چطور خانه را تمیز کنیم؟ از تمیز کردن آشپزخانه تا حمام و دستشویی

0

مطلب چطور خانه خود را نظافت کنیم در ۶ بخش زیر تهیه شده است:

  1. طراحی برنامه نظافت خانه
  2. نظافت حمام و دستشویی
  3. نظافت آشپزخانه
  4. نظافت اتاق خواب
  5. نظافت مناطق عمومی خانه
  6. اتمام نظافت خانه و مشاعات

خدمات نظافت منزل توسط آقا در استادکار

نظافت منزل

  • شستن دیوار‌ها و پنجره‌ها
  • شستن و تی کشیدن کف
  • نظافت پذیرایی‌و نظافت اتاق‌ها
  • شستن سرویس بهداشتی و حمام
دریافت این خدمت از استادکار

در نگاه اول نظافت منزل یک کار واضح و مشخص به نظر می‌رسد اما زمانی که تصمیم به انجام این کار می‌گیریم متوجه سوالات بسیاری می‌شویم که پاسخ اصولی و درستی برای آنها نداریم. چطور لکه‌های توالت را از بین ببریم؟ چطور اتاق خواب را مرتب و تمیز کنم؟ ما در این یادداشت نظافت خانه را به صورت یک فرآیند ساده و آسان تعریف کرده‌ایم که افراد به راحتی از پس انجام آن بر‌آیند. این برنامه به گونه‌ای تنظیم شده که هنگامی مشغول انجام آن می‌شوید آن را تا پایان نظافت خانه‌ کنار نمی‌گذارید.

بخش اول: طراحی برنامه نظافت خانه

۱- دوست دارید خانه‌تان چگونه به نظر برسد؟

سعی کنید یک تصویر کامل از خانه‌ی تمیز شده‌تان را در ذهن ایجاد کنید. این به شما کمک خواهد کرد تصمیم بگیرید که چگونه برنامه نظافت‌تان را تنظیم کنید. با خودتان روراست باشید و در مورد هر آنچه که از عهده‌اش بر می‌آیید و انگیزه انجامش را دارید برنامه‌ریزی کنید.

  • از بالا به پایین نظافت را شروع کنید:اگر دوست ندارید که گرد و غبار در خانه تان باشد به شما پیشنهاد می‌کنیم که نظافت را از بالا به پایین آغاز کنید. سعی کنید نقاطی که در دسترس هستند اما تاکنون به آنها سر نزده‌اید و یا دیده نمی‌شوند را نیز در برنامه نظافت خود قرار دهید؛ بالای وسایل آشپزخانه همچون کابینت‌ها و یخچال و غیره پشت مبل‌ها و روی قفسه‌ها.
  • برای شما بهتر است که کار نظافت خانه را به صورت مرحله به مرحله و در چند روز متوالی انجام دهید. سعی کنید برنامه نظافت‌تان را طوری تنظیم کنید که امکان نظافت در چند روز متوالی با حجم پایین هم وجود داشته باشد؛ اما اگر مایلید که به صورت کامل و در یک روز کار نظافت را انجام دهید این مطلب راهکارهای مناسبی به شما معرفی می‌کند.

۲- یک چک لیست و یک برنامه ضربتی طراحی کنید:

– ابتدا اتاق‌هایی که قصد نظافت آنها را دارید را مشخص کنید و به‌ترتیبی که مایلید آنها را یادداشت کنید، به طور کلی نظافت اتاق به اتاق بهترین شکل نظافت خانه است، این روند سرعت کار شما را به مراتب بالاتر می‌برد.

– در زمان انجام کار این اطمینان حاصل می‌کنید که دوباره کاری صورت نمی‌گیرد و یا برای انجام یک کار تلاش مضاعفی نیاز نیست، به ویژه اگر بیش از یک نفر در نظافت خانه مشارکت داشته باشد.

