کردن هر ماده تمیزکننده‌ ابتدا آن را روی بخش کوچکی امتحان کنید و سپس استفاده کنید.

اگر برای نظافت کفپوش چوبی منزلتان به افرادی متخصص و باتجربه نیاز دارید می‌توانید همین حالا سفارش خود را در استادکار ثبت کنید.

خدمات نظافت منزل توسط آقا در استادکار

نظافت منزل

  • شستن دیوار‌ها و پنجره‌ها
  • شستن و تی کشیدن کف
  • نظافت پذیرایی‌و نظافت اتاق‌ها
  • شستن سرویس بهداشتی و حمام
دریافت این خدمت از استادکار

منبع: realsimple.com   bhg.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 + 5 =