  • با این روش حالا شما می‌توانید مراحل تمیز کردن خانه را به‌ترتیب انجام دهید. چرا که یک چک لیست کامل و آماده دارید.
  • برنامه‌تان را عملیاتی طراحی کنید، به این صورت که تمام اتاق‌ها را جارو برقی بکشید و سپس کار بعدی را انجام دهید. این روش باعث می‌شود که مثلاً اگر برای نظافت به آب گرم نیاز دارید این کار را یک بار انجام دهید و بعد از آن خشک کاری و نظافت و چیدمان خانه را انجام دهید نه اینکه برای هر اتاق تمامی مراحل را از اول تا آخر تکرار کنید.

۳- سعی کنید برخی از کارها را به دیگران واگذار کنید:

این کار یک تمرین خوب برای مدیریت یک مجموعه است. تقسیم وظایف و مسئولیت دادن به اعضای خانواده و دوستان یک کار موثر و مفید برای همه است. سعی کنید در فرایند اجرای نظافت آنها مداخله نکنید ولی حتما بر اجرای کار نظارت و نتیجه کار آنها را ارزیابی کنید.

  • اطمینان حاصل کنید که وظایفی که به دیگران محول می‌کنید مناسب شرایط فیزیکی و سن آنها باشد. حتما اتاق خواب خود و همسرتان را خودتان مرتب و نظافت کنید، ولی در شستن انباری، اتاق خواب کودکان، پذیرایی و حیاط از فرزندان و دوستان‌تان کمک بگیرید.
  • اگر از مواد شیمیایی استفاده می‌کنید در این کار هشدارها و راهنمایی‌های لازم را به دیگران به‌ویژه کودکان بدهید.

خدمات نظافت منزل توسط آقا در استادکار

نظافت منزل

  • شستن دیوار‌ها و پنجره‌ها
  • شستن و تی کشیدن کف
  • نظافت پذیرایی‌و نظافت اتاق‌ها
  • شستن سرویس بهداشتی و حمام
دریافت این خدمت از استادکار

بخش دوم: نظافت حمام و دستشویی

۱- تمیز کردن توالت:

تمیز کردن توالت هرگز جذاب و سرگرم کننده نیست، بنابراین بهتر است که این کار را در اسرع وقت انجام دهید.

– برای اینکه دستان شما به اجسام آلوده تماس پیدا نکند بهتر است که از یک جفت دستکش پلاستیکی استفاده کنید. البته نه آن دستکشی که برای شستن ظرف‌ها استفاده می‌کنید.

– با استفاده از اسفنج و آب داغ، توالت را با فشار آب ملایم از بالا به پایین بشوید. اجازه دهید آبگرم در زمان شستشو بر روی سطح جاری شود و به درون چاه آب بریزد.

– پس از شستن اطراف توالت نوبت به سنگ توالت یا توالت فرنگی است. بعد از نظافت آنها حتما برس را فشرده کنید تا آب آن گرفته شود.

– اگر شما از اسپری ضدعفونی کننده استفاده می‌کنید بهتر است پس از اینکه سطح کاملا شسته و خشک شد اسپری کردن را از محیط اطراف توالت تا کاسه توالت و توالت فرنگی انجام دهید.

۲- شستن حمام و وان:

شستشوی دوش نیاز به دقت زیادی دارد. اگر امکانش برایتان فراهم است با یک برس دوش را به خوبی بشویید این کار نیاز به قدرت عضلانی بالایی دارد اگر دوش شما دستی نیست خوب است که از مایع ظرفشویی و یک اسفنج استفاده کنید. همچنین برای شستن وان نیز از مایع شست و شو و اسفنج استفاده کنید و در انتها از پاک کننده‌های آنتی باکتریال برای شستشوی سطح آن بهره بگیرید.

  • برخی افراد از واکس ماشین برای تمیز کردن دوش استفاده می‌کنند. اگرچه این کار اصولی نیست ولی نتیجه آن معمولا مورد رضایت بوده است، به شرطی که پس از اتمام شستشو، دوش را ضدعفونی کنیم.
  •  همچنین برای شستن شیشه‌ها می‌توانید از محلول شیشه پاک کن و یا یک قاشق چای خوری آمونیاک و ۸ قطره صابون مایع استفاده کنید. این مواد را در یک ظرف چهار لیتری آب حل کنید.

۳- سینک دستشویی را بشویید:

سینک دستشویی معمولا نادیده گرفته می‌شود. برای تمیز کردن سینک دستشویی خوب است که از مایع ضد عفونی و ضد کپک استفاده کنید و پس از ریختن آن بر روی سینک برای مدت چند دقیقه محل را‌ترک کنید و مجددا برای شستشو و آبکشی سینک برگردید. بهتر است با آب گرم و پارچه سینک را بشویید و با حوله کاغذی خشک کنید تا سینک درخشش بیشتری پیدا کند.

  • اگر لکه‌های زیادی درون سینک می‌بینید بهتر است از یک برس یا یک قلمو برای نظافت لکه‌ها استفاده کنید.

۴- شیشه و آینه‌ها را فراموش نکنید:

به خاطر داشته باشید که شیشه پاک کن تنها برای درخشندگی و جلای شیشه و آینه استفاده می‌شود ولی آن را پاک و تمیز نمی‌کند یعنی شیشه پاک کن واقعاً جایگزین آب و صابون نیست به ویژه اگر آینه شما واقعا کثیف باشد. در این بخش چگونگی شستشوی شیشه پنجره‌ها و آیینه را بیان می‌کنیم.

  • در ابتدا شیشه خود را با مخلوط آب و صابون و یک پارچه یا اسفنج بشویید تا سفید شود. همچنین می‌توانید از پودر تمیزکننده ضدخراش آیینه و شیشه استفاده کنید. این پودر برای سرامیک و فلزات نیز استفاده می‌شود، زیرا بدون خراشیدن سطح را تمیز و درخشان می‌کند. پس از آن یک پارچه خشک دیگر برای خشک کردن آن استفاده کنید.
  • اگر می‌خواهید شیشه را تمیز کنید به طوری که حفظ محیط زیست را هم در نظر داشته باشید، بهترین کار این است که از محلول آب و سرکه استفاده کنید با پارچه خشک و یا روزنامه این کار را انجام دهید.
  • روش دیگر اسپری کردن این محلول به روی شیشه و کشیدن روزنامه بر روی آن است پس از این کار می‌توانید از محلول شیشه پاک کن برای جلوگیری از نشستن گرد و غبار بر روی سطح شیشه استفاده کنید.

خدمات نظافت منزل توسط آقا در استادکار

نظافت منزل

  • شستن دیوار‌ها و پنجره‌ها
  • شستن و تی کشیدن کف
  • نظافت پذیرایی‌و نظافت اتاق‌ها
  • شستن سرویس بهداشتی و حمام
دریافت این خدمت از استادکار

بخش سوم: تمیز کردن آشپزخانه

۱- سعی کنید ظروف را با دست بشویید:

ظرف‌هایی که تازه کثیف شده‌اند سریع‌تر شسته می‌شوند. سعی کنید برای کاهش مصرف آب، ظروف را به موقع بشویید و یا آنها را مدتی در آب ولرم خیس کنید. اگر بلافاصله بعد از استفاده آنها را بشویید کارتان خیلی ساده می‌شود.

  • اگر ظروف را در کنار یکدیگر خیس می‌کنید بدانید که باکتری‌های این ظروف به یکدیگر سرایت می‌کند و تمام ظروف شما آلوده می‌شود، بنابراین با دقت بیشتری باید آنها را بشویید.
  • ظروف بزرگ همانند کاسه‌ها و قابلمه و تابه‌ها را بهتر است با دست بشویید، زیرا آنها برای شستشو با ماشین ظرفشویی مناسب نیستند.
  • برای شستن داخل ظروفی مانند بطری از اسفنج دسته‌دار استفاده کنید.

۲- بهتر است ظرف‌هایتان را خشک کنید:

اگر ظرف‌ها را خشک نکنید لکه‌های آب روی شیشه آن دیده می‌شوند. آب منشاء رشد باکتری است بنابراین در صورت خشک کردن ظروف، امکان آلودگی مجدد آنها از بین می‌رود. حتی می‌توانید ظروف خود را در آب چکان در کنار هوای تازه قرار دهید تا سریع‌تر خشک شود.

  • برس، اسفنج حوله و دستمال‌های شستشوی خود را حتما دور از آلودگی نگهداری کنید.

۳- آون توستر و مایکروویو را تمیز کنید:

یکی از کارهای بسیار سرگرم کننده تمیز کردن مایکروویو و آون توستر است. البته تمیز کردن آنها کار آسانی هم نیست مخصوصاً اگر مدت زیادی که تمیز نشده ‌باشند. در این حالت پیشنهاد می‌کنیم که این وسایل آشپزخانه را هر چند وقت یک‌بار بشویید تا آشپزخانه‌تان بوی خوبی بگیرد و در هنگام غذا خوردن به شما حس مطبوعی داشته باشید.

  • اجاق گاز و فر ابزارهای مهم آشپزخانه هستند، بهتر است آنها را با دقت بشویید. در هنگام شستشوی فر اجاق گاز حتما قفسه‌ها و سینی‌های آنها را برای مدتی در آب و صابون قرار دهید. می‌توانید از محلول خاکستر نیز برای شستشوی آنها استفاده کنید و سپس با پاک‌کننده و یک پارچه مرطوب آنها را بشویید اگر وقت شستشو آنها را نداشته باشید می‌توانید آنها را در آب گرم خیس کنید و در انتها کمی آب، با فشار بالا بر روی شان بگیرید. در انتها هم با اسفنج و یک اسکرابر آنها را بشویید.

۴- کابینت‌ها را سازماندهی کنید:

اکنون که خود را به سختی انداخته‌اید خوب است که به کابینت‌های خود برسید. اما بهتر است در چیدمان کابینت‌ها مواد و ظروف داخل آنها را به‌ترتیب اولویت و میزان استفاده از آنها بچینید.

خدمات کابینت سازی استادکار

کابینت‌سازی

  • طراحی و ساخت کابینت آپارتمان، فروشگاهی و دکوری
  • طراحی و ساخت کابینت آشپزخانه مدرن و کلاسیک
  • ساخت کابینت ام دی اف، های گلاس، ترموود، چوبی و فلزی
  • تعمیر و نصب کابینت دیواری و زمینی
دریافت این خدمت از استادکار

بخش چهارم: تمیز کردن اتاق خواب

۱- تمام به هم ریختگی‌ها را مرتب و سازماندهی کنید:

از همه‌ی جهات تمام خانه را رصد کنید. اولین گام برای سازماندهی هر اتاق این است که هر عامل کوچک و مزاحمی را بردارید. هر چیزی که به گوشه و کنار پرتاب کرده‌اید را جمع‌آوری کنید، سپس می‌توانید دست به کار شوید.

  • در هنگام نظافت اتاق خواب و سایر اتاق‌ها کیسه زباله و کیسه لباس‌های کثیف همراه خود داشته باشید.

۲- تخت‌تان را مرتب کنید:

مرتب کردن تخت برای عده بسیاری کاری بیهوده به نظر می‌رسد، اما زمانی که تخت‌تان را مرتب کنید متوجه می‌شوید که اتاق‌تان مرتب‌تر شده، در نتیجه احساس بهتری خواهید داشت. حال اگر بقیه بخش‌های اتاق نیز مرتب و تمیز باشد شگفت‌انگیز به نظر خواهد رسید.

  • اگر روکش تخت‌تان نیاز به شستشو دارد حتما این کار را انجام دهید. در مورد روکش بالش هم همین‌طور اگر این کار را انجام دهید در هنگام خواب احساس بهتری خواهید داشت.

۳- کمد خود را مرتب کنید:

این کار باید عادت روزانه شما باشد. اجازه ندهید کمد لباس‌ها از کنترل‌تان خارج شود. همواره به این نکته پایبند باشید. شلوارها، لباس‌ها، اکسسوری‌ها و لباس زیرتان را باید شسته باشند و در جای مناسب خود قرار گیرند. لباس‌های زیرتان را از بقیه لباس‌هایتان جدا کنید. برای این کار می‌توانید از یک سبد کوچک درون کمد نیز استفاده کنید.

پیشنهاد: می‌توانید از فضای خالی کمد را برای نگهداری برخی وسایل غیرقابل اشتعال و  بدون بو استفاده کنید. این کار باعث می‌شود فضای بیشتری در اتاق داشته باشید.

  • با کمک جارو زدن، غبارروبی کردن و اسپری کردن عطر و عود به خانه حس خوشایندی دهید. مبل و کاناپه‌ی گوشه دیوار‌ها و زیر گلدان‌ها، بهشت گرد و غبارها محسوب می‌شوند. با یک دستمال نمدار و تمیز به استقبال‌شان بروید و پس از زدودن گرد و غبار به کمک ضدعفونی کننده و یا جارو آنها را تمیز کنید.
  • با وسایل آویزان خانه‌تان همچون لوستر و پرده و لامپ‌های آویزان ملایم رفتار کنید. برای این کار می‌توانید از یک خشک‌کن دمنده یا یک جاروی نرم استفاده کنید تا گرد و غبار آن‌ها بریزد.
  • هنگامی که کار انجام می‌شود همه چیز عطر و بوی تازه و فوق العاده‌ای می‌گیرد. می‌توانید از بوی لیمو و اسطوخودوس نیز استفاده کنید.

خدمات نظافت منزل توسط آقا در استادکار

نظافت منزل

  • شستن دیوار‌ها و پنجره‌ها
  • شستن و تی کشیدن کف
  • نظافت پذیرایی‌و نظافت اتاق‌ها
  • شستن سرویس بهداشتی و حمام
دریافت این خدمت از استادکار

بخش پنجم: نظافت مناطق عمومی خانه

۱- کف را تمیز کنید:

نحوه‌ی تمیز کردن کف خانه بستگی به جنس آن دارد. پارکت چوب، سرامیک، پارکت سنگ و غیره همه نیازمند روش خاصی برای شستشو هستند.

  • جارو کردن یکی از موثرترین روشهای نظافت گرد و غبار و دیگر ناخالصی‌های روی کف‌پوش و کف‌های سرامیکی و سنگی است
  •  در صورتی که حیوانات خانگی دارید حتما کف را مرتب جارو بزنید.
  • در صورت وجود کاشی، کف پوش چوبی، سعی کنید با استفاده از جاروی میکروفایبر غباروبی کنید.
  •  همین طور اگر فرش دارید بهتر است از جاروبرقی بُرس‌دار با درجه مکندگی بالا استفاده کنید.

۲- کف را بپوشانید:

بعضی از جایگزین‌های کف خانه نوآورانه و جدید هستند و می‌توانند مفید باشند. فرش، موکت، قالیچه و پتو می‌تواند بر روی کف زیبا و جذاب باشد. اما بهتر است محیط آشپزخانه را بدون هرگونه پوشش قرار دهید.

۳- با کک‌ها مبارزه کنید:

اگر حیوانات خانگی نگهداری می‌کنید بهترین دفاع شما در برابر کک‌ها جاروبرقی است. همچنین اگر فرش دارید بهتر است آنها را هر شش ماه یک بار بشویید.

۴- گرد و غبار مبلمان را بتکانید:

گرد و غبار در همه مکان‌ها وجود دارد جز در خلع! اگر می‌شد حجم گرد و غبار را ببینیم با صحنه‌ای حشتناک روبه‌رو می‌شدیم. به یاد داشته باشید: گرد و غبار می‌تواند باعث عطسه، سرفه و عامل پدید آمدن بیماری آسم شود. جاروبرقی و فرش انداختن در کف خانه کمک زیادی به جلوگیری از انتشار گرد و غبار می‌کند.

  • برای غباروبی مبلمان خود از یک پارچه مرطوب استفاده کنید و با انجام حرکات پیوسته بر روی سطح، سعی کنید که سطح مبلمان را پاک کنید و لکه‌ها را از بین ببرید. سعی کنید در یک جهت اتاق حرکت کنید و در انتها نیز می‌توانید از اسپری مبلمان استفاده کنید.

۵- مراقب پاک کننده‌های چند منظوره باشید!

به عنوان یک قاعده کلی پاک کننده‌های چند منظوره را می‌شود برای هر کاری که نیاز دارید استتفاده کنید، اما در بسیاری از موارد مناسب کار نظافت خانه نیستند. قبل از خرید برچسب آنها را با دقت بخوانید و اطمینان حاصل کنید که برای کار شما مناسب باشند.

  • به عنوان یک قاعده کلی پاک‌کننده‌های مختلف را با هم مخلوط نکنید. انجام این کار می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

۶- چاقو‌های آشپزخانه را مرتب کنید و بالش و پشتی‌ها را سر جایشان قرار دهید:

اکنون که تمام سطوح را پاکسازی کرده‌اید، وقت آن رسیده است که این کارها را انجام دهید: بالش‌ها را مرتب کنید، پتوهایی که هر گوشه‌ای پرتاب شده‌اند را مرتب کنید. همه چیز را در خانه ساماندهی کنید مثل زمانی که خانه خود را برای فروش گذاشته‌اید.

  • در انتها هنگامی که همه کارها انجام می‌شود اتاق خود را با اسپری خوشبوکننده، معطر کنید.

خدمات نظافت منزل توسط آقا در استادکار

نظافت منزل

  • شستن دیوار‌ها و پنجره‌ها
  • شستن و تی کشیدن کف
  • نظافت پذیرایی‌و نظافت اتاق‌ها
  • شستن سرویس بهداشتی و حمام
دریافت این خدمت از استادکار

بخش ششم: اتمام نظافت خانه و مشاعات

۱- نظافت بیرون خانه را فراموش نکنید:

نظافت فضای باز و راه پله‌ها و نرده‌ها می‌تواند محیط زندگی بهتری را برای شما فراهم کند. همچنین اگر حیاط دارید جمع‌آوری برگ‌های حیاط و باغچه کمک می‌کند تا از رشد قارچ‌ها جلوگیری شود. این کار کمک می‌کند تا آفتاب به چمن‌ها دسترسی بیشتری داشته باشد. با کمک یک بادزن قوی می‌توانید این کار را انجام دهید.

  • گیاهان رشد کرده در حیاط کمک می‌کند تا محیط زیباتری داشته باشید، ضمن اینکه گیاهان با تابش مستقیم آفتاب سلامت بیشتری خواهند داشت.

۲- لباس هایتان را بشویید:

لباس‌های کثیف باید جایی بروند! بهترین جا مخزن ماشین لباسشویی است.

  • ابتدا آب را در درجه حرارت و سطح مورد نیازتان تنظیم کنید.
  • بعد به مقدار مورد نیاز، مواد شوینده شستشو را در مخزن ماده شوینده بریزید.
  • اگر شما هم از نرم کننده پارچه استفاده ‌کنید این کار باعث صرفه‌جویی در وقت شما و چرخه شستشو می‌شود.
  • در هنگام استفاده از نرم کننده با مواد شوینده به اختلاط لباس‌های رنگی و سیاه و سفید نیز دقت کنید.

۳- لباس‌های شسته شده را خشک کنید:

آن‌ها را در‌تراس آپارتمان یا روی بند رخت پهن کنید. لرزش برای از بین بردن چین و چروک‌های پارچه مفید است و سبب خشک شدن آنها و مانع پوسیدگی لباس‌ها می‌شود.

۴- از خانه شروع کنید و بقیه جاهایی که نظافت نکرده‌اید را کامل کنید:

اگر چه این چک لیست نظافت خانه طولانی بود اما قطعاً کامل نیست. موارد دیگری که می‌تواند در این لیست اضافه شود عبارت است از:

  • خالی کردن سطل زباله.
  • تمیز و مرتب کردن میز آشپزخانه.
  • تمیز کردن روکش تخت روبالشی و زیر سفره‌ای.
  • شستن دیوارها در صورت نیاز.
  • تمیز کردن فریزر.

نظافت ساختمان و مشاعات:

نظافت ساختمان و مشاعات

  • نظافت راه پله
  • شستن دیوارها و نرده ها
  • نظافت مشاعات، پارکینگ و حیاط
  • پاک کردن شیشه پنجره های داخلی
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × سه